The Witness
Så får vi äntligen utforska den ö indie-kändisen Jonathan Blow har snickrat på de senaste sju åren. Bered er på att lägga pannan i extremt djupa veck tillsammans med FZ:s Joakim Kilman.
Det är så satans snyggt! Slut på objektivt meddelande.
Har suttit uppe på berget och mediterat sedan releasen. Kanske är dags att lösa ett pussel också.^^ Ingen som nämner hur otroligt snygga ljuden är i spelet - då speciellt hur vindens vinande formas på olika platser. *gåshud*
Snygga ljud? Vafalls?
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro
Instämmer med många delar av recensionen. Dock skulle jag gärna vilja nämna att spelet är så mycket mer än ett pusselspel. Jag skulle egentligen vilja hävda att spelet inte alls handlar om pussel, utan snarare handlar om att utmana tankemönster. Detta gör spelet delvis genom pussel - genom att i mycket hög grad kritisera och utmana praxis för både spel, konst och speldesign - men också på så många andra sätt!
För mig finns det också en tydlig intrig: en intrig som baseras på perspektiv. I princip allting som finns i spelet diskuterar hur saker ter sig olika ur olika perspektiv. Intrigen blir tydlig när man verkligen försöker förstå de citat som ges, och intrigen skapas i din egen hjärna istället för på skärmen. Flera citat skapar exempelvis paradoxer för att påvisa att det inte endast finns ett enda giltigt perspektiv.
Jag tror också att detta är ett spel som, precis som Braid, är oerhört svårförståeligt för många. Man kan säkerligen tycka att spelet är trevligt, vackert, mysig, intressant eller roligt - men samtidigt vara totalt förvirrad. Men för mig är det ett av dom absolut tydligaste spelen jag spelat.
5/5 hästar.
Have a good time!
Det får full poäng hittills av mig med reservation för att jag inte hunnit så långt än (ca 140 + 20).
Man får en del förståelse över att det tagit ett tag att färdigställa detta spel. Förhoppningsvis går detta spel bra så att Blow kan anställa lite mer folk så vi inte behöver vänta lika länge på nästa spel.
Edit: Angående åksjuka så verkar det vara likadant på både PC och PS4 när man läser på diverse forum.
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1175984
Jag kände av det lite lätt första gången jag spelade men det blev bra när jag flyttade lite längre från TV:n. Jag misstänker att det främst är avsaknaden av "sikte" i mitten som gör att ögonen inte har någon fast punkt att fokusera på.
Fan, jag blir ofta åksjuk av spel med dålig FOV. HL2 var ospelbart för mig tex, spelade en timme och blev yr i ett dygn. Hade gärna velat testa detta annars.
Problemet med Witness är väl att en del pussel möjligen inte fungerar om man börjar ändra på den FOV spelet har?
De som har problem kanske kan prova sätta fast en liten pappbit som "sikte" i mitten av bilden så att det finns en fast punkt i bilden?
Någon som vet om de här Sea bands, åksjukearmband, som man kan köpa funkar?
Enligt Mythbusters nej, dom är verkningslösa. Dock kan du ju testa att äta ingerfära eller sjösjukepiller
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Någon som vet om de här Sea bands, åksjukearmband, som man kan köpa funkar?
Enligt Mythbusters nej, dom är verkningslösa. Dock kan du ju testa att äta ingerfära eller sjösjukepiller
Ah ok, det lät lite för bra för att vara sant. Tvekar lite inför att stoppa i mig piller för att kunna spela tv-spel...lite knarkigt. Tack för svar!
Jump in.
Instämmer med många delar av recensionen. Dock skulle jag gärna vilja nämna att spelet är så mycket mer än ett pusselspel. Jag skulle egentligen vilja hävda att spelet inte alls handlar om pussel, utan snarare handlar om att utmana tankemönster. Detta gör spelet delvis genom pussel - genom att i mycket hög grad kritisera och utmana praxis för både spel, konst och speldesign - men också på så många andra sätt!
Jo, jag håller med. Tycker det är svårt att få med riktigt allt spelet är i en recension som inte spoilar för mycket. Men jag tycker nog att jag skriver ganska tydligt att spelet är mer än "bara" pussel, och att det handlar om att se med nya ögon, etc.
Sen finns ju fler lager att rota i, men det är som sagt något för var och en att upptäcka i sin takt. Det svåraste med att skriva om The Witness är att välja hur mycket man ska lämna osagt och ändå få något sagt.
