Medlem
Brädspel

Har den senaste tiden blivit väldigt sugen på att spela brädspel.
Så nu är vänder jag mig till er för era bästa tips på bra brädspel eller kortspel.
Gärna några som är "lagom" komplexa (inte Fia med knuff men heller inte dom mest invecklade).

Medlem

hejhopp! brädspel är fantastiskt nu för tiden!
rekommenderar boardgamegeek hemsida för bra spel.

simpla för familjen / goda vänner med lite öl:
wingspan
heat: pedal to the metal
catan

komplexa
brass
root
terra mystica/ark nova
terraforming mars

bäst i världen (spendera en dag)
through the ages

politik/diskussion:
Kings dilemma

tror man kanske gillar lite olika kategorier av spel, själv älskar jag euro games, små gubbar och resource placement.
Älskar warhammer men aldrig gillar alla superhäftiga spel med ett ton med gubbar .

Gillar gloomhaven men absolut inte det spel jag har haft roligast kring.

men bra introspel skulle jag säga är catan, sedan om man vill ha mer roliga mekaniker så är Heat extremt roligt, min 8åring spelar det efter ett par gånger.

Medlem

Ticket to Ride-spelen är ganska simpla och skoj att spela med familjen.

Svenska Drakborgen är ju något av en klassiker också.

Quake-konnässsör

Hmm, kan rekommendera några, finns säkert några jag har missat. Men det finns fler använda som kanske kan rekommendera

Några som jag kommer på direkt är:
Pandemic (co-op 2-4 spelare)
Carcassonne (2-5 spelare)
Legend of Andor (co-op 2-4 spelare)
Machi Koro (2-4 spelare, med några expansioner kan man förmodligen vara flera)
Mice and Mystics (co-op 1-4 spelare)

Ghost Stories (co-op 1-4 spelare) Vet dock inte hur svårt det är att få tag på, verkar inte vara längre i tryck.

Tsuro (2-8 spelare) Spelet går fort, jag menar klart på några minuter om man är 8 spelare, men riktigt roligt och spela om man lägger in ett sådant spel mellan andra spelsessioner. Finns även en annan utgåva som heter Tsuro of the Seas, blandar in lite andra element och hålla reda på.

Lords of Waterdeep (2-5 spelare) rätt lätt resource management spel, lätt och komma in i.

Nu kommer det två stora brädspel, Gloomhaven och Frosthaven, kan kännas komplicerat när man först ser det. Men man ska inte vara rädd, då majoriteten låses upp allt eftersom man spelare, dock så tar det lång tid att klara av. Det är massa små sessioner inblandat i det stora hela, så man kan spela lite pö om pö. Det finns dock ett riktigt bra introduktion brädspel till Gloomhaven och Frosthaven, som heter Gloomhaven: Jaws of the Lion. Jaws of the Lion är ett eget brädspel i sig, men förklarar mer direkt vad saker och ting gör undertiden du spelar.

Gloomhaven: Jaws of the Lion (co-op 1-4 spelare)
Gloomhaven (co-op 1-4 spelare)
Frosthaven (co-op 1-4 spelare)

Just nu så ska jag snart prova på och spela Kingdom Death: Monster och Oathsworn: Into the Deepwood, men det är lite regler som måste läsas igenom och diskuteras med de andra inblandade först innan vi startar

Letar du efter andra kanaler och få inspiration av brädspel så kan jag rekommendera BGG - BoardGameGeek, som en annan sa ovan.

De youtube kanaler jag följer tillhörande brädspel, finns många, men några jag har följ i några år. Shut Up & Sit Down - Rahdo - The Dice Tower

Medlem

Bra att starta med: Catan. Finns även flera expansioner som också är toppen.
Grymt om man gillar kort: Terraforming mars. Nog vårt mest spelade. Fantastiskt spel.
Bra om du vill ha krig/ta över karta: Scythe
Kul med familj: Jakten på el dorado
Kul rollspel om ni är samma gäng som spelar ofta: Gloomhaven
Kul rollspel om du vill kunna spela själv: Mage knight

Medlem

Världens bästa hobby! Men om du är ny och utan att veta så mycket om vad du gillar är det väldigt svårt att ge några träffsäkra tips.

Några bra spel att börja med om man inte vet själv riktigt är som nämnts ovan Catan, Drakborgen och Heat: Pedal to the metal.
Här kommer några till:

RoboRally
Smallworld
Carcassonne
King of Tokyo

Sök lite information om dessa spel och läs vad de handlar om, kolla på bilderna och kanske kika lite på youtube. Något av dem borde sticka ut för dig som intressant.
Och det är det spelet du ska köpa, det som lockar mest. Spelar ingen roll om det anses enkelt eller komplext, det finns inget bättre spel än det som fastnar i tanken!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Svenska Drakborgen är ju något av en klassiker också.

Mitt favoritspel tillsammans med Sherlock Holmes: Consulting Detective och 3D Labyrinth (kul version av klassikern). Den senare är lättast att komma in i och kan spelas av alla.

Medlem

Vill nästan inte rekommendera Love Letter då jag har svårt att hitta spel som klår detta super enkla kortspel!

Många har redan rekommenderat Catan så tillägger Jamaica som likt Catan tycks falla många till smaken.

Dominion var det som introducerade mig till brädspel och jag har sen dess en orimlig mängd spel...

Medlem

Tack för alla bra tips!

Skrivet av ibbe87:

hejhopp! brädspel är fantastiskt nu för tiden!
rekommenderar boardgamegeek hemsida för bra spel.

simpla för familjen / goda vänner med lite öl:
wingspan
heat: pedal to the metal
catan

komplexa
brass
root
terra mystica/ark nova
terraforming mars

bäst i världen (spendera en dag)
through the ages

politik/diskussion:
Kings dilemma

tror man kanske gillar lite olika kategorier av spel, själv älskar jag euro games, små gubbar och resource placement.
Älskar warhammer men aldrig gillar alla superhäftiga spel med ett ton med gubbar .

Gillar gloomhaven men absolut inte det spel jag har haft roligast kring.

men bra introspel skulle jag säga är catan, sedan om man vill ha mer roliga mekaniker så är Heat extremt roligt, min 8åring spelar det efter ett par gånger.

Wingspan har jag haft ögonen på och det verkar kul, så det får det kanske bli någon gång.
Har kollat lite på brass också men tvekat lite pga att det verkar vara lite komplext.
Ska kolla upp heat också, kanske passar bra att spela med sonen som är 7 år!?

Skrivet av Kazutoyo:

Ticket to Ride-spelen är ganska simpla och skoj att spela med familjen.

Svenska Drakborgen är ju något av en klassiker också.

Ticket to Ride borde passa mig, älskar tåg. Sen verkar det vara ganska lätt inlärningskurva.

Hur skulle du säga att drakborgen står sig idag?

Medlem
Skrivet av almblad:

Hmm, kan rekommendera några, finns säkert några jag har missat. Men det finns fler använda som kanske kan rekommendera

Några som jag kommer på direkt är:
Pandemic (co-op 2-4 spelare)
Carcassonne (2-5 spelare)
Legend of Andor (co-op 2-4 spelare)
Machi Koro (2-4 spelare, med några expansioner kan man förmodligen vara flera)
Mice and Mystics (co-op 1-4 spelare)

Ghost Stories (co-op 1-4 spelare) Vet dock inte hur svårt det är att få tag på, verkar inte vara längre i tryck.

Tsuro (2-8 spelare) Spelet går fort, jag menar klart på några minuter om man är 8 spelare, men riktigt roligt och spela om man lägger in ett sådant spel mellan andra spelsessioner. Finns även en annan utgåva som heter Tsuro of the Seas, blandar in lite andra element och hålla reda på.

Lords of Waterdeep (2-5 spelare) rätt lätt resource management spel, lätt och komma in i.

Nu kommer det två stora brädspel, Gloomhaven och Frosthaven, kan kännas komplicerat när man först ser det. Men man ska inte vara rädd, då majoriteten låses upp allt eftersom man spelare, dock så tar det lång tid att klara av. Det är massa små sessioner inblandat i det stora hela, så man kan spela lite pö om pö. Det finns dock ett riktigt bra introduktion brädspel till Gloomhaven och Frosthaven, som heter Gloomhaven: Jaws of the Lion. Jaws of the Lion är ett eget brädspel i sig, men förklarar mer direkt vad saker och ting gör undertiden du spelar.

Gloomhaven: Jaws of the Lion (co-op 1-4 spelare)
Gloomhaven (co-op 1-4 spelare)
Frosthaven (co-op 1-4 spelare)

Just nu så ska jag snart prova på och spela Kingdom Death: Monster och Oathsworn: Into the Deepwood, men det är lite regler som måste läsas igenom och diskuteras med de andra inblandade först innan vi startar

Letar du efter andra kanaler och få inspiration av brädspel så kan jag rekommendera BGG - BoardGameGeek, som en annan sa ovan.

De youtube kanaler jag följer tillhörande brädspel, finns många, men några jag har följ i några år. Shut Up & Sit Down - Rahdo - The Dice Tower

Många bra tips, ska kollas upp ,Tack.
Nu har jag något att titta på youtube ikväll.

