Rykte: Nästa Xbox-konsoler blir en stationär och en bärbar enhet

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det kommer nog med nästa Switch, DLSS och annan ny teknik kommer nog göra underverk.

Ja det får vi hålla tummarna för

Medlem

Om det stämmer så kommer jag klirra en xbox portabel och en playstation 6 som stationär nästa generation. Då Nintendo inte intresserar mig alls. Blir min första xbox sen originalet då den var helt fantastiskt för sin tid. Körde Nes, snes, N64 på den och deras egna spel förståss

Medlem
Skrivet av DieZe:

Haha det sa jag inte heller. Men du kan släppa en bärbar som är bra mycket starkare än switchen, behöver inte vara allt eller inget, vill bara ha en bärbar från Nintendo som trycker mer prestanda, förväntar mig inte en enhet som motsvarar en pc för 50k.

Ja, jag skulle se det som ett stort misslyckande om Nintendo eller någon annan aktör idag släpper en ny bärbar som inte är signifikant kraftfullare än en 7 år gammal bärbar.

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Spelar ingen roll vilken sorts konsol MS släpper, fortsätter dom släppa kassa spel (eller inga spel alls) så blir det samma visa som dagens Xbones. Switch säljer bra för den har många bra, exklusiva spel som folk vill spela.

Många vill spela multiplatform spel och Nintendos platform suger på stöd för dem med den potatis hårdvara de alltid kör med, lycka till att spela GTA, CoD, Elderscrolls osv

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, jag skulle se det som ett stort misslyckande om Nintendo eller någon annan aktör idag släpper en ny bärbar som inte är signifikant kraftfullare än en 7 år gammal bärbar.

Jo det går ju inte haha. Men du förstår vad jag menar, switch 2 behöver vara mycket närmre annan hårdvara än vad switchen var när den släpps. Släng på 2k på priset då och ge oss nåt riktigt gött:)

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jo det går ju inte haha. Men du förstår vad jag menar, switch 2 behöver vara mycket närmre annan hårdvara än vad switchen var när den släpps. Släng på 2k på priset då och ge oss nåt riktigt gött:)

Switch var den överlägset kraftfullaste bärbara konsolen när den var ny och var någonstans mittemellan PS3 och PS4 i prestanda, så den var rätt vass där några år när spelbranschen blev impade av att det ens gick att köra aktuella konsolspel som DOOM, Wolfenstein, Witcher 3 mm. bärbart. Om du tror på PS5-specs i bärbart format så är det nog bara att glömma, tror mer på något i stil med en uppbiffad Steam Deck, det verkar vara däromkring nya bärbara lirar i prestanda just nu och de kostar ju oftast direkt löjligt mycket också

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jo det går ju inte haha. Men du förstår vad jag menar, switch 2 behöver vara mycket närmre annan hårdvara än vad switchen var när den släpps. Släng på 2k på priset då och ge oss nåt riktigt gött:)

Att den ryktas ligga nära PS4 Pro och dessutom har DLSS borde sudda ut de flesta oroligheter på den fronten Tredjepartstitlar kommer kunna spelas mycket bättre då. Så tror inte Nintendo vill lägga på alltför mycket på priset då det kan skrämma iväg många som tyckte Switchen var prisvänlig - speciellt i dessa ekonomiska kristider.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Switch var den överlägset kraftfullaste bärbara konsolen när den var ny och var någonstans mittemellan PS3 och PS4 i prestanda, så den var rätt vass där några år när spelbranschen blev impade av att det ens gick att köra aktuella konsolspel som DOOM, Wolfenstein, Witcher 3 mm. bärbart. Om du tror på PS5-specs i bärbart format så är det nog bara att glömma, tror mer på något i stil med en uppbiffad Steam Deck, det verkar vara däromkring nya bärbara lirar i prestanda just nu och de kostar ju oftast direkt löjligt mycket också

Fast nu läser du ju inte vad jag skriver, jag vill ha något vettigare än vad switchen var i jämförelse till när den kom. Inte 30 fps och 480p upplösning, låsta 60 fps i de flesta spel, vettig upplösning, bra hz osv osv. Jag har aldrig sagt att jag vill ha en bärbar ps5 eller motsvarande hårdvara, men lite krav kan Nintendo må bra av.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast då är vi väl tillbaka på Series S problemet?
Kompabiliteten riskerar att hålla tillbaka utvecklingen så att stationära bara spelar handheld spel.

