I hälarna på förra veckans omtumlande rapportering inifrån Bioware kommer nu flera indikationer på att saker och ting inte står rätt till på företaget. Eller med deras titlar. Den här gången handlar det om Dragon Age 4.
Det är återigen Kotaku som återger uppgifter från anonyma medarbetare på Bioware – nästa del i den hyllade serien har gått från ambitiöst rollspel med valmöjligheter och konsekvenser som rättesnöre, till att mer och mer luta åt EA:s uttalade “games as a service”-strategi.
För att göra en rätt lång historia kortare:
Efter att Dragon Age 4 (då under projektnamnet Joplin) lades i frysen sent 2017 och stora delar av teamet flyttades över för att släcka bränder i problemtyngda Anthem, förändrades visionen för spelet drastiskt. Joplin, som fortfarande var väldigt tidigt i utvecklingsfasen, skulle i grund och botten bli ett mer fokuserat, singleplayercentrerat RPG som skapades med redan etablerade verktyg av ett team med passion. Joplin-versionen av Dragon Age 4 skulle skala bort de alltför öppna och tomma delarna från Inquisition, och istället lägga tyngd på karaktärsutveckling, kompanjoner och innehåll. Färre fetch quests, mer substans och reaktivitet. Det Bioware varit kända för. Storyn var lagt i Teverium-imperiet, där spelaren skulle vara del av grupp spioner som utförde större och mindre kupper och uppdrag i skuggan av de allrådande magikerna.
”Anthem med drakar”
Efter att projektet återupplivats fick det arbetsnamnet Morrison. Nya medarbetare och chefer jobbade nu med en version av Dragon Age som skulle rimma bättre med EA:s mål att alla deras titlar ska ge långsiktiga intäkter under ”games as a service”-doktrinen. Spelet byggs på Anthems kodbas.
Medarbetare har enligt uppgift kallat spelet ”Anthem med drakar”, medan andra varit mer optimistiska i sina beskrivningar. Klart är hur som helst att spelet bootats om, och att ingen utanför Bioware riktigt vet hur mycket av Joplins dna som finns kvar i Morrsion. Att spelet kommer att innehålla element från just Anthem ter sig troligt, men huruvida onlinedelen av spelet är separat från en singleplayerupplevelse, eller helt integrerade, kan vi bara spekulera i. Klart är att creative director Mike Laidlaw har lämnat projektet tillsammans med flera medarbetare som jobbat med de tidigare Dragon Age-spelen.
Oavsett vad slutresultatet blir, lär vi inte få se spelet än på flera år.