Nytt EU-beslut kan få oanade följder för Steam

Medlem

Seriöst detta kommer ju få förödande konsekvenser för oss konsumenter i slutändan.
Vem fan sitter i domstol och tar dessa idiotiska beslut utan att ha den blekaste?
Det kanske är en bra tanke men den failar ju totalt i praktiken, speciellt för digitala tjänster.

/kill i konsollen

Medlem

Låter bra tycker jag, tänk att sånadär folk också kan ta beslut som är bra för oss gamers

Tiny bit of faith on humanity restored.

signatur

Du vet att du vill gå med i Church of the Flying Spaghetti Monster o bli en Pastafarian du med.

Medlem

Om man kan köpa digitala produkter billigare i andra hand finns ingen anledning att köpa från spelutvecklaren/utgivaren.

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Om man kan köpa digitala produkter billigare i andra hand finns ingen anledning att köpa från spelutvecklaren/utgivaren.

Precis, och detta kommer få förödande konsekvenser för oss konsumenter i slutändan.
Sjuk att så många bara ser det från sitt egna ego perspektiv.
Detta EU-beslut är knappast något bra beslut utan precis tvärtom.

Medlem

Viktigt att notera är att det bara gäller om köparen kan få produkten otillgänglig på sin egen dator. Det vill säga, för att få sälja något spel, får man själv fortsättningsvis inte ha tillgång till det.

Det vill säga, såvitt jag tolkat det, så länge det inte går att göra otillgängligt har man ingen rätt att sälja det vidare. Jag har inte full koll om det kommer vara bindande mot tjänsteutövare att tillgodose denna möjlighet, men om inte betyder lagen ingenting så länge inte möjligheten finns.

signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Men tex Far Cry 2 eller Assassins creed 2 som man registrerar online (som allt nufötiden) kan man ju ändå inte kränga sina fysiska kopior. Var inne hos Game för ett tag sen och de vill inte ta i dom med tång för att de redan är aktiverade och går kanske inte spela på en annan dator...

Fixa det istället

Det kommer nog inte hända så mycket på den fronten så länge folk accepterar registreringarna och köper den typen av spel. En massiv bojkott skulle väl kunna ge effekt rätt omgående, men en sån känns inte så sannolik.

Skulle tippa att registreringarna är här för att stanna och att de kommer fortsätta öka närmaste åren, i och med att folk vänjer sig och fortsätter acceptera det i ökande grader.

Medlem

Kanske har jag missförstått nått, men är det bara jag som tror det kan ha stora negativa konsekvenser för t.ex. steamsales, daily deals osv? Att det inte går att sälja spelen är väll en stor anledning till att man kan köpa en massa bra spel för 50 spänn, ofta mindre än ett år efter att spelet släppts. Om folk börjar byta och sälja spel höjs väll värdet på spelen och man får förvänta sig högre priser eftersom dom säljer en mindre mängd spel. Det är ju trots allt bara digitala varor, så att köpa nytt eller "begagnat" spelar ingen roll. Det återstår väll att se hur det implementeras, men jag föredrar nog som det är nu än om 50-75% sales börjar försvinna.

Medlem
Skrivet av Smileynator:

Blir det då tillåtet att sälja wow konto också?

Inte sälja wow kontot, utan byta ditt spel.. (cdkey) till någon. Likadant med Steam, du byter inte eller säljer inte kontot, bara spelen som är bundna till det isf.

Medlem

Steam-ägarna hoppar nog av glädje då de kan lägga till en tjänst där användarna (mot en summa pengar) kan lägga ut sina gamla spel för försäljning. Typ som på blocket eller RMAH i diablo 3. De som blir lidande är nog snarare utvecklarna som inte får ta del av kakan. Anledningen till att de inte redan gjort det är nog för att utvecklarna inte vill gå med på det.. Men är man bunden av lagen så... Det blir ju ungefär som Game gör nu, där de köper in spel för att tjäna pengar ytterligare en gång på samma vara.

Medlem

Bra ju. Valve kan fixa så man kan högerklicka på ett spel i sin lista och välja kanske "Send to inventory" så man kan byta det mot något annat spel. Många spel man har som man inte spelar längre och kommer troligtvis inte spela igen.