Skrivet av Kalliban:

Bra att starta med: Catan. Finns även flera expansioner som också är toppen.
Grymt om man gillar kort: Terraforming mars. Nog vårt mest spelade. Fantastiskt spel.
Bra om du vill ha krig/ta över karta: Scythe
Kul med familj: Jakten på el dorado
Kul rollspel om ni är samma gäng som spelar ofta: Gloomhaven
Kul rollspel om du vill kunna spela själv: Mage knight

Tack för tipsen.
Jakten på El dorado köpte jag häromdagen och gillade mycket. Det jag gillade med det var att det var lite deck-building lite, att man kunde ändra spelplanen och att men var tvungen att tänka lite vilken väg man skulle ta.

Skrivet av Soulless:

Världens bästa hobby! Men om du är ny och utan att veta så mycket om vad du gillar är det väldigt svårt att ge några träffsäkra tips.

Några bra spel att börja med om man inte vet själv riktigt är som nämnts ovan Catan, Drakborgen och Heat: Pedal to the metal.
Här kommer några till:

RoboRally
Smallworld
Carcassonne
King of Tokyo

Sök lite information om dessa spel och läs vad de handlar om, kolla på bilderna och kanske kika lite på youtube. Något av dem borde sticka ut för dig som intressant.
Och det är det spelet du ska köpa, det som lockar mest. Spelar ingen roll om det anses enkelt eller komplext, det finns inget bättre spel än det som fastnar i tanken!

Tack, ska kolla upp.

Skrivet av Henkeror:

Mitt favoritspel tillsammans med Sherlock Holmes: Consulting Detective och 3D Labyrinth (kul version av klassikern). Den senare är lättast att komma in i och kan spelas av alla.

Skrivet av janssonn:

Vill nästan inte rekommendera Love Letter då jag har svårt att hitta spel som klår detta super enkla kortspel!

Många har redan rekommenderat Catan så tillägger Jamaica som likt Catan tycks falla många till smaken.

Dominion var det som introducerade mig till brädspel och jag har sen dess en orimlig mängd spel...

Ska helt klart kolla upp love letter.

Medlem
Skrivet av OPAK:

Hur skulle du säga att drakborgen står sig idag?

Tycker det fortfarande är skoj! Den enda nackdelen jag kan komma på är väl att det är inte så svårt att dö, och om alla spelare dör och ingen vinner så känns det ju lite antiklimaktisk.

Medlem

Oj oj, min typ av tråd! Älskar brädspel, tyvärr är nog jag den enda i min vänskapskrets... Så jag har fått hitta lite alternativ till dom mer advancerade för att kunna spela med familjen och närmsta vänner.

Vill man ha lite mer familjevänliga eller vänliga för folk som inte är så glada i brädspel så kan jag rekommendera följande:

Cockroach Poker - (2-5 spelare)
Ett bluffspel där bara en person förlorar, väldigt uppskattat här hemma. Enkelt för barn som vuxna.

En spelare utmanar någon av dom andra där den lägger ner ett kort framför med baksidan uppåt och säger i stil med: "Detta är en bärfis" Den spelare som då blivit utmanad har några olika alternativ:

Hen kan antingen välja att säga ja eller nej. Gissar personen rätt så får den som utmanade tillbaka kortet och måste lägga det uppvänt framför sig. Gissar personen fel så måste den personen då ha kortet framför sig.

Personen som blev utmanad kan också om den vill skicka vidare utmaningen till någon annan! Då tittar personen på kortet och ger till någon annan och kan säga precis vad som helst: "Nä, det var ingen bärfis, det är en spindel". Och då får den nya personen som blir utmanad precis samma utsatta position men utmanaren är då denna nya person som skickade vidare.

Först med 4 av samma typ av kort framför sig förlorar. Alla andra vinner.

The Quacks of Quedlinburg - (2-5(6 med expansion) spelare)
ett otroligt roligt spel där man ska brygga en dryck som man försöka att få att inte explodera. Det är ett "push your luck" spel där alla spelar samtidigt så där är ingen nertid för någon och det har bra mekanik för att få spelare som det gått mindre bra för att ändå ha en chans att vinna. Funkar bra även för 9åringen hemma. Finns några bra expansioner också som förbättrar spelet på ett bra sätt! Första spelet finns på svenska också om det är viktigt.

Pictures - (3-5 spelare)
Ett mysigt familjespel där man lägger ut bilder på bordet i en tabell och sen med olika typer av saker(inkluderat i spelet) så ska man försöka "rita upp" den bilden du har fått tilldelad den rundan.

Det kan vara att du ska göra något med snören, eller träklossar eller kort med bilder på. När alla gjort sina mästerverk så ska man gå runt bordet och gissa vad andra ha gjort för något, gärna med förklaring.