Instämmer med många delar av recensionen. Dock skulle jag gärna vilja nämna att spelet är så mycket mer än ett pusselspel. Jag skulle egentligen vilja hävda att spelet inte alls handlar om pussel, utan snarare handlar om att utmana tankemönster. Detta gör spelet delvis genom pussel - genom att i mycket hög grad kritisera och utmana praxis för både spel, konst och speldesign - men också på så många andra sätt!
För mig finns det också en tydlig intrig: en intrig som baseras på perspektiv. I princip allting som finns i spelet diskuterar hur saker ter sig olika ur olika perspektiv. Intrigen blir tydlig när man verkligen försöker förstå de citat som ges, och intrigen skapas i din egen hjärna istället för på skärmen. Flera citat skapar exempelvis paradoxer för att påvisa att det inte endast finns ett enda giltigt perspektiv.
Jag tror också att detta är ett spel som, precis som Braid, är oerhört svårförståeligt för många. Man kan säkerligen tycka att spelet är trevligt, vackert, mysig, intressant eller roligt - men samtidigt vara totalt förvirrad. Men för mig är det ett av dom absolut tydligaste spelen jag spelat.
5/5 hästar.
Låter extremt pretentiöst. Tror jag skippar detta av ren princip.
Instämmer med många delar av recensionen. Dock skulle jag gärna vilja nämna att spelet är så mycket mer än ett pusselspel. Jag skulle egentligen vilja hävda att spelet inte alls handlar om pussel, utan snarare handlar om att utmana tankemönster. Detta gör spelet delvis genom pussel - genom att i mycket hög grad kritisera och utmana praxis för både spel, konst och speldesign - men också på så många andra sätt!
För mig finns det också en tydlig intrig: en intrig som baseras på perspektiv. I princip allting som finns i spelet diskuterar hur saker ter sig olika ur olika perspektiv. Intrigen blir tydlig när man verkligen försöker förstå de citat som ges, och intrigen skapas i din egen hjärna istället för på skärmen. Flera citat skapar exempelvis paradoxer för att påvisa att det inte endast finns ett enda giltigt perspektiv.
Jag tror också att detta är ett spel som, precis som Braid, är oerhört svårförståeligt för många. Man kan säkerligen tycka att spelet är trevligt, vackert, mysig, intressant eller roligt - men samtidigt vara totalt förvirrad. Men för mig är det ett av dom absolut tydligaste spelen jag spelat.
5/5 hästar.
Låter extremt pretentiöst. Tror jag skippar detta av ren princip.
Att någonting låter extremt pretentiöst när en person försöker sätta ord på vad det är, innebär varken att det faktiskt är pretentiöst - men inte heller huruvida det faktiskt är en dålig sak att vara pretentiös till att börja med.
Att skippa någonting av ren princip för att en kommentator beskrivit spelet på ett sätt som du uppfattar vara pretentiöst, är extremt trångsynt och trisst.
Instämmer med många delar av recensionen. Dock skulle jag gärna vilja nämna att spelet är så mycket mer än ett pusselspel. Jag skulle egentligen vilja hävda att spelet inte alls handlar om pussel, utan snarare handlar om att utmana tankemönster. Detta gör spelet delvis genom pussel - genom att i mycket hög grad kritisera och utmana praxis för både spel, konst och speldesign - men också på så många andra sätt!
För mig finns det också en tydlig intrig: en intrig som baseras på perspektiv. I princip allting som finns i spelet diskuterar hur saker ter sig olika ur olika perspektiv. Intrigen blir tydlig när man verkligen försöker förstå de citat som ges, och intrigen skapas i din egen hjärna istället för på skärmen. Flera citat skapar exempelvis paradoxer för att påvisa att det inte endast finns ett enda giltigt perspektiv.
Jag tror också att detta är ett spel som, precis som Braid, är oerhört svårförståeligt för många. Man kan säkerligen tycka att spelet är trevligt, vackert, mysig, intressant eller roligt - men samtidigt vara totalt förvirrad. Men för mig är det ett av dom absolut tydligaste spelen jag spelat.
5/5 hästar.
Låter extremt pretentiöst. Tror jag skippar detta av ren princip.
Att någonting låter extremt pretentiöst när en person försöker sätta ord på vad det är, innebär varken att det faktiskt är pretentiöst - men inte heller huruvida det faktiskt är en dålig sak att vara pretentiös till att börja med.
Att skippa någonting av ren princip för att en kommentator beskrivit spelet på ett sätt som du uppfattar vara pretentiöst, är extremt trångsynt och trisst.
Spelet i sig verkar extremt pretentiöst det med. I sin kärna handlar det om baksidan av ett flingpaket inklistrat i en 3D-miljö, om och om igen. Precis som i allt annat indieskräp döljer man simplistiskt gameplay som inte kan stå på egna ben bakom en hipsterslöja.