Har PS5 världens sämsta UI?

Medlem

Jag och mina två barn använder konsolen och jag känner inte igen de problem du verkar ha. De kan spela alla spel som jag har köpt och de har sina egna saves på sina konton. Både på hårddisken och i molnet. Ska de köpa något så måste de såklart be den som står som ansvarig för kontot men det skiljer ju sig inte för motsvarande familj-lösningar på Microsoft (Xbox) eller Steam mfl.
Går alldeles utmärkt att stänga av konsolen också faktiskt (eller om man vill ha den i viloläge). Tycker att både PS5 och Xbox har bra UI:n.

Medlem
Skrivet av Famipan:

- Om man någon gång startar ett spel så skapas en spelikon, så om du kontaminerar PS4/5 med ett lånat fysiskt spel så är ikonen för alltid i ditt bibliotek. Du kan dock ”dölja” spelet men tror det är begränsat till 99 eller 999 spel. Trophies går heller inte att radera och synkningen av trophies tar tid så varje spel man är mindre osäker på är det bäst att testa via ett extra konto.

Garvade gott åt den punkten.
Hehe, oerhört märkliga klagomål folk tenderar att ha, nu alltså att spelikoner "kontaminerar" ens konsol. Har aldrig tänkt på det faktiskt att man kan reta sig på det också..

Medlem

Angående Switch, Xbox VS PS5 så vill jag passa på att be alla tvivlare att testa Steam Big Picture på stor TV:n. Koppla in din dator och valfri handkontroll till tvn och kör igång Steam där bara för att se UI:t. Har hänt en hel förbättringar där senaste åren. Skulle inte förvåna mig om Steam släpper en stationär liten konsol igen. Väldigt konsoligt UI men med många möjligheter. Dock långt från perfekt.

Skrivet av Majoren:

Garvade gott åt den punkten.
Hehe, oerhört märkliga klagomål folk tenderar att ha, nu alltså att spelikoner "kontaminerar" ens konsol. Har aldrig tänkt på det faktiskt att man kan reta sig på det också..

Ja, dumt att behöva bli förvirrad över en ikon för ett spel som man inte äger och kanske aldrig kommer köra igen. Förvirrar och tar tid och uppmärksamhet som tröttar ut hjärnan. Men än så länge räcker ”gömutrymmet” för mig att gömma undan dessa ikoner.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Ja, dumt att behöva bli förvirrad över en ikon för ett spel som man inte äger och kanske aldrig kommer köra igen. Förvirrar och tar tid och uppmärksamhet som tröttar ut hjärnan. Men än så länge räcker ”gömutrymmet” för mig att gömma undan dessa ikoner.

Vad i hela friden?
Hade nog faktiskt aldrig kunnat föreställa mig att det här med ikoner på konsolens meny orsakar både förvirring och uttröttning av hjärnan

Medlem
Skrivet av Famipan:

Angående trådens ämne kring barnanpassningen hade jag VÄLDIGT gärna sett en SCREEN TIMER funktion för ALLA konton så att jag som kämpar med SPELBEROENDE kan sköta det lättare. Som det är nu tror jag det eventuellt enbart är möjligt om jag skapar ett separat barnkonto men har inte orkat göra det likt säkert flera andra gamers i samma sits.

Koppla ditt PS5 till en timer som bryter strömmen efter inställd tid.

Medlem

Har inga större bekymmer med PS5, även om jag tycker de stökat till det lite, men upplevde nog att det var bättre/tydligare på PS4.
Men klart sämst var Xbox One, sanslöst korkat och svårjobbat i min upplevelse.

Medlem

Nya dashboarden till Xbox tycker jag är riktigt bra. Påminner en hel del om de sista versionerna av 360. PS5 är dock bättre. Både tjusigare och lättare att hitta i.

Skribent

Handlar inte allt om vana? Jag tycker både gränssnitten har för och nackdelar. Nu har jag ingen PS5 men PS4 hade ju ett liknade gränssnitt.

Mina barn spelar mest på Xboxen, men började nu testa lite äldre spel på PS4an och det jag finner är att de har svårt att navigera där och hitta. Mycket för att de är vana vart allt är på Xbox, så jag tänker att vad som är bäst är väl det man själv är van vid. Sen finns det väl som alltid svårhetsgrader i att lära sig olika gränssnitt...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Tycker man PS5 har dåligt UI så kan man aldrig ha använt Switch eller Xbox, speciellt Xbox har riktigt bedrövligt UI men Switch är inte bra den heller.

