Dark Souls, Bloodborne, Sekiro: Shadows Die Twice – alla har de sitt ursprung i Demon's Souls, det lika hyllade som grissvåra PS3-spelet som tog sexton månader på sig från Japan till Europa. Dessvärre har det aldrig sträckt sig längre än till PS3:an.
Men regissören och From Software-chefen Hidetaka Miyazaki är åtminstone inte främmande för att det görs en Demon's Souls-remaster, säger han till Game Informer. Men han är måttligt sugen att själv ta tag i saken, bland annat för att han ogillar att se tillbaka på sina tidigare arbeten.
För att en remaster ska bli av krävs dock först och främst Sonys godkännande. Sen skulle han inte ha något emot att någon annan än From Software skötte jobbet, förutsatt att det blir rätt studio.
If it was a studio that really loved the original work and really put their heart and soul into realizing it again, then that’s something I would enjoy. But it’s really complicated because I have these fond memories. Thinking about the idea of a remaster gives me kind of butterflies in my stomach and makes me a little nervous, so it’s complicated. But I understand there are many users and many players and fans out there who really love Demon’s, so if that’s something they could accomplish with a studio that loved the work, then yeah, I’d be okay with that.
En remaster kräver också någon form av serverlösning. Servrarna stängde ner för ett knappt år sedan, och en nyversion av spelet skulle nog må bra av en enklare, mer långsiktig lösning.
Demon's Souls såg dagens ljus i Japan i februari 2009, och i Sverige och EU lanserades det i juni året därpå. FZ:s betyg blev 5 av 5.