Är du förälder?

Medlem

Nope, men har syskon som har barn. Vi är redan för många och förbrukar x2-x3 ggr planetens resurser. Så det gäller att alla drar sitt strå till stacken. 🙂

Gör vi inte det så kommer planeten att göra det själv. Exponentiell ökning är problematisk, även för högintelligenta & inovativa upprättgående apor: 🙂

Qus
Medlem
Skrivet av A1200G:

Vi är redan för många

Det där är faktiskt en myt. Jordens befolkning är på väg att resa över hela världen och vi kommer få en enorm brist på arbetskraft i framtiden i alla utvecklade länder.

Medlem
Skrivet av Qus:

Det där är faktiskt en myt. Jordens befolkning är på väg att resa över hela världen och vi kommer få en enorm brist på arbetskraft i framtiden i alla utvecklade länder.

Nja, det tog oss 200.000 - 300.000 år att nå 1 miljard. Sen gick vi från 1 till 8 miljarder på ca 200 år. Så it's safe to say, buckle up and enjoy the ride. 🙂

Medlem

När jag och min sambo träffades så var vi båda ointresserade av barn. Inom 3 år tillsammans hann vi ändra oss och idag har vi en son på 1 år som är det bästa som har hänt oss! Nu passar jag på att spela och ta egentid på kvällar/nätter. Allt annat kommer ju i andra hand idag men jag är supernöjd med det. Ska bli intressant att se om han blir spelintresserad, då båda föräldrarna är det


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem
Skrivet av A1200G:

Nja, det tog oss 200.000 - 300.000 år att nå 1 miljard. Sen gick vi från 1 till 8 miljarder på ca 200 år. Så it's safe to say, buckle up and enjoy the ride. 🙂

Enligt FN och forskare så planar befolkningsökningen ut detta århundrade. Detta sker bl a i samband med att välståndet ökar. Möjligen är det ett problem att vi är för många, men samtidigt är det också ett problem ur vissa synvinklar att vi kommer ha en så åldrande befolkning.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Nope, men har syskon som har barn. Vi är redan för många och förbrukar x2-x3 ggr planetens resurser. Så det gäller att alla drar sitt strå till stacken. 🙂

Gör vi inte det så kommer planeten att göra det själv. Exponentiell ökning är problematisk, även för högintelligenta & inovativa upprättgående apor: 🙂
https://youtu.be/kZA9Hnp3aV4?si=Ed6AgPwAP0r9uG0U

Nja, inte nödvändigtvis. Planetens resurser skulle räcka till några miljarder till om vi utnyttjande dom bättre. T ex slutade ge alla sojabönor till nötkreatur och äta dem direkt. Kött är extremt resurskrävande att ta fram.

Men absolut, sättet vi lever på idag skalar inte särskilt bra.

Medlem

Har 2 barn (1,5 år och 3,5 år).
Visst min hobby (gaming och att gå på hockey) får lida just nu men jag får så mycket av barnen också. Får lite egentid på kvällen om tjejen pluggar så ska inte klaga.

Hoppas att om några år så kanske de gillar gå på hockey och spela spel så vi kan göra det tillsammans. I alla fall äldsta, den yngre kanske får ge det några år till.


signatur

R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 2x27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

2 barn (6 o 3), så gaming-tiden är numer inlåst några timmar sent på kvällen. Men snart sitter vi väl och gibbar på natten ihop.

Medlem

Tyvärr inte. En stor härlig familj skulle vara härligt. Men jag är alldeles för rädd att framtiden kommer bli en dystopi.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Nope, men har syskon som har barn. Vi är redan för många och förbrukar x2-x3 ggr planetens resurser. Så det gäller att alla drar sitt strå till stacken. 🙂

Gör vi inte det så kommer planeten att göra det själv. Exponentiell ökning är problematisk, även för högintelligenta & inovativa upprättgående apor: 🙂
https://youtu.be/kZA9Hnp3aV4?si=Ed6AgPwAP0r9uG0U

Vi kommer nå omkring 11 miljarder i världspopulation, men sen stannar det av.
Mer än överpopulation så oroar sig forskare mer för populationskollaps.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

youtube.com/watch?v=2LyzBoHo5EI&ab_channel=THINKGlobalSchool

Vi kommer nå omkring 11 miljarder i världspopulation, men sen stannar det av.
Mer än överpopulation så oroar sig forskare mer för populationskollaps.

https://www.youtube.com/watch?v=tk5KoWUwz6Q&ab_channel=TwoBit...

