EA vill testa demo-försäljning
Det är inte piratkopieringen som dödar!
EA klarar det bra själv.
The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...
Det dom gör är att de höjer det färdiga spelets pris till runt 700kr för dom nyfikna som är villiga att betala
Xzet: Detta kommer att gälla spel som förmodligen aldrig skulle ha lämnat ritbordet för att det ansågs för osäkert.
varför äns försöka om de tycker spelet är för osäkert =P isånnafall borde man få pengar föratt man hjälper till med skitet
Som vanligt läser folk inte mer än rubriken. Majoriteten av folket här verkar vara vana att kommentera på Aftonbladet för det är den nivån det ligger på just nu. Redan på sida 1 länkade någon till en Kotaku-artikel som sa att traditionella demon inte skulle försvinna.
PDLC är mer som att ett bolag (EA i det här fallet) vill göra en tv-serie baserat på en viss setting men är inte säkra på om folk faktiskt vill ha en sådan serie. Istället gör de en film (för TV-serier ofta kallad pilotavsnitt). Sedan ser de hur många som är intresserade av den settingen baserat på försäljningssiffor och är det positivt så gör de en större produkt av det hela (en hel tv-serie, eller i EAs fall, ett helt spel).
Det är inte ett 10-minuters demo det handlar om som någon icke-läskunnig verkade tro tidigare.
För de icke-namngivna personer som tycker att spelbranchen blivit girig och att spel borde bli billigare så kan jag säga att om spel hade ökat i pris med inflationen i samma takt som mjölk har gjort, så hade ett kondoll-spel legat på runt 1000-1200kr idag.
Spel har knappt blivit dyrare de senaste 20 åren, alltså har de egentligen minskat i pris - det vill säga det är kunderna som blivit girigare och snålare (eftersom de gnäller så jäkla högt), inte utvecklarna/utgivarna.
Det dom gör är att de höjer det färdiga spelets pris till runt 700kr för dom nyfikna som är villiga att betala
Xzet: Detta kommer att gälla spel som förmodligen aldrig skulle ha lämnat ritbordet för att det ansågs för osäkert.
varför äns försöka om de tycker spelet är för osäkert =P isånnafall borde man få pengar föratt man hjälper till med skitet
Som alla på denna jord vill folk ha betalt för det dem gör. och om nu EA får ett förslag till en ny spelide, men vet inte om folket kommer att köpa det. För pengar är det ända språk höjdarna pratar.
För låt oss vara ärliga, spelpubliken i dag är till 80% whining, demanding, daft, twats, som rädds allt som är nytt och 'läskigt', och jag kan förstå att en som EA om nu vi ska utveckla detta sa kan vi ta betalt sa har vi ju inte förlorat så värst mycket.
Sen att W.D.D.T förväntar sig att allt ska vara perfekt och att spelvärlden var bättre förr.
Inse att alla spelutveklare vill åt era pengar, sen vilken metod de använder varierar.
För de icke-namngivna personer som tycker att spelbranchen blivit girig och att spel borde bli billigare så kan jag säga att om spel hade ökat i pris med inflationen i samma takt som mjölk har gjort, så hade ett kondoll-spel legat på runt 1000-1200kr idag.
Spel har knappt blivit dyrare de senaste 20 åren, alltså har de egentligen minskat i pris - det vill säga det är kunderna som blivit girigare och snålare (eftersom de gnäller så jäkla högt), inte utvecklarna/utgivarna.
Kom igen med någon vettig jämförelse. En ko producerar i storleksordningen lika mycket mjölk idag som för 20 år sedan. Visst produktionsanlägningarna har effektiviserats, men det har även produktionen av dataspel. Skillnaden är att kostnaden att producera 2 kopior av ett spel inte är dubbelt så stor som att producera 1 kopia, och det finns betydligt fler konsumenter av dataspel idag jmf med för 20 år sedan.
Ni inser väl att den enda nyheten med den här typen av distribuering är att det görs på spel? Under 80-talet så gick det pilotavsnitt av tv-serier hela tiden. D.v.s. man gjorde ett något längre avsnitt som visar upp vad serien i sin helhet kommer handla om, när piloten har visat populariteten så valde man nästa steg. Visade sig piloten vara ointressant så skrotades projektet och om det var nice så kunde seriestarten komma igång några månader senare. Nu när jag tänker efter är detta inte särskilt innovativt heller om man ser till spel. Mullenutts Fable II episodes satsning?
