Ras för fysiska spel – ner 50 % på tre år i USA

Medlem
Skrivet av quadratis:

det senaste fysiska spelet jag köpte var alien isolation, 2014. digitalt är snabbt, bekvämt och miljövänligt.

folk ojar sig över att man riskerar att förlora sitt spelbibliotek om steam eller nåt skulle försvinna, men bryr sig folk verkligen så mycket om gammalt mög man spelade för flera år sedan? jag har ~300 spel på steam och skulle alla försvinna en dag så, jaha? jag har ju redan spelat dom. köper jag ett spel för €60 och spelar i 20-100+ timmar så har jag imo fått vad jag betalade för. kunde inte bry mig mindre om att "äga" spelen, precis lika lite som att jag bryr mig om att äga filmer på netflix, spel på gamepass eller musik på spotify. fysiska samlarutgåvor och sånt är ju en sak, men annars så, nä.

Med den attityden du har så skulle du ju kunna sälja ditt Steam konto och skapa ett nytt.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Eftersom fler och fler älskar att skapa konton nu på PC så tycker jag att de borde göra så, om fysisk media försvinner och att allt går digitalt.. att dina köpta spel som finns på exempelvis playstation även finns på PC.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör
Ponny

Jag älskar fysiska spel, att se dom "skina" i hyllan så att säga. Men jag har samtidigt inte hur mycket utrymme som helst så har mer och mer börjat köpa digitalt. Guldklimparna vill jag ha fysiskt, men "resten" blir digitalt.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag tycker retro är snyggt att fronta så gamla snes- och gameboykasetter får stå framme tillsammans med PS1-spel i ett upplyst skåp tillsammans med sina konsoler medan det nyare ska gömmas undan. Blir väldigt sällan fysiska köp numera men om jag ändå ska slå till så är det enbart till min switch som jag köper då övriga konsoler är digital only. Lite dråpligt är det allt. Fick min PS5 Digital på releasedagen så det var antingen att avboka den och vänta tills det var min tur i kön för versionen med skivläsare (sisådär 6 mån senare) eller att helt enkelt att gilla läget. Har ångrat mig vid något enstaka tillfälle när det var 500 kr i diff på ett spel men tycker reorna allt som oftast avlöser varandra så prisskillnaderna som nämns i denna tråd är inte så stora tycker jag. Beror såklart på vilka spel man gillar också.

Medlem

Köper i stort sett 99 av 100 spel på konsol och på konsol ska allt fysiskt, är det inte en fysisk release så kommer jag inte spela spelet och spelet har inget värde så tänker inte betala en enda krona. Det ska även va en riktig fysisk release, inte den skiten som Microsoft håller på med där skivan har bara lite data på skivan och resten måste laddas ner, tar bort hela anledningen med att göra en fysisk release öht, Avowed ska tydligen inte få en fysik release öht men det är väl lika bra, Indiana Jones fysiska release är värdelös så om de slutar slösa resurser på skräp så är väl det bra, de kunde göra en riktig release med 2-3st skivor men de orkar inte.

Har köpt 1 spel på Xbox hela den här generationen och det var Cyberpunk 2077 Ultimate Edition för den releasen va bättre än PS5 då Xbox faktiskt har DLC på skiva. Har cirka 110st PS5 spel, Xbox är dött.

Switch 2 kommer fortfarande ha fysiska releaser men om kassetterna fortfarande är max 32GB så kommer inte många moderna spel vara helt fysiska där heller.

Den dagen spel inte längre är fysiska så blir det bara att köpa gamla spel begagnat och byta hobby.

Medlem
Skrivet av LeVvE:

Köper i stort sett 99 av 100 spel på konsol och på konsol ska allt fysiskt, är det inte en fysisk release så kommer jag inte spela spelet och spelet har inget värde så tänker inte betala en enda krona. Det ska även va en riktig fysisk release, inte den skiten som Microsoft håller på med där skivan har bara lite data på skivan och resten måste laddas ner, tar bort hela anledningen med att göra en fysisk release öht, Avowed ska tydligen inte få en fysik release öht men det är väl lika bra, Indiana Jones fysiska release är värdelös så om de slutar slösa resurser på skräp så är väl det bra, de kunde göra en riktig release med 2-3st skivor men de orkar inte.

Har köpt 1 spel på Xbox hela den här generationen och det var Cyberpunk 2077 Ultimate Edition för den releasen va bättre än PS5 då Xbox faktiskt har DLC på skiva. Har cirka 110st PS5 spel, Xbox är dött.

Switch 2 kommer fortfarande ha fysiska releaser men om kassetterna fortfarande är max 32GB så kommer inte många moderna spel vara helt fysiska där heller.

Den dagen spel inte längre är fysiska så blir det bara att köpa gamla spel begagnat och byta hobby.

Skiten som Microsoft håller på med? Sony gör samma sak och släpper konsoller utan skivläsare, det fysiska kommer försvinna det är vid det här laget bara en tidsfråga.. så du kan redan nu börja fundera på vad du ska ha som hobby istället.