Har ingen X-box, och även ifall Switch lämnar mycket att önska så är det inte sämre än PS5'an i mina ögon. Misstänker att mycket av strulet kretsar kring öppenheten mot andra system diverse launchers och dess olika krav på konton osv. Det har blivit jäkligt rörigt, och liknar mer en PC setup än någonsin tidigare imo. Skillnaden är att genom PC slipper du strulet med konsolexklusiviteten.

Så visst, problemet kanske inte ligger främst hos Sonys konsoler, men nog fan var det lättare att bara dra igång ett spel eller film på PS3'an än 5'an.

Medlem
Skrivet av Ender:

Har ingen X-box, och även ifall Switch lämnar mycket att önska så är det inte sämre än PS5'an i mina ögon. Misstänker att mycket av strulet kretsar kring öppenheten mot andra system diverse launchers och dess olika krav på konton osv. Det har blivit jäkligt rörigt, och liknar mer en PC setup än någonsin tidigare imo. Skillnaden är att genom PC slipper du strulet med konsolexklusiviteten.

Så visst, problemet kanske inte ligger främst hos Sonys konsoler, men nog fan var det lättare att bara dra igång ett spel eller film på PS3'an än 5'an.

Att dra på ett spel på ps5 är väl ingen större skillnad från ps3? Eller Switch för den delen, det är ju bara att dra igång konsolen och köra. Switchen har ett sleepläge jag alltid använder, det gör jag inte på ps5 då den lyser i det läget, stänger alltid av den helt om jag inte är säker på att jag ska spela igen inom kort.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Handlar inte allt om vana? Jag tycker både gränssnitten har för och nackdelar. Nu har jag ingen PS5 men PS4 hade ju ett liknade gränssnitt.

Mina barn spelar mest på Xboxen, men började nu testa lite äldre spel på PS4an och det jag finner är att de har svårt att navigera där och hitta. Mycket för att de är vana vart allt är på Xbox, så jag tänker att vad som är bäst är väl det man själv är van vid. Sen finns det väl som alltid svårhetsgrader i att lära sig olika gränssnitt...

Så är det säkert. Kan tänka mig att en PC känns förvirrande för en ny användare, eller någon som gått över från Mac, men jag hade ändå inga problem på PS3'an, så något har ju hänt där emellan. Har för mig att det var ett jäkla bök med just kontona, dvs. att någon skulle stå för betalkontot för t ex PS Network. Kom dessutom in i sfären strax innan övergången när de tog bort det och ersatte det med 7 versioner av PS plus. Jäkla djungel i sig det där. Sedan kunde inte alla konton på PS5'an bara hoppa in och browsa bland spelen vill jag minnas...var inte den som stod som ägare på abonnemanget tvungen att ta ner dem från sitt konto först?

Kommer inte ihåg, tappade totalt allt intresse av den 2 dagar efter vi köpt den på grund av allt jäkla bök.

Medlem
Skrivet av Ender:

Första gången jag försökte stänga av skiten fick jag leta upp en guide på nätet, men jag antar att filosofin bakom dagens konsoler är att man aldrig ska stänga av dem?

Antar att du ” överdriver ” 😂
Om inte, hur stänger du av din dator? Hur stänger man av bilen? Hur stänger man av ugnen?

Man trycker på knappen…

Alt, på avstängningssymbolen längst ner till höger och väljer stäng av, precis som man gjort på datorn sedan Windows 95. Tror nog du trollar 😏

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Antar att du ” överdriver ” 😂
Om inte, hur stänger du av din dator? Hur stänger man av bilen? Hur stänger man av ugnen?

Man trycker på knappen…

Alt, på avstängningssymbolen längst ner till höger och väljer stäng av, precis som man gjort på datorn sedan Windows 95. Tror nog du trollar 😏

Faktiskt inte. Naturligtvis ville jag inte stänga av den fysiskt, även att dra ur sladden eller slå av huvudsäkringen i lägenheten hade ju fungerat för det ändamålet, men ifrån det spelet vi var inne i kom vi bara ut till någon annan meny när vi tryckte på den uppenbara PS-knappen, och jag fick faktiskt kolla var tusan det var meningen att man skulle trycka någonstans. Man tycker ju att det ska räcka med en knapptryckning på någon central knapp för att komma direkt till en huvudmeny...typ motsvarigheten till ESC i vilket jäkla PC-spel som helst, men inte då. Kommer jag inte dit vaj förväntar mig på första försöket så backar jag och provar någon annan knapp istället för att trycka en gång till som en imbecill.