Gissar man rätt på någon annans så får den andra personen en poäng och även du själv. Den som har mest poäng efter 5 rundor vinner. Simpelt men det blir väldigt socialt och kul.

Codenames - (2-8(kan spelas med mer) spelare)
Finns i massor med alternativ, där man ska ha bilder osv också som kan hjälpa när man spelar med yngre.

Ett lagspel där varje lag har en spionmästare som ska titta på dom ord(eller bilder om man köpt bilder) som finns nerlagda och via en karta som bara spionmästaren har försöka ge ledtrådar till sitt lag var dom kan hitta sina spioner. Man får inte säga exakt det ordet som finns på bordet och en smart spionmästare försöker hitta så många ord som möjligt med just sina spioner på.

Den som hittar alla sina spioner först vinner.

Det enda spionmästaren får säga är en ledtråd och en siffra. Ledtråden är då det som binder ihop dom ord, sen siffran är hur många spioner som skulle passa in på den ledtråden. Spionerna får sen snacka ihop sig och försöka gissa sig fram och till slut peka på ett ord. Spionmästarna lägger då ut vad som finns där enligt kartan.

Gissar dom rätt får dom fortsätta, fel så går det över till andra laget. På en plats dock så finns det en lönnmördare. Väljer dom det ordet så är det kört då förlorar det laget som valde den. Så man måste vara försiktig som spionmästare så man aldrig säger något som kan förknippas med det ordet som den gömmer sig på.

Jag har nog inte haft en tråkig kväll även med dom mest anti-brädspelspersoner(min fru...) med något av dessa spelen! Dom är enkla att komma in i, det är inga extrema teman som skrämmer bort folk och det är väldigt socialt och mysigt.

Många bra exempel har nämnts redan, några jag kan rekommendera som kanske kan skrämma folk som inte är så vana är t.ex:

Root (2-4 spelare(kan köras ensam också med nyare expansioner))
Ett supergulligt spel där man spelar som djur i en skog som försöker ta över skogen.

Det finns olika kungariken/faktioner som man kan välja på, som spelas helt olika från varandra. Man får en bräda med alla regler man behöver veta för sin faktion. Det kan vara från Katterna Marquise de Cat som är dom som styr i skogen till en början eller fåglarna Eyrie som styr genom ledare hur man måste spela, kan man inte följa så kraschar hela riket för dom. Man kan även spela lite sitt eget spel där man är en lurig vagabond som går runt på brädspelet och gör sina egna grejer, gör lite uppdrag osv. Kanske hjälper någon eller förstör för någon annan.

Spelet spelas i omgångar där varje person spelas i tur och ordning och följer dagen enligt sin regelplatta. Man flyttar runt sina små trädjur och slåss och tar över positioner. Strider sker med tärning där man rullar en D20a som bara har siffrorna 1-3. Finns kort man kan använda för att få fördelar också.

Spelet har släppt rätt många expansioner med nya raser och fler världar man kan spela på.

Spelet är inte jättesvårt men förutsätter att man kan läsa engelska.

Den som når först till en viss poäng vinner, dessa poäng är tydliga för alla så det är ofta att alla går mot den som är starkast för stunden.

Väldigt roligt som sagt men kan skrämma lite nyare spelare som kanske tycker det är för mycket regler.

Nemesis (1-5 spelare)
Aliens fast inte, i brädspelsformat. Kul spel där man ska försöka komma tillbaka till jorden eller inte...

Man börjar genom att antingen lotta ut en karaktär per spelare eller så väljer man, finns lite olika regler för hur man vill göra. Varje karaktär har svagheter och styrkor som kan användas väl under spelets gång. Man kan vara en pilot som gratis kan kontrollera vart rymdskeppet finns eller kanske en soldat som är bättre på att döda saker och börjar med ett bra vapen eller kanske en mekaniker som är bra på att laga rum.

Du är på väg hem till jorden efter en resa från... någonstans som jag inte minns.. Ni vaknar upp framför era cryopods med ett lik bredvid. Larmet ylar över att något är fel med skeppet. Man är lite groggy efter att precis ha vaknat upp från en lång frusen sömn så man minns inte exakt vilken layout som finns på ens rymdskepp. Målet är tydligt dock, vad hände med personen bredvid? Varför är larmet igång? Är vi på väg hem till jorden fortfarande?

Spelarna måste nu i tur o ordning gå igenom skeppet för att verifiera att rymdskeppet är fortfarande på väg dit det ska. Man måste kolla att motorerna är igång precis som dom ska. På vägen genom skeppet går man igenom olika rum och varje gång man går igenom ett rum så hör man ljud... Hörs ljud mer än en gång från en viss riktning så kommer förmodligen en Alie... nemesis upp! I början är dom oftast små och "harmlösa" men blir värre desto längre in i spelet man kommit. Vissa av dessa fiender kan också infektera dig så du får en helt egen nemesis i din mage, mysigt!