ELF
Medlem

PC
Bara digitalt numera. Men då med kravet att det finns en installer att ladda ned och att både den och spelet är drm-fria.
Förbereder just nu för att scrapa bilder till mitt spelbibliotek.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av roftg:

Skiten som Microsoft håller på med? Sony gör samma sak och släpper konsoller utan skivläsare, det fysiska kommer försvinna det är vid det här laget bara en tidsfråga.. så du kan redan nu börja fundera på vad du ska ha som hobby istället.

Att Sony fular sig med att skivläsaren är separat på Pro har jag mindre problem med, om man slapp att behöva aktivera den online om man sätter i en ny så hade det varit den bästa funktionen för framtiden.

Microsoft ÄR värst av alla, alla Sony first party spel så finns hela spelet på skivan, Microsoft har inte ett enda den här generationen som jag vet om. Xbox är dött. De har i stort sett inga spel och de som släpps finns inte fysiskt, Series X är sista gången som Microsoft får en krona av mig.

Microsoft kräver också att en konsol registreras online innan den ens kan användas, kasst företag. Sony har sina brister men de kan göra hur de vill när Microsoft har gett upp.

Medlem

Billigare.
Kan sälja det om jag känner för det.
Köper alltid fysiskt om jag har valet.

Blir digitalt ibland med såklart. Men förstahandsvalet är fysiskt.

Enda nackdelen är att byta skiva när jag pch frun har olika spel vi spelar.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

https://www.doesitplay.org/

Där kan man se vilka spel som inte ens kräver uppdatering, fungerar direkt från skivan/kassett.

Tack för det här tipset! Ser ljust ut för merparten Switch-spel iallafall. <3

Redaktör

Blandat, men mest digitalt. Är väldigt onostalgisk av mig, så jag gillar digitalt för bekvämligheten. Men priset är ju en faktor, så det blir fysiska köp då och då.

signatur
Medlem
Skrivet av Korvfingrar:

Tack för det här tipset! Ser ljust ut för merparten Switch-spel iallafall. <3

Man ser tydligt att det är få till Xbox, då de kör vanlig blu-ray, PS5 kör Ultra blu-ray så där får plats mer, och Switch är absolut bästa.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Man ser tydligt att det är få till Xbox, då de kör vanlig blu-ray, PS5 kör Ultra blu-ray så där får plats mer, och Switch är absolut bästa.

Ja de stora Xbox-spelen kommer ju ofta på två skivor. En installationsskiva och en spelskiva. Llte som med CR-ROM spelen på 90-talet

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jo, jag gör det.

You think you do but you dont.

Medlem
Skrivet av erson:

Du får gärna utveckla det där.

Kör väldigt blandat, digitalt till pc och helst fysiskt om det går till konsol. Men som utvecklingen ser ut lär Switch 2 bli sista konsolen med fysiska spel för mig, sen lär jag bli 100 % digital.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Du får gärna utveckla det där.

Översätt så har du svaret

Medlem

Hur länge ”håller” kassetter? Tänker ffa på sådana man kan spara på som guldkassetterna till nes? Har de inte något batteri i sig?

Medlem
Skrivet av erson:

Översätt så har du svaret

Aha, med andra ord så är du ett troll.

Copy, loud and clear! 😎

Medlem
Skrivet av quadratis:

det senaste fysiska spelet jag köpte var alien isolation, 2014. digitalt är snabbt, bekvämt och miljövänligt.

folk ojar sig över att man riskerar att förlora sitt spelbibliotek om steam eller nåt skulle försvinna, men bryr sig folk verkligen så mycket om gammalt mög man spelade för flera år sedan? jag har ~300 spel på steam och skulle alla försvinna en dag så, jaha? jag har ju redan spelat dom. köper jag ett spel för €60 och spelar i 20-100+ timmar så har jag imo fått vad jag betalade för. kunde inte bry mig mindre om att "äga" spelen, precis lika lite som att jag bryr mig om att äga filmer på netflix, spel på gamepass eller musik på spotify. fysiska samlarutgåvor och sånt är ju en sak, men annars så, nä.

Finns ett annat argument för fysisk media som många, inklusive jag själv, gärna lyfter fram och det är prissättningen.

Sony tar t.ex. redan nu hutlösa priser för de digitala standardutgåvorna av sina spel och den dagen fysiska spel försvinner har man kanske inget annat val än att handla digitalt via de officiella butikerna som då får monopol och lär utnyttja detta med höjda priser på spel.

Finns kanske lagar i EU som kan hindra ett sådant scenario, jag är inte tillräckligt påläst, men jag gillar inte utvecklingen vi ser redan nu där digitala spel kostar mer än fysiska.
Varför ska jag betala mer och få mindre? Och det må vara miljövänligare pga att det inte behöver tryckas och distribueras skivor men i så fall borde det reflekteras i priset.

Jag bryr mig egentligen inte heller om att äga fysiska skivor då jag inte samlar på tv-spel i den bemärkelsen men jag betalar inte 899kr för en utgåva av ett spel som överhuvudtaget inte inkluderar något extra och har noll andrahandsvärde.

Medlem
Skrivet av erson:

Kollar man på does it play, allt som inte kräver någon dag ett nerladdning och kan spelas offline äger man.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Finns ett annat argument för fysisk media som många, inklusive jag själv, gärna lyfter fram och det är prissättningen.

Sony tar t.ex. redan nu hutlösa priser för de digitala standardutgåvorna av sina spel och den dagen fysiska spel försvinner har man kanske inget annat val än att handla digitalt via de officiella butikerna som då får monopol och lär utnyttja detta med höjda priser på spel.

Finns kanske lagar i EU som kan hindra ett sådant scenario, jag är inte tillräckligt påläst, men jag gillar inte utvecklingen vi ser redan nu där digitala spel kostar mer än fysiska.
Varför ska jag betala mer och få mindre? Och det må vara miljövänligare pga att det inte behöver tryckas och distribueras skivor men i så fall borde det reflekteras i priset.

Jag bryr mig egentligen inte heller om att äga fysiska skivor då jag inte samlar på tv-spel i den bemärkelsen men jag betalar inte 899kr för en utgåva av ett spel som överhuvudtaget inte inkluderar något extra och har noll andrahandsvärde.

Som Horizon till PS5, 899kr på pan och 200kr på NetOnNet. Samma med Tekken 8 på Xbox, 200kr på Amazon och 800kr på Xbox store.

Att spelen kan kosta 4 gånger mer digitalt är helt sjukt.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Aha, med andra ord så är du ett troll.

Copy, loud and clear! 😎

Tro vad du vill men många spel äger du inte. Digitala är framtiden!

Medlem
Skrivet av erson:

Tro vad du vill men många spel äger du inte. Digitala är framtiden!

Verkar snarare som att du tror en hel del.
Jag har hundratals spel från de senaste åren och alla utom en handfull är lagrade på kasetten/skivan och kan köras offline.
Sånt där går att kolla upp innan ganska lätt.

Medlem

Digitalt blir det mest och då helst från gog då man kan ladda ner installationsfilerna. Men om spelet har en steam Workshop så köper jag på steam för annars känns det som jag missar en stor del av spelet om jag köper på någon annan plattform

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Dagen då konsol går digital only är dagen då jag slutar köpa konsoler.

Nu kanske detta stämmer i just ditt fall, men i de allra flesta fall känns uttalanden som det här som naiva lögner för sig själv och andra. Givetvis är det dit vi är på väg, ska du sluta köpa nya spel då? Låter liksom helt befängt i mina öron och lär fallera oerhört fort när mitt/ditt absoluta favoritspel får en hyllad uppföljare. Jag är personligen mycket förvånad över att fysiska spel överlevt så länge som de gjort och köper fortfarande det på konsol av ren snålhet då jag gärna säljer spel när jag är klar. Jag älskar spel och i vilken form de kommer till mig spelar mindre roll, huvudsaken är att jag får spela dem. Tycker jag det fungerar perfekt nu? Knappast ,men jag vill bara spela.

Medlem
Skrivet av Paincakes:

Nu kanske detta stämmer i just ditt fall, men i de allra flesta fall känns uttalanden som det här som naiva lögner för sig själv och andra. Givetvis är det dit vi är på väg, ska du sluta köpa nya spel då? Låter liksom helt befängt i mina öron och lär fallera oerhört fort när mitt/ditt absoluta favoritspel får en hyllad uppföljare. Jag är personligen mycket förvånad över att fysiska spel överlevt så länge som de gjort och köper fortfarande det på konsol av ren snålhet då jag gärna säljer spel när jag är klar. Jag älskar spel och i vilken form de kommer till mig spelar mindre roll, huvudsaken är att jag får spela dem. Tycker jag det fungerar perfekt nu? Knappast ,men jag vill bara spela.

Han spelar antagligen på PC istället då

Medlem

Vill gärna köpa fysiska spel, dock så släpps inte allt som jag vill spela på skiva.

Medlem
Skrivet av Paincakes:

För egen del så är jag av samma åsikt och ståndpunkt som han.

Det finns 20-40 år av spel som jag kan blicka tillbaka över, upptäcka och njuta av och då äger jag inte ens av bråkdel av dem ännu. Men det finns helt garanterat tillräckligt med spel i omlopp nu, nu för att underhålla mig för resten av livet.

Så nej, för egen del kommer jag aldrig vika en tum på mitt krav av fysiskt eller DRM-fritt.

Medlem
Skrivet av Paincakes:

I mitt fall är det enkelt. Jag struntar helt enkelt i konsol då och kör vidare på PC.
Jag har sedan länge investerat i top-end från Nintendo, Sony, Microsoft och PC.
Xbox series X var ett helt meninglöst köp, slösade pengar.
PS5 har iallafall fortfarande några exklusiva titlar även om det är väldigt få, börjar bli svårt att rättfärdiga.
Switch har varit den maskin jag köpt flest titlar till, Nintendo lär inte gå digital only på länge.

Köper ofta fysiskt till PS5 och digitalt till PC.

Jag är väl i minoritet men fysiska spel till konsol är viktigt för mig. Annars är jag inte intresserad av konsol.

Skriv svar