Får vi se ett nytt VR-headset från Vive nästa vecka?
Skulle bli väldigt förvånad om det är 4K. Tror mer på 1440x1600. Att gasa på för mycket är meningslöst i dagsläget då marknaden inte kan använda det. 4K blir 2019 tidigast. Tror detta mer är för att återfå lite edge efter Oculus prisdumpningar.
Edit: Ser nu att linserna är fresnel fortfarande på bilden. Hade önskat att dom försvann.
Mer pixlar är ju trevligt, men vad som verkligen skulle behövas är kvalitativa spel.
Sen önskar jag mig att den blir trådlös, inbyggda 360 hörlurar som på Oculus, skärm där pixlarna inte syns, OLED där svärtan verkligen är svart utan synliga god-rays och ghosting
Finns ju redan tillbehör så den blir trådlös (TPcast - som faktiskt funkar riktigt bra) och får hörlurar (Vive Deluxe Audio Strap).
Dock fattar jag inte varför man vill spela med lurar med så dåligt ljud istället för riktigt bra hörlurar. Så mycket smidigare är det inte.
Mer pixlar är ju trevligt, men vad som verkligen skulle behövas är kvalitativa spel.
Sen önskar jag mig att den blir trådlös, inbyggda 360 hörlurar som på Oculus, skärm där pixlarna inte syns, OLED där svärtan verkligen är svart utan synliga god-rays och ghosting
OLED har varit standard på både Rift och Vive sedan starten, det är ju Samsungs och HTC's mobildisplayer som används.
@KeyserSoze: Brukar inte komma gällande andra produkter (mobiltelefoner m.m.). Så skulle inte hoppas för mycket på det.
Varför är det så tyst om dessa Windows Mixed reality headsets?
Ingen verkar prata om dem.
Augmented Reality från Microsoft? Hololens?
Det är inte redo för marknaden. Man kan fixa en Developers Kit, men den kostar sjukt mycket.
Sist jag såg något om den så sa de att det är en väldigt liten yta som faktiskt används i den.
https://www.microsoft.com/en-us/hololens
Skype har förövrigt stöd för den.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Förvånad över att de och Oculus inte släppt någon uppdatering. Låg upplösning jämfört med mer okända konkurrenter, horribla skärmar (kan inte bli av med God Rings i mina hur jag än justerar). Hoppas verkligen man kan köpa ny "hjälm" bara och spara en slant.
Även "hjälmarna" är ju rent usla jämfört med t.ex. PSVR och för mig är den låga upplösningen ett stort problem (dominant öga, ser i princip bara den ena skärmen) med helt oläslig text i t.ex. Elite Dangerous. Knappt använt mitt Vive sedan jag köpte det mest pga det, medan PSVR använts flitigt. Att trackingen är överlägsen spelar inte så stor roll för mig. Tycker VR mest är för att sitta ner, typ bilspel, Elite Dangerous osv. Blev ju ASTRÖTT efter en timme med Fallout VR trots att jag står upp hela dagarna på jobbet.
Men Vive ska ha credit för två grejer åtminstone... Jag gillar verkligen möjligheten till "ghost" camera mode där man "ser" sitt rum & prylarna och möjligheten att stänga av "laserburkarna" automatiskt med BT när Steam VR stängs (även om det kan vara på tok för bökigt att få att fungera). Får nog tyvärr ändå säga att det är ett köp jag ångrar, särskilt om de nu äntligen kommer med ett vassare och förhoppningsvis bekvämare. Annars börjar det ju äntligen dyka upp ordentliga spel värda pengarna nu. Den döda geten börjar få lite liv i sig.
Mm. Om dom får iordning på detta så blir det samma revolution som det var mellan duke nukem 3D och quake när det väl begav sej. Aldrig mer 2d fiender utan fina goa 3D figurer ^_^
Då kommer jag aldrig lira på vanlig skärm igen!
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
@ulrik.borg: Tänk som så, att hade ingen köpt första hade det inte kommit nån ny nu... finns inget att ångra, det är ju bara lite pengar det handlar om. pengar skaffar du nya hela tiden.
@Manslut: Vilken tröst, nu får han köpa ett ännu dyrare headset nästa generation.
Tycker han ska sälja av sin gamla nu medans den nya inte finns än så kan man kvittera ut förlusten lite, man behöver ju inte gapa och svälja.
Tänk så oerhört komiskt det hade varit om du är en Apple-användare
@Manslut: Vilken tröst, nu får han köpa ett ännu dyrare headset nästa generation.
Tycker han ska sälja av sin gamla nu medans den nya inte finns än så kan man kvittera ut förlusten lite, man behöver ju inte gapa och svälja.
Endast HMD:n "Vive 2" kommer knappast kosta mer än vad ett komplett Vive-kit kostade när det kom. Kommer garanterat funka med befintliga lighthouses och kontroller.
Hoppas verkligen på 4K per öga och mjukvarulösningar för att kunna driva alla dessa pixlar med dagens gpu'er.
Som t.ex. detta,
@ulrik.borg: Ja vad ska man säga, du har dragit en nitlott i naturens lotteri. Ser du bara på ett öga kommer du aldrig få riktigt stereo/3D ändå ju, även om din hjärna kommer anpassa det så gott det går.
Att företagen inte pumpar ut ny hårdvara bara för att det går beror nog främst på att man vill samspela med resten av den tekniska utvecklingen. Att man redan har mycket av tekniken råder det inget tvivel på. Men det är ju onödigt att köra rakt in i väggen med resulterande konkurs bara för att "man kan".