När man går igenom rum så kan det hända att dom är isönder och eventuellt behöver lagas eller att dom kanske brinner så man får släcka det. Släcker man inte det så sprider elden sig till andra rum. Brinner för många rum.. ja då förlorar ni(kanske?). Man kan även söka igenom rummen och hoppas på att få nått häftigt vapen eller kanske en brandsläckare för att släcka bränderna!

Möter man väl en nemesis så är det oftast bättre att fly, dessa fiender är extremt farliga is spelet och risken att bli smittad är stor. Du kan bli skadad och kanske inte kan bära saker eller går sakta osv.

Spelet utspelar sig över ett fast antal rundor, har man inte nått målet i spelet tills dess så förlorar alla spelare eventuellt.

Ni kanske märkt att jag är otydlig med förlust? Jo men det är för att när man börjar spela så får man två olika objektivkort. Som endast du får se. Dessa har vad du behöver göra för att vinna. Ett av korten är ett "vänligt" kort. Dvs, få rätt på skeppet oftast och kom till jorden helskinnad. Det andra kortet.. det är oftast att du ska förstöra skeppet på något vis, kanske skickar du det till mars istället? Kanske ska spelaren bredvid dig dö under resans gång? Oj, stängde du dörren där den spelaren stod i ett rum med en nemesis som även brinner? Hoppsan misstag... Vilket av dessa kort man väljer bestäms efter första nemesis har hittats, då väljer man i smyg vilket man behåller.

Berättelsen man får av detta spelet genom att spela igenom och vad dom andra spelarna gör är helt otroligt bra. Det är så tematiskt och det tillåter spelare att verkligen kunna göra saker i smyg och förstöra eller inte. Vem ska man lita på? Kan jag lite på Kalle när han går och kollar att motorn funkar? Tiden finns inte att dubbelkolla allt!

Finns en nackdel som kan bli tråkig.. Att en spelare dör väldigt tidigt i spelet. Dör du är du ute och får snällt titta på. Visst, man kan vara "fienden" och göra det aliens gör, men vad händer när spelare 2 också dör. Då är 2 spelare ute och kanske bara en eller två kvar som spelar. Så går det verkligen fel kan en eller två inte riktigt vara med i spelet under en lång tid. Det händer inte jätteofta, men kan hända.

Detta är inte helt lätt att spela heller, där är många regler, mycket att hålla reda på. Mycket smått pill osv så det är en rätt lång setup tid också. Men ack så kul!

Kan skriva om liknande spel i evigheter men tror jag måste jobba lite idag också

Medlem

Många bra tips redan. Det finns ju numera så otroligt många bra spel (och givetvis lika många mindre bra).

Ett tips som jag inte sett hittils är Powergrid. Ett spel som alla jag spelat det med har uppskattat. Kan upplevas som lite torftigt tema och artwork, vilket dock är passande då det handlar om att bygga det bästa nätet av kraftverk... men det har lagom nivå av resurshantering med en levande marknad med supply & demand, en spännande del med budgivning på nya kraftverk och ett visst mått av att strategiskt "bygga in" sina motståndare. Kan rekommenderas om temat lockar dig ens det minsta. Inte speciellt komplicerat heller.

Ett sista tips är Super Motherload. Skön artwork. Spelupplägget är något jag alltid går igång på, även i tvspel. Man gräver och spränger sig längre och längre ner från planetens yta (i detta fall Mars) och hittar ädelmetaller och power-ups, köper nya "piloter" med nya färdigheter, planerar sina drag för att få ut mest själv samtidigt som man vill försvåra för sina motspelare. Vem vet vad man kan hitta under ytan?! Också ett spel som jag tror att alla jag spelat det med har uppskattat.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Tack för alla bra tips!
Nu har jag en hel del spel att kolla upp, för att sen dra iväg till den lokala brädspelsbutiken.

Medlem

Western Legends är ett fantastisk spel med ett ganska unikt upplägg. Du spelar en känd karaktär i en vilda västern-setting med ett mål att bli berömd och vinna LEGENDARY POINT (LP).
(allt nedan beskriver grundspelet inkl alla expansionerna)

Du kan spela som neutral, Wanted eller Marshall för att samla poäng (WP / MP) på en annan tabell för att i slutändan kanske få mer LP, men även samla gambler-poäng (GP).

Man har 3 "actions" varje gång och att göra något kräver en action men att röra sig på kartan 2 steg (fler med hästar) kostar också en action. Du har pengar att spendera och ett antal pokerkort där alla kan spelas på olika sätt antingen i strid, i pokermatcher eller för att ge tillfälliga bonusar eller LP/WP/MP på din omgång.