Sedan så finns det redan bra bärbara konsoler som man skulle kunna spela GP på så att Xbox släpper en egen tillför väl inte något?

Känns som att MS och Sony försöker jaga Valve och Nintendo här samtidigt som dem inte har något positivt att tillföra spelarna.

Så från vårat perspektiv så borde vi fråga varför?

Det kan vara en gamepass konsol utan Windows, så blir de antagligen smidigare med mindre problem.

Medlem

Alltså om Microsoft släpper ett OS som är windows men för bärbara dator konsoler, det hade varit riktigt najs. Då skulle typ Rog Ally och de andra bärbara handheald datorerna kunna köra detta operativsystem också.

Men ska det bli en bärbar konsol alltså eller en dator?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nyckeln här är väl valmöjlighet. Något Nintendo gärna skulle få leta upp i ordboken också.
Jag förstår att många gillar den handhållna aspekten av Switch men samtidigt är det många som inte bryr sig och som bara spelar dockat ändå och då är en traditionell konsol vetiggare för deras use case.

Fast när den är dockad så är den ju stationär. Den skulle inte vara kraftfullare ändå om dom tog bort skärmen på konsolen och drog bort joyconsen. En stationär Switch skulle bara bli en PS vita tv.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Sedan så var det i slutet av förra året som Microsoft skrev kontrakt med....... Intel inte AMD. För just den bärbara enheten i alla fall. Rykte dock. Om det stämmer så blir det efter PlayStation 6 dock då Sony redan har haft kontrakt med AMD en längre tid.

Men men den som lever får se.

Medlem
Skrivet av lonian:

Fast när den är dockad så är den ju stationär. Den skulle inte vara kraftfullare ändå om dom tog bort skärmen på konsolen och drog bort joyconsen. En stationär Switch skulle bara bli en PS vita tv.

Klart den skulle kunna vara. Det är mest värmeutvecklingen som är första begränsningen av hur långt man kan pusha hårdvaran.
Finns många videos på YT där man använt moddade Switch för att visa hur mycket snabbare det går att köra den med överklockning.

Hade vi haft en Switch-variant där kylningen var mer bastant hade vi kunnat haft en mer kraftfull Switch än nuvarande i dockat läge.

https://youtu.be/dWcMsGa9Kjs?si=CS3M8nl7zd4WyD9v

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Klart den skulle kunna vara. Det är mest värmeutvecklingen som är första begränsningen av hur långt man kan pusha hårdvaran.
Finns många videos på YT där man använt moddade Switch för att visa hur mycket snabbare det går att köra den med överklockning.

Hade vi haft en Switch-variant där kylningen var mer bastant hade vi kunnat haft en mer kraftfull Switch än nuvarande i dockat läge.

https://youtu.be/dWcMsGa9Kjs?si=CS3M8nl7zd4WyD9v

Ja visst är det så att man kan överklocka Switch men Nintendo skulle förmodligen inte tillåta att spelen fungerar bättre på den. Då får man hacka och överklocka själv.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Om det nu kommer en Xbox handheald så är jag övertygad att den blir enbart digital. Microsoft gillar ju inte fysiska spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja visst är det så att man kan överklocka Switch men Nintendo skulle förmodligen inte tillåta att spelen fungerar bättre på den. Då får man hacka och överklocka själv.

Microsoft har ju gjort mer eller mindre samma sak med sina maskiner. Ena är starkare än andra. Inga problem (förutom när man tvingar feature parity).

Funkade utmärkt i föregående generation också med PS4 Pro och Xbox One X.

Nintendo gillar att köra sitt eget race men visst skulle det funka när det funkar för övriga aktörer.

Medlem
Skrivet av lonian:

Alltså om Microsoft släpper ett OS som är windows men för bärbara dator konsoler, det hade varit riktigt najs. Då skulle typ Rog Ally och de andra bärbara handheald datorerna kunna köra detta operativsystem också.

Men ska det bli en bärbar konsol alltså eller en dator?

Varför skulle det vara riktigt nice?
Ser hellre fristående operativsystem som är gratis istället för propertiär dynga som inte tillför något.

Windows skatten som spelare och/eller utvecklare får betala är knappast något positivt?

Som tur är så har Deck drivit på utvecklingen i rätt riktning, även om native stöd hade var bättre.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför skulle det vara riktigt nice?
Ser hellre fristående operativsystem som är gratis istället för propertiär dynga som inte tillför något.

Windows skatten som spelare och/eller utvecklare får betala är knappast något positivt?

Som tur är så har Deck drivit på utvecklingen i rätt riktning, även om native stöd hade var bättre.

För att Windows 11 inte är så nice på en handhållen pc konsol.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Microsoft har ju gjort mer eller mindre samma sak med sina maskiner. Ena är starkare än andra. Inga problem (förutom när man tvingar feature parity).

Funkade utmärkt i föregående generation också med PS4 Pro och Xbox One X.

Nintendo gillar att köra sitt eget race men visst skulle det funka när det funkar för övriga aktörer.

Blev PS vita tv kraftfullare? Jag har inte koll på den men har för mig att det var samma.

Nintendo är ju billiga av sig så de skulle förmodligen köra på exakt samma hårdvara sationärt som handhållet.
Sen är väl Switch Oled lite bättre än orginal switch då de bytt någon krets hit och dit men ingen noterbar skillnad.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om det nu kommer en Xbox handheald så är jag övertygad att den blir enbart digital. Microsoft gillar ju inte fysiska spel.

Marijoteten av gamers tycker inte om fysiska spel så varför skulle Microsoft?

Medlem
Skrivet av lonian:

Blev PS vita tv kraftfullare? Jag har inte koll på den men har för mig att det var samma.

Nintendo är ju billiga av sig så de skulle förmodligen köra på exakt samma hårdvara sationärt som handhållet.
Sen är väl Switch Oled lite bättre än orginal switch då de bytt någon krets hit och dit men ingen noterbar skillnad.

Tror inte PS Vita var starkare men det var väl det minsta problemet med den produkten.

Hårdvaran skulle kunna vara likadan men med annan formfaktor och bättre kylning.
Tror knappast Nintendo kommer göra det ändå så det är mest ett tankeexperiment och en önskan att Nintendo skulle ge oss fler valmöjligheter.
Men Nintendo är som Nintendo är ^^

Medlem
Skrivet av DieZe:

Fast nu läser du ju inte vad jag skriver, jag vill ha något vettigare än vad switchen var i jämförelse till när den kom. Inte 30 fps och 480p upplösning, låsta 60 fps i de flesta spel, vettig upplösning, bra hz osv osv. Jag har aldrig sagt att jag vill ha en bärbar ps5 eller motsvarande hårdvara, men lite krav kan Nintendo må bra av.

Då tror jag spelkonsoler generellt är rätt dåligt val för dig. 30fps t.ex. kommer hänga med hela PS5-generationen med. Prioriterar man upplösning och framerate så funkar det helt enkelt inte med att spela primärt på spelkonsoler

Medlem
Skrivet av Majoren:

Då tror jag spelkonsoler generellt är rätt dåligt val för dig. 30fps t.ex. kommer hänga med hela PS5-generationen med. Prioriterar man upplösning och framerate så funkar det helt enkelt inte med att spela primärt på spelkonsoler

