Rykte: Nästa Xbox-konsoler blir en stationär och en bärbar enhet

Medlem
Skrivet av lonian:

Du menar kanske att majoriteten av Xbox spelare spelar digitalt.

Kollar vi i det här forumet så har du ju ett svar att de flesta kör fysiskt. FZ länk

Ganska ointressant av vad en liten klick svenskar på FZ säger 🥱

Medlem
Skrivet av DieZe:

Inga problem för mig, man får välja rätt spel bara 30 fps lirar jag sällan/aldrig i och spelar 99% av tiden på konsol Nintendo kan välja en mellanväg, behöver inte vara sämst hårdvara eller den bästa hårdvaran, ta något vettigt bara som kan prestera lite gött, förstår inte riktigt varför du inte kan köpa det med? Eller tycker du 30 fps och jättelåg resolution är önskvärt?

Nä, jag håller med dig och hoppas på sådan förbättring på Switch 2, även om jag tycker 30 fps är Ok beroende på vilken genre det är.
Det är mer de återkommande beskrivningarna folk har av att Switchen är sämsta hårdvaran eller att den presterar exceptionellt dåligt för att den t.ex. inte hänger med gamla PS4/Xbox One och definitivt inte PS5. Men grejen är den att åtminstone sedan PSP och PS Vita, som ansågs vara kraftfulla bärbara när de släpptes, så har Switch laggat bakom de stationära konsolerna i ungefär samma takt som de gjorde sett till vad den presterar. Även Steam Deck som släpptes först 2021 har ju i praktiken bara beräkningskraft i nivå med bas-PS4, så bärbara kommer ju även när Switch 2 släpps att vara långt efter de dagsaktuella stationära konsolerna.

Nu har vi ju dock "turen" att gamla PS4 och Xbox Series S förmodligen kommer fortsätta hålla tillbaka den tekniska utvecklingen av många multiplattformsspel även de kommande 3-4 åren, så då kanske Switch 2 har chansen att hänga med bättre när den tekniska ambitionen står och stampar ganska mycket

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Ganska ointressant av vad en liten klick svenskar på FZ säger 🥱

Xbox är väl också en ganska liten klick av den totala försäljningen av spel samt att GP hjälper till att ta bort intresset.

Jag skulle tro att fysiskt är betydligt större hos Playstation och Nintendo, fast absolut störst hos Nintendo.

Finns många fördelar hos fysisk media och i vissa fall handlar det om traditioner. Typ att det är roligare att ge bort ett spel i present än att ge presentkort. Det finns i alla fall en målgrupp som är ganska stor för fysisk media.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Xbox är väl också en ganska liten klick av den totala försäljningen av spel samt att GP hjälper till att ta bort intresset.

Jag skulle tro att fysiskt är betydligt större hos Playstation och Nintendo, fast absolut störst hos Nintendo.

Finns många fördelar hos fysisk media och i vissa fall handlar det om traditioner. Typ att det är roligare att ge bort ett spel i present än att ge presentkort. Det finns i alla fall en målgrupp som är ganska stor för fysisk media.

Det finns många fördelar hos digitalt också, typ att man kan dra ner det direkt när man köpt det, att man inte kan råka repa nån skiva, att man kan logga in på sitt konto jos en kompis och ha tillgång till alla sina spel osv. Personligen kör jag nästan helt digitalt även på switchen, återgår aldrig till fysiskt som jag bara ser som negativt (med utgångspunkt från hur jag använder mina spel). Förstår dock att vissa föredrar fysiskt, exempelvis om man vill ha lådorna framme, säljer spelen begagnat eller vill låna ut skivan till kompisar osv.

123
Skriv svar