Medlem

Se där äntligen ett beslut som en gång för alla säger att vi äger produkterna vi köper och inte, som bolagen verkar tro, bara hyr dom. Bästa jag hört på länge, nästa prövning borde vara hur lagligt det är att ta bort spel eller konton på grund av fusk (är väldigt emot fusk men jag är mer emot bolag som tror de kan skapa egna lagar) och annat som bryter mot de "avtal" de satt upp. Fast detta borde dock innebära att de inte längre kan det.

Medlem

Någon högt upp i eu som blivit tagen för att sålt sitt wow konto eller vad har hänt här för att detta gick igenom?

signatur

To say that you are studying, translates gaming to me.

Medlem

Äntligen!
Känns som om spelare, eller alla som äger mjukvara, äntligen börjar få tillbaka sina grundläggande rättigheter som konsumenter!
Steam är värst, då de var först och störst med att frånta folk möjligheten/rätten att sälja eller byta spel. Dock gäller detta så mycket mer, det gäller även annan mjukvara som anti-virus eller andra program/licenser

Haha, en röst på Piratpartiet i EU valet var en bra röst, det syns tydligt denna vecka (ACTA och nu detta)
(Alla vet vi ju att Actas störste supporter var Christofer Fjellner (M))

Medlem
Skrivet av Game Ove(r):
Skrivet av Javas:

Ta och fixa en lag som ger kunden rätt att kräva pengarna tillbaka när ett spel släpps trasigt!

I want mah moolah back from EA

Tja, du kan ju testa att utnyttja en lag som redan finns:

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

Lagen finns redan med andra ord, så nu är det upp till dig att genomdriva den.

Alright, ska ta ett snack med EA. Prövade BF3 för någon månad sen och det kraschar precis lika mycket som vid release. Jag tvivlar starkt på att jag kommer få ersättning, men det är värt ett försök!

signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av NympH:
Skrivet av Javas:

Ta och fixa en lag som ger kunden rätt att kräva pengarna tillbaka när ett spel släpps trasigt!

Ännu bättre, låt oss testa spelen innan vi köper dem.

Demo?

Medlem

Är det första April?

Detta gäller väl även då Sony PSN EU??

signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Jooh4n:
Skrivet av NympH:
Skrivet av Javas:

Demo?

Väldigt få spel har ett demo.

signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Pang så blev alla digitala tjänster US only.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Pansarknekt

Bra beslut!

signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

Nu kanske de flesta här är för unga för att sett det. Men det var ju inte så länge sedan
"home taping is killing music" var en vanlig syn.

Men som ni kanske vet finns det musik än dag, precis som det kommer finnas spel i framtiden. Att det här är skadligt för konsumenterna är ju oförskämt obildat att påstå.

Men hurvida det här beslutet kommer att wpela någon som hellst roll hänger ju på om tex steam faktiskt erbjuder en möjlighet att avregistrera en nyckel ifrån ett konto.

Medlem
Skrivet av NympH:
Skrivet av Jooh4n:
Skrivet av NympH:
Skrivet av Javas:

Demo?

Det är väl inte ursäkt för att det bör finnas en lag där man måste få testa det innan. Tänkt om du kunde testa maten innan du åt allt eller vinet i affären. Funkar inte så

Medlem

Bra lag men jag tror det kan bli en del otrevliga konsekvenser av det... Allt från så enkelt som en redig prisökning till riktigt jobbiga saker som göra att folk inte vill köpa begagnade digitala spel...
Sen har vi problematiken om någon köper ett spel på t.ex. Steam med 75% rabatt och sen säljer till halva ordinarie pris ett halvår senare. Då blir det inkomst som ska skattas o.s.v.
Som sagt, tror det blir en del otrevliga konsekvenser...

signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Nu kanske de flesta här är för unga för att sett det. Men det var ju inte så länge sedan
"home taping is killing music" var en vanlig syn.

Men som ni kanske vet finns det musik än dag, precis som det kommer finnas spel i framtiden. Att det här är skadligt för konsumenterna är ju oförskämt obildat att påstå.

Men hurvida det här beslutet kommer att wpela någon som hellst roll hänger ju på om tex steam faktiskt erbjuder en möjlighet att avregistrera en nyckel ifrån ett konto.

Ifall möjligheten att avregistrera en nyckel kommer upp, då är det fan ta mig ett mirakel. Tror verkligen inte det kommer att hända på det nästa milleniumet, kanske Steam skulle erbjuda sig denna service.. Men varför behöva sälja spel till andra när man kan få spel på Steam och Gamersgate för typ 10-50kr på dem bra reorna.