Att ni förvånas över att EA vill tjäna pengar är ju bara roligt. Det finns en anledning att man säger spelindustri och inte "spelkollektiv".
Edit: Ingen tvingar er att köpa demoprodukten eller köpa fullversionen till fullpris. Sluta grina.
Sedan är väl detta bara bra? Vi gynnas med att få ett bättre urval av spel i spelhyllorna genom att de svagaste rensas bort innan de ens når fram!
(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)
Sicken jävla skit.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
För de icke-namngivna personer som tycker att spelbranchen blivit girig och att spel borde bli billigare så kan jag säga att om spel hade ökat i pris med inflationen i samma takt som mjölk har gjort, så hade ett kondoll-spel legat på runt 1000-1200kr idag.
Spel har knappt blivit dyrare de senaste 20 åren, alltså har de egentligen minskat i pris - det vill säga det är kunderna som blivit girigare och snålare (eftersom de gnäller så jäkla högt), inte utvecklarna/utgivarna.
Kom igen med någon vettig jämförelse. En ko producerar i storleksordningen lika mycket mjölk idag som för 20 år sedan. Visst produktionsanlägningarna har effektiviserats, men det har även produktionen av dataspel. Skillnaden är att kostnaden att producera 2 kopior av ett spel inte är dubbelt så stor som att producera 1 kopia, och det finns betydligt fler konsumenter av dataspel idag jmf med för 20 år sedan.
Enligt den här källan har mjölkproduktionen per ko ökat med strax över 1000 liter om man jämför åren 2000-2009.
http://www.dairyco.org.uk/datum/on-farm-data/milk-yield/avera...
Här är en artikel om de ökade kostnaderna för spelutveckling (Shen Mue är troligtvis inte inräknad dock för det var svindyrt för sin tid)
http://www.zippygamer.com/2010/03/the-costs-of-game-developme...
Edit: Argh, kan någon förklara varför jag ser ett "/>" i förhandsgranskningen men där är helt blankt när jag ska editera?
Jag tycker det låter som en kanonidé. Det står inget om att vanliga demos kommer ersättas av detta. Om jag inte är säker på att jag vill punga ut fullpris för ett spel så låter detta bra. Om jag kunde lira en bantad version av GoW2 i stil med BF1943 så kanske jag skulle hoppat på.
Kan bara säga att jag tycker att det låter väldigt bra, om det nu blir det senare. Alltså en del, typ som ett dlc som inte kommer till fullversionen sen. Då kan dem se om det är lönt att göra ett helt spel, om inte så börjar dem på nästa. Detta skulle göra att vi, spelarna kan vara med och välja vilka spel vi vill ha. Problemen med detta är att det kan bli som en Test version som är både buggit och långt ifrån färdigt. Sen skulle priserna varit lägre, runt 20 till 50 kr skulle vara rimligt.
EA och alla spelutgivare för den delen försöker ta bort den största hypedödaren av alla. Tänk er att ni har gått och längtat till ett nytt spel och när ni spelar demon så visar det sig att spelet bara var total skit.
Egna åsikter och tankar är ett hot mot framtiden. Verkar vara en genomgående trend i hela världen.
Hahaha, finns det något annat att göra än att skratta åt eländet?
Spelindustrin seglar rakt in i piraternas hamn....
Au contraire. Tvärtom. Ju mer intressen från kommersiellt håll, desto fler lagar och regleringar som minskar våra möjligheter att undvika dom.
Nu tror jag inte att jag hänger med i ditt resonemang...
Ju mer sådant här försigår, så minskas piratkopieringen av spel?
Nu tror jag bestämt att du är ute och reser.
Lagar och regleringar funkar inte nu och detta talar definitivt inte för att piratkopieringen skulle avta pga idiotiska och giriga åtgärder...
1. Tvinga internetoperatörer att ta certifikat som i sin tur tvingar operatörer att följa ett regelvärk och implementera en uppsättning regler som de måste tvinga kunder att följa (filter mm)
2. Företag kommer att hävda att ekonomin är beroende av de lösningar företag tar fram (tvärtom mot de lagar företagen måste följa)
3. Konsumenters rättigheter kommer att begränsas till en norm som gör det möjligt för företag att kunna ha vissa typer av fel utan att konsumenter kan göra något åt det eller få ersättning för det
Här är ett axplock av de typer av saker som är på gång och som företag är mycket nära att driva igenom... på EU nivå.
Nu säger detta inte mycket men tänk då på att bara punkt 1 skulle döda all form av piratkopiering om det implementerades. Punkt 2 skulle göra det olagligt att överhuvudtaget prata illa om en produkt exempelvis (vi har redan sett detta i form av företag som driver rättsärenden mot twitterinlägg). Punkt tre är lite mer flummig men innebär att du exempelvis inte kan få ersättning för en skiva som är sönder redan när du köper den.
Dessa saker framstår kanske som avlägset i bästa fall och värsta fall som helt befängt men dessa saker diskuteras på EU-nivå idag i skarpt läge och missta er inte... EU-parlamentariker är INTE på er sida...
Har du någon länk/bevis för det ?
Att spelföretag vill veta i fall deras produkt är populär och om den har en bra chans att lyckas är väl inget konstigt i sig. Om andra branscher hade samma möjlighet skulle de definitivt nyttja sig av den möjligheten. På detta sätt sänker företaget sina risker då det rör sig om avsevärda investeringar för att utveckla ett spel.
I detta specifika fall kommer man ju dessutom veta som konsument vad det är man bestämmer sig för att lägga sina pengar på.
Jag finner det otroligt mycket mer störande att hosta upp 450-550 kr på en produkt som ska vara färdig men som sen visar sig behöva 6 månader av patcher för att vara klar.
Det är ju ett riktigt bedrägeri att det blir vi som köpare som ska testa spelet åt tillverkaren för att se vilka buggar som finns för de har så bråttom ut på marknaden med sina produkter så att man totalt struntar i kvalitén.
Detta fenomen verkar dock bli mer och mer vanligt och är en riktigt trist utveckling.
de började med boost packs och extra maps och hyra server för några filer finns inte så man kan sätta upp sin egna detta är va som händer om inte folk sätter stop vi kommer ta med fan att få betala för allt 4/5 gånger om kalla de va du vill men man kan nog motivera de mesta med fina ord
om EA gör detta till en sanning vem fan vågar då stå och ljuga?
1. Tvinga internetoperatörer att ta certifikat som i sin tur tvingar operatörer att följa ett regelvärk och implementera en uppsättning regler som de måste tvinga kunder att följa (filter mm)
2. Företag kommer att hävda att ekonomin är beroende av de lösningar företag tar fram (tvärtom mot de lagar företagen måste följa)
3. Konsumenters rättigheter kommer att begränsas till en norm som gör det möjligt för företag att kunna ha vissa typer av fel utan att konsumenter kan göra något åt det eller få ersättning för det
Här är ett axplock av de typer av saker som är på gång och som företag är mycket nära att driva igenom... på EU nivå.
Nu säger detta inte mycket men tänk då på att bara punkt 1 skulle döda all form av piratkopiering om det implementerades. Punkt 2 skulle göra det olagligt att överhuvudtaget prata illa om en produkt exempelvis (vi har redan sett detta i form av företag som driver rättsärenden mot twitterinlägg). Punkt tre är lite mer flummig men innebär att du exempelvis inte kan få ersättning för en skiva som är sönder redan när du köper den.
Dessa saker framstår kanske som avlägset i bästa fall och värsta fall som helt befängt men dessa saker diskuteras på EU-nivå idag i skarpt läge och missta er inte... EU-parlamentariker är INTE på er sida...
Har du någon länk/bevis för det ?
En källa är ACTA-avtalet. En annan är att följa debatten som pågår. Det är så överväldigande mycket som talar för den utvecklingen jag skriver om. Jag kan gräva fram en del källor men mitt första tips är att du kolla på de läckta ACTA-dokumenten.
Här är lite hjälp på traven:
[http://arstechnica.com/tech-policy/news/2010/02/world-get-rea...]
En bra början är att maila alla riksdagspolitiker och säga vad ni tycker. Jag har en färdig länk ni kan använda, bara klistra in adresserna i ett mailfönster, skriva vad ni tycker och trycka på skicka-knappen.
