Inlägg av pastapapa

Inlägg som pastapapa har skrivit i forumet

Nja. Det beror väl på hur man ser på det.
Jag har aldrig spelat så få AAA-spel som idag, och jag har aldrig spelat så mycket indietitlar UTAN all form av mikrotransaktioner som idag.

Summa: jag bryr mig inte, folk får rösta med plånboken som med allt annat.

Skrivet av robbis:

Cyberpunk 2077 har varit ett av de bästa spelen någonsin sedan dag 1... Nu är det bara ÄNNU bättre

Jag fattar varför vi får riktiga jävla skitspel vid release idag.

Kul för CD Projekt Red. Kan tänka mig att flera i studion ville mer än vad som blev vid release. Men hey, ett år senare tyckte jag det var ett kanonspel. Kan tänka mig att det är utmärkt idag även med DLC.

Skrivet av Molotov:

Tror det beror mer beror på att PoP release hade blivigt mer anonym pga Hades 2

Är det inte precis det som är underförstått?

Fattar deras beslut helt och hållet, tror det är helt rätt. Varför tävla med en blockbuster om man kan välja bättre förutsättningar?

Vill minnas att andra spelutvecklare gjort liknande ting tidigare, eller om det var tvärtom - bra spel som drunknat i ett annat spels succé?

Skrivet av Bro Exotic:

Låter riktigt smart att köpa ett företag som inte kan gå i vinst och har 70 miljoner euro i skulder. Vad kan gå fel?

Ett bolag som inte går med vinst och har skulder kan fortfarande vara ett värdefullt bolag (patent, produktlinje, logistisk kedja, nätverk osv).

Om uppköp av andra bolag bara betydde att man tittade på resultatraden och skuldsättningsgraden hade det varit otroligt mycket enklare att göra affärer.

Med det sagt så betyder det inte att det här kommer gå bra för Corsair, men det är inte dömt att misslyckas på förhand bara på premisserna ovan…

Skrivet av kebbe:

Synd att det inte blir några konsekvenser för sånt här beteende. De satt alltså över ett år med spelet innan studion lades ned och under den tiden lade man inte en sekund (eller ett öre) på att försöka leverera det man sålt och lovat i form av DLC.

lol

Jag skrev ytterligare en kommentar i förra tråden.

Skrivet av pastapapa:

Ah, jag missförstod. Jag ser att materialet utlovades redan från (innan?) release, inte november förra året. Nevermind

Även om jag tycker studion självklart bör bestraffas så kommer inte det här att vara avskräckande för folk som förbokar. Få sympatier från min sida…

Skrivet av Sarato:

Men det säger väldigt mycket om montörerna själva inte skulle våga sig sätta på de planen de själva bygger. Det visar på total inkompetens från ledningens håll.

Jag vet inte om det måste vara så talande.
Varför äter inte folk som jobbar på korvfabrikerna korv? Försäkringsmäklare skulle aldrig teckna sina egna försäkringar. Jag som jobbat många år i telecombranschen skulle aldrig vara kund hos de stora operatörerna.

Skrivet av Devan:

Inte så konstigt, Hades va ju inte många som hade ögonen på när det väl släpptes men med tanke på hur bra det va så är det så klart att många va sugna på att plocka hem uppföljaren.

Skall göra en prediction:

Silksong kommer ha över 2 miljoner samtliga spelare när det väl släpps.

Jämför det med Hollow knight som hade en peak på 20k spelare för att det precis som Hades va många som upptäckte senare.

https://steamcharts.com/app/367520

Jo, vid det här laget så är väl Silksong som Jesus. Folk lär ju trilla av stolen när (om?) det släpps 😂

Man tjänar ju inte på att ha ihjäl sina kunder, så jag är inte särskilt orolig. Jag tror inte gemene man förstår hur många miljoner flygningar som äger rum per år och att risken för död därför är minimal.

Men jag har full respekt för folk som är rädda, eller väljer att inte resa, alternativt resa på andra sätt för att den här typen av händelser sker.
Däremot tycker jag det är synd att influera andra med sin egen rädsla.

Skrivet av jehuty:

Hur man än vänder på det har det fortfarande gått 1 år.

Ah, jag missförstod. Jag ser att materialet utlovades redan från (innan?) release, inte november förra året. Nevermind

Har man sagt 2024 så har man ju fortfarande drygt 7 månader på sig...

Att sparka på dumskallar som fortfarande förbokar spel kan vi väl göra i andra sammanhang. Redfall är en sk död häst, heh.

Fan vad coolt. Gillar när man hittar något sidospår som detta - jag har länge velat se Joe Hisaishi och hans orkester spela musiken från Studio Ghibli-filmerna.

Some day!

GLaDOS kommer sopa banan med Bowser

Skrivet av Kazutoyo:

Jag är så galet tråkig när det gäller chips. Estrella dillchips var favoriten som barn och den har jag hållit mig till alla dessa år, dom få gånger jag köper chips så blir det alltid Estrella dillchips, testar aldrig något nytt.

Inget fel med att ha en traditionell smak som favorit… men det får ta mig fan vara rätt då - OLW:s dill OCH gräslök är ju bättre på precis alla sätt och vis. Har du någon särskild anledning till att du köper Estrellas, typ att dina föräldrar sitter i styrelsen på Estrella?

on thread: om man nu ska välja utifrån tillverkare så säger jag lantchips. Utmärkta, simpla smaker. Tätt följda av gårdschips som också är utmärkta, men ibland tar ut svängarna för mycket.

Wow, det var man inte beredd på! Har 400h+ på första och ser det som det bästa deckbuilderspelet jag spelat. Höga förväntningar!