Under varje omgång kan du göra olika moment på kartan.
Du kan göra bl.a följande:
-Gräva guld för att lämna in på banken som omvandlas till LP.
-Jaga banditer för att få MP eller arrestera dina WANTED-medspelare för MP.
-Råna banken eller andra spelare eller varför inte genomföra ett tågrån för WP.
-Du kan ha ett party i Cabaren för LP
-Man kan spela antingen en variant av Texas Hold´em eller ett odds-spel, eller utmana en pokermästare för GP.
-Det finns berättelsemoment där man läser en liten kort bakgrund och får delmål som alla kan genomföra och som ger bonusar, pengar osv när målet är klart.
-Du kan prospekta ute i vildmarken för att hitta gömda hemligheter.
-Det finns tre olika affärer att handla i, antingen grundprylar som bättre vapen som ger bonusar i strid och hästar som gör att du kan gå länge för varje action men som även ger LP i slutet av spelet så det är alltid bra att samla på sig många prylar och så finns det såklart legendary items som är helt unika och som ger LP i slutet av spelet och så finns det allmänna prylar som kartan som ger dig fördelar som guldgrävade eller hölstret som ger dig mer möjligheter i strid osv.
-Besöka doktorn för att läka dina sår så du inte får minus-LP i slutet av spelet eller ännu värre får semipermanenta nackdelar.
-Du kan köpa byggnader för att samla LP ju mer byggnader du äger.
-Fösa boskap genom att antingen vara ärlig och sälja dem på rätt sätt och få MP eller helt enkelt stjäla och sälja dem till andra gårdar för WP.
-Genomföra personliga mål för att samla TOKENS för man drar i blindo och som kan eller inte kan ge LP i slutet av spelet.

Det finns fler moment i spelet och det känns förmodligen som superkomplicerat när man läser det ovan men i ärlighetens namn är spelet extremt lätt att komma in i och man behöver inte alls göra allt varje gång man spelar.

Spelet börjar med att man får välja en karaktär (slumpa ut 2-3st/spelare) och dessa är alla unika och har en unik egenskap när du fått ihop 5 LP som t.ex gå ett extra steg om du börjar i vildmarken eller att du får plocka ett extra pokerkort när du startar.

Sen flyttar man tåget och plockar antingen 10dollar och ett pokerkort, två pokerkort eller 20dollar sen är det dags att göra dina 3 actions.

Oftast så börjar en spelomgång med att man försöker samla ihop några dollar (det finns ett maxtak i plånboken) för att köpa sig en häst för att kunna röra sig snabbare på kartan utan att slösa action på att gå. Så antinge kan man sticka till en av tre gruvor och gräva guld en omgång eller två. Eller så kan man råna banken om man tror sig har tillräckligt bra pokerkort för att fightas mot vakten. Eller så kan man t.ex sätta sig på puben och spela kort om man har några dollar att riskera.

Sen brukar alla göra sin egen grej, någon kanske ger sig ut och hämtar en kossa på en gård och skjuter en bandit för MP, sen kanske man går ner och gräver lite guld och lämnar in kossan på tågstationen för kasserar in några MP, sen rider man till banken och lämnar in guldet för LP och så sticker man till affären och köper sig ett bättre vapen och en sadelväska så man kan ha oändligt med items med sig istället för de få man är begränsad till i början. Samtidigt så handlar man kanske en häst som ger dig mer bonusar för att gräva guld eller att fösa kossor om man vill fortsätta med det.
Sen kanske man ger sig ut i vildmarken för att prospektera och så hittar man ett legendariskt förmål som är i sig själv värt 2LP men även ger dig nån form av bonus i spelet.

osv.

När någon har kommit upp i det poängtak som man kom överens om så spelar man klart den omgången och EN TILL så att alla får en chans att avsluta några moment. Sen börjar slutspelet när man skall redovisa och få LP för alla småmoment man gjort i spelet.
Har du kommit till en viss plats på WP/MP/GP-listan så får du poäng för det, du får poäng för dina pengar (men inte guldklimpar av nån anledning), du får poäng för dina tokens, du får poäng för dina ITEMS som vapen och hästar och legendary items osv.

Så även om spelet har sitt stopp på kanske 30LP för en spelomgång så brukar det sluta med att den som kom till 30LP först inte automatiskt vinner för andra spelare kanske lyckats bättre med att samla ihop dolda poäng och så slutar det med en vinnare som samlade ihop 50LP totalt ändå.

