Inlägg av Joakim Kilman

Inlägg som Joakim Kilman har skrivit i forumet

Fascinerande spel.

Oerhört sorgligt. Önskar honom så klart allt det bästa den sista tiden.

För jävla charmigt spel. Dags att ta upp det igen nu när det är släppt på riktgit.

Jag älskade första spelet (förutom delar av slutet), och har för all del sett fram emot uppföljaren. Men när jag läser att de inte tar ut svängarna ordentligt i narrativet så går andan ur mig lite. För att en uppföljare till Hellblade ska vara riktigt meningsfull måste den peta, riva och dra i såret MER, inte mindre.

Jag ska spela det vid tillfälle, absolut, men av det jag tycker mig utläsa av recensionen är risken för besvikelse överhängande för min del. Vi får se.

Mutant: Year Zero är äkta svensk nationalromantik. Vi vill ju gärna vara så himla moderna i Sverige, så varför inte ligga extra i framkant med lite fin postapokalyps?

Skrivet av Guld:

Detta spel ska ha släppts även till xbox, men när man går in på xbox store ja spelet är i xbox store shoppen med bild, men det står: ej tillgängligt för närvarande?
Vad handlar detta om?
Har sett denna text ej tillgängligt för närvarande på flera andra spel med långt bak i tiden?
Även spel som har släppts till xbox store som jag köpt och laddat ner och spelat kan senare i xbox store shoppen ändras till ej tillgängligt för närvarande??
Alltså WTF??

Det har inte släppts till Xbox än, om jag förstått det hela rätt. Det ska släppas någon gång nu i maj.
Har du köpt ett spel så går det i regel fortfarande att ladda ner även om det slutar säljas.

Skrivet av Mikael Berg:

Det är rätt kort, så det ska nog hinnas med!

Låter bra.
Utmärkt recension, för övrigt.

Jag har haft det här i kikaren ett tag. Får se när jag kan hinna spela det. Blir helt klart mer intresserad efter recensionen.

Jag har testat det lite, men orkar inte när det är så här tungrott att köra. Väntar på färdiga releasen istället.
Men miljöerna är förbannat atmosfäriska.

Skrivet av Legerdemain:

Tack för välkomnandet!

❤️

Tjenare, Leger! Trevligt att råkas igen, fin text!

Just den där startsträckan är det som gör att jag bara inte orkar. Inte just nu, i alla fall.

Skrivet av Grodan:

En väldigt stor logisk lucka var jag med om när jag en kompis lirade Worms när jag var liten. Han vann över mig med en kamikaze attack. Men när reprisen visades blev det fel så han dog först och jag vann istället. Vi höll på att garva ihjäl oss. Kanske mer en bugg, men oavsett väldigt bristande logik

Också varit med om just det. Väldigt rolig bugg. Även hänt mig i flera fotbollsspel att en repris plötsligt visar att målvakten räddar det som blev mål alldeles nyss.

Skrivet av Slutbossen:

Man ser ju på flera fiender att de har terminatorvibbar medans vissa är straight up Giger/aliens eller en blanding av de två. Nu ger denna designsoppa spelet sin unika touch men ja, storyn blir bara rent nonsense.

Det är en härlig röra.

Introt till Journey to Silius försöker tappert, men förgäves, att ge någon sorts narrativ inramning till ett spel som först utvecklades som ett Terminator-spel. Resultatet är rent nonsens. En atombomb (?) slår ner i en stad. Orelaterat (?) dör huvudpersonens farsa i en olycka (är det atombomben som kallas olycka?). Sen hittar man en diskett där farsan skrivit att han "hört talas om några terrorister" och ber en att "avsluta hans uppdrag" (vad det nu ens är). Sen visar det sig, när man börjar spela, att "terroristerna" är en blandning av allsköns rymdvarelser med enorma resurser.

Skitbra spel, dock.

https://www.youtube.com/watch?v=pYmVf3GlhfY

Älskar Steamworld Heist. Har spelat igenom det rätt många gånger på olika plattformar. En uppföljare är på tiden.

Skrivet av Majoren:

Tycker karaktärerna känns en smula för modernt skrivna för att det på allvar ska kännas trovärdigt som "interaktiv dokumentär", mycket moderna jargonger och svordomar etc.

Sånt där är alltid svårt. De kan ju inte prata tidsenligt, för då skulle ingen begripa ett smack. Men för modern jargon i ett historiskt spel kan vara distraherande. Jag kan bli väldigt distraherad av motsatsen också. Har överlag väldigt svårt för den "rollspelsengelska" man lägger sig till med i en del spel, som nu senast i Dragon's Dogma 2, eller en del Final Fantasy-spel, och så vidare.

Ah, jag var för gammal för spelet.

Skrivet av Mike Stranéus:

Jag har Truberbrook liggandes till Switchen. Men aldrig fått tummen ur.

Och jag är med dig till 100 procent. Spel får gärna vara långsamma. Eller visual novel. Men måste alla bitar klaffa ordentligt.

Japp.

Tänkte precis posta den där. Älskar att han går in så hårt för det där.

Utmärkt kanal i övrigt. En av få jag följt någon längre tid på Youtube. Han har i regel originella perspektiv, ofta på doldisspel.

Skrivet av feistin:

Absolut - vill inte på något sätt degradera din recension men för mig träffade den på pricken vad jag gillar med Fallout.

Ser också att den verkar gå bra vilket verkar ge oss en säsong 2 - etta på IMDBs lista i popularitet. Kul!

Hoppas såklart detta också kan skynda på en Fallout 5 - vore ju kanon för dem att rida på vågen nu.

Ville mest påpeka att jag i allra högsta grad är en Fallout-veteran. Det är viktigt för anseendet, ju