Varför Total War: Shogun 2 inte får mod-stöd
Helt enkelt för komplicerat, enligt Creative Assembly.
#total-war-shogun-2, #creative-assembly, #empire-total-war, #napoleon-total-war
Ursäkter, ursäkter. När ska vissa spelskapare inse att bra modcommunities är det som håller spel vid liv i flera år efter släpp? Var hade Half-Life varit idag utan moddar?
Det är helt enkelt värt den extra tiden det tar att skapa modverktyg, istället för att bara kasta sig på att börja mjölka ut nästa spel i serien.
Tycker om att motorerna blir kraftfullare men det har sitt pris.
Nu vet jag inte om det är skit snack att det är för komplicerat, det får en programmerare avgöra.
Sen att äldre spel hade mod så det brakade var ju pga den lätta motorn.
Finns ju inget som säger att detta är döden för mods, efterföljare kommer alltid och då kanske det finns verktyg från utvecklaren?
Så, eftersom spelen blir svårare och svårare betyder detta att inte framtida spel heller får mod-stöd.
Shogun 2 sög ändå. Inte ens moddar kan rädda det
The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...
Verkar som om folk missförstår nyheten? Det handlar inte om att de underskattar modcommunityn, de kan helt enkelt inte konstruera de bra och mer lättanvända verktyg för den motor de utvecklat, i annat fall har de bestämt sig för att det skulle gå men att det skulle ta så mycket tid att det inte är värt det.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Så, eftersom spelen blir svårare och svårare betyder detta att inte framtida spel heller får mod-stöd.
Shogun 2 sög ändå. Inte ens moddar kan rädda det
Shogun 2 sög? Har aldrig sett ett så välpolerat, välkodat och optimerat TW-spel!
Sarkasm? Det fanns inte ens hälften så många enheter som i medieval 2, och det fanns EN, jag upprepar EN karta per slottsstorlek. Ganska tradigt att försvara en stad varje runda från den självmordsbenägna AIn när alla ens städer ser exakt likadana ut, alla med 3 kullar utanför och ett vattenfall ner mot havet bakom staden. Laddningsskärmen, huvudmenyn och advisor-huvudena såg alla ut att vara gjorda av praktikanter, och hjälpmenyn/encyclopedin var bara ett webbläsarfönster. Yuck. Det har gått utför för TW-serien sedan Medieval 2.
Sarkasm? Det fanns inte ens hälften så många enheter som i medieval 2, och det fanns EN, jag upprepar EN karta per slottsstorlek. Yuck.
.....Det har gått utför för TW-serien sedan Medieval 2.
Hakar upp sig på detaljer istället för att se spelet som helhet. Shogun 2 är riktigt bra och betydligt bättre än Medieval 2.
Hur har du tänkt dig med enheter, ska de hitta på en massa som inte fanns historiskt för att du måste ha ett spel med x antal enheter?
Så, eftersom spelen blir svårare och svårare betyder detta att inte framtida spel heller får mod-stöd.
Shogun 2 sög ändå. Inte ens moddar kan rädda det
Shogun 2 sög? Har aldrig sett ett så välpolerat, välkodat och optimerat TW-spel!
Sarkasm? Det fanns inte ens hälften så många enheter som i medieval 2, och det fanns EN, jag upprepar EN karta per slottsstorlek. Ganska tradigt att försvara en stad varje runda från den självmordsbenägna AIn när alla ens städer ser exakt likadana ut, alla med 3 kullar utanför och ett vattenfall ner mot havet bakom staden. Laddningsskärmen, huvudmenyn och advisor-huvudena såg alla ut att vara gjorda av praktikanter, och hjälpmenyn/encyclopedin var bara ett webbläsarfönster. Yuck. Det har gått utför för TW-serien sedan Medieval 2.
Sarkasm? Svar nej. Shogun 2 är mindre skala eftersom Japan är mindre skala än hela Europa. Europa hade större, rörigare slag medans Japan hade mindre, mer betydligare slag. Använd Darthmod som jag gör om du vill ha stora slag, runt 500 man per Ashigaru. Förstår inte varför alla tycker Medieval 2 var så fantastiskt, gott om buggar, dum AI och förbaskat idiotiska strider ibland.
Troligtvis kommer BF3 få mod-verktyg och det måste ju nästan vara svårare än TW Shogun 2 ? Rätta mig om jag har fel!
Hoppas kan man men ärligt talat ser det snarast väldigt mörkt ut för mod-verktyg till Bf3, iaf i dagsläget. I bästa fall kanske de bryr sig mer om sina kunder än kortsiktig vinst, men räkna inte med det :/
Ärligt, vem fan orkar sitta och modda ett spel. Foreveralone...
Visst, alla kan bara lägga av med det, så kan du sitta med din äckliga spelmarknad sedan.
Nio tiondelar av all sann innovation i spelvärlden skapas av hobbyister som gör moddar, freeware eller indiespel med idéer som är för vågade för att de stora spelhusen skall våga göra spel av dem. Tar man bort dem finns det fanimej inget av värde kvar över huvud taget om man inte är orgasmiskt förtjust i Call of Duty avsnitt 34.
Oj, det här är inget annat är rent skitsnack å det grövsta hållet. Nu är jag inte särskilt bevandrad i teknik, och i ärlighetens namn inte heller i modverktyg, men att det här uttalandet kommer från CA förvånar mig inte ett dugg. Jag har varit en diehard TW fan ända sedan jag stötte på de första modsen till de första spelen, däribland kronjuvelen LoTR moden regerade i ME 2. Så föreställ er min ljuva förväntan på allt fantastiskt som skulle kunna göras med Empire TW. Veckor och månader gick, små moddar som finjusterade dök upp, men ingen stor overhaul, till äntligen en kille på forumet skrev en av de bästa inläggen som jag har läst. Han pratade om kärleken till spelen, och om hur mycket han uppskattade gamestudion, och önskade att de skulle släppa ett modverktyg. Denna tråd gick obesvarad. Efter månader av tystnad från CA, och månader av frustrerade spelare som försökte få svar i varför de inte fick tillgång till någon modding verktyg så kom det slutligen ett svar. Att de som "kopierade" DLC content i sina mods skulle bli avstängda. Och detta till sin trogna spelar och moddarcommunity.
Nix, de kan nog göra bra spel, men deras etik gentemot spelarbasen är bland den girigaste och uslaste jag har varit med om sedan jag tog upp kontrollen till ping pong i början. Hädanefter skyr jag allt som har med Creative Assembly att göra, och jag räds inte att ge det rådet till andra spelälskare.
De har dock en bra poäng, oavsett hur mycket sanning det ligger i att det är deras anledning till att skippa modverktyg.
Många utvecklare tillverkar sina egna verktyg för att göra spelen. De vill INTE släppa de verktygen till allmänheten eftersom de då kommer kunna öppna näst intill minsta lilla fil vilket kan betyda stulna modeller, stora stycken av kod eller t.o.m. merparten av källkoden.
Alltså behöver de då antingen modifiera sina verktyg som de släpper till allmänheten, eller koda helt nya som är lättare för den oinvigde att jobba med.
Allt detta utöver de problem som garanterat uppstår för att över huvud taget göra spelet moddbart på vettig nivå eftersom hela spelet måste designas för det från grunden för att det ska gå bra att implementera.
Och det finns redan användarskapade (om än klumpiga och slöa) verktyg för att modda spelet, så moddar finns det redan massor av. Vissa saker går inte att göra som de spärrat för DLC (inte alla klaner går att göra spelbara genom moddar t.ex. då bl.a. Hattori och Ikko Ikki var DLC-material) eller av andra anledningar, men tittar man på de moddar som finns går det att joxa med mycket.