The Crew-nedstängningen var rätt, men på fel sätt

Robot
The Crew-nedstängningen var rätt, men på fel sätt

Förståeligt att Ubisoft stänger ner ett nio år gammalt spel, men de gör det onödigt svårt för sig själva.

#krönika, #the-crew, #ubisoft


Medlem

Ubisoft kan ju enkelt släppa en Offline Patch till The Crew för på The crew gick det göra mesta själv.
Hur blir det med andra spel som Ghost recon Breakpoint,The Crew2,Motorfest,Riders Republic osv när Serven stängs ner för dom spelen med i framtiden? Kommer det bli samma sak som The Crew 1 att ubisoft skiter i att göra en enkel Offline Patch sedan ta bort spelet från våran spel bibliotek ?. Alla spelen jag nämnde går köra själv dvs bör inte krävas köra online.


signatur

PEACE✌️

Medlem

"Att låta spelarna själva sätta upp servrar är förmodligen omöjligt med tanke på spelets storlek. För att inte tala om hur osugna Ubisoft är att riskera skäll för att spelet funkar kasst på grund av saker de inte kan göra något åt"

Det är bara en dålig ursäkt. Som sagt många kommer förmodligen inte sätta upp egna servrar eller ladda ner extra moddar för att få det att funka. MEN valet borde finnas och dom som vill fortsätta spela kommer vara medvetna att det är inofficiella servrar som kan funka sämre.

Nu har det släppts en inofficiella lawbreaker 2.0 som gör att man kan fortsätta spela spelet, kan lawbreaker så kan the crew.

Medlem
Skrivet av jehuty:

"Att låta spelarna själva sätta upp servrar är förmodligen omöjligt med tanke på spelets storlek. För att inte tala om hur osugna Ubisoft är att riskera skäll för att spelet funkar kasst på grund av saker de inte kan göra något åt"

Det är bara en dålig ursäkt. Som sagt många kommer förmodligen inte sätta upp egna servrar eller ladda ner extra moddar för att få det att funka. MEN valet borde finnas och dom som vill fortsätta spela kommer vara medvetna att det är inofficiella servrar som kan funka sämre.

Nu har det släppts en inofficiella lawbreaker 2.0 som gör att man kan fortsätta spela spelet, kan lawbreaker så kan the crew.

Håller med. En offlinepatch och en popup vid uppstart där man förklarar att spelet inte längre underhålls är allt som krävs.

Medlem
Medlem
Skrivet av jehuty:

Nu har det släppts en inofficiella lawbreaker 2.0 som gör att man kan fortsätta spela spelet, kan lawbreaker så kan the crew.

Inofficella server funkar endast på PC inte konsol. Ultimata lösningen vore att Ubisoft kunde göra en Offline Patch inte svårt att göra det heller.


signatur

PEACE✌️

Medlem

Vore intressant om FZ kunde skriva en artikel om vad det faktiskt innebär att ”köpa” ett spel idag. Vad är det man faktiskt köpt, och hur länge skall man förvänta sig att spelet är funktionellt?
Har spel med server-beroenden andra licenser mot oss slutkund än standalone spel t.ex

Medlem

Undrar hur många spelutvecklare är intresserade av att göra ett bra spel om de vet att det kommer stängas ner och bli helt ospelbart efter några år. Det är ren girighet som driver dessa beslut och det är respektlöst mot utvecklare, konsumenter och spel som uttrycksform.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Vore intressant om FZ kunde skriva en artikel om vad det faktiskt innebär att ”köpa” ett spel idag. Vad är det man faktiskt köpt, och hur länge skall man förvänta sig att spelet är funktionellt?
Har spel med server-beroenden andra licenser mot oss slutkund än standalone spel t.ex

Idag äger du en license och inte spelet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Undrar hur många spelutvecklare är intresserade av att göra ett bra spel om de vet att det kommer stängas ner och bli helt ospelbart efter några år. Det är ren girighet som driver dessa beslut och det är respektlöst mot utvecklare, konsumenter och spel som uttrycksform.

Varför hålla igång serverar till ett spel som nån knappt spelar, kostar nog mer än vad det är värt.
9 år är en lång tid.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

"Den behöver uppdateras löpande för att fungera bra med modernare hård- och mjukvara."
.. känner lukten av Camembert.. konstigt.. hmm.
(*startar upp gamla tdu1 på inofficiell server)


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Redaktör
Skrivet av Geijmer:

Ubisoft kan ju enkelt släppa en Offline Patch till The Crew för på The crew gick det göra mesta själv.
Hur blir det med andra spel som Ghost recon Breakpoint,The Crew2,Motorfest,Riders Republic osv när Serven stängs ner för dom spelen med i framtiden? Kommer det bli samma sak som The Crew 1 att ubisoft skiter i att göra en enkel Offline Patch sedan ta bort spelet från våran spel bibliotek ?. Alla spelen jag nämnde går köra själv dvs bör inte krävas köra online.

Kanske. Osäker hur det funkar i The Crew, möjligen är det krångligt om saker sköts av servrarna. Jag vet inte, men offline-läge hade ju varit en bra grej.

Skrivet av jehuty:

"Att låta spelarna själva sätta upp servrar är förmodligen omöjligt med tanke på spelets storlek. För att inte tala om hur osugna Ubisoft är att riskera skäll för att spelet funkar kasst på grund av saker de inte kan göra något åt"

Det är bara en dålig ursäkt. Som sagt många kommer förmodligen inte sätta upp egna servrar eller ladda ner extra moddar för att få det att funka. MEN valet borde finnas och dom som vill fortsätta spela kommer vara medvetna att det är inofficiella servrar som kan funka sämre.

Nu har det släppts en inofficiella lawbreaker 2.0 som gör att man kan fortsätta spela spelet, kan lawbreaker så kan the crew.

Det kan vara så att det inte går att köra den här servermjukvaran på en vanlig pc. Spelet är helt byggt för online-spelande och servermjukvaran kanske inte alls är anpassad för användning av privatpersoner. Och det skulle ju bara hjälpa pc-spelarna, inte de som köpt konsolversionerna, som nämdes ovan.

Lawbreakers är en helt annan sorts spel. The Crew körs på en gigantisk karta med massor av spelare, t.ex.


signatur
Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Idag äger du en license och inte spelet.

Är egentligen ingen större praktiskt skillnad mot hur det alltid varit. När du köpte ett fysiskt spel tidigare så fick du exempelvis inte göra kopior och sälja det vidare, för licensen du köpt tillåter inte det. Samma sak med filmer man köper. Dom ger dig rätten att spela upp filmen för dig själv och din närmsta familj, men det stod åtminstone förr i tiden i början av filmer att din licens inte gav dig rättighet att spela upp filmen på fritidsgårdar eller i en skolklass exempelvis. Så du köpte en licens förr i tiden också men du fick också en fysisk kopia med produkten du licenserat.

Skillnaden nu när det är digitalt är att dom kan ta bort din licens vilket dom inte kunde förut. Och det är väl inte testat lagligt om dom får det eftersom en EULA ska inte kunna inte förhandla bort konsumenträttigheter, åtminstone i EU.
Så säga att man nu för tiden bara köper en licens som ursäkt för att företag inskränker på konsumenträttigheter är lite missvisande tycker jag. Man borde definitivt ligga på företagen som försöker sånt här så det inte bara blir värre och värre.

Medlem

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det kan vara så att det inte går att köra den här servermjukvaran på en vanlig pc. Spelet är helt byggt för online-spelande och servermjukvaran kanske inte alls är anpassad för användning av privatpersoner. Och det skulle ju bara hjälpa pc-spelarna, inte de som köpt konsolversionerna, som nämdes ovan.

Lawbreakers är en helt annan sorts spel. The Crew körs på en gigantisk karta med massor av spelare, t.ex.

Finns ju massor av personer som har egna servrar hemma eller hyr in sig på en dedikerad server hosting. Klart att dom skulle kunna ge spelarna möjlighet att skapa privatservrar om dom ville, dom vill givetvis inte bara lägga ner tiden för att fixa det för det kostar pengar. Det skulle inte bara hjälpa pc-spelare utan konsolspelare också. Konsoler kopplar upp sig datorer också, dom har inga specialservrar.

Jag ser inte heller hur the crew skulle vara speciellt bara för det är en stor karta. Folk har gjort privatservrar för mmo-rpgs som world of warcraft och liknande.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kanske. Osäker hur det funkar i The Crew, möjligen är det krångligt om saker sköts av servrarna. Jag vet inte, men offline-läge hade ju varit en bra grej.
Det kan vara så att det inte går att köra den här servermjukvaran på en vanlig pc. Spelet är helt byggt för online-spelande och servermjukvaran kanske inte alls är anpassad för användning av privatpersoner. Och det skulle ju bara hjälpa pc-spelarna, inte de som köpt konsolversionerna, som nämdes ovan.

Lawbreakers är en helt annan sorts spel. The Crew körs på en gigantisk karta med massor av spelare, t.ex.

Tänk om det ändå fanns sätt för privatpersoner att köra servrar?

Finns så otroligt många exempel på Onlinespel som med hjälp av dedikerade team hållits vid liv långt efter dess utgång, Starwars Galaxies eller Warhammer Online tex. Finns även andra exempel på där man lyckats, Wow, Ultima Online mfl, ser inte varför just spel A skulle vara omöjligt att genomföra när B - Ö lyckats. Visst det kanske går som en påse skit, precis som att det kan vara sjukt svårt att få många gamla Windows spel att fungera på en modern dator men jag har ändå möjligheten att göra det om jag vill och jag tycker inte det ska vara upp till en Publisher att avgöra om jag tycker det är värt att göra det eller inte. Sen finns det säkerligen en hel del andra problem med att släppa källkod osv men sådant har ju gått att lösa tidigare så.

Redaktör
Skrivet av MammaMuu:

Finns ju massor av personer som har egna servrar hemma eller hyr in sig på en dedikerad server hosting. Klart att dom skulle kunna ge spelarna möjlighet att skapa privatservrar om dom ville, dom vill givetvis inte bara lägga ner tiden för att fixa det för det kostar pengar. Det skulle inte bara hjälpa pc-spelare utan konsolspelare också. Konsoler kopplar upp sig datorer också, dom har inga specialservrar.

Jag ser inte heller hur the crew skulle vara speciellt bara för det är en stor karta. Folk har gjort privatservrar för mmo-rpgs som world of warcraft och liknande.

Flera saker än om det är möjligt spelar in, t.ex. kvalitets- och support-grejen jag var inne på (om servern funkar skit finns risk att vissa ger företaget skulden, trots att de inte hostar). Sen är antalet spelare jätteviktigt. Om det bara körs av några hundra så kan kostnaden bli alldeles för hög för företaget. The Crew 2 verkar ha haft under 1 000 spelare på Steam sedan Motorfest släpptes, och första spelet har gissningsvis varit mindre.

Företag fattar beslut utifrån sina förutsättningar, som kostnad och anseende hos kunderna. Om The Crew har få spelare och det är krångligt eller dyrt att låta spelarna själva sköta det, är det förmodligen ett medvetet val efter överväganden att riskera goodwill på att släcka spelet. Som kund kan man tycka att valen ibland är skeva, men man får väl ändå förutsätta att det inte sitter ett gäng apor i varje styrelserum bara för att man tycker annorlunda.


signatur
Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Varför hålla igång serverar till ett spel som nån knappt spelar, kostar nog mer än vad det är värt.
9 år är en lång tid.

Ubisoft kan stänga ner officiellt stöd om dom vill, men spelet ska fortfarande vara tillgängligt och spelbart genom privata servrar, offline-läge eller annan lösning. Spel ska bevaras för framtiden precis som böcker, filmer, musik etc men istället ses dom som snabbmode eller billiga leksaker som kan kastas bort så fort det nya kommer. Det kommer sluta med att spel släpps med sämre och sämre kvalitet och ses som nästintill värdelösa då de ligger på sin dödsbädd redan dagen efter release, medan spelkonsumenter bara får ett vagt löfte om tillgång till ett spel för sina pengar (som kan hävas när dom helst).

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Flera saker än om det är möjligt spelar in, t.ex. kvalitets- och support-grejen jag var inne på (om servern funkar skit finns risk att vissa ger företaget skulden, trots att de inte hostar). Sen är antalet spelare jätteviktigt. Om det bara körs av några hundra så kan kostnaden bli alldeles för hög för företaget. The Crew 2 verkar ha haft under 1 000 spelare på Steam sedan Motorfest släpptes, och första spelet har gissningsvis varit mindre.

Med det argumentet bör alla spel förstöras när officiell support upphör, någon kan ju börja kasta skit på EA för att det fortfarande finns buggar i Ultima 7. Ser just den delen iaf som ett ickeproblem då det annars hade vart en stor grej redan nu då det som sagt finns hostade spel som körs utanför officiella kanaler redan nu.

Redaktör
Skrivet av Komured:

Med det argumentet bör alla spel förstöras när officiell support upphör, någon kan ju börja kasta skit på EA för att det fortfarande finns buggar i Ultima 7. Ser just den delen iaf som ett ickeproblem då det annars hade vart en stor grej redan nu då det som sagt finns hostade spel som körs utanför officiella kanaler redan nu.

Det är väl ändå skillnad på singleplayer-spel och spel som är helt beroende av välfungerande servrar. Men inofficiella servrar har du kanske rätt om, jag bara gissar hur företag som är måna om sitt anseende kan tänkas resonera. Det kan förstås funka olika hos olika företag också.


signatur
Skribent

Tänkte precis posta den där. Älskar att han går in så hårt för det där.

Utmärkt kanal i övrigt. En av få jag följt någon längre tid på Youtube. Han har i regel originella perspektiv, ofta på doldisspel.

Medlem

Jag antar att spelet haft micro-transaction. 9 år, om det bara varit initial kostnad är imponerande. Mycket dlc kanske?

"Att låta spelarna själva sätta upp servrar är förmodligen omöjligt med tanke på spelets storlek."

Lagring kostar fuck-all nu för tiden. Det som kunde vara problem är bandbredd som kanske krävs för, om det är många spelare (svårt att veta vad MMO inner nu för tiden).
Men att sätta upp en server för 32 polare, eller liknande, borde inte vara ett problem. Det hade också varit en ok lösning från ubi:s sida. En sådan patch är inte 💯 men då kan man kanske spela lite tillsammans.

Medlem

Förstår helt att det är dyrt att hålla servrarna igång. Men en del av "rörelsen" just nu är protester till att spel per default idag kräver en server som är igång. Och det var ju full revolt över det när Diablo III lanserades som "always online" krav men idag är det ju standard. Och det är det jag är ganska emot. Men just Crew var ju ett Online spel så där förstår jag att det blir dyrt. Men att ge en ett "offline" alternativ kanske på plats. Som sagt, jag har aldrig förstått varför en server ska vara inblandad när jag vill slakta monster i single player.

Gnällkuk

När det kommer till bilspel blir det väl lite kinkigt eftersom man har licensierat oficiella märken och modeller utöver t ex musik ibland. Just i det här fallet så tror jag inte de hade juridiskt kunnat släppa en offline-patch.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Känns tråkigt men håller med dig, finns en gräns för hur länge man kan bekosta serverplatser. Men utan att veta någonting så borde det gå att lösa att man kan spela eller lösa det själv. Om inte annat för game-preservation.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av lonian:

Nu har jag pratat med supporten & dom tog bort alla The Crew 1 inkl från PS4 & XBO från butiken. Så enkelt var det.
Kolla får du se https://www.proshop.se/Spel/The-Crew-Microsoft-Xbox-360-Racin...


signatur

PEACE✌️

Medlem

Jag tillhör den kategorin som ofta köper fler spel än jag hinner med att köra. Jag har ju köpt The Crew tidigare med syftet att spela det när andan faller på. De har ju fått mina pengar, och nu står jag här och kan inte köra det.
För att jämföra med film så skulle de plocka bort Robocop 1 när det finns både del 2 och 3, och sedan säkerställa att man inte kan titta på den första.

Redaktör
Skrivet av Hale2000:

Jag tillhör den kategorin som ofta köper fler spel än jag hinner med att köra. Jag har ju köpt The Crew tidigare med syftet att spela det när andan faller på. De har ju fått mina pengar, och nu står jag här och kan inte köra det.
För att jämföra med film så skulle de plocka bort Robocop 1 när det finns både del 2 och 3, och sedan säkerställa att man inte kan titta på den första.

Då är det förstås surt. Men spel blir ju gamla med tiden, och allt gammalt man äger kan inte köras på nutida system.

Det är svårt att jämföra mp-spel med film eftersom film inte kostar på samma sätt när den är släppt. Har man den fysiskt räcker det med rätt mediespelare.


signatur
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Förståeligt att Ubisoft stänger ner ett nio år gammalt spel, men de gör det onödigt svårt för sig själva.

#krönika, #the-crew, #ubisoft


Att Need for speed rivals fortfarande körs, spelet är äldre än The crew. Förvånar mig inte om det har minst lika många spelare, rivals har tillräckligt med spelare för att kötta online iaf. Jävligt synd det här med online spel, att spel ska raderas. Fast de går säkert bankrupt om låta servrarna rulla på ett tag.

Medlem

Jag tror att de flesta har full förståelse för att servrarna stängs ner efter 9 år. Det är att spelet blir helt obrukbart som är svårsmält.

123
Skriv svar