Microsoft frågar om användarnas upplevelse med bärbara spelmaskiner

Robot
Microsoft frågar om användarnas upplevelse med bärbara spelmaskiner

Kan en portabel "Nextbox" vara på gång?

#Bärbart, #Microsoft


Medlem

Frågan är skulle en bärbar xbox bli en stor klump som steamdeck, ROG Ally och resten?

Mitt största problem med de moderna bärbara systemen är att de är otympliga att bära med sig och duger egentligen bara till att mysa med i ett hotellrum eller något liknande.

3DS och PSP/PSVita var ju riktigt smidiga bärbara konsoller i fickformat som man lätt kunde ta med sig överallt utan några större bekymmer.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Frågan är skulle en bärbar xbox bli en stor klump som steamdeck, ROG Ally och resten?

Mitt största problem med de moderna bärbara systemen är att de är otympliga att bära med sig och duger egentligen bara till att mysa med i ett hotellrum eller något liknande.

3DS och PSP/PSVita var ju riktigt smidiga bärbara konsoller i fickformat som man lätt kunde ta med sig överallt utan några större bekymmer.

Tycker dom är perfekt mellanting.
Mobiltelefon fungerar ist som den smidiga spelmaskinen i fickformat.
Enda är väll att det inte finns inbyggda kontroller med knappar men det kan ju lösas eller att man lär sig eller bara spelar spel optimala för touch.
Finns ingen större marknad för bärbara konsoler i fickformat längre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lägg den på Gamepass.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker dom är perfekt mellanting.
Mobiltelefon fungerar ist som den smidiga spelmaskinen i fickformat.
Enda är väll att det inte finns inbyggda kontroller med knappar men det kan ju lösas eller att man lär sig eller bara spelar spel optimala för touch.
Finns ingen större marknad för bärbara konsoler i fickformat längre.

Ja det finns ju rätt mycket alternativ för att få knappar och spakar till telefonen.
Ex https://www.cyberphoto.se/mobiltelefoni/gaming/backbone-one-s...

Så psp/gba segmentet känns lite onödigt att släppa en konsol i.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ja det finns ju rätt mycket alternativ för att få knappar och spakar till telefonen.
Ex https://www.cyberphoto.se/mobiltelefoni/gaming/backbone-one-s...

Så psp/gba segmentet känns lite onödigt att släppa en konsol i.

Fast då är vi ändå tillbaka till otympligheten igen. Något extra man måste sätta på och ta av på mobilen. Har själv testat sådana lösningar med ROG phone, men har alltid återgått till mina gamla bärbara konsoller.

Inget slår kompakta och integrerade fysiska kontroller.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Frågan är skulle en bärbar xbox bli en stor klump som steamdeck, ROG Ally och resten?

Mitt största problem med de moderna bärbara systemen är att de är otympliga att bära med sig och duger egentligen bara till att mysa med i ett hotellrum eller något liknande.

3DS och PSP/PSVita var ju riktigt smidiga bärbara konsoller i fickformat som man lätt kunde ta med sig överallt utan några större bekymmer.

Switch Lite är det närmaste man kommer - dramatisk skillnad i hur lätt den är att ta med jämfört med OG Switch men sen saknar den ju tyvärr hd Rumble och annat vilket svider lite. Men spelar man bärbart i farten är den helt klart det bästa valet.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast då är vi ändå tillbaka till otympligheten igen. Något extra man måste sätta på och ta av på mobilen. Har själv testat sådana lösningar med ROG phone, men har alltid återgått till mina gamla bärbara konsoller.

Inget slår kompakta och integrerade fysiska kontroller.

Någon telefontillverkare borde försöka sig på en Xperia Play igen. Var sjukt smidigt att bara slajda ut kontrolldelen.

Medlem

Här är min upplevelse.. " Finns det bärbara spelmaskiner? "...

Medlem

Jag är väldigt positiv till detta.

Medlem

Det har ju ryktats ett bra tag om att deras nästa Series S-konsolvariant kommer bli en Switch-liknande hybridkonsol! Vilket känns logiskt för att kunna konkurrera i mordernt spelklimat.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker dom är perfekt mellanting.
Mobiltelefon fungerar ist som den smidiga spelmaskinen i fickformat.
Enda är väll att det inte finns inbyggda kontroller med knappar men det kan ju lösas eller att man lär sig eller bara spelar spel optimala för touch.
Finns ingen större marknad för bärbara konsoler i fickformat längre.

Sjukt otympligt och osmidigt att ha med sig något för att koppla på knappar.

GBA SP var absolut det bästa som gjorts i bärbar väg. Man bara flippar upp och man är inne i spelet efter 1 sekund, och svinbra batteritid.

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Switch Lite är det närmaste man kommer - dramatisk skillnad i hur lätt den är att ta med jämfört med OG Switch men sen saknar den ju tyvärr hd Rumble och annat vilket svider lite. Men spelar man bärbart i farten är den helt klart det bästa valet.

Jag spelar mycket mer på min Switch Lite jämfört med Oled, Oleden är alldeles för klumpig.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast då är vi ändå tillbaka till otympligheten igen. Något extra man måste sätta på och ta av på mobilen. Har själv testat sådana lösningar med ROG phone, men har alltid återgått till mina gamla bärbara konsoller.

Inget slår kompakta och integrerade fysiska kontroller.

Har haft Rog Phone sedan 2 släpptes. Spelar ingenting, köpte Chrono trigger till resan förra året, har inte rört det, jag får ingen lust att spela om det inte finns knappar direkt på enheten.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ja det finns ju rätt mycket alternativ för att få knappar och spakar till telefonen.
Ex https://www.cyberphoto.se/mobiltelefoni/gaming/backbone-one-s...

Så psp/gba segmentet känns lite onödigt att släppa en konsol i.

Fett otympligt. Blir ju till och med mer klumpigt att ha med än att ta med en Rog ally. Kontrollen ska packas med, tas på, tas av.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Frågan är skulle en bärbar xbox bli en stor klump som steamdeck, ROG Ally och resten?

Mitt största problem med de moderna bärbara systemen är att de är otympliga att bära med sig och duger egentligen bara till att mysa med i ett hotellrum eller något liknande.

3DS och PSP/PSVita var ju riktigt smidiga bärbara konsoller i fickformat som man lätt kunde ta med sig överallt utan några större bekymmer.

Spelar mer på min 3DS och PS Vita än min Switch, 3DSen använder jag mer än både Xboxen och PS5an med, eftersom 3ds är så mycket smidigare både att ta med och starta upp spel.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Fett otympligt. Blir ju till och med mer klumpigt att ha med än att ta med en Rog ally. Kontrollen ska packas med, tas på, tas av.

Ne det tycker jag inte telefonen har i alla fall jag alltid med mig. Rog ally är klumpigare enligt mig.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ja det finns ju rätt mycket alternativ för att få knappar och spakar till telefonen.

För spel på Nintendo DS som enbart använder stylus fungerar det ju perfekt att emulera NDS på en smartphone med stylus.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Köper direkt.

Medlem

Lägg pengarna på era utvecklare istället innan ni stänger ner fler..

Medlem

De planerar nog för GP på Switch 2.

Medlem

Ja, jag har en Series S som jag har väldigt kul med. När jag packar ner den för resor så känns det som att man vill trycka ihop den och förvandla den till en bärbar. Steget känns så litet…

Skrivet av Natrium:

Här är min upplevelse.. " Finns det bärbara spelmaskiner? "...

Har bara funnits sen 80-talet..

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Frågan är skulle en bärbar xbox bli en stor klump som steamdeck, ROG Ally och resten?

Mitt största problem med de moderna bärbara systemen är att de är otympliga att bära med sig och duger egentligen bara till att mysa med i ett hotellrum eller något liknande.

3DS och PSP/PSVita var ju riktigt smidiga bärbara konsoller i fickformat som man lätt kunde ta med sig överallt utan några större bekymmer.

Ja troligen. Visst vore det coolt med något med fickformat men då kommer man behöva göra stora kompromisser med prestandan eller helt göra den till en streaming enhet. Man vill nog inte kompromissa med prestandan igen och hamna i ännu en situation liknande Series S där den mindre konsolen hela tiden kallas för en stoppkloss.

Streama Xbox spel kan man ju redan göra smidigt med telefonen så det kommer troligen inte bli en 100% streaming enhet. Kanske möjligen att man har en svagare enhet som kommer kräva streaming av dem mer grafiktunga speltyperna och att mindre och enklare spel kan köras lokalt.

Medlem

Jag är riktigt intresserad.
Tycker Nintendo Switch inte levererar den typ av vuxna spel jag vill spela, jag har låtit bli att köpa den enbart p.g.a. det.
och eftersom jag har Xbox och Xbox Game Pass Ultimate redan så lockar en bärbar konsol då det inte innebär nån stor förändring för mig.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Sjukt otympligt och osmidigt att ha med sig något för att koppla på knappar.

GBA SP var absolut det bästa som gjorts i bärbar väg. Man bara flippar upp och man är inne i spelet efter 1 sekund, och svinbra batteritid.

Låter som du mer bara vill spela äldre bärbara handheld konsoler.
Men det finns nog inte nog stor marknad för nya sådana då mobiler är så pass kraftfulla som dom är.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av blackidus:

Man vill nog inte kompromissa med prestandan igen

Som det låter från utvecklarhåll, så blir det betydligt lättare att porta alla typer av spel oavsett grafisk API till olika Xbox konsoler och Windows devices utan en massa strul med om spelen är GPU eller CPU "heavy". Dom har nåt som heter Work Graphs som är mer eller mindre en universallösning för portning och sen kan ju ett AI chip höja både upplösningen på objekt och rendera objekt nu, vilket gör att man inte behöver streama lika stora mängder data som innan.
Sen verkar spelmotorerna äntligen klara för att avlasta hårdvaran på sättet dom designats för.
Så tror inte vi behöver oroa oss för prestanda lika mycket längre.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Lägg pengarna på era utvecklare istället innan ni stänger ner fler..

Nu råkar ju Microsoft inte ha brist på pengar jag tror dom har anammat Bobby Koticks filosofi säljer inte spelen och går miljarder i vinst ska de lägga ner dem

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Frågan är skulle en bärbar xbox bli en stor klump som steamdeck, ROG Ally och resten?

Mitt största problem med de moderna bärbara systemen är att de är otympliga att bära med sig och duger egentligen bara till att mysa med i ett hotellrum eller något liknande.

3DS och PSP/PSVita var ju riktigt smidiga bärbara konsoller i fickformat som man lätt kunde ta med sig överallt utan några större bekymmer.

Tycker det största klagomålet man hör om Steam deck/Rog Ally etc. är att skärmen är för liten istället (håller inte med där, tycker formatet är perfekt) så att du vill ha ännu mindre är definitivt unikt idag.

De som vill spela i mindre format kör på sina telefoner som flera andra redan nämnt så jag tror tyvärr det inte kommer något likt det du efterfrågar nu när vi har så pass kapabla telefoner.

Medlem

Xbox är på väg att bli en PC-app.

12
Skriv svar