Grundspelet är inte ens speciellt dyrt och har några småexpansioner och två större som utökar spelet på ett väldigt bra sätt och är värda att köpa. Det finns även en spelmatta som ger en större spelplan där expansionen är med och det finns små plasthus för att göra spelplanen lite mer 3-dimensionell om man vill kosta på sig det. Spelet har små plastcowboys man kan måla om man är inne på sånt vilket gör spel så mycket trevligare att kolla på.

Många spel som nämnts ovan som Terraforming Mars är också fantastiska och har ett djup och komplexitet som kräver planering men Western Legends är så flexibelt att spela och väldigt unikt iom att du nästan när som helst kan helt byta bana och gå från väldkänd Sheriff till brutal tågrånare utan att för den delen förstöra allt du gjort hittills.

Köp idag,

Medlem
Medlem

Nemesis är ett av mina absoluta favoriter men vet inte om jag skulle rekommendera det till någon som är ganska ny i hobbyn.
Reglerna är egentligen inte så svåra men det är många små detaljer som det är väldigt lätt att göra fel på. Har du någon som kan lära dig är det lungt men om du bara tänker sätta sig med regelboken så kommer du att göra ett antal större och mindre fel som kan ha ganska stort effekt på din spelupplevelse.

Medlem

Catan alla dagar i veckan!

Medlem
Skrivet av brewitz:

Western Legends är ett fantastisk spel med ett ganska unikt upplägg. Du spelar en känd karaktär i en vilda västern-setting med ett mål att bli berömd och vinna LEGENDARY POINT (LP).
(allt nedan beskriver grundspelet inkl alla expansionerna)

Du kan spela som neutral, Wanted eller Marshall för att samla poäng (WP / MP) på en annan tabell för att i slutändan kanske få mer LP, men även samla gambler-poäng (GP).

Man har 3 "actions" varje gång och att göra något kräver en action men att röra sig på kartan 2 steg (fler med hästar) kostar också en action. Du har pengar att spendera och ett antal pokerkort där alla kan spelas på olika sätt antingen i strid, i pokermatcher eller för att ge tillfälliga bonusar eller LP/WP/MP på din omgång.

Under varje omgång kan du göra olika moment på kartan.
Du kan göra bl.a följande:
-Gräva guld för att lämna in på banken som omvandlas till LP.
-Jaga banditer för att få MP eller arrestera dina WANTED-medspelare för MP.
-Råna banken eller andra spelare eller varför inte genomföra ett tågrån för WP.
-Du kan ha ett party i Cabaren för LP
-Man kan spela antingen en variant av Texas Hold´em eller ett odds-spel, eller utmana en pokermästare för GP.
-Det finns berättelsemoment där man läser en liten kort bakgrund och får delmål som alla kan genomföra och som ger bonusar, pengar osv när målet är klart.
-Du kan prospekta ute i vildmarken för att hitta gömda hemligheter.
-Det finns tre olika affärer att handla i, antingen grundprylar som bättre vapen som ger bonusar i strid och hästar som gör att du kan gå länge för varje action men som även ger LP i slutet av spelet så det är alltid bra att samla på sig många prylar och så finns det såklart legendary items som är helt unika och som ger LP i slutet av spelet och så finns det allmänna prylar som kartan som ger dig fördelar som guldgrävade eller hölstret som ger dig mer möjligheter i strid osv.
-Besöka doktorn för att läka dina sår så du inte får minus-LP i slutet av spelet eller ännu värre får semipermanenta nackdelar.
-Du kan köpa byggnader för att samla LP ju mer byggnader du äger.
-Fösa boskap genom att antingen vara ärlig och sälja dem på rätt sätt och få MP eller helt enkelt stjäla och sälja dem till andra gårdar för WP.
-Genomföra personliga mål för att samla TOKENS för man drar i blindo och som kan eller inte kan ge LP i slutet av spelet.

Det finns fler moment i spelet och det känns förmodligen som superkomplicerat när man läser det ovan men i ärlighetens namn är spelet extremt lätt att komma in i och man behöver inte alls göra allt varje gång man spelar.

Spelet börjar med att man får välja en karaktär (slumpa ut 2-3st/spelare) och dessa är alla unika och har en unik egenskap när du fått ihop 5 LP som t.ex gå ett extra steg om du börjar i vildmarken eller att du får plocka ett extra pokerkort när du startar.

Sen flyttar man tåget och plockar antingen 10dollar och ett pokerkort, två pokerkort eller 20dollar sen är det dags att göra dina 3 actions.

Oftast så börjar en spelomgång med att man försöker samla ihop några dollar (det finns ett maxtak i plånboken) för att köpa sig en häst för att kunna röra sig snabbare på kartan utan att slösa action på att gå. Så antinge kan man sticka till en av tre gruvor och gräva guld en omgång eller två. Eller så kan man råna banken om man tror sig har tillräckligt bra pokerkort för att fightas mot vakten. Eller så kan man t.ex sätta sig på puben och spela kort om man har några dollar att riskera.