Inga problem för mig, man får välja rätt spel bara 30 fps lirar jag sällan/aldrig i och spelar 99% av tiden på konsol Nintendo kan välja en mellanväg, behöver inte vara sämst hårdvara eller den bästa hårdvaran, ta något vettigt bara som kan prestera lite gött, förstår inte riktigt varför du inte kan köpa det med? Eller tycker du 30 fps och jättelåg resolution är önskvärt?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Då tror jag spelkonsoler generellt är rätt dåligt val för dig. 30fps t.ex. kommer hänga med hela PS5-generationen med. Prioriterar man upplösning och framerate så funkar det helt enkelt inte med att spela primärt på spelkonsoler

Det är väl väldigt ovanligt med 30FPS spel på PS5?

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Marijoteten av gamers tycker inte om fysiska spel så varför skulle Microsoft?

Du menar kanske att majoriteten av Xbox spelare spelar digitalt.

Kollar vi i det här forumet så har du ju ett svar att de flesta kör fysiskt. FZ länk


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Inga problem för mig, man får välja rätt spel bara 30 fps lirar jag sällan/aldrig i och spelar 99% av tiden på konsol Nintendo kan välja en mellanväg, behöver inte vara sämst hårdvara eller den bästa hårdvaran, ta något vettigt bara som kan prestera lite gött, förstår inte riktigt varför du inte kan köpa det med? Eller tycker du 30 fps och jättelåg resolution är önskvärt?

Jag upplever att många av Nintendos förstaparts spel är i 60 fps.
Det är väl typ open world Zelda där som är 30fps och skulle må bra av högre framerate men så är ju open world Starfield också 30fps på konsol.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Fast när den är dockad så är den ju stationär. Den skulle inte vara kraftfullare ändå om dom tog bort skärmen på konsolen och drog bort joyconsen. En stationär Switch skulle bara bli en PS vita tv.

Men tog de bort batteri skärm och kravet på kompakt design och dockningsstation. Skulle den kunna bli väldigt billig säkert under 1000kr utan att de går back. Switch lite har ju gått att få för under 2000kr.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Men tog de bort batteri skärm och kravet på kompakt design och dockningsstation. Skulle den kunna bli väldigt billig säkert under 1000kr utan att de går back. Switch lite har ju gått att få för under 2000kr.

Ja det skulle absolut bli billigare att producera. Men skall det ingå en pro-controller i paketet då? Dom ligger ju på typ 7-800kr.
Sen sätter ju Nintendo sitt pris som dom vill för att tjäna så mycket som möjligt.

Sony krymte ju ner PS5 och fick bort mycket metall men behåller prislappen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja det skulle absolut bli billigare att producera. Men skall det ingå en pro-controller i paketet då? Dom ligger ju på typ 7-800kr.
Sen sätter ju Nintendo sitt pris som dom vill för att tjäna så mycket som möjligt.

Sony krymte ju ner PS5 och fick bort mycket metall men behåller prislappen.

ja de tar även 800 för joycon och 300 för greppet. De kan uppenbarligen ta rejäla överpris för grejerna och ändå sälja. Så jag fattar att de fortsätter.
Men jag tror absolut det vore möjligt att nu göra en stationär switch med handkontroll för 1000kr utan att de går back. Nintendo är ju ett företag som lär få mängdrabatt.

Jag hoppas uppföljaren kommer med ett stationärt alternativ. Sparar gärna pengar och slipper kompromissen som det bärbara läget medför.
Men det lär inte hända.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

ja de tar även 800 för joycon och 300 för greppet. De kan uppenbarligen ta rejäla överpris för grejerna och ändå sälja. Så jag fattar att de fortsätter.
Men jag tror absolut det vore möjligt att nu göra en stationär switch med handkontroll för 1000kr utan att de går back. Nintendo är ju ett företag som lär få mängdrabatt.

Jag hoppas uppföljaren kommer med ett stationärt alternativ. Sparar gärna pengar och slipper kompromissen som det bärbara läget medför.
Men det lär inte hända.

Helt klart. Det som saknas är viljan att göra det.

123
Skriv svar