Sover ni mer än 7 timmar?
Moahahahha, du ska bara veta… (verkar du iofs göra också).
Pappa till en ettåring och en fyraåring här – man fattar inte hur mycket ledig tid (förhållandevis) man hade innan ungar! Fast de växer ju upp också och förutsättningarna ändras lite. Men nu under småbarnstiden är det helt galet. Ibland hinner jag få ett par timmar på kvällen, så helt hopplöst är det inte, men nästan (och det brukar tyvärr bli att tiden på kvällen kryper in på sömnkontot).
Är numera 39 år och känner att jag funkar fint om jag får sova sju timmar och utan att någon unge stör, vilket händer de flesta nätter. Sex timmar funkar några dagar, men sen känns i det av i skallen att mer sömn behövs.
Känner igen mig rejält i din beskrivning. Här hemma kan det möjligtvis bli 1-2h/kväll som kan användas till egentid, fast oftast är man så urtrött av allt passande att man väljer att sova istället.
Fast man hinner alltid scanna igenom FZ och kommentera 2-3 ggr / dag oavsett hur många småbarn man har - tacka vet jag wifi på mobiltelefon och lås på toadörr.
Nu ligger jag och förhandlar med mig själv om hur många, eller snarare hur få, timmars sömn jag behöver inatt.
3-4h så att man hinner med spelandet. Sömn är för miffon.
Här har vi en redig malmöit/skåning, för ingen annan använder ordet miffo än en redig skåning ;DD
Dricker du allt vatten som din kropp behöver?
Testa att ladda ner gratisappen Plant Nanny.
Den appen räknar ut hur mycket du behöver per dag och kan prompta med ett vattenljud så att du inte glömmer.
Dricker du allt vatten som din kropp behöver?
Testa att ladda ner gratisappen Plant Nanny.
Den appen räknar ut hur mycket du behöver per dag och kan prompta med ett vattenljud så att du inte glömmer.
Tack för förslaget, ska ge det ett försök!
På senare år har kroppen börjat säga ifrån rejält när jag inte klockar tillräckligt många timmar, även om det fungerar i korta perioder. Börjar misstänka att mobilen bör lämnas utanför sovrummet, men likt kedjerökarna på 50-talet kan jag vänta med att få konsekvenserna bekräftade ett tag till. Redditflödet läser ju inte sig självt, liksom.
Trottoarkantssnubblande insjögangster.
Måste bara länka till en TedTalk. Ge gubben en chans, han säger många nyttiga saker... https://www.ted.com/talks/russell_foster_why_do_we_sleep
Måste bara länka till en TedTalk. Ge gubben en chans, han säger många nyttiga saker... https://www.ted.com/talks/russell_foster_why_do_we_sleep
Jätteintressant TED-talk!
Jag upplevde att det var lättare att följa med i det han säger när man lyssnar med transcripten framme.
https://www.ted.com/talks/russell_foster_why_do_we_sleep/tran...
Han säger bland annat att det är en myt att sömnbehovet, antal timmar som behövs blir lägre ju äldre man blir. Det blir inte mycket lägre, utan det är bara att äldre har mycket lättare att vakna upp under sömncykeln.
Tackar för länken! Mycket intressant. En del man kände till sedan innan (exempelvis det där med att borsta tänderna för nära inpå läggdags inte är så smart).
Klart han ska ha en chans, trots att han är gubbe.(!?) :-|
@MusseÖL: Haha så sant! Idag klarar man det INTE och Jag är 47.
Efter jobbet igår var jag så så förbannat trött och lyckades precis hålla mig vaken till 20:30, och det var med ren vilja, Vaknade strax efter 6 i morse. Nu efter 2:a muggen kaffe mår man som en prins, redo för lite spelande
Under gymnasiet så sov jag säkert bara 4 timmar per natt, men då fick jag extra sömn på bussen som åkte 10 mil + om dagen (fram och tillbaka).
Nu för tiden så är det olika, men försöker väl köra på 7 timmar då det känns lagom.
@momomforce: du är inte ensam jag sover 3-4 timmar på natten..jag vill inte ha tabletter bara äkliga biverkningar
@momomforce: Låter oerhört jobbigt. Någon enstaka natt med dålig/lite sömn fixar man ju, men när det blir flera nätter i rad så är det värre. Sömnbrist är aldrig bra, och påverkar både den fysiska och psykiska hälsan negativt. Hoppas du får bukt med dina sömnproblem.