My bad.

Medlem
Skrivet av Ender:

Faktiskt inte. Naturligtvis ville jag inte stänga av den fysiskt, även att dra ur sladden eller slå av huvudsäkringen i lägenheten hade ju fungerat för det ändamålet, men ifrån det spelet vi var inne i kom vi bara ut till någon annan meny när vi tryckte på den uppenbara PS-knappen, och jag fick faktiskt kolla var tusan det var meningen att man skulle trycka någonstans. Man tycker ju att det ska räcka med en knapptryckning på någon central knapp för att komma direkt till en huvudmeny...typ motsvarigheten till ESC i vilket jäkla PC-spel som helst, men inte då. Kommer jag inte dit vaj förväntar mig på första försöket så backar jag och provar någon annan knapp istället för att trycka en gång till som en imbecill.

My bad.

Förstår dig, det är ju ett snabbt tryck på ps-knappen som gäller för att kunna komma direkt ner till högra hörnet för att där välja hur man vill stänga av, jag tycker inte det är konstigt att man missar det innan man vet.

Skribent
Skrivet av Ender:

Så är det säkert. Kan tänka mig att en PC känns förvirrande för en ny användare, eller någon som gått över från Mac, men jag hade ändå inga problem på PS3'an, så något har ju hänt där emellan. Har för mig att det var ett jäkla bök med just kontona, dvs. att någon skulle stå för betalkontot för t ex PS Network. Kom dessutom in i sfären strax innan övergången när de tog bort det och ersatte det med 7 versioner av PS plus. Jäkla djungel i sig det där. Sedan kunde inte alla konton på PS5'an bara hoppa in och browsa bland spelen vill jag minnas...var inte den som stod som ägare på abonnemanget tvungen att ta ner dem från sitt konto först?

Kommer inte ihåg, tappade totalt allt intresse av den 2 dagar efter vi köpt den på grund av allt jäkla bök.

Jag har ingen PS5 så kan inte jämföra där, men det jag förstår är att det finns en del förvirring kring nya kontonabonemangen. Det stämmer att den som köpt spelen måste installera dem även på PS4 innan andra konton kan spela, om nu inte det har ändrats?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

To each their own. Alla UI:n som man inte är van vid känns väl dumma vid en första anblick. Tycker det gäller såväl spel som konsoler.

Med det sagt, så hade jag om det var möjligt, helst lämnat Windows. Jag hatar fan Windows av hela mitt hjärta. Framför allt så hatar jag Windows Update som inte går att stänga av.

Nu slutet av sommaren så skaffade jag Baldurs Gate 3 och för att slippa långa laddningstider m.m. valde jag att installera det på min C-disk, som är en SSD. Spelet är stort och efter installationen hade jag bara ca 3 gb minne kvar på disken. "Jag rensar snart" tänkte jag glatt och började spela. Sen kom sambon in, saker hände, jag satte datorn i viloläge för att göra lite hushållsarbete, det blev sent, jag gick och lade mig, och dagen efter har Windows, som det lille skit-OS:et det är, fått för sig att installera en uppdatering.

Som ödet ville det så räckte utrymmet jag hade kvar på hårddisken till att ladda ner uppdateringen, men inte till att faktiskt installera den, så någonstans under installationen tog utrymmet slut. Vilket ledde till vissa problem såklart. Jag kunde inte starta från den halvt uppdaterade Windows, jag kunde inte heller göra om installationen för diskutrymmet räckte inte till. Jag kunde inte avbryta uppdateringen heller, utan det hela resulterade efter många svordomar i en totalformatering av hårddisken. Allt tack vare att Windows tar sig rätten att utan samtycke installera uppdateringar jag inte vill ha. Det går ju inte heller att stänga av permanent, utan du kan bara stänga av automatiska uppdateringar under en begränsad tid.

TL;DR

Alla UI:n är konstiga när man inte är van vid dem, men bland de plattformar jag spelar på (PS5, Switch och PC) hatar jag Windows med varje fiber i min kropp.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Ender:

men nog fan var det lättare att bara dra igång ett spel eller film på PS3'an än 5'an.

