Diskutera – Vilken genre ligger närmast ditt hjärta?

Medlem

Spelar allt utom modern military shooters och zombie survival horror. Mitt förakt mot dessa typer av spel vet få gränser.

Medlem

RPG och arena shooters. Förlåter aldrig Epic för vad de gjorde med Unreal Tournament-serien.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Daz
Medlem

Action / Äventyr i antingen förstapersonperspektiv eller tredjepersonsperspektiv. Linjärt äventyr ska det vara också.

Har spelat några spel med öppna världar men där är tempot (pacing) alldeles för dåligt, massor med stora tomma kulisser utan något vettigt innehåll, mängder med tråkiga filler-uppdrag (jag tänker Ubisoft spel), och långa transportsträckor där inget kul händer.

Medlem

CRPG och RTS skulle jag nog säga i regel, men det finns en jäkla massa variation. Bilspel och andra simulatorer kan vara kul med.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag skulle säga att min favorit genre har skiftat över tid.

När DooM 1993 släpptes så ville jag inte annat än spela fps spel på dator. Doom, Quake, Half-Life, CS, osv.

När jag klev in i konsolspelens värld föredrar jag mycket sidskrollande plattformsspel men mer metroidvania stuk.

Med Dagens trippel A spel idag så är From Softwares Souls spel mig närmast om hjärtat.

Visst kan jag dra genom något fps spel idag också men det sker extremt sällan och aldrig på konsol.
Spelar mycket mer spel nu från tredjepersons vinkel. Finns det någon specifik genre för det? Action third person kanske.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Roguelites. Binding of Isaac, Spelunky, Dead Cells, Hades, Nuclear Throne, Crypt of the Necrodancer, Risk of Rain m.fl. Har lagt ner tusentals timmar i denna genre...bara en gång till etc. Gillar det ofta rappa tempot och det finns otroligt mycket variation att finna trots dess enkla premiss.

Medlem

Immersive Sims (Deus Ex, Thief, System Shock osv) och CRPGs (främst The Elder Scrolls).

JRPGs är något jag brukade älska som bara den, främst under PS1-tiden, men efter PS2an och Nintendo DS så har det varit relativt få spel som fångat mitt intresse. Ser dock fram emot Suikoden-remastern, Ys X: Nordics och Dragon Quest XII: The Flames of Fate.

Medlem

MMORPG. Finns ingen genre som kan mäta sig när det kommer till spelglädje, känslan av progression och att bygga upp sin karaktär och konto samt värdet du får ut av pengarna du lägger.

Medlem
Medlem

Survival Horror med Resident Evil i spetsen är närmast religiöst för min del.

MMO med World of Warcraft i spetsen, många fina minnen och extremt mycket glädje.

Peka-klicka äventyr, främst LucasArts-spel (Monkey Island, The Dig etc).

Sist men inte minst, soulslike. Borde inte passa mig, hatar att förlora men det känns oftast rättvist (förutom Nioh-spelen med dubbla bossar, må ni brinna i helvetet).

Medlem

När jag läser alla kommentarer så inser jag hur brutalt många olika genres det finns! Svårt att välja bara en men Tears of the kingdom, mass effect och dragon age ligger nära hjärtat så jag väljer rollspel-action-äventyr 🥳

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Utan tvekan rollspel. Primärt action-rpg, alltså ex elder scrolls, fallout, witcher, cyberpunk, outer worlds, kingdom come, osv. Stora öppna världar med loot överallt och en miljard sidospår som hela tiden snor fokus. Dock ogillar jag skarpt "intressepunktsinflation" som exempelvis Ubisoft verkar älska. Jag vill gärna hitta saker "av en slump" eller på grund av eget utforskande, inte för att det dök upp en prick på radarn en kilometer bort.

Ser inte något exempel från FromSoftwares katalog men med tanke på "Jag vill gärna hitta saker "av en slump" eller på grund av eget utforskande, inte för att det dök upp en prick på radarn en kilometer bort." så utgår jag från att du har lirat deras spel?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det måste vara FPS (soldier of fortune 1-2) CoD 1-2 där jag var med i klaner som den enda svenska som jag kommer ihåg det, klanen var igentligen för 30+. En kompis från SoF2 rd gick över till cs:source så jag var med i hans klan ett tag. så historiskt sett och om man kollar nu så tror jag att fps fortfarande är min favorit genre. inte den jätte snabba dock. Om man kollar på dom senaste åren så är det väldigt mycket paradox men mitt hjärta ligger i fps. kanske pga ens goda minnen?


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
City Builders, Grand Strategy

Factorio, Prison Architect, Crusader Kings etc

Medlem

Peka och klicka-spel och plattformare

Medlem

En genre som dessvärre är död höll mig fast länge: MMO-RpG. Dock var det ett spel som gjorde mig till ett fan och få, om än något, har levt upp till det jag spelade som mest.
Är annars en allätare och är väldigt glad i variation. FPS på mus och tangentbord; platformers med kontroll, kan tas som exempel.

Medlem

"Vakna naken på en strand, med en vän" (Co-op Survival), genuina ARPG (Diablo 1, 2, Grim Dawn...), Co-op roguelikes/roguelites samt klassiska äventyrsspel.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Lätt Mmorpg - Finns inget så givande som en sen kväll med nyfunna vänner och en jävla massa fireballs.

Sen har nog alla år av bra mmorpgs förstört en lite, jag har svårt att spela offline/single player games då det känns ensamt och uninteractive. Discord råder bot på lite av ensamheten men är inte samma sak ändå.

RTS finns där mycket nostalgi ifrån, sen har jag många timmar i Total War och har testat många 4x spel men aldrig riktigt fastnat.
Bannerlord har jag nog en 200h i (vilket är mycket för en tvåbarnspappa) och jag gillar generellt djupa RPG-spel.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ser inte något exempel från FromSoftwares katalog men med tanke på "Jag vill gärna hitta saker "av en slump" eller på grund av eget utforskande, inte för att det dök upp en prick på radarn en kilometer bort." så utgår jag från att du har lirat deras spel?

Jag har provat två, men inget av deras senaste. Det jag minns tydligast var en boss som jag dog på flera gånger, när jag väl äntligen klarade den så gick jag upp för en trappa och fick en stenbumling i huvudet och dog direkt och fick köra om bossen igen. Där stängde jag av. Kanske borde prova elden ring nån gång och se, men blev typ traumatiskt förbannad av det senaste jag provade 😅 Helt ärligt är jag ingen bossfightsmänniska, men framförallt ogillar jag "haha du dog"-moment i spel. Helt okej att det är svårt och jag får försöka något flera gånger, men ogillar skarpt när det är svårt bara för att och spelet har ihjäl en utan anledning. Föredrar arpgs där man börjar kass men blir mäktig mot slutet, jag vill själv vara bossen typ.

Medlem

Japanska rollspel utan tvekan, tyvärr så är det sällan man kan spela det när man har småbarn.

Medlem

Nästan allt förutom WoW liknande spel det är en genre jag aldrig har haft sug efter. Svårt för sport och rena puzzel spel också. En bra story är ofta viktigt 👍

Medlem

Kommer nog inte som en överraskning för någon som läst några av mina inlägg.

Spelar dock även hybrider och närliggande genrer med liknande aspekter som pusselspel, RPGs, action, plattformare m.m.

Favoritteman är skräck, fantasy, detektiv och klassiska "leta försvunna skatter".

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag har provat två, men inget av deras senaste. Det jag minns tydligast var en boss som jag dog på flera gånger, när jag väl äntligen klarade den så gick jag upp för en trappa och fick en stenbumling i huvudet och dog direkt och fick köra om bossen igen. Där stängde jag av. Kanske borde prova elden ring nån gång och se, men blev typ traumatiskt förbannad av det senaste jag provade 😅 Helt ärligt är jag ingen bossfightsmänniska, men framförallt ogillar jag "haha du dog"-moment i spel. Helt okej att det är svårt och jag får försöka något flera gånger, men ogillar skarpt när det är svårt bara för att och spelet har ihjäl en utan anledning. Föredrar arpgs där man börjar kass men blir mäktig mot slutet, jag vill själv vara bossen typ.

Fair enough. Jag ogillade också deras spel i början. Är likt dig egentligen heller inte en bossfightsmänniska men det har vänt efter x antal hundra timmar i deras underbara spel.

Jag kan varmt rekommendera Elden Ring. Deras bästa spel och det enda som är open world. Och oj vad bra den öppna världen är. Får gåshud bara jag tänker på den. Skalan. Loren. Alla hemligheter. Den sagolika designen. Bästa bästa.

En fördel med Elden Ring är att det är smart designat så att man kan reglera svårighetsgraden under tiden man spelar. Man kan ignorera det som känns övermäktigt genom att helt enkelt rida åt ett annat håll och göra andra grejor. Sen kan man återkomma när man är starkare. Det finns också möjlighet att använda en mimic som är en kopia av dig själv som du kan åkalla vid bossfighter. Den är väldigt stark och gör bossar betydligt mer hanterbara, även om det fortfarande är utmanade.

Det finns stora möjligheter att känna sig fett mäktig. Massor av coola vapen och magier som, när man lär sig, kan krossa det mesta. Det känna så sinnesjukt bra att klubba ner en Gud med en gigantisk slägga. New game plus erbjuder också möjligheten att få en powerfantasy då man har allt upplåst från start. Du kan springa till första bossen och dansa lite innan du klubbar livet ur honom.

Köp och återkom med intryck! 😇👍


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Fair enough. Jag ogillade också deras spel i början. Är likt dig egentligen heller inte en bossfightsmänniska men det har vänt efter x antal hundra timmar i deras underbara spel.

Jag kan varmt rekommendera Elden Ring. Deras bästa spel och det enda som är open world. Och oj vad bra den öppna världen är. Får gåshud bara jag tänker på den. Skalan. Loren. Alla hemligheter. Den sagolika designen. Bästa bästa.

En fördel med Elden Ring är att det är smart designat så att man kan reglera svårighetsgraden under tiden man spelar. Man kan ignorera det som känns övermäktigt genom att helt enkelt rida åt ett annat håll och göra andra grejor. Sen kan man återkomma när man är starkare. Det finns också möjlighet att använda en mimic som är en kopia av dig själv som du kan åkalla vid bossfighter. Den är väldigt stark och gör bossar betydligt mer hanterbara, även om det fortfarande är utmanade.

Köp och återkom med intryck! 😇👍

Hmm, får kanske ge det en chans då vid nån rea 😁

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Hmm, får kanske ge det en chans då vid nån rea 😁

Gör't! Det hade varit så kul om du hade gillat det lika mycket som mig (och en hel del andra). Livsförändrande. 🤠


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

För mig måste jag nog säga första platsen tar Jrpg spel, finns inte så många nu förtiden men finns alltid klassiska i kvar, Men vi har fått några nya IP och gamla godingar som får remakes.

Medlem
Skrivet av stephan900:

Den otroligt breda genren actionäventyr med rollspelsinslag.

Tack! Du gav mig namnet på genren!
Helt klart vad jag spelar mest och dras till.

Bubblare: RTS och enklare 4K.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Hacka/slå/skära/dela/yxa/skjutar-rollspel.

Medlem

Plattformsspel är nog de som gett mig mest glädje genom åren, men hjärtat slår lite extra för riktigt bra Stealth Spel (Splinter Cell Chaos Theory och Hitman Blood Money, jag tittar på er). 😍🤗

123
Skriv svar