I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White
Att spelföretag vill veta i fall deras produkt är populär och om den har en bra chans att lyckas är väl inget konstigt i sig. Om andra branscher hade samma möjlighet skulle de definitivt nyttja sig av den möjligheten. På detta sätt sänker företaget sina risker då det rör sig om avsevärda investeringar för att utveckla ett spel.
I detta specifika fall kommer man ju dessutom veta som konsument vad det är man bestämmer sig för att lägga sina pengar på.
Så då funkar inte den nuvarande "demo-modellen"?
Är det inte större chans att man köper ett spel om man gillar demot och om man måste pröjsa för ett demo så är nog tveksamheten större att ens prova på spelet.
Och det främsta argumentet speltillverkare har idag när folk inte gillar slutprodukten; "demot är inte samma sak som guldversionen".
Med andra ord så betalar du för något som inte ens behöver vara alls likt vad som hamnar i butik...
Jag finner det otroligt mycket mer störande att hosta upp 450-550 kr på en produkt som ska vara färdig men som sen visar sig behöva 6 månader av patcher för att vara klar.
Det är ju ett riktigt bedrägeri att det blir vi som köpare som ska testa spelet åt tillverkaren för att se vilka buggar som finns för de har så bråttom ut på marknaden med sina produkter så att man totalt struntar i kvalitén.
Detta fenomen verkar dock bli mer och mer vanligt och är en riktigt trist utveckling.
Desto större anledning att konsumenterna INTE ska betala för en produkt som inte ens kan ses som halvfärdig.
Jag köper fasiken inte en bil för att krocktesta den åt biltillverkare.
Jag köper inte mediciner innan dessa har blivit ordentligt testade.
Det finns ingen anledning att testa speltillverkares produkter heller bara för att de ska säkra sina inkomster.
Det kan fanimig inte kallas annat än girighet. Punkt slut.
Har du någon länk/bevis för det ?
En källa är ACTA-avtalet. En annan är att följa debatten som pågår. Det är så överväldigande mycket som talar för den utvecklingen jag skriver om. Jag kan gräva fram en del källor men mitt första tips är att du kolla på de läckta ACTA-dokumenten.
Här är lite hjälp på traven:
[http://arstechnica.com/tech-policy/news/2010/02/world-get-rea...]
En bra början är att maila alla riksdagspolitiker och säga vad ni tycker. Jag har en färdig länk ni kan använda, bara klistra in adresserna i ett mailfönster, skriva vad ni tycker och trycka på skicka-knappen.
Står inget direkt om de påståenden du gav i ACTA-avtalet.
Iaf inget som stödjer att så SKA det bli. Att det finns dom som vill ha fullkomlig totalitär demokrati är det väl ingen som kan ifrågasätta, men huruvida det kommer ske, inom vilken tidsram etc, kan vi enbart spekulera om.
Därför är det viktigt att vi väljer rätt politiker i år. Och inte de som följer globalföretagens lobbygrupper eller andra nationers hot & påtryckningar om sanktioner om vi inte inför den ena eller den andra lagen.
Vill du/ni ha en länk till de ursprungliga dokumenten finns de här.
Hmmm...
Börjar tro att en totalkrasch för de stora drakarna är det enda som på lång sikt skulle gynna spelvärlden.
Det verkar vara totalt fokus på att säkra cashflow.
Vad som helst för att maxa intäkterna, samtidigt som man vill minimera kostnaderna, vilket är viktigt iom att det är kommersiella produkter, MEN...
Silenthunter 5 är ett exempel, ett halvfärdigt spel som tagit gengern/serien ett halvt steg bakåt istället för ett steg frammåt.
Vem f-n vill köpa SH 6 ..?
Nu kommer 5an att överleva pga en mer eller mindre fanatisk/fantastisk community som i princip kommer att slutföra jobbet (for free)
Det luktar bajs.. bajs med massor av fin grafik..
CM Cosmos II MB: ASUS Rampage IV LGA 2011# i7 3930K Corsair 32GB DDR3 1600 GPU 2 x ASUS GTX690 # Aguero 5 Pro # PSU-CM 1300W# 3 x 256 Gb OCZ V 4