Helgdiskussion: Det kriminella spellivet
Det finns många, alltid uppfriskande att vara bad guy. GTA-serien är en given bland mina favoriter. Men även en gammal klassiker som TIE Fighter, där kände jag mig verkligen ond när jag spelade som ung tonåring. Finns många som inte är helt svarta och vita också, som tex Thief eller Warcraft 3. Sen finns det ju de där det beror på vilka val man gör, som Skyrim eller kanske det bästa exemplet EVE där de som drabbas om man väljer en ond väg är andra spelare.
Jag skulle ranka mina bästa kriminella spel som Payday 1 och 2, Gangsters (det gamla goda spelet från en tid som nästan är bortglömt) och Mafia serien. GTA serien kan få bli nämn med men den hamnar inte lika högt som de tre första.
Payday-serien var kul ett tag. Tyvärr så har det blivit en DLC-pump som bara spottar ut samma uppdrag gång efter gång. De är uppe i 24 stycken nu och ingenting har egentligen förändrats. Jag har hela tiden hoppats på att de skulle stoppa in nya spellägen som fräshade upp det hela lite.. men.. nej. Moar kassako!
Min lista:
1. GTA V. Det är ett mästerverk. Get over it.
2. Mafia. En strålande berättelse som varierar uppdragen med allt från racing till ren stealth.
3. GTA Vice city. Köra längs Ocean Drive och Crockets Theme kommer på radion. Obetalbart.
4. Hitman: Bloodmoney. Jo, det är ju inte helt lagligt det Agent 47 håller på med så han får finnas med på min lista. 10/10 Would kill with a toaster again.
5. GTA San Andreas. Alltså, bara storleken fick ju en att bli lite yrslig, som flickan sa. Visst, omkörd med hästlängder numera men det fanns ingenting som kunde tävla med SA när det begav sig. Dock gillade jag alltid Vice City stilen mer än gängmentaliteten i Los Angeles. Trots det en berättelse som givit mig hundratals timmar av underhållning.
Edit: En liten dark horse för mig är Sleeping Dogs. Väldigt underskattat tycker jag. "You need a pork bun!". Vem kan argumentera emot det?
I came here to ruin your day. God sent me.
Payday, Grand Theft Auto, Mafia.
Listan är lång.
Absoluta favoriten måste nog vara Hitman: Blood Money dock. Att ta sig igenom en nivå oupptäckt och sen få ranken Silent Assassin är några av de mest minnesvärda stunderna i min spelkarriär.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Denna slår ju det mesta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Commander_in_Chief_(video_game)
#PCMR
Thief: The dark project
TACK! Nog för att Garret kanske inte är en regelrätt skurk men så stjäl han ändå saker. Ett av mina absoluta favoritspel av i form av både gameplay och sen en häftig dos av nostalgi.
Då är vi på samma linje. Spelet uppdateras fortfarande med patchar sedan en fransk kille tydligen fick tag på källkoden och det är numera problemfritt att spela på modern hårdvara.
Spelet har fortfarande en aktiv community, kolla in www.ttlg.com
Minns Mafia, originalet på Wii verkade kul, men det blev inte så mycket tid till det ändå. GTAV är ju mästerligt i storlek, innehåll, story, gulliga pointers till film/kultur mm. Finns inget att jämföra med.
Tyckte GTA4 var lite mer obehagligt, gritty. Humorm var mer nertonad vilket gjorde det - på ren skånska - räääligare. Att spela elak i City of Villains var det roligaste jag gjort, men endgame handlade så mycket om att rädda världen att man blev förbannad. Samma med sith i SWTOR. Big mistake i MMO-världen, men det blir ju billigare på det viset.
Håller med om EVE Online, elakare än så blir det inte eftersom det verkligen *drabbar* riktiga människor när du är en bad guy.
Sedan har vi ju den lite glömda pärlan BULLY och dungeon keeper (ettan) & alla kopior. Tjatigt, men Kotor 1 & 2 som darkside... Hade gärna sett en remake av Tie Fighter, och Force unleashed får man ju i alla fall delvis vara riktigt nasty i också.
Men all time favourite är ju monsterliren: Att krypa runt some facehugger i Alien vs Predator, originalet, hoppa på en sovande kille och sedan äta sig ut ur bröstkorgen. Epic moment.
Och fan, höll på att glömma Vampires: The masquerade som ju också uppdaterats av communityn enormt. Synd CCP la ner MMOt baserat på den världen.
Watch Bjorne And The Snail
Bjorne And The Snail Censored Trailer
https://youtu.be/TO_zwPl60Cw
Bjorne And The Snail Episode 00x00
https://www.youtube.com/watch?v=Upaq4ImeC0g