Konami slarvade bort källkoden till Silent Hill 2 & 3
Silent Hill HD Collection anklagades för att innehålla urkassa portar – nu avslöjas att de som konverterade spelen fick jobba med ofärdiga versioner av de båda skräckisarna.
#hijinx-studios, #konami, #silent-hill-2, #silent-hill-3
Då ser man till å fixa spelet helt innan man släpper det då kanske.. istället för att låta konsumenterna ta stryk
Eller.. skita i HD remake över huvudtaget.. ? ^^
Jo, fast har man plöjt ner pengar i konverteringsarbete vill man ju gärna släppa spelen och få tillbaka det man investerat, så att inte släppa spelen var nog inget alternativ.
Konami bedömde kanske inte att de slarviga konverteringarna skulle tas emot så hårt. Sett i backspegeln hade de nog tjänat mer på att skjuta upp släppet och förbättra konverteringsarbetet. Men då hade de extra kostnaderna kanske blivit större än de extra intäkterna som en bättre konvertering skulle generera.
Sedan finns det ju en annan aspekt, Konamis varumärke som solkas lite och kanske leder till att spelare även i fortsättningen väljer bort deras produkter. Sådant är ju svårare att mäta.
Men den anstormning av kritik som följde hade man nog inte räknat med. Och inte heller de problem som Hijinx tydligen brottades med.
Dock väldigt intressant att höra en utvecklare prata ut om problemen. Det är tydligen inte så enkelt som man tror att konvertera gamla spel. Och bra att Hijinx fick tillfälle att ge en förklaring. Dock är de nog inte kompisar med Konami nu längre eftersom de dels gav ifrån sig en dålig konvertering och dels förklarade det genom att gnälla på att Konami inte gav dem ordentlig källkod. Men det är klart att det blir en massa merarbete (helt i onödan också) om man ska buggtesta spelen en gång till.
Skönt att jag inte köpte skräpet. Var på väg för ett tag sedan.
Men stopp och hallå. Vänta lite nu. Vadå, finns inte dimman i SH2 HD? På riktigt?
Eller som Fransosen skulle sagt: Quoi the fuck?
Kolla på bilderna däruppe. De till vänster är HD-versionen. Dimman är så gott som försvunnen... och istället ser man saker som spelutvecklarna aldrig la ner tid på att göra snyggt ordentligt eftersom de ändå planera att dölja det bakom dimma...
och det är inte bara det, de har fuckat upp alla texturerna och annat som Team Silent gjorde i detalj...
Professionellt värre. Påminner om när den där utvecklaren i misstag raderade ett helt MMO förra hösten, utan backup.
Vem var det, det låter riktigt klantigt.
Professionellt värre. Påminner om när den där utvecklaren i misstag raderade ett helt MMO förra hösten, utan backup.
Vem var det, det låter riktigt klantigt.
Som ett SH-fan kan jag bara säga att jag aldrig skulle kunna spela Silent Hill 2 utan dimman, det är dimman som gjorde att jag för första gången i mitt liv som pojke blev skrämd av ett spel. Tycker synd om dem som får sin första Silent Hill-upplevelse med denna "HD-kollektion"..
Men stopp och hallå. Vänta lite nu. Vadå, finns inte dimman i SH2 HD? På riktigt?
Eller som Fransosen skulle sagt: Quoi the fuck?
Kolla på bilderna däruppe. De till vänster är HD-versionen. Dimman är så gott som försvunnen... och istället ser man saker som spelutvecklarna aldrig la ner tid på att göra snyggt ordentligt eftersom de ändå planera att dölja det bakom dimma...
och det är inte bara det, de har fuckat upp alla texturerna och annat som Team Silent gjorde i detalj...
Magiskt dåligt. Tack för svaret! Jag trodde bilderna var från någon urbuggad PC-version på ett trasigt grafikkort eller så. Skrämmande (på ett dåligt sätt, inte på ett fantastiskt Pyramid-Head-står-och-våldför-sig-på-ett-animerat-lik-skrämmande) och väldigt tråkigt för de som spelar spelet nu för första gången. :/
....Under debug-fasen behövde vi inte bara hantera de förväntade "konverteringsbuggarna", utan vi behövde också krossa småkryp som original-teamet tagit bort innan släpp....
Inte nog med att de inte fick hela källkoden och lösa buggar de behövde också krossa småkryp i spelet? Var det därför som det var svårt att porta spelet. Eftersom att spelet var infekterat med småkryp?