Sen brukar alla göra sin egen grej, någon kanske ger sig ut och hämtar en kossa på en gård och skjuter en bandit för MP, sen kanske man går ner och gräver lite guld och lämnar in kossan på tågstationen för kasserar in några MP, sen rider man till banken och lämnar in guldet för LP och så sticker man till affären och köper sig ett bättre vapen och en sadelväska så man kan ha oändligt med items med sig istället för de få man är begränsad till i början. Samtidigt så handlar man kanske en häst som ger dig mer bonusar för att gräva guld eller att fösa kossor om man vill fortsätta med det.
Sen kanske man ger sig ut i vildmarken för att prospektera och så hittar man ett legendariskt förmål som är i sig själv värt 2LP men även ger dig nån form av bonus i spelet.

osv.

När någon har kommit upp i det poängtak som man kom överens om så spelar man klart den omgången och EN TILL så att alla får en chans att avsluta några moment. Sen börjar slutspelet när man skall redovisa och få LP för alla småmoment man gjort i spelet.
Har du kommit till en viss plats på WP/MP/GP-listan så får du poäng för det, du får poäng för dina pengar (men inte guldklimpar av nån anledning), du får poäng för dina tokens, du får poäng för dina ITEMS som vapen och hästar och legendary items osv.

Så även om spelet har sitt stopp på kanske 30LP för en spelomgång så brukar det sluta med att den som kom till 30LP först inte automatiskt vinner för andra spelare kanske lyckats bättre med att samla ihop dolda poäng och så slutar det med en vinnare som samlade ihop 50LP totalt ändå.

Grundspelet är inte ens speciellt dyrt och har några småexpansioner och två större som utökar spelet på ett väldigt bra sätt och är värda att köpa. Det finns även en spelmatta som ger en större spelplan där expansionen är med och det finns små plasthus för att göra spelplanen lite mer 3-dimensionell om man vill kosta på sig det. Spelet har små plastcowboys man kan måla om man är inne på sånt vilket gör spel så mycket trevligare att kolla på.

Många spel som nämnts ovan som Terraforming Mars är också fantastiska och har ett djup och komplexitet som kräver planering men Western Legends är så flexibelt att spela och väldigt unikt iom att du nästan när som helst kan helt byta bana och gå från väldkänd Sheriff till brutal tågrånare utan att för den delen förstöra allt du gjort hittills.

Köp idag,

Väldigt utförlig genomgång av spelet, det uppskattas. Jag såg någon youtube video om western legends och tyckte det såg kul ut. Blev inte mindre sugen nu. Det är verkar kul att man kan gå flera olika vägar för att vinna .

Medlem

Många bra spel listade redan. Två spel som seglat upp som toppfavoriter i min spelgrupp är Everdell och Akropolis.


signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Medlem
Skrivet av OPAK:

Väldigt utförlig genomgång av spelet, det uppskattas. Jag såg någon youtube video om western legends och tyckte det såg kul ut. Blev inte mindre sugen nu. Det är verkar kul att man kan gå flera olika vägar för att vinna .

Tack. Ja köp det. och du... köp expansionerna på en gång. Det är väl värt det.

Medlem

Som många redan nämnt:

Carcassonne (2-6 spelare)
Riktigt bra spel. Lätt att lära och lagom komplext.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Nemesis är ett av mina absoluta favoriter men vet inte om jag skulle rekommendera det till någon som är ganska ny i hobbyn.
Reglerna är egentligen inte så svåra men det är många små detaljer som det är väldigt lätt att göra fel på. Har du någon som kan lära dig är det lungt men om du bara tänker sätta sig med regelboken så kommer du att göra ett antal större och mindre fel som kan ha ganska stort effekt på din spelupplevelse.

Äsch, första två, tre gångerna gjorde vi fel, vi hade svinkul ändå! Första gången gjorde vi något fel med attacker så vi fick för mycket skada så vi bara sprang runt o döda nemesis och undra varför man skulle vara rädd för. Andra gången fick vi rätt på attackerna men gjorde fel på något annat som jag inte helt minns nu men det sluta med ett riktigt roligt slut oavsett

Men det kan vara lite mycket för nybörjare kanske.

Medlem

ZombiCide är ett kul coop-spel.
- Du tillsammans med dina vänner ska försöka överleva en zombieapokalyps.

Civilisation - The boardgame är hyfsat kul med.

Ett av de roligaste brädspelen jag kört är Rising Sun
- ett brädspel med krig och allianser i feodala Japan.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

1
Skriv svar