"Jag vill längta lagom"
Ingen klagade på The Last of us II tog 7 år eller Gran Turismo som normalt har ca. 8 år dev cycle.
Konstigt.
The last of us part 2 tog inte sju år från reveal till release. Jag tror du missuppfattat vad Fredrik menar i krönikan. Han skriver inte om lång utvecklingstid.
Personligen föredrar jag max någon månad innan gällande saker som trailers, ogillar i princip allt vad hype och spekulationer innebär.
Däremot en liten tidsfrist är uppskattat, men detta är för att kunna planera in eventuella spelsläpp ihop med vänner. Inte alltid lätt att planera in en kväll med ens en majoritet av umgänget när det är barn, skift/obekväma arbetstider och annat i livet som ska styras upp runtomkring – är därför uppskattat med lite förbehåll för att få dessa saker i styr.
Ensamspelar-spel kunde jag inte direkt bry mig mindre om på det viset. Spelet kommer när det kommer, och det gör ingen skillnad om jag vet om spelets existens ett halvår i förväg eller samma dag som det släpps – förbokar i alla fall aldrig av ren princip och inväntar alltid recensioner..
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >
Lättast är att bara kolla recensioner tycker jag. Jag har därför aldrig behövt längta utan tvärtom så känner jag alltid "oj oj, nytt Duke Nukem släppt. Måste kollas upp".
Tycker det kommer spel hela tiden. Alldeles för mycket. Orkar inte med fler titlar nu på iaf 10 år.
Skönt att vara i den situationen. Själv är jag väldigt kräsen med vad jag vill spela och exempelvis Starfield är det första jag sett fram emot sedan Fallout 4. Därför så dammsuger jag internet på allt som handlar om de få spel som jag vill spela. Förstår att det är ett "jag-problem" men fortfarande vill jag helst bara vänta "lagom".
Submission is for the weak
@Fredrik Eriksson Om du nu tycker det är orimligt att behöva vänta länge på ett spel så kanske det är dina förväntningar som är orimliga? För det är ju inte så att ni journalister och vi spelare pressar studiorna att avslöja eller presentera spel för tidigt bara för att vi vill ha en nyhet eller se nått nytt.
Själv tycker jag mig ha sett Todd Howard se lite obekväm ut när han intervjuas och bes avslöja nya saker om Starfield eller Elder Scroll , lite som om han tycker det är för tidigt och har erfarenhet av att vi alla har svårt att hantera informationen så långt i förväg och gnäller på dom att bli färdiga och släppa nått, nu, genast, med en gång. Och det är ju inte så att vi klagar när spelet blir försenat för att de stött på något som gör att spelet tar längre tid att utveckla och de vill släppa ett fungerande spel.
Ja jag vet att jag är lite syrlig men sådana här artiklar retar mig lite, åtminstone ni inom branschen borde veta att spel tar tid att utveckla och förseningar är något som händer, alltid.
Det bästa är såklart presentationer där dom säger att produkten eller spelet finns att köpa från och med nu!
Annars kan jag hålla med att man i bland blir sugen på ett spel när man läser nåt, sen ser man att beräknad lansering är 5 år bort. Klart det suger, men dagen efter är det bortglömt för det finns alltid nyheter om spel som kommer inom kort.
Som med GTA, hur många år har man inte längtat? Och det är säkert 1-3 år kvar innan det släpps.
Ogillar också alldeles för tidiga annonseringar av spel då min hype oftast hinner dö långt innan släppet.
I den aspekten tycker jag Blizzard gjorde det bra som man gjort med D4 hitintills genom sina regelbundna dev updates som blåser liv i elden igen men all typ av info dem delat med sig av under kvartalsuppdateringar.
Tycker den typen av information är intressant och det har i alla fall hålit min hype uppe eller ökat trots at det egentligen gått för många år från annonsering till releaser i eget tycke.
@Fredrik Eriksson Om du nu tycker det är orimligt att behöva vänta länge på ett spel så kanske det är dina förväntningar som är orimliga? För det är ju inte så att ni journalister och vi spelare pressar studiorna att avslöja eller presentera spel för tidigt bara för att vi vill ha en nyhet eller se nått nytt.
Själv tycker jag mig ha sett Todd Howard se lite obekväm ut när han intervjuas och bes avslöja nya saker om Starfield eller Elder Scroll , lite som om han tycker det är för tidigt och har erfarenhet av att vi alla har svårt att hantera informationen så långt i förväg och gnäller på dom att bli färdiga och släppa nått, nu, genast, med en gång. Och det är ju inte så att vi klagar när spelet blir försenat för att de stött på något som gör att spelet tar längre tid att utveckla och de vill släppa ett fungerande spel.
Ja jag vet att jag är lite syrlig men sådana här artiklar retar mig lite, åtminstone ni inom branschen borde veta att spel tar tid att utveckla och förseningar är något som händer, alltid.
Tror du missuppfattar lite. Jag har full förståelse för att spel tar tid att utveckla och att förseningar händer. Jag tycker dock det är orimligt att Elder Scrolls 6avslöjas 2018 och (kanske) släpps åtta-ish år senare.
Min poäng är: avslöja inte spelen för tidigt. Vänta tills det är någorlunda nära release (hur nära är som sagt svårt att avgöra – finns många olika åsikter, som kommentarerna visar) och man kan sitta lugnt i båten.
Journalister (och gamers) kommer pressa utvecklare, för mediernas uppgift är ju att granska branschen och rapportera om nyheter. På samma vis tycker jag det är utgivarnas uppgift att kunna (våga?) hålla saker hemliga. Bethesda (och Todd) gjorde det ju föredömligt bra med Fallout 4.
En Bamseponny av folket
Ogillar också alldeles för tidiga annonseringar av spel då min hype oftast hinner dö långt innan släppet.
I den aspekten tycker jag Blizzard gjorde det bra som man gjort med D4 hitintills genom sina regelbundna dev updates som blåser liv i elden igen men all typ av info dem delat med sig av under kvartalsuppdateringar.
Tycker den typen av information är intressant och det har i alla fall hålit min hype uppe eller ökat trots at det egentligen gått för många år från annonsering till releaser i eget tycke.
Bra poäng, det går ju att avslöja spel relativt tidigt och hitta en bra balans. Diablo 4 avtäcktes visserligen för några år sedan men känns som om Blizzard hittat en bra "lunk" i hur de avslöjar olika saker.
En Bamseponny av folket
När det kommer till spelutvecklare (och då i synnerhet större sådana) har de några skyldigheter gentemot eventuella investerare/aktieägare (om sådana finns) att upplysa om nya spelprojekt? Jag tänker ändå att ett större spelprojekt är en ganska stor investering som kan påverka företagets lönsamhet under många år framåt.
Jag tänker att det säkert finns någon kunnig på företagsekonomi/-juridik som kan förklara hur det ligger till eller inte ligger till.
No hill is too steep No hole is too deep