Medlem

Låter mycket bra. Jag hoppas bara att det kan implementeras på ett väl fungerande sätt också. Konsumentens rätt behöver verkligen stärkas på detta område. Att det skulle få några allvarliga och bestående negativa effekter har jag svårt att se.

Skrivet av Sahsoka:

Sen har vi problematiken om någon köper ett spel på t.ex. Steam med 75% rabatt och sen säljer till halva ordinarie pris ett halvår senare. Då blir det inkomst som ska skattas o.s.v.

Detta borde väl hamna under samma regler som vid annan privat försäljning och därmed inte behöva beskattas (såvida vinsten inte överstiger 50 kkr vilken den knappast lär göra med ett spel på Steam ).

Medlem
Skrivet av Jooh4n:
Skrivet av NympH:
Skrivet av Jooh4n:
Skrivet av NympH:
Skrivet av Javas:

Demo?

Det är väl inte ursäkt för att det bör finnas en lag där man måste få testa det innan. Tänkt om du kunde testa maten innan du åt allt eller vinet i affären. Funkar inte så

Nu pratar vi om digitalt distribuerade spel, inte mat. Ingen förlorar på att du testar ett spel innan du köper, om det inte är en helt värdelös konsolkonvertering och du väljer att inte köpa det. Då får de helt enkelt börja göra bättre spel istället för att lura kunderna på pengar hela tiden.

signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Det låter bra på papperet men jag är tveksam till att det verkligen är bra i långa loppet. Blir det t.ex en massiv byteshandel och begagnatförsäljning på steam så kommer nog priserna tvingas upp samt reorna och daily-dealsen försvinna eller minska rejält.

Framför allt lär det drabba dom mindre spelutvecklarna och indie-spelen , som inte säljer så många exemplar från början som det är ( utan ofta säljer över lång tid ), medans stortitlarna fortfarande säljer bra vid release.

Jag spekulerar bara, men går det mot att bara stora publishers som EA och Activision blir kvar och dom mindre indipendent-utvecklarna får det svårare tror jag inte det är en bra utveckling för oss spelare.

Generellt är jag inte så förtjust i begagnathandel av spel alls. Du har inget att förlora på att köpa en begagnad digital kopia ( inget slitage på några ettor och nollor ), men inga pengar går till dom som utvecklat produkten. Man kan tycka att det är likvärdigt med att spara pengar genom att köpa spel på reor osv, men där går iaf en del till dom som jobbat på titeln.

Sen så har ju begagnathandeln på PC varit död sen långt innan steam även med dom fysiska kopiorna, spel med CD-nycklar har ju funnits länge, så jag har kanske vant mig vid att inte ha möjligheten helt enkelt.

Men det skall bli intressant att följa utvecklingen.

signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Seriöst detta kommer ju få förödande konsekvenser för oss konsumenter i slutändan.
Vem fan sitter i domstol och tar dessa idiotiska beslut utan att ha den blekaste?
Det kanske är en bra tanke men den failar ju totalt i praktiken, speciellt för digitala tjänster.

/kill i konsollen

Jadu..52,3 procent av sveriges befolkning ville att Sverige skulle gå med i EU. Så bara att bita ihop!

Medlem

Undrar vad det här får för konsekvenser för App Store.

Jag tror att det kommer få ungefär INGEN effekt, förutom att politikerna kommer få sjukt mycket pengar under bordet av Valve och Apple.

signatur

Skaffa QuakeWorld: http://nquake.com

Medlem

Vill hellre att dom låter en sälja tillbaka sin Steamnyckel för halva inköpspriset. Steam får sen gärna fortsätta sälja som vanligt. Med den extra inkomsten kan dom sänka nypriserna med en viss procent istället.

Det finns inget begagnat med digitala kopior.

Medlem
Skrivet av zauii89:

/kill i konsollen

Hmm precis vad jag tänkte när jag läste artikeln.
Detta kan inte vara bra, Steam fungerar ju asbra, visst nya spel är dyra när de släpps, men har man inte råd så väntar man bara tills det blir rea.

Nja, känns konstigt, tror inte steam diggar detta, tänk om det inte fungerar som det ska och spelen blir asdyra när de släpps för att det helt plötsligt går att kränga dem efter ett tag?

Aja, den som lever får se.

123
Skriv svar