Trailern gjorde mig dock inte alls sugen, men det är väl mer för att jag avskyr cinematiska trailers…

Hollow Knight och Witcher 3 har bjudit på grymma och svåra bossfighter på olika sätt, men den som jag minns allra bäst (där nostalgin troligtvis spelar den avgörande rollen) är fighten mot TzTok-Jad för en Fire Cape i gamla RuneScape.

Jag snackar om den här:

Jag inser att nostalgin kanske bestämmer allt i det här läget...

Skrivet av Shadee:

Ok, förstår. Det blir specifikt för svenska användare om inte Valve bygger upp ett eget system. Bank-id och liknande finns inte i så många andra länder.

Så blir det en kontroll när man sätter in pengar och en kontroll till om man vill köpa något som klassas som hasardspel, men övrigt är fritt fram att handla för sina insatta pengar.

Ish. Jag vet att jag föreslår en lösning som är svår att implementera globalt. Det är därför det är mer av en idé/önskan än konkret förslag.

Men, ja.

Skrivet av Shadee:

Föresten så har vissa länder (t.ex. Frankrike) förbjudit lootlådor för att det räknas som gambling.

Valve har dock hittat ett kryphål och erbjuder användare att tjuvkika i lådan så de ser vad de kommer få om de köper en nyckel. Kruxet är att alla lådor kommer visa samma sak tills man köpt nyckel och öppnat en låda, sedan får man ett nytt skin som man kan förhandskika på. Så det är precis samma sak ändå.

https://www.polygon.com/2019/10/1/20893490/cs-go-loot-box-x-r...

Det visste jag inte, tack. Vidrigt måste jag säga. Det som sker i praktiken är ju enbart att du behöver gambla en gång färre eftersom du vet vad utfallet är för FÖRSTA kistan. Man kan även argumentera för att man kan sluta gambla en gång tidigare, eftersom man vet vad NÄSTA utfall är, men så funkar ju inte missbruk.

Jag insåg förresten att artikeln handlade om tredjepartssidor, men det har jag ingen aning om. Det är väl snarare Valve som i första hand ska korsfästas för de miljarder bolaget tjänat hittills.

Skrivet av Shadee:

Ok, så du menar att det ska krävas legkontroll när man använder sina insatta Steampengar? Som en dubbelkontroll? En när man sätter in pengar och en när man köper t.ex. en nyckel för att öppna en låda? Eller har jag uppfattat fel?

Ja, du har uppfattat minst en del fel. Insättning av pengar i spel vill jag inte kommentera. Man kan köpa mycket med insatta pengar utöver lootlådor.

Jag uttrycker en vilja att se strikta kontroller om man ska köpa ett objekt eller en tjänst som involverar hasardelement. En nyckel till en lootlåda är ett sådant objekt, likaså en kista. Att köpa en hatt för 1000kr skiter jag fullständigt i - det är en ren transaktion utan hasardelement, dvs en röd trollkarlshatt för 1000kr. Du vet vad du köper och för vilket belopp.

Ska du däremot köpa en nyckel/kista som i exemplet ovan, då anser jag att det ska kontrolleras. Sen om det är en tvåsteg- eller femstegskontroll får jag inte lön för att skapa. Min spontana tanke var i linje med hur Swish fungerar. Den transaktionen kräver BankID varje gång, och det är inte särskilt jobbigt enligt mig.

Skrivet av Keneay:

Konton med "värdefulla" skins eller items har sålts hit och dit i evighet. Det var väl nu när det blev för enkelt att göra det genom en marknadsplats som man fått upp ögonen för det så det visar ju bara hur långt efter lagstiftningen och myndigheter är när det gäller teknisk kompetens.

Skin gambling har ju trots allt utförts helt öppet i 10 års tid utan att myndigheterna brytt sig men bättre sent än aldrig.

Helt rätt. Som alltid med myndigheter så tar det tid innan ett problem adresseras, särskilt om det till en början är ett nytt ”läskigt” (med myndighetsperspektivet i åtanke) fenomen som ju TF, CS och DotA-lådor faktiskt var.

Skrivet av Thane:

Men just i CS2 måste du köpa en nyckel för att kunna öppna lådorna. Varje gång jag har behövt göra det så har det krävts BankID. Problemet med halvligg utanför CS2 är svårare för Valve att göra något åt.

Skrivet av YmerXE:

på steam? känns som dom är ganska slappa när det kommer till bankid. man slår in sina ccv siffror och det brukar räcka för dom flesta köpen 🤔

Skrivet av Thane:

Då kan man ju hoppas att barnen inte har tillgång till sina föräldrars ccv-siffror

Nu var det många år sen jag spelade CS/DotA och såg lootlådor live, men min uppfattning är också att det räcker med ett registrerat bankkort, och det sker ju generellt vid ett tillfälle. Sen räcker det som ni säger att man kan/har sparat CCV-siffrorna.

Skrivet av Shadee:

Tänk även på att vem som helst kan köpa ett Steam giftcard, t.ex. fysiskt i butik, aktivera och sedan köpa nycklar för att öppna lådor.

Sådant går inte att stoppa, vi kan ju inte ha 18-års gräns på att köpa ett Steam-giftcard för då måste det ju även vara 18-års gräns på giftcards från Playstation, Nintendo med mera

Nu pratar vi om olika saker. Jag säger inte att giftcards ska regleras, jag säger att hasardelement i spel ska kräva 18-års gräns (identifikation per transaktion, t.ex.).

Skrivet av Ducci:

Det är alltid nån som inte hänger med riktigt som börjar grina, skins och handel av skins är en stor del av Counterstrike.
Det ger skins ett riktigt värde utanför spelet så väl som i spelet.

-Det går inte att skydda mot korkad, och CS är inte ett barn spel.

Va? Vad försöker du säga?