Arnroths krönika – DmC pyntar med porr och kvinnoförakt
En vild gissning vore ju vara att vällust är en av det sju dödssynderna, och att detta är en del av det som nämns. Det kan ju vara bedrövligt framfört men jag tror knappast man behöver läsa sig in i det som något slags kvinnoförakt.
Ärligt talat låter det som ett typisk sex, drugs and rock and roll scenario, vilket är väll så syndigt det bara kan bli, eller? Varför då kvinnorna i just dom scenerna dessutom kan ha upplevts objektifierade (är det ens ett ord?) är för att deras roll i situationen antagligen var symboliskt, främst för att återspegla något om Dante snarare än att vara mänskliga personer som har något att berätta om sig själva och andra människor/kvinnor.
Det är nog helt enkelt provokativt med flit, skulle jag tro.
Arnroth, du är en moraltant utan dess like. Du är en sån person som går runt och på allvar letar efter någonting som någon samhällsgrupp skulle kunna ta illa vid sig av.
Hade det inte varit för att du gör det i tv-spel hade det nästan varit jobbigt. Nu är det bara löjligt istället.
Ska du inte ta upp att Dante super för mycket, och alla hemska följder det kan få.
Sluta upp att tala om för folk vad som ska accepteras och inte, vem fan tror du att du är?
för övrigt har alla rätt till en åsikt. Arnroth gillar inte vissa spel, du gillar inte vissa människor. Nånstans här finns en lärdom...Kasta sten i glashus-nej... behandla andra som du själv vill bli behandlad- nej... skit i andra o sköt dig själv- nej... äh, jag ger upp.
Jag reagerar minst lika starkt på den stereotypa objektifieringen av män, men ärligt talat grabbar (för jag skulle gissa att det är ni som kommenterar), kan ni verkligen inte se skillnaden på hur de två stereotyperna är uppbyggda?
Mans-stereotypen är en av makt, handlingskraft, styrka och så vidare. Det är en "positiv" stereotyp som vi män förväntas vilja uppfylla. Den är skapad av män, för män.
Kvinno-stereotypen är en av sex, tillgänglighet för män och underkastelse. Kvinnans roll är att behaga mannen, smeka hans ego. Det är en "negativ" stereotyp som är skapad av män, för män.
Ser ni? Två olika stereotyper, olika syften, båda lika falska och skadliga.
Tack för krönikan iaf, välbehövligt och viktigt!
Har alla gått och blivit den ensamma sura gubben/kärringen uppe på fjärde våningen som ska gnälla på att folk tvära över den ny-klippta gräsmattan och rapporterar så fort ett litet ljud kommer från grannen. Ohhhh blir så trött på alla jävla gnälliga människor som tar illa vid sig så fort något inte stämmer med deras verklighets bild.
MÄNNISKOR DÄRUTE, SKAFFA ER LITE SJÄLVKÄNSLA OCH SLUTA BRY ER OM ALLT OCH ALLA MEN FRAMFÖR-ALLT SLUTA TA ILLA UPP FÖR MINSTA LILLA MÖG, SMILA OCH SKAKA AV ER SÅ KOMMER NI MÅ SÅ MYCKET BÄTTRE !!!!!!!
Som tidigare nämnts har skribenten all rätt att ha sin åsikt, men i min mening är artiklar som denna bara meningslös smörja för att på något sätt kunna klappa sig på axeln och säga att man står upp för kvinnors rättigheter.
Spel är till för underhållning, så vem i hela friden bryr sig om ett par halvnakna virtuella kvinnor objektifieras? Det händer hela tiden med både kvinnor och män i spel.
Om man nu av någon anledning tycker att det är otroligt hemskt, så kan man göra så att man röstar med sin plånbok och inte köper spelet, istället för att bara gnälla.
Det reageras inte över alla stora muskulösa halvnakna killar i alla spel. Varför är det inga halvfeta datanördar som räddar världen?
Som någon sade, så handlar datorspel kanske mycket om att drömma sig bort.
I sina datorspelsfantasier, skulle en man generellt sätt ha något emot att vara en muskulös karaktär som är en jäkel på att slåss och som räddar världen? Förmodligen inte, då det är just en hjälteroll.
Hur många tjejer tror du generellt sett när de spelar datorspel fantiserar om att vara en totalt hjärndöd, hjälplös och porrig bimbo vars primära funktion är att vara sexuellt tillgänglig för män och vars viktigaste tillgång och bästa egenskap är att ha stora tuttar? Förmodligen inte många, då det knappast är en hjältemodig, meningsfull eller speciellt kul roll att anta.
Vad gäller bristen på halvfeta datanördar som hjältar i spel så får du nog fråga dem själva. Är de inte dessa personer som även står för utvecklingen av majoriteten av dessa spel?
SE
Jag reagerar minst lika starkt på den stereotypa objektifieringen av män, men ärligt talat grabbar (för jag skulle gissa att det är ni som kommenterar), kan ni verkligen inte se skillnaden på hur de två stereotyperna är uppbyggda?
Mans-stereotypen är en av makt, handlingskraft, styrka och så vidare. Det är en "positiv" stereotyp som vi män förväntas vilja uppfylla. Den är skapad av män, för män.
Kvinno-stereotypen är en av sex, tillgänglighet för män och underkastelse. Kvinnans roll är att behaga mannen, smeka hans ego. Det är en "negativ" stereotyp som är skapad av män, för män.
Ser ni? Två olika stereotyper, olika syften, båda lika falska och skadliga.
Tack för krönikan iaf, välbehövligt och viktigt!
Missade ditt inlägg då jag höll på att skriva mitt egna.
Hur som helst, bra skrivet och väl formulerat.
SE
Jag tycker att introt i DMC målar upp hur Dante är som person också och kanske hans kvinnosyn/livstil i början som senare ändras i storyn (Kat, vill ej spoila). Scenerna med Lilith och Mundus tycker jag att på något sätt speglar att det här är fel då han är ond och behandlar allt och alla som skit. Tror det fanns en tanke bakom hela grejen faktiskt...
Det ironiska är väl att ni alltid använder de mest porriga bilderna ni hittar för att få mer klick när ni skriver om sådant här.
Antagligen funkar det dessutom.
Tycker det börjar bli lite komiskt nu med alla artiklar om hur hemskt det är med avklädda tjejer när det enda det resulterar i är skärmdumpar på avklädda tjejer...
Som tidigare nämnts har skribenten all rätt att ha sin åsikt, men i min mening är artiklar som denna bara meningslös smörja för att på något sätt kunna klappa sig på axeln och säga att man står upp för kvinnors rättigheter.
Meningslös smörja är att säga "du säger bara så för att vara PK" bara för att man tycker det är jobbigt att tänka på saker som överskrider ens egna förmåga till att förstå och inse ett större sammangang bara för att det inte personligen påverkar en på ett direkt sätt.
Spel är till för underhållning, så vem i hela friden bryr sig om ett par halvnakna virtuella kvinnor objektifieras? Det händer hela tiden med både kvinnor och män i spel.
Du tycker inte att frågeställningen om VARFÖR vi anser detta vara underhållning är vad som är det verkligt intressanta här?
Du har inte heller insett hur negativ och korkad objektifierningen av kvinnor i spel (och underhållning överlag) är jämfört med den av männen?
Du inser inte heller att objektifieringen är skapad av män för män?
Men men, antar att det är för jobbigt att tänka på när man inte har förmåga att se saker i ett större perspektiv och bortom sin egna personliga horisont. Att du verkar tycka att allt som är längre än näsan räcker verkar vara meningslös smörja, säger betydligt mer om din kapacitet (eller snarare brist därav) än om skribenten i detta fallet.
Om man nu av någon anledning tycker att det är otroligt hemskt, så kan man göra så att man röstar med sin plånbok och inte köper spelet, istället för att bara gnälla.
Ursäkta, men har möjligtvis inte bott under en sten hela ditt liv? Det du kallar "att gnälla" är att diskutera något som många upplever som ett verkligt problem. Men återigen, jag antar att debatt och diskussion enligt dig även det är meningslös smörja, trots att det är just det som i stort bidragit till att forma alla civilisationer och sammhällen (inlkusive vårat) genom hela den mänskliga historien.
SE
Har alla gått och blivit den ensamma sura gubben/kärringen uppe på fjärde våningen som ska gnälla på att folk tvära över den ny-klippta gräsmattan och rapporterar så fort ett litet ljud kommer från grannen. Ohhhh blir så trött på alla jävla gnälliga människor som tar illa vid sig så fort något inte stämmer med deras verklighets bild.
MÄNNISKOR DÄRUTE, SKAFFA ER LITE SJÄLVKÄNSLA OCH SLUTA BRY ER OM ALLT OCH ALLA MEN FRAMFÖR-ALLT SLUTA TA ILLA UPP FÖR MINSTA LILLA MÖG, SMILA OCH SKAKA AV ER SÅ KOMMER NI MÅ SÅ MYCKET BÄTTRE !!!!!!!
Haha, på tal om att slappna av, hur hög är din puls och vilken färg har du i ansiktet...
Personligen låtsad jag aldrig att vara huvudkaraktären eller önskar att jag vara han/hon, tänker snarare att "jaha å han gillar stora bröst å slakta folk å fä kors och tvärs" det får stå för honom.
Spel kommer aldrig vara speciellt moraliska, mord och våld finns i de flesta spelen och kommer säkert att vara så i framtiden också, det farliga är när man försöker göra spel till någon form av verklighet och "tar med sig" IRL. Ett spel är ett spel och låt det just vara det!
Sedan borde set finnas fler möjligheter att välja hur man vill att inputen ska vara enligt min mening, exempelvis om man vill köra som man eller kvinna.
Överdrivna stereotyper är bara fjantigt och blir komiskt, hur många går på det och tror att verkligheten ser ut så...den procenten är skrämmande..
Ok Jag är i alla fall glad för att det finns folk som faktiskt kan tänka här i tråden. Varning denna post har spoilers lite varstans så läs inte om du inte vill veta.
OnT: Det är inte alls onödigt. Nu kanske jag inte ska försvara DMC jättemycket eftersom jag tyckte det var ett helt okej spel men storyn kunde gett mer. Men början är så långt ifrån "onödig" som du påstår i denna artikel. Varför?
Mundos älskarinna vet tydligt om att hon inte skulle ha någon plats i världen om det inte var för att hon bar på hans barn som vi senare lär oss. Hon fjäskar med andra ord för att ha kvar "makten" som hon har. Detta visas tydligt i början och etablerar två viktiga saker: 1 Mundus är mäktig (bor i ett torn och får "brudarna" att bete sig som han vill, han har pengar och kan hota högt uppsatta politiker) samt Mundus är ett ass. I viss mån etablerar det även hennes roll i historien, de har "ofta" sex och det leder suprise till barn och det är hennes sätt att "behålla makt", "så hon är inte så dum som hon ser ut".
Vad det gäller "nästa" del av introt: För det första är dante på den korrupta nattklubben, något man får se tydligt i "snabba sekvenser" då dina "kåta kvinnor" har blod rinnande ur ögonen, svarta läppar och livlösa ögon. Att det finns stripklubbar vet alla och det finns en mycket "smart" anledning att göra som de gjort i detta intro med att använda just denna plats och denna "setting". Dante har inte kontroll över sitt liv. Han dras till de enkla sakerna, sex och drickande. Den värld han lever i är korrupt och kaotisk, något de försöker visa. Männskligheten är på väg att bli helt förslavad av demoner och demoner står ofta för primitiva baskänslor så som tex sex, mat och sprit/droger.
Sedan det där med det "lesbiska". Vad jag vet är det många mäns dröm att vara med 2 kvinnor samtidigt (eller fler) men i detta intro används det nog bara för just den sexuella spänning som de försöker beskriva. Denna del kan jag inte försvara men i min kunskap finns det även tjejer som gillar att ha sex med andra tjejer och eftersom dante inte är bög så vill han nog hellre ha en tjej som är bi "extra" än en kille om han nu ska ha denna "3 kantsfantasi". Visst hade det varit intressant om Dante varit en kvinna och tatt hem 2 män eller om han hade tagit hem 1 man och 1 kvinna. Problemet är väl dels att homofobin i världen tex USA (som troligen är en stor del av marknaden) är ganska stor så dessa alternativ hade troligen förlorat "kunder". Det finns också en annan lite lösare aspekt. Men hela scenens helhet är i alla fall motiverad. Det står follow him när de åker taxi hem. Det brde vara självförklarande och det är trots allt anledningen till att de hittar honom.
Men men nog om själva analysen om sekvenserna i sig som går att skriva fler Wall of texts om. Det viktigaste: Det som är mest sorgligt är att svar ja, jag är en man. Bara för att jag är det så får det jag säger om detta ungefär 90 % reducerad trovärdighet. Hade det varit en kvinna som analyserat detta hade det varit mer okej, vilket är ganska orättvist.
Jag tycker personligen och det kan jag ta hur mycket skit som helst om att detta med stereotyper är grovt överskattat, speciellt i Sverige. Varför har könens stereotypskamp fåttt så mycket uppmärkelse? Att den sedan är så helt jävla fel vinklad är ju dumt i huvudet. Av nakenhet gäller i DMC så är Dante den som står för mest "screentime". Att Dante även gör en stor klassresa genom hela spelet och inte bra verkar bli kär utan lär sig respekt för människan, kvinnan han troligen fallit för glöms bort? Hade han kunnat göra denna resa utan de 4 "alldeles förfärdliga" minuterna i början? Svaret är både ja och nej för de kunde presenterat det hela på ett annat sätt men detta sätt var tillräckligt effektivt för att få en sådan som mig att förstå i alla fall.
"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
Tack för en trevlig (och tydligen för många provocerande) läsning.
Tyckte det var lite synd med påhoppen på Thomas Arnroth och all aggressivitet i kommentarsfälten. Men jag får väl skylla mig själv som läser dem.
Själv tycker jag att Arnroths krönikor här på FZ.se är bra. Hoppas på fler framöver.
Och bråka inte för mycket nu. Det är fint väder ute
Som vanligt viftas detta bort och definieras som ett icke-problem utav just de personer som med stor sannolikhet själva är män. Herp derp.
Vilken medelmåttigt begåvad man som helst med den minsta empati och förmåga att sätta sig in i andra människors situation, kan förstå att kvinnor kanske inte alltid tycker att det är så jäkla skoj att i spel ständigt mötas av kvinnorkaraktärer som verkar vara skapta utav osäkra småpojkar som fortfarande sitter i morsans källare, spelar spel och drömmer om att förlora oskulden till någon av dessa virtuella bimbos.
Inte nog med det, men många av oss män blir dessutom idiotförklarade i processen då antagandet att vi uppskattar detta insinuerar att vi i princip bara är småpojkar som precis fått vår första erektion och börjar drägla vid blotta tanken på ett par tuttar.
Argumentet (eller snarare det tafatta försöket till ett sådant) att "män också objektifieras i spel" kanske skulle vara av relevans ifall dessa spel huvudsakligen utvecklades utav kvinnor, men så är ju inte fallet. Inte nog med att den "objektifiering av män" som förekommer nästan uteslutande är skapad utav männen själva, men den tar sig ofta uttryck i en stereotyp som de flesta män verkar uppskatta; dvs mycket muskler och stora vapen...vilket återigen förmodligen säger mer om männens osäkerhet och omognad än om den möjliga "objektifieringen" i sig.
Slutligen så har inte detta så mycket med moral eller PK att göra som det har att göra med enkelt sunt förnuft, mognad och enkel grundläggande respekt för andra människor.
Riktiga män har inga problem att inse detta, det är småpojkarna som uppenbarligen känner att de till varje pris måste försvara sina tonårsfantasier och det faktum att de (förutom möjligen morsans eller syrrans) förmodligen aldrig kommer att få se (än mindre vidröra) ett par riktiga kvinnobröst IRL.
Det är nog dags för många av dessa "småpojkar" att växa upp och bli män på riktigt snart. Kanske kan vi då äntligen se en lite mer förnuftig, mogen och respektfull attityd bland både spelutvecklare och gamers.
SE
tack för att du satte ord på det som jag ville säga men inte klarar av att få ner på pränt.
Ska man moralisera över fiktion (vilket jag inte tycker) ska man åtminstone vara konsekvent. Att ifrågasätta sexism för att i nästa andetag hylla våldet i ett datorspel är hyckleri och känns bara som ett klumpigt försök att vara politiskt korrekt.
För någon som förespråkar vikten av konsekvens så verkar du ha förvånansvärt svårt att hålla isär begreppen.
Den rena sexismen i spel, bidrar till att kvinnliga spelare ständigt möts av en negativ objetifiering av kvinnor där de framstår som mer eller mindre korkade sexslavar som bara är bihang till berättelsen och/eller den manliga hjälten.
Våldet å andra sidan, behöver inte nödvändigtvis vara könsspecifikt och berör därmed alla (både kvinnor som män) på ungeför samma villkor och som människor istället för i egenskap av kön.
Även om man skulle kunna hävda att bägge frågor handlar om moral (men i mitt tycke är sexismen mer en fråga om sunt förnuft, respekt och enkel mognad) så är det fortfarande två tämligen separata frågeställningar som även förtjänar att diskuteras separat var för sig.
Att försöka hävda att någon som har en åsikt i den ena frågan och en annan i den andra på något sätt skulle vara hycklare och därmed mindre trovärdig, känns bara som ett klumpigt försök att helt avfärda en specifik frågeställning bara för att man tycker att den är obekväm eller svår att förstå.
SE
Ska man moralisera över fiktion (vilket jag inte tycker) ska man åtminstone vara konsekvent. Att ifrågasätta sexism för att i nästa andetag hylla våldet i ett datorspel är hyckleri och känns bara som ett klumpigt försök att vara politiskt korrekt.
Håller med fullständigt, man ger ju sig in i en låtsasvärld, allt är fiction med grund i verkligheten. Blodet i fighterna fyller ingen funktion heller, utan är bara där för att "pimpa" figherna. Det finns mycket att anmärka på om man tar på sig moralkepsen. Tror det finns bättre vägar för att kämpa mot sexism och våld än att ge sig på ett datorspel...
Jag förstår inte vad problemet är.... Det finns ju hur många spel som helst där män ses som "objekt" också. Men där gnäller ingen, jag tycker allt detta jämnställdhets snacket håller på att bli för mycket. Irl har du ett val att göra som du vill eller göra som någon annan vill, den lyxen har inte påhittade figurer i spel och filmer
"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."
Massa text
Ursäkta men har du inte rent av fel nu? Du säger att spelen är gjorda av en majoritet av "nördar" med "omogen syn". Men i min erfarenhet är spelskapare vanliga människor som också ofta har barn och familj. Men om vi bortser detta. Enligt vad du säger är det väl skitsmart att göra dessa "porriga dumma bimbos" eftersom alla som spelar tydligen är just omogna datanördar som uppskattar detta. Låter som smart marknadsföring.
"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
Kan väl vara grovt och sexigt utan att vara helt efterblivet
orden estetik och erotik är borta, det finns bara objetifierande porr nuförtiden.
Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT
Massa text
Ursäkta men har du inte rent av fel nu? Du säger att spelen är gjorda av en majoritet av "nördar" med "omogen syn". Men i min erfarenhet är spelskapare vanliga människor som också ofta har barn och familj. Men om vi bortser detta. Enligt vad du säger är det väl skitsmart att göra dessa "porriga dumma bimbos" eftersom alla som spelar tydligen är just omogna datanördar som uppskattar detta. Låter som smart marknadsföring.
Det är ju lite av en självuppfyllande profetia, eller hur?
1. Spelutvecklare skapar spel med stereotypa sexistiska könsroller.
2. Kvinnor väljer bort spelet på grund av detta.
3. Utvecklaren drar slutsatsen att kvinnor inte är vidare intresserade av spel, beslutar att inte ändra nåt. Gå till punkt 1.
EDIT:
Skulle också ilja säga att jag i grunden trots allt hyser hopp för spelmediet. Det är ett jämförelsevist ungt medium, och det kommer ändras med tiden. Både vilka som skapar spel, och vilka som spelar. Precis som filmmediet gjorde.
"Hur ska vi göra inledningen lite mer färgsprakande, vi kan ju inte bara ha två arga män? Just det ja, vi pyntar med porriga brudar. Det går ju alltid hem."
Det reageras inte över alla stora muskulösa halvnakna killar i alla spel. Varför är det inga halvfeta datanördar som räddar världen?
glöm inte att dessa halvfeta män är i 30+ åldern och inga ungdomar. Hur många spelhjältar är över 60 nuförtiden, på en arbetsmarknad för hjältar?
ARNOLD!
Finns ju en drös gamla action hjältar.
I dataspel kan ju vissa hjältar vara flera tusen år.
Visserligen ser de alltid ut som 20 åriga pojkar ändå... hmmm...
Massa text
Det är ju lite av en självuppfyllande profetia, eller hur?
1. Spelutvecklare skapar spel med stereotypa sexistiska könsroller.
2. Kvinnor väljer bort spelet på grund av detta.
3. Utvecklaren drar slutsatsen att kvinnor inte är vidare intresserade av spel, beslutar att inte ändra nåt. Gå till punkt 1.
EDIT:
Skulle också ilja säga att jag i grunden trots allt hyser hopp för spelmediet. Det är ett jämförelsevist ungt medium, och det kommer ändras med tiden. Både vilka som skapar spel, och vilka som spelar. Precis som filmmediet gjorde.
Asså det finns faktist bimbos ute i världen och det finns omogna nördar för den delen också, varför kan dom inte bara låta världen vara som den är där människor är människor, istället för försöka måla världen till att vara bättre än den är
Asså om ingen skulle påpeka dessa saker så skulle jag ärligt talat inte ens tänka på att dom finns där utan istället bara njuta av storyn och atmosfären.. folk som hittar dessa saker måste chilla och tänka på något annat än allt vad somm heter IRL.
Du kanske inte tänker på det eftersom du inte tillhör en grupp som är utsatt för stereotyperna?
Det är lite som de undersökningar man gjorde i amerikanska södern under Jim Crow-tiden, då man frågade folk om hur de upplevde rasismen i samhället. De flesta vita män sa ungefär "nä, här finns det ingen rasism. Det är inget jag märkt av." medans de svarta medborgarna, som ni kanske kunde gissa, hade helt andra saker att säga...
EDIT: Ju mer jag tänker på ditt inlägg destå mer irriterad blir jag.
Så om ingen påpekar orättvisor så finns dom inte? Våra kulturella uttryck speglar ju hur våra samhällen ser ut, och vilka maktstrukturer som dominerar dessa. Att diskutera kultur och därigenom de bakomliggande strukturerna är ju steg fucking 1 för att kunna nå en punkt där vi kanske kan börja komma tillrätta med de skevheter som finns i samhället.
Om du levt under 60-talet, hade du gnällt på Rosa Parks kanske? Varför håller hon på att klaga och gnöla, kan de inte bara hålla sig lugna och ta samhället för vad det är?
Men nu måste jag få tycka till, även om mina åsikter redan har tyckts:
Jag har så svårt att förstå alla dessa personer som gnäller om kvinnlig sexism, i det här fallet Arnroth om ett dataspel, för att:
1. Varför är det tydligen alltid värre att gestalta sexuella (mäns?) fantasier än att på olika sätt bejaka våldsfantasier. Och kom inte och säg att det är ok bara för att det är demoner man dödar för 1a. kvinnorna i inledningen verkar också vara demoner (eller något), och 1b. det finns så många andra spel där man dödar människor som ni inte gnäller över.
Jag tycker även i så fall att alkoholkonsumtionen i nämnd inledning fluffas runt i rosa moln.
2. Jag har inte spelat spelet men jag har nu sett inledningen, och jag vet inte...men är det inte herr Dante själv som 30 sekunder senare gestaltas ganska stereotypt, sexistiskt, överdimensionerat, naket, eller vilka nu adjektiv som ni vill applicera på kvinnorna? För att inte tala om, åter igen, många andra spel. Visserligen gned han sig inte mot någon kvinna när han var naken, kanske var det det som var problemet.
3. Jag har väldigt sällan träffat en kvinna/tjej som som stör sig på detta i spel. Möjligtvis om hon uttryckligen är feminist. Då hör det liksom till. Vad är det som är problem? Tror ni verkligen på fullaste allvar att resultatet blir ett samhälle där unga män senare i livet bara vill ha överkåta tjejer med opererade bröst? (vad det nu är för fel med att tjejer är kåta förstår jag heller inte), eller att alla tjejer måste vara överkåta och operera brösten för att känna sig önskade?
Och jag tror ärligt talat att när kvinnor fantiserar, i mer eller mindre intima sammanhang, håller de sig inte alltid till det "vardagliga" eller "normala". Jag ser det bara som något naturligt och sunt.
4. Vad är det för fel på om ett företag vill producera ett spel med män som tänkt marknad? Det är ju ett av argumenten som Arnroth tar upp, och jag vet inte ens om jag håller med angående DMC. Men det finns väl spel riktade till tjejer, för att inte tala om spel som riktar sig till båda grupperna. Måste ALLT verkligen vara omnisex?
5. Och varför måste alla detaljer tillföra handlingen något? Jag förstår inte...
6. Ni som tycker att erotik och sexuella fantasier är trams, spela något annat spel eller titta på någon annan film. Eller om det är just dessa framställningar ni tycker är trams, och ni känner att ni behöver se erotik i spel, försök hitta något som lirar med era värderingar.
Jag vill passa på att få gnälla över dessa Sim City spel som har funnits ett tag i dataspelsvärlden. Jag tycker de skapar ohälsosamma ideal, antagligen bidrar de med att killar och tjejer utvecklar girighet och drifter att styra över en befolkning och stad, roffa åt sig egendomar och pengar. Tänk så många fattiga det finns i världen, och dessa i-landsungdomar vill bara bli borgmästare.
Kanske det sista var överdrivet, men se det som en princip.
Arnroth skriver dock att han för stunden ämnar vara småaktig, så hans krönika är trots allt ett diskussionsämne, all respekt till dig.
Mitt bidrag, se ovan.
Är det någon för övrigt som kan hinta om hurvida erotik förekommer senare i spelet?
Asså om ingen skulle påpeka dessa saker så skulle jag ärligt talat inte ens tänka på att dom finns där utan istället bara njuta av storyn och atmosfären.. folk som hittar dessa saker måste chilla och tänka på något annat än allt vad somm heter IRL.
Du kanske inte tänker på det eftersom du inte tillhör en grupp som är utsatt för stereotyperna?
Det är lite som de undersökningar man gjorde i amerikanska södern under Jim Crow-tiden, då man frågade folk om hur de upplevde rasismen i samhället. De flesta vita män sa ungefär "nä, här finns det ingen rasism. Det är inget jag märkt av." medans de svarta medborgarna, som ni kanske kunde gissa, hade helt andra saker att säga...
så det är bara kvinnor som tillhör ett kön ? vi män är helt okränkbara ? coolt
Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT