För första gången erkänner #Microsoft att deras pc-spelstjänst Games for Windows inte funkade helt optimalt i början, i en nypublicerad intervju. Senior producer Kevin Unangst förklarar att det berodde mycket på att företaget försökte efterlikna online-tjänsterna till konsol – vilket inte var helt lyckat.

– Tjänsten började med den rätta intentionen, vilket var att föra över achievements, vänner, multiplayer-spelande och matchmaking på ett bra sätt till pc, säger Kevin Unangst.

– Jag tror att eftersom det från början var designat som en partner till konsoltjänsten mer än en pc-tjänst så hade vi en bekymmersam start. Vi backade inte heller upp det med det allra viktigaste, vilket är att göra fantastiska spel som drar fördel av tjänsten. Ett nätverk i sig självt är inte värdefullt – det behövs bra spel som kan dra nytta av det också.

Enligt Kevin Unangst kommer det bli bättre. Microsoft lyssnar på feedback från spelutvecklare som Epic och Lionhead, och det nya Marketplace nämns som ett steg i rätt riktning.