Medlem
Flightradar

Är det någon som brukar använda det? Åkte en helikopter vid mig fram och tillbaks. Tänkte jag skulle kika på Flightradar men det fanns ingenting i närheten av mig, endast flygplan väldigt långt bort. Är det något jag gör fel? Eller kostar det extra ifall man vill se "allt"? Någon som vet?

Medlem

Det låter som att helikoptern inte hade en aktiv transponder och att alternativa metoder inte fångade upp den pga. låg altitud eller liknande.

Källa:
https://www.flightradar24.com/how-it-works

Medlem
Skrivet av warp:

Det låter som att helikoptern inte hade en aktiv transponder och att alternativa metoder inte fångade upp den pga. låg altitud eller liknande.

Källa:
https://www.flightradar24.com/how-it-works

Tack

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Är det någon som brukar använda det? Åkte en helikopter vid mig fram och tillbaks. Tänkte jag skulle kika på Flightradar men det fanns ingenting i närheten av mig, endast flygplan väldigt långt bort. Är det något jag gör fel? Eller kostar det extra ifall man vill se "allt"? Någon som vet?

Jag brukar sitta o kika efter militära flyg ibland, Brukar vara en hel del spanings/radar plan kring ukraina!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Inte alltid polishelikoptrar kör med ADS-B på, och försvarsmaktens dito gör det i princip aldrig.
Sen tycker jag ett bra alternativ till FR24 är ADS-B Exchange, brukar se fler kärror där än på FR24.

Jag är lite av en avgeek, så jag brukar ha ADS-B Exchange öppet rätt ofta. Inte minst när det är något över (ambulanshelikoptrar ser jag i praktiken dagligen). Numera brukar även ambulanshelikoptrar begränsa vilken data som delas från register (enl. LADD), och det kan också göra att de inte syns på en del tjänster så som Flightaware eller Flightradar24.

Skrivet av Soulless:

Jag brukar sitta o kika efter militära flyg ibland, Brukar vara en hel del spanings/radar plan kring ukraina!

Vårt eget SVF645 har kört mycket vid Polens östliga gräns och området kring Kaliningrad det senaste året, intressant att följa.
ADS-B Exchange kan filtrera plan med militärflagg, så man endast ser dem - mycket aktivitet på sina ställen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar