Romero-studio vill kickstarta klassiskt rollspel
John Romeros studio Loot Drop söker investerare för ett rollspel av den gamla skolan.
http://www.kickstarter.com/projects/mostwanted/nexus-2-the-go...
Glöm inte Nexus 2!
Fruktansvärt dålig pitch. Att upprepa "old-school rpg" och locka med en karta lyckas inte direkt sälja spelet. Tidigare Kickstarter-projekt har gett en bild av vad utvecklarna ville göra, här känns det mest som "ge oss dina pengar så gör vi vad fan vi vill". Hoppas verkligen inte att de uppnår sitt mål.
Tror personligen mer på Obsidians Project Eternity som (i min mening) har betydligt tyngre namn bland sina led, samt flera av mina favorittitlar i bagaget
Fruktansvärt dålig pitch. Att upprepa "old-school rpg" och locka med en karta lyckas inte direkt sälja spelet. Tidigare Kickstarter-projekt har gett en bild av vad utvecklarna ville göra, här känns det mest som "ge oss dina pengar så gör vi vad fan vi vill". Hoppas verkligen inte att de uppnår sitt mål.
Håller med helt och hållet. Verkar helt klart vara ett snabbt och enkelt sätt för dem att få extra pengar. Själv tycker jag mer om att skänka pengar till indie spel för de faktiskt behöver det mer enligt mig. Samt att de ofta lägger ner sin tid på en bra presentation vilket dessa inte gjorde
Steam: xtreme_venom | PSN: Betrayed | League of Legends: Hand of Wrath (EUW) | Battlenet: Betrayed#2655
Blir det inte lite missvisande att dra så mycket på John Romero när han inte tycks vara någon av frontpersonerna för projektet?
Tom Hall och Brenda Brathwaite är ju två giganter som varit med i branschen i evigheter och jobbat med storspel. Skulle hellre se att dessa lyftes fram istället, det handlar ju trots allt om deras spel!
Sen kan jag personligen känna att det nästan blir lite förminskande att bara nämna att Brenda är John Romeros fru. Samtidigt som det helt undviks att hon jobbat som en av de tongivande inom välrenommerade Wizardry-serien redan i början av 80-talet. För att inte tala om Realms of Arkania och Dungeons & Dragons – nog borde väl hennes tunga meriter kunna stå på egna ben utan att få "draghjälp" av hennes make?
Är inte $1.000.000 ganska mycket för ett kickstarter-projekt, eller är det standard?
Svårt att säga, allt beror ju på hur mycket folk som kommer sitta i projektet.
Kollar man bilden på dras sida så ser det ju ut att vara ~25 pers på fotot. Sen står det release 2014, jan. Ät det tänkt att alla 25 ska sitta i projektet fram tills dess så täcker den millen inte ens lönekostnaderna.
Sen är ju dock feågan om det blir 25 pers, samt om det är rimligt att utvecklingen går mot att företag ska kunna förvänta sig att ett projekt är 100% finansierat när det drar igång...
För tillfället verkR dock KS vara en awesome modell om man får in kapital, då man kan utveckla utan ekonomisk risk, och all merföraäljning vid release bara är bonussmet ner i fickan!
Samtidigt som det helt undviks att hon jobbat som en av de tongivande inom välrenommerade Wizardry-serien redan i början av 80-talet. För att inte tala om Realms of Arkania och Dungeons & Dragons – nog borde väl hennes tunga meriter kunna stå på egna ben utan att få "draghjälp" av hennes make?
Brenda berättar själv att hon jobbat med Wiazrdry, RoA, Jagged alliance och D&D på 1:47 eller missförstod jag dig?
Även om det finns mer relevanta namn i projektet så är det ändå så att John Romero är oändligt mycket mer känd offentligt än någon av de andra, hans namn får automatiskt en hel armé av nyhetssiter och gamers att uppmärkasamma projektet.
Som exempel - ta en titt på er egen rubrik för den här artikeln, vems namn ser du?
Samtidigt som det helt undviks att hon jobbat som en av de tongivande inom välrenommerade Wizardry-serien redan i början av 80-talet. För att inte tala om Realms of Arkania och Dungeons & Dragons – nog borde väl hennes tunga meriter kunna stå på egna ben utan att få "draghjälp" av hennes make?
Som exempel - ta en titt på er egen rubrik för den här artikeln, vems namn ser du?
Ja, det är ju precis det jag kommenterar.
Samtidigt som det helt undviks att hon jobbat som en av de tongivande inom välrenommerade Wizardry-serien redan i början av 80-talet. För att inte tala om Realms of Arkania och Dungeons & Dragons – nog borde väl hennes tunga meriter kunna stå på egna ben utan att få "draghjälp" av hennes make?
Som exempel - ta en titt på er egen rubrik för den här artikeln, vems namn ser du?
Ja, det är ju precis det jag kommenterar.
Marknadsföring is a bitch
När jag hör namnet Romero så tänker jag osökt på två spel, det ena är ett av de bästa spelen jag någonsin spelat och det andra raka motsatsen om man ska gå efter det jag hört om spelet. Anledningen till att det första spelet är så bra berodde säkerligen på Warren Specter men de har ju även gjort Anachronox som många verkar gilla (5/5 stjärnor på GoG bland annat).
Jag har endast ett spel jag spelat från detta företag och det spelet är utan tvekan ett mästerverk i mina ögon. Potentialen finns helt klart men det kan även bli en ny "Daikatana " och det vore väldigt tråkigt om så skedde inte enbart för alla de som donerat till detta spel men även för Kickstarter som helhet.
Mycket tjat om "old school" iaf, förstår inte riktigt poängen med det...
Poängen är att man skiljer på dagens RPG mot dåtidens som ärligt talat dagens spel inte kan mäta sig mot. Sedan så visar ju Wasteland 2 att det finns ett jättestort sug efter den typen av spel, många har helt enkelt tröttnat på de alltför enkla spelen som släpps idag och detta är bara en av många anledningar till att jag donerat pengar till Kickstarter.
Lite för mycket "namedroppande" gjorde mig inledningsvis tveksam, sedan kom scenen med Notch i slutet och nu vet jag verkligen inte vad jag skall tro.
Egentligen så hoppas jag och vill verkligen tro att artisterna kan göra bättre och roligare spel utan någon utgivare som tronar över dem och tar "marknadsmässiga" beslut.
Å andra sidan så kan jag inte helt skaka av mig känslan att frontfigurerna för denna Kickstarter har sina bästa prestationer är bakom sig. Jag hoppas dock att jag har fel, har inte bestämt mig ifall jag skall skicka in några slantar än...
Mycket tjat om "old school" iaf, förstår inte riktigt poängen med det...
Poängen är att man skiljer på dagens RPG mot dåtidens som ärligt talat dagens spel inte kan mäta sig mot. Sedan så visar ju Wasteland 2 att det finns ett jättestort sug efter den typen av spel, många har helt enkelt tröttnat på de alltför enkla spelen som släpps idag och detta är bara en av många anledningar till att jag donerat pengar till Kickstarter.
Den största anledningen är väl att det är mycket billigare att göra ett spel som är "old school". Och då blir det lätt att med hjälp av Kickstarter slå mynt på folks nostalgi. Sen finns det ju trevliga saker med äldre spel också såklart.
subterranean homesick alien
Mycket tjat om "old school" iaf, förstår inte riktigt poängen med det...
Poängen är att man skiljer på dagens RPG mot dåtidens som ärligt talat dagens spel inte kan mäta sig mot. Sedan så visar ju Wasteland 2 att det finns ett jättestort sug efter den typen av spel, många har helt enkelt tröttnat på de alltför enkla spelen som släpps idag och detta är bara en av många anledningar till att jag donerat pengar till Kickstarter.
Jo visst, jag förstår att old school är gamla spel, men jag förstår inte hur ett spel som skapas idag kan vara old school. Tycker bara att det är dumt. Om det enda argumentet för det här projektet är att det ska bli old school känns det för mig ganska meningslöst att över huvud taget påbörja det.