Bethesda-veteran: "Folk är lite trötta på gigantiska spel"
Att han tror att folk fortfarande spelar Skyrim på grund av spelets ursprungliga storlek gör väl att man inte riktigt kan ta honom på något större allvar...
Kan inte hålla med, ser hellre ett stort spel som BG3 än fem små spel.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Huruvida man "spelar klart" ett spel beror väl på innehållet och inte längden. Om innehållet blir repetitivt så tröttnar man och vill inte fortsätta.
Rent logiskt så är ju risken att tröttna mycket mindre med ett spel som har max 10 timmar speltid än ett längre spel. Men att bara titta på storlek utan hänsyn till innehåll är lite slarvigt.
Beror ju på genre och presentation. There is room for both
Ja, jag har haft väldigt kul med Infinite Wealth, timmarna bara flög iväg. Mest för allt pysslande på ön. Njöt av varenda sekund i Breath of the Wild och Tears.
Red Dead 2 kändes lite väl långt, säkert mycket p g a allt elände, samma med The Last of Us 2.
Beror ju på genre och presentation. There is room for both
Håller med. Själv lägger jag inte pengar på kortare spel då jag föredrar längre upplevelser. Finns undantag. Som tex FTL - Faster than light.
Kan inte hålla med, ser hellre ett stort spel som BG3 än fem små spel.
Jag ser hellre ett medelstort spel som är värt att spela om fem gånger än ett stort spel.
BG3 som du tar som exempel tröttnade jag på innan akt 1 var över, trots att jag tyckte om spelet. Jag kan inte peka på något specifikt jag ogillade, förutom att det verkligen märktes att de körde på kvantitet över kvalitet. Även om kvaliteten överlag låg på minst godkänd nivå.
Han har ju inte fel men är lite allergisk när studios kollar på vad folk vill ha, jag vill att man gör spelen man vill göra istället.
Problemet är om bethesda kollar på gamers idag och tänker ”vi får göra några kortare spel” och gör lite mindre/kortare spel, säg att man utvecklar dessa på 3 år.
Plötsligt så vill vi ha något annat istället för att man spelar kortare/mindre spel i 3 år och är trötta på det nu.
Nej, gör bra spel så kommer spelarna
Jag ser hellre ett medelstort spel som är värt att spela om fem gånger än ett stort spel.
BG3 som du tar som exempel tröttnade jag på innan akt 1 var över, trots att jag tyckte om spelet. Jag kan inte peka på något specifikt jag ogillade, förutom att det verkligen märktes att de körde på kvantitet över kvalitet. Även om kvaliteten överlag låg på minst godkänd nivå.
Kan verkligen inte hålla med. Kvalitén ligger över det mesta på marknaden idag, särskilt när det kommer till rollspelandet och all voice acting. Är inne på min åttonde genomspelning just nu.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Ja, jag är trött på långa spel, särskilt långa spel som är långa bara för att vara långa. De första 10 timmarna är desamma som de sista 120 timmarna. Och det är framför allt RPG-spel där det känns påtvingat, som att det inte är acceptabelt med RPG-spel på 10-20 timmar längre.
Sedan man blev förälder så vill jag inte ha längre spel än max 50 h. Då blir det bara ett spel per halvår typ, oavsett hur bra det är så tröttnar jag på att spel ett spel i sex månader.
Men finns andra med mer tid så fortsätt med både också även om jag är lite avundsjuk ibland på folk har tid att spela så långa spel.
Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz
Elden ring, BG3 och Path of exile säger precis tvärtom.
Kansle handlar det om att göra bra spel inte bara utfyllnad.
Nu är kanske Elden Ring inte det bästa i serien men visar ändå att folk vill ha långa spel om de är bra.
Men vad vet jag? 800h BG3 30min Veilguard.. uppenbarligen så har jag tröttnat på långa spel sen förra året.
Gillar långa spel, Skyrim, Fallout 4 och Starfield hör till dem spel som jag spelat mest genom åren. Men jag tror inte jag orkar med att spela mer än 1 stort spel åt gången.
Ser jag till mina egna spelvanor så brukar jag ha ett långt openworld spel på gång, oftas Bethesda spel som jag lirar under längre tider, men på sidan av det något annat enstaka korta SP lir och några multiplayer FPS spel när jag känner för det. Men aldrig mer än 1 större spel åt gången.
Är de? Eller är de bara trötta på spel som känns enorma men är halvt öde?
Istället för att skylla på storleken så borde fokus ligga på innehållet. Detta för att kort spel som är tomt är lika långtråkigt som ett spel med enorma mängder landskap men som är lika befolkat som månens yta.
För i slutändan är det story och hur repetitivt spelet är som bestämmer hur bra det säljer.
Exempel.. Elden Ring är ett stort spel med mycket yta att utforska men samtidigt är det befolkat NOG för att det inte skall anses vara repetitivt. Ghost of Tsushima likaså. På den andra sidan finns det "Open world" spel som Starfield som mer eller mindre floppar pga. hype för att sedan produkten skall lanseras halv-färdig och känns fullständigt öde. Eller No Man sky som i slutändan inte kunde leva upp till sina löften om helt genuina planeter etc.