Hur lång tid ger ni spel innan ni ger upp?
När jag såg nyheten Kvällsrulle: första timmen i Fallout 76 och meningen nedan fick det mig att tänka. Hur lång tid ger jag spel en chans innan jag ger upp?
Ibland känner man det efter fem minuter, andra gånger tar det längre tid, men det är sällan man behöver mer än en timme för att avgöra om ett spel fångat ens intresse.
Jag vet att jag åtminstone spenderade 15 timmar i Dragon Age: Origins innan jag insåg att jag inte skulle fastna. Men att spendera så mycket tid i ett spel jag inte kommer spela ut är ovanligt, men jag ville verkligen gilla det. Skulle säga att 1-3 timmar är normalt. Men jag försöker bara köpa spel jag vet att jag kommer tycka om.
Hur lång tid ger ni ett spel innan ni ger upp om det inte fångat er den första timmen?
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Ja det är jätte olika, testade tex ett nytt gratis spel som kom ut på steam igår och efter 1 min visste jag redan att det va skit, men skulle säga att det är ovanligt att jag spelar mer än en timma innan man bestämmer sig för att lägga ner.
Problemet med att inte testa saker man är osäker på om man gillar dem eller inte är ju att man fastnar i en bubbla, själv försöker jag köra spel som jag är osäker på om jag skulle gilla för man vet ju aldrig när man hittar ett nytt spel man tycker om.
En timme är väl lagom idag, men det beror lite på spelet också. Just RPG är ju ofta lite långsamma i starten, och en timme av ett 60-100 timmar RPG är lite som att kolla på titeltexten av en film och stänga av för att typsnittet är fel.
Det är svårt att ge en exakt siffra. Jag är idag inte en person som sitter och tvingar mig till slutet av spel. Under tonåren tvingade jag mig själv att spela klart även dåliga spel. Det var väl nån slags sense of accomplishment som jag jagade, men det innebar också att jag i princip tvingade mig själv att ha tråkigt ibland. Idag har jag inga som helst problem att lägga undan ett spel jag inte fastnar för. Men jag vill känna att jag gett det en ärlig chans.
När jag såg nyheten Kvällsrulle: första timmen i Fallout 76 och meningen nedan fick det mig att tänka. Hur lång tid ger jag spel en chans innan jag ger upp?
Jag vet att jag åtminstone spenderade 15 timmar i Dragon Age: Origins innan jag insåg att jag inte skulle fastna. Men att spendera så mycket tid i ett spel jag inte kommer spela ut är ovanligt, men jag ville verkligen gilla det. Skulle säga att 1-3 timmar är normalt. Men jag försöker bara köpa spel jag vet att jag kommer tycka om.
Hur lång tid ger ni ett spel innan ni ger upp om det inte fångat er den första timmen?
Betydligt mindre än 15 timmar. Jag tror jag avgör redan första kvarten, kanske halvtimman, om det är något för mig
Spelplattform: Playstation 5
Stationär dator: Linux EndeavourOS [Cinnamon DE]
Jag hann spela Xcom 2 i 28 timmar, enligt steam, innan jag gav upp och erkände att jag tycker ettan (med enemy within) är roligare.
Angående tvåan. Det blev först cirka en halv omgång som gick sådär. Uppehåll i några månader, jag tänkte då äh, vafan, jag bärjar om, det gick ju ändå sådär. Så jag har således inte spelat igenom spelet en enda gång.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Mellan pungen och armbågen så skulle jag säga allt från 5 minuter till ett par timmar i alla fall. Beror helt och hållet på vad det är för spel.
Nu senast var det Dead Cells som förvisso är ett bra spel men efter att ha kört fram till första bossen och dött två gånger så gav jag upp. Jag insåg helt enkelt att jag har vettigare saker för mig än att spela den typen av roguelike-spel där minsta lilla misstag eller RNG gör att du får spela om från början.
Jag orkar bara inte.
För mig beror det mycket på vilken sorts spel det är, precis som andra är inne på här. Actionspel eller andra typer av spel där man kan utläsa vad upplevelsen ska bli ganska snabbt kan jag överge efter en timme eller så, men rollspel kan jag plöja ner många timmar i innan jag ger upp.
Främsta exemplet är Lost Odyssey från Mistwalker till Xbox 360. Jag plöjde ner 20 timmar i det innan jag fick erkänna att jag inte hade roligt, jag köttade på för att det var Mistwalker och herr Sakaguchi som låg bakom, inte för att jag hade roligt. Sedan har jag plöjt ner mycket tid i spel jag avskytt för att jag recenserat dem, exempelvis Dragoneer's Aria till PSP.
Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.
Beror på hur kul gameplay, story mm påverkar en som spelare. Men själv brukar jag vara väldigt envis när jag bestämmer mig för att spela ut bågot så brukar jag oftast göra det. Om spelet i sig får mig att känna 0 tolerans så brukar jag oftast powergamea och ta mig igenom storyn innan det hamnar på hyllan. Det har hänt vissa tillfällen att man lessnar på ett spel och tittar på andra spel som prioriteras före det spelet.
10-15 minuter när man väl är förbi eventuella tutorials. Ibland mindre men sällan mer. Saker som spelmekanik och uppdragsstruktur presenteras oftast omedelbart och håller inte dessa är resten ganska ointressant. Exempel på detta är Horizon: Zero Dawn som efter en fullständigt ointressant prolog introducerar den öppna världen genom en rad generiska fetch quests. Var tillräckligt för att jag skulle avinstallera skräpet och gå vidare till andra titlar.
Jag är nog en av de få som fokuserar på att spela igenom hela spelet, men samtidigt så är jag väldigt försiktig med vad jag väljer att spela. Oftast så blir det bara uppföljare till de större spelserierna som jag har växt upp med, eller spel som är något liknande.
Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB
Jag kan ge upp tidigt ibland, efter någon timme eller så. Därefter blir jag envis och känner "Jaja, nu när jag ändå har plöjt örtielva timmar kan jag ju inte slänga bort dom hur som helst." Det borde jag nog, för det är fasen bortkastad tid att spela klart något bara för att.
En Bamseponny av folket
Det står helt i förhållande till spelets längd och om jag har ett problem med spelmekaniken eller någon annan aspekt av spelet, typ handlingen. Jag var inget fan av GTA V men spelade nog 10-15 timmar innan jag tackade för mig. Samma sak med Mass Effect Andromeda. Och första Pillars of Eternity.
Är jag inget fan av vare sig gameplay eller story brukar det räcka med betydligt mindre för att säga "Tja!" och gå vidare, men det händer väldigt sällan.
Trottoarkantssnubblande insjögangster.
Som med allt annat i livet gör jag väldigt mycket förarbete innan jag skaffar ett spel. Kollar gameplay, recensioner m.m. finns det demo kör jag gärna det. Med åren har jag ganska bra koll på vad som är troligt att jag kommer gilla eller inte. Men inom en timme kan jag i de flesta fall säga om det är värt eller inte. Sen är det inte klart att jag slutför det om jag gillar första timmen.
Sedan kan det vara spel jag "egentligen" kan gilla, men så märker jag att suget efter en freakin' öppen värld som kräver 100 timmar inte är där, utan att jag vill ha något mer linjärt som kräver mindre tid. Eller tvärtom, förstås. Just nu är det tunga, tidskrävande spel jag dras till.
Rätt spel vid rätt tid, helt enkelt. Spel efter humör är också en faktor.
En Bamseponny av folket
En timme brukar räcka mer än väl. Har jag inte kul då får jag det aldrig.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Brukar gå rätt snabbt, under timmen. Men finns förstås undantag. Hade till exempel hyfsat kul med Subnautica i cirka 9 timmar innan jag började ledsna och lade det på den virtuella hyllan.
Väldigt olika beroende på humör/tålamod och genre skulle jag säga, allt från nån minut till flera timmar. Men ett stort problem jag känner i många spel är att de ska va så jävla långa bara för att fyllas med content, så tycker sällan man har riktigt kul från start till mål så att säga, eller att vissa gameplayelement är sämre än andra, t ex vissa grejer i spider-man om man ska ta ett färskt exempel.
Jag lyckas ytterst sällan köpa eller börja spela ett spel jag inte tycker om. Gör rätt så mycket efterforskning för att ta reda på om det är ett spel för mig eller inte.
Sedan händer det givetvis att jag inte spelar klart allt men det är inte för att spelet är dåligt. Bara annat som behöver min uppmärksamhet ibland.
Oj det beror helt på vilket humör jag är på. Mellan ett par minuter och några timmar skulle jag säga 😊. Farligt att ge upp för tidigt dock för vet inte hur många gånger jag gett upp tidigt för att sedan återkomma efter lång tid och märka att det visst var en av dom bästa spelen jag spelat 😜
Sedan kan det vara spel jag "egentligen" kan gilla, men så märker jag att suget efter en freakin' öppen värld som kräver 100 timmar inte är där, utan att jag vill ha något mer linjärt som kräver mindre tid. Eller tvärtom, förstås. Just nu är det tunga, tidskrävande spel jag dras till.
Rätt spel vid rätt tid, helt enkelt. Spel efter humör är också en faktor.
This. Det är ju rena döden att försöka sätta sig in i t.ex The Witcher 3 om man inte är sugen på det men ÄR du sugen, ja då jädrar kan du se fram emot 100 timmar ren briljans. Detta hände mig när jag spelade Red Dead Redemption. Första gången jag spelade hade jag precis klarat GTA IV och var inte alls sugen på ett till Rockstar-spel i en öppen värld. Tröttnade efter 20 minuter. "Detta suger ju" sa jag. Gav det ett nytt försök ett år senare och ja... vi vet ju alla hur bra det är. Men ibland vill man bara kötta demoner i Doom.