Absolut inte enligt mig. Är betydligt bättre på PS5an och snabbt som attan går det.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Angående Switch, Xbox VS PS5 så vill jag passa på att be alla tvivlare att testa Steam Big Picture på stor TV:n. Koppla in din dator och valfri handkontroll till tvn och kör igång Steam där bara för att se UI:t. Har hänt en hel förbättringar där senaste åren. Skulle inte förvåna mig om Steam släpper en stationär liten konsol igen. Väldigt konsoligt UI men med många möjligheter. Dock långt från perfekt.

Japp steam big picture är typ samma gränssnitt som Steam deck har nu
Allt ska bli enhetligt och det ryktas faktiskt om en linux-baserad "konsol" från Valve


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Måste erkänna att det bara skriker boomer och gnäll, tyvärr.

Men, gränssnitten är sämre idag. Helt klart. Jag tror att det har att göra med ett generationsskifte, där nya utvecklare går efter innovation och stil före det praktiska.
Vilket fallerar ganska hårt (MW2 menyer på PC, som att browsea Netflix, blir legit vilse i menyer)

"Försök inte laga något som inte är trasigt."

Medlem

PS4 har nog ändå det sämsta UI bland alla konsoler jag ägt. Aldrig annars varit med om en konsol som har laggande UI, inte ens Wii U hade så långsamt operativsystem. Helt otroligt att det både har laddningstider och lagg bara för att ladda några ikoner. Även Playstation Store på PS4 är nog den sämsta konsolbutiken. Ett evigt snurrande med lååånga laddningstider för att ladda ikoner. Tycker Switchens UI är ganska trist med noll inställningsmöjligheter och ingen musik, men det är i alla fall rappt och enkelt att hitta till alla funktioner.

Medlem

Angående barnanpassningar med tidsbegränsningar och kostnadsbergränsningar så finns det intressanta och bra inställningar. Jag skulle dock SÅ HIMLA GÄRNA ha tillgång till tidsbegränsningarna med tidsnotifikationer för MITT EGET KONTO!! 😆

1:41 minuter in i videon
https://youtu.be/sJTXcME9OtQ

Källa: https://sonyinteractive.com/en/summer-video-game-health-check...

Tänk vilken lyx om man kunde se statistik över hur mycket man spelade och kunna jobba med att få till hälsosamma rutiner!?

Medlem
Skrivet av Famipan:

Angående barnanpassningar med tidsbegränsningar och kostnadsbergränsningar så finns det intressanta och bra inställningar. Jag skulle dock SÅ HIMLA GÄRNA ha tillgång till tidsbegränsningarna med tidsnotifikationer för MITT EGET KONTO!! 😆

1:41 minuter in i videon
https://youtu.be/sJTXcME9OtQ

Källa: https://sonyinteractive.com/en/summer-video-game-health-check...

Tänk vilken lyx om man kunde se statistik över hur mycket man spelade och kunna jobba med att få till hälsosamma rutiner!?

Ungefär som ”skärmtid” i ios? Ja det vore bra. Kan du inte bara göra ett barnkonto till dig själv? Tills du har arbetat in sundare spelvanor.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Ungefär som ”skärmtid” i ios? Ja det vore bra. Kan du inte bara göra ett barnkonto till dig själv? Tills du har arbetat in sundare spelvanor.

Ja precis, de borde införa sådana hälsoapptrender som resten av världen följer.
Självklart har de säkert tänkt på detta tidigare men aktivt undviker de lägga till det då det inte gynnar deras business.
Att införa en liten reminder ”så här länge har du spelat idag” och/eller sätta påminnelser som poppar upp efter 1h eller 2h etc. hade ju varit hur lätt som helst att införa på alla konton i teorin.

Det är inte så enkelt. Rätt bökigt. Tror man behöver en ny email.
Största problemet är att jag då inte får mina timmar spenderade på spel X och Trophies samlade på ett ställe. Men ja, det är väl en del i att göra sig kvitt beroendet och ens ”attachment” till digitala oväsentligheter.

Har redan 4 konton i olika regioner och vill helst inte ha fler 😆

Kanske kan göra om mitt amerikanska konto till ett barnkonto…

Medlem
Skrivet av Famipan:

Ja precis, de borde införa sådana hälsoapptrender som resten av världen följer.
Självklart har de säkert tänkt på detta tidigare men aktivt undviker de lägga till det då det inte gynnar deras business.
Att införa en liten reminder ”så här länge har du spelat idag” och/eller sätta påminnelser som poppar upp efter 1h eller 2h etc. hade ju varit hur lätt som helst att införa på alla konton i teorin.

Det är inte så enkelt. Rätt bökigt. Tror man behöver en ny email.
Största problemet är att jag då inte får mina timmar spenderade på spel X och Trophies samlade på ett ställe. Men ja, det är väl en del i att göra sig kvitt beroendet och ens ”attachment” till digitala oväsentligheter.

Har redan 4 konton i olika regioner och vill helst inte ha fler 😆

Kanske kan göra om mitt amerikanska konto till ett barnkonto…

Om du känner att det räcker med en påminnelse så räcker det med alarmet i mobilen. Aktivera flera stycken, helst med spydiga meddelanden till dig själv att det räcker nu. Nu vet jag ju inte hur din livssituation ser ut men en annan möjlighet är att lägga din speltid före du går till jobbet. Jag gissar att de flesta inte är beredda att skolka från jobbet för att spela.

Medlem

Tror det är en boomer effekt. "Jag har inte använt "X" sak, så den måste vara sämst för att saken jag använt i 20 år fungerar ju som jag alltid gjort!"

Har man spenderat ett par minuter med PS4-5 och är normalbegåvad så ser jag inte hur man kan missförstå systemet.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem

Önskar en kunde använda samma gränssnitt som ps4 som faktiskt var simpelt och smidigt. Ps5 ville vara så futuristisk att jag bara tycker det är rörigt.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Om du känner att det räcker med en påminnelse så räcker det med alarmet i mobilen. Aktivera flera stycken, helst med spydiga meddelanden till dig själv att det räcker nu. Nu vet jag ju inte hur din livssituation ser ut men en annan möjlighet är att lägga din speltid före du går till jobbet. Jag gissar att de flesta inte är beredda att skolka från jobbet för att spela.

Orkar ofta inte fingra på mobilen när jag väl satt mig o spela. Har provat alarm på mobilen 60 min och det hjälper tyvärr inte då jag bara stänger av det och glömmer tiden.

Har inget jobb så det blir lätt att jag spelar för mycket istället för att plugga och söka jobb.

När jag väl sätter mig o spela kan det gå 7h t ex

Medlem
Skrivet av Ender:

Faktiskt inte. Naturligtvis ville jag inte stänga av den fysiskt, även att dra ur sladden eller slå av huvudsäkringen i lägenheten hade ju fungerat för det ändamålet, men ifrån det spelet vi var inne i kom vi bara ut till någon annan meny när vi tryckte på den uppenbara PS-knappen, och jag fick faktiskt kolla var tusan det var meningen att man skulle trycka någonstans. Man tycker ju att det ska räcka med en knapptryckning på någon central knapp för att komma direkt till en huvudmeny...typ motsvarigheten till ESC i vilket jäkla PC-spel som helst, men inte då. Kommer jag inte dit vaj förväntar mig på första försöket så backar jag och provar någon annan knapp istället för att trycka en gång till som en imbecill.

My bad.

Jag har samma problem som du på pc ungefär. Men i mitt fall så handlar det om att jag inte vet vart hälften av alla funktionerna är. Så varje gång något händer så måste jag kolla upp vart på nytt. Min bärbara som jag snart ska skrota har både Norsk tex och ett anti virus program som jämt måste påminna mig sen jag köpte datorn(har aldrig betalat när tiden gick ut) och båda dom sakerna tar för mycket tid och energi för mig att ta bort. Så jag har ändrat till Engelsk text som jag är van vid men norskan är hela tiden huvud språket så det kommer tillbaka hela tiden. Jag vill inte ha hjälp med det här på grund av att jag slutade använda datorn mer eller mindre. Och ska kanske köpa en dator nästa år för Vr. Men är inte jätte glad över det. Kommer aldrig att sitta framför någon skärm då min rygg oftast inte låter mig sitta på det sättet speciellt länge. Att halv ligga i en soffa med handkontroll är bäst för mig. Jag tycker att hela grejen med fönster i windows är väldigt underligt och avtändande.

Känns som mycket av problemen handlar just om när man ska dela konsolen/konton med flera. Jag hade aldrig problem med mina konsoler innan barnen började spela och skulle ha egna konton osv. Nu har vi tre Switch-konsoler hemma och även om det funkar bra nu var det ett rent heeeelvete att fixa en family setup med olika konton osv för att få allt att funka smidigt. Jag minns att jag fick göra nån skitskum lösning för att komma runt problemen och satt en hel kväll och kände bara att "det här borde inte varit så komplicerat..."

12
Skriv svar