Den andra videon har ju katastrofala argument. "Vem ska jobba som brandmän och betala skatt?" och "allt kommer bara förfalla till kaos".
Det kommer fungera på samma sätt när vi var 3 miljarder människor? Färre människor innebär mindre behov av allt - skolor, brandmän, skatt, polis och sjukvård osv. Det kommer ju självklart leda till att man måste koncentrera sig och flytta till lite större städer och man kan inte förvänta sig att ha vård 100 mil ute i ingenstans. Visst, vi lever längre men vi har effektiviserat samhället nog att kunna ta hand om det om vi inte slösar det på irrelevans.

Sen producerade han videon innan AI släpptes. Alla pratar om extrem arbetslöshet inom relativt kort tid på grund av AI så det ser ut att balansera sig rätt bra med befolkningsminskning då.

Den största krisen är att vi kommer att ha en generation av individer som vill arbeta som influencers på sociala medier och inte vill arbeta med något annat.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Redaktör
Ponny
Skrivet av lonian:

Frun vill inte ha barn och jag bryr mig inte om barn. Vi har 3 katter.

Har ungefär samma läge, men fyra katter. Är ju en hel cirkus bara det.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av BroderTuck:

Den andra videon har ju katastrofala argument. "Vem ska jobba som brandmän och betala skatt?" och "allt kommer bara förfalla till kaos".
Det kommer fungera på samma sätt när vi var 3 miljarder människor? Färre människor innebär mindre behov av allt - skolor, brandmän, skatt, polis och sjukvård osv.

Han har rätt.

Inget samhälle kan ha hur många pensionärer som helst.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Blir nog inga barn för mig, är 40 år och känner mig inte särskilt taggad på familjeliv. Gillar heller inte barn generellt, tolererar min brorson och brorsdotter av uppenbara skäl (blir nog roligare att umgås när de blir äldre kanske). Har heller ingen flickvän för tillfället och sånt tar tid det med, så då kommer man vara ännu äldre till och med.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Han har rätt.

youtube.com/watch?v=lMQzEmQxR1w&ab_channel=ClassroomNation-Ge...

Inget samhälle kan ha hur många pensionärer som helst.

Jag håller med att han har rätt, dessa har också rätt:
Bra citat i din profil för övrigt.

"AI will 'destroy employment in some areas,' top US economist says. But it's not all bad news "
https://edition.cnn.com/videos/business/2024/03/15/ai-employm...

"In advanced economies, about 60 percent of jobs may be impacted by AI. Roughly half the exposed jobs may benefit from AI integration, enhancing productivity. For the other half, AI applications may execute key tasks currently performed by humans, which could lower labor demand, leading to lower wages and reduced hiring. In the most extreme cases, some of these jobs may disappear."

https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2024/01/14/ai-will-tran...

Medlem

Det blir spännande att se var världen far de närmaste 1-2 decennierna. Det lär knappast inte vara "samma samma" bara om 5-10 år.

Jag fascineras över hur mycket hjälp och stöd jag kan få med allt ifrån ChatGTP. Saker som jag inte orkat ta tag i kan jag få hjälp att generera skräddarsytt efter mina behov med bara ett par tre promptar. Helt sjukt

Kan du fixa en tidsplan för det här? Jupp
Kan du summera det här? Jupp
Helt sanslöst! Jupp


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Näpp! Inte haft intresse alls att ha vare sig förhållande eller barn, spel och alla andra hobbies man har är ju betydligt roligare. Har provat på att ha förhållanden över åren, men nä, ser absolut inga fördelar, bara nackdelar. Det är väl som med allt, man är olika, vissa tycks ju to.m tycka om att jobba(?!) något jag aldrig riktigt fattat heller.

Skrivet av Hanzo:

Det blir spännande att se var världen far de närmaste 1-2 decennierna. Det lär knappast inte vara "samma samma" bara om 5-10 år.

Jag fascineras över hur mycket hjälp och stöd jag kan få med allt ifrån ChatGTP. Saker som jag inte orkat ta tag i kan jag få hjälp att generera skräddarsytt efter mina behov med bara ett par tre promptar. Helt sjukt

Kan du fixa en tidsplan för det här? Jupp
Kan du summera det här? Jupp
Helt sanslöst! Jupp

Tur att man jobbar med en myndighet där inget blir gjort om inte någon fysiskt skriver ut ett beslut och skriver under det med blått arkivbeständigt bläck. AI rår inte på vårt analoga arbetssätt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skriv svar