Aliens: Colonial Marines skrämmer INTE slag på din dator
Att det rekommenderas en QuadCore tyder på dålig optimering, hiskeliga laddningstider eller bara otroligt mycket aliens som ska kunna vara spawnade samtidigt. (jag hoppas på det senare).
Det är inte lätt att få ett spel att utnytja fyra kärnor full ut, så det är knappast något annat än positivt. Hade dom rekommenderat två kärnor så hade jag varit mer orolig.
Det är inte svårare att få spelet att använda alla trådarna fullt ut eller bara lite. Antingen gör du det eller så gör du det inte. Teknologin är inarbetad idag så jag är rätt övertygad om att de kan sitt skit.
Sedan finns det statistik att gå på vilket jag är rätt övertygad visar att de flesta idag sitter på quadproppar med HT så de anger helt enkelt att de rekommenderar för de nyare processorserierna. Något annat skulle vara konstigt. Dessutom är det så att flaskhalsen i dagens spel nästan aldrig är CPU:n. Undantaget de massiva AI-spelen som ex Shogun 2 kanske. Men även där är det GPU:n som tar den stora smällen.
Däremot att deras rekommenderade GPU är i 560-klass vilket ju är oerhört overkill när de väljer att cappa på DX9. Vilket kort som helst från 8800 och uppåt skall ju inte ha några som helst problem. Jag är lite mer orolig för detta faktiskt eftersom det luktar väldigt dålig (eller bortvald) optimering för PC. Man litar helt enkelt på att overheadkraften i denna klassen kan hantera alla fulhack man gjort när man portade till Wintel.
Blur, bloom och annat skit för att dölja sunkig grafik anpassad för 10 år gamla spexboxar.
Det stämmer inte att ett 8800 kort skulle klara av DX9 grafik lika bra som ett nyare kort. Visst är DX11 bättre, och gör det lättare att utnyttja GPUn fullt ut, men nyare kort gör det möjligt att ha större texturer, mer polygons osv. Många av dom nya effekterna du ser i dagsläget kommer från nya biblotek eller ider som integrerats med spel motorn. DirectX 9/11 är bara basen, något som det går att bygga på i många år framöver. Att använda DX11 över DX9 gör det bara lättare att göra bättre effekter eftersom utvecklaren inte behöver utveckla allt själv, utan kan använda nya effekter direkt.
Sedan, visst vem som helst kan slänga på ett par extra trådar och hoppas på det bästa, men det finns ingen anledning för utvecklarna att rekommendera fyra kärnor om spelet fungerar näst intil lika bra på två, då lägre system krav också betyder en bredare publik = mer pengar. En dålig portning skulle antagligen använda mindre kärnor, eller alternative vara så pass buggat att det tar kål på en eller två kärnor i onödan. Vilket är ganska otroligt, men inte helt omöjligt.
Oj vad det här spelet kommer suga. Det osar så mycket överhypad konsolldynga om det så man knappt står ut.
Verkar visst vara stört omöjligt att göra ett bra AVP spel numera. Det kanske krävs kickstarter för att det ska bli bra, men det kan man ju glömma då licensen ägs av puckon.