League of Legends hade en drake under sitt världsmästerskap
Dum fråga men jag är helt oinsatt i augmenterad verklighet, men ser publiken det live? Som en projektion?
Då hade det kallats för hologram, eller?
Men på din fråga, nej. Detta sker endast via extern skärm av något slag.
Hur ser man det då? Som att kolla på Who framed roger rabbit?
Lite så ja. Skillnaden är väl att här läggs animationen på livematerial och sänds direkt istället för att, som i ditt exempel, läggas på i efterhand på förinspelat material.
Som tekniknörd tycker jag detta är riktigt imponerande, animationen är renderad i förväg för att passa kamerarörelser som ska utföras av kameror som troligen inte ens var utplacerade när animationen gjordes. Det kan även vara så att animationen renderades live precis när den lades ovanpå kameramaterialet men det känns osannolikt.
Det där är inte AR.
"Augmented reality (AR) is a live direct or indirect view of a physical, real-world environment whose elements are "augmented" by computer-generated or extracted real-world sensory input such as sound, video, graphics, haptics or GPS data."
@eld: Vilket det inte är.
Augmented reality (AR) is a:
✔️ live direct or indirect view of a physical, real-world environment
✔️ whose elements are "augmented" by computer-generated or extracted real-world sensory input such as sound, video, graphics, haptics or GPS data."
Augmented reality (AR) is a:
✔️ live direct or indirect view of a physical, real-world environment
✔️ whose elements are "augmented" by computer-generated or extracted real-world sensory input such as sound, video, graphics, haptics or GPS data."
Att titta på specialeffekter på filmat material är inte AR, oavsett om specialeffekterna läggs på i realtid.
Den här draken är inte mer AR än en overlay med pilar eller vad som helst som ritas upp i en direktsändning från ett sportevenemang.
Utan användarinteraktion är det inte AR.
Och ps. @eld och @sitman; Man argumenterar inte genom att klistra in skit från wikipedia...
Att titta på specialeffekter på filmat material är inte AR, oavsett om specialeffekterna läggs på i realtid.
Den här draken är inte mer AR än en overlay med pilar eller vad som helst som ritas upp i en direktsändning från ett sportevenemang.
One of the first commercial applications of AR technology was the yellow "first down" line that began appearing in televised football games sometime in 1998.
http://whatis.techtarget.com/definition/augmented-reality-AR
Utan användarinteraktion är det inte AR.
Kameramannen är användaren i detta fallet, men interaktion är inget krav.