Inlägg av mttbolle

Inlägg som mttbolle har skrivit i forumet

Live Service aka Multiplayer Beta, EA? Skeptiskt, men det vore ju kul med ett bra spel i serien. BC2 och BF3 var de sista jag spelade riktigt mycket, tycker det det snabbt utför där efter 4an tyvärr.

Skrivet av YmerXE:

alldeles för grått för ens smak. D3 gick verkligen och blev väldigt bra, tog lite tid men är en höjdare nu 😊

Finns det möjligtvis kontroller-support för D3 (PC) i dagsläget?

Well, väntar ändå på PC versionen så jag har accepterat att jag hinner nog bli 40 innan dess.

Skrivet av PeTTs0n:

Även efter 2.11 (och 2.12) känner jag själv att spelet fortfarande är en rätt buggig sörja. Tänkte testa att spela igenom det igen då senaste gången jag körde igenom det var någon gång i version 1.5 och jag inte har rört Phantom Liberty innan.

Trafiken är totalt värdelös, att försöka köra något fordon med mus och tangentbord känns hopplöst oavsett vilken känslighetsinställning man väljer, och CDPR rekommenderar ju själva att man inte gör det. Samtidigt finns en lång rad andra spel som lyckas bra mycket bättre med att lösa det. GTA-serien som det primära exemplet i liknande genre.

Andra trafikanters AI är totalt hopplös, och jag har tappat räkningen på hur många gånger jag kört in i/blivit inkörd i av bilar som svänger vänster från högerfiler eller höger från vänsterfiler i korsningar. Kaskadeffekten när man kör in i en bilist som får "panik" och bränner iväg hejdlöst in i andra trafikanter (och ofta fotgängare) som i sin tur får "panik" o.s.v. är också rätt... komisk. AI:n i trafiken tar liksom ingen som helst hänsyn till någonting runtomkring den allt som oftast.

Hur motorn hanterar fordon (no pun intended) och deras fysik är också klart tveksam - med plattan i mattan i en fyrhjulsdriven variant av en Type-66 (som ska vara en tämligen biffig kärra) kan det komma någon liten bil, exempelvis en Galena, och accelerera förbi. När man lyfter från marken är det inte direkt något momentum som bibehålls utan man flyger stelt som en pinne. Har också sett bilar som clippar ner i marken och fastnar ett antal gånger, även om det inte är riktigt lika vanligt som det var för mig i 1.x, då hände det så gott som varje spelsession. Och det totalt inlevelsedödande med att det är massa trafik i fjärran som egentligen inte existerar utan slutar renderas så fort man närmar sig ska vi helst inte prata om. När man spawnar fordon i Dogtown (PL) spawnas de ofta en bra bit upp i luften, och ramlar ner på vad som än är under dem. Strålkastare på bilar är av/på lite godtyckligt (både på ens egen och andras), har inte dragit hem modden som låter en sätta på och stänga av sådana grejer själv, men det borde väl lösa åtminstone det problemet.

Saker som clippar genom andra utöver trafiken är inte heller ovanligt, vapen som borde ligga på marken svajar fram och tillbaka genom den titt som tätt. Ibland är det tvärtom, det är en hel del föremål jag sett sitta fast i luften - från loot (vanligt) till exempelvis explosiva gasflaskor (mindre vanligt). T-posande NPC:er har jag också sett några stycken, och förare av fordon som sitter fast i luften i deras förarställning, fast utan fordon, har också funnits ett antal. Två poliser har stått mitt i vägen i ~100 timmar i min senaste genomspelning, de gör absolut ingenting utan står still mitt i gatan på exakt samma ställe hela tiden, vilket blockerar all NPC-trafik när man är där. Blivit påkörda någon gång men nästa gång man åker förbi korsningen står de så glatt kvar på samma ställe.

Sen undrar jag vem det är som fick den "genialiska" idén att ha W och S bindade till både spelarrörelser och att välja konversationsalternativ, kraftig facepalm på det. Andra märkliga idéer är att de nu gjort en icke-dödlig genomspelning så gott som hopplös, då varje förvaring av kroppar automatiskt är dödlig numera, av någon konstig anledning (att lägga en medvetslös individ i bakluckan på en trasig bil känns bra märkligt att det skulle ta livet av dem).

Kontinuitetsproblem är inte heller helt ovanliga, fått en drös "sms" från personer som om jag inte hade gjort quests jag redan klarat av. Efter någon quest i spelet fick jag dessutom problemet att jag inte kunde spara, varken manuellt eller några autosaves skapades. Enda sättet att lösa det var att fast-travel:a och *direkt* efteråt spara. En annan kul bugg jag har nu sedan 2.12 (GOG) är att buggrapporteringsverktyget kraschar *varje* gång jag startar spelet. Spelet startar så snällt men buggrapporteraren (RedEngineErrorReporter.exe) kraschar direkt när spelet startas.

Prestandan är också fortfarande rätt tveksam, att en 5900X med ett 3080 ska kämpa så med att driva runt spelet i 1080p (högsta inställningar på allt utom RT, som ligger någonstans låg-medel) och långtifrån alltid komma upp i 60FPS är trist. DLSS gör att vissa grejer ser rejält smetiga ut, kanter på bilrutor inifrån när man rör på kameran, som exempel. Lustigt nog var det även någon DLSS-konfiguration jag testade som gav mig sämre FPS i benchmarken än med DLSS helt avstängt, med exakt samma inställningar i övrigt. GGWP, nVidia.

Och allt det här är om man totalt bortser från vad CDPR gick ut med att spelet skulle vara och innehålla innan release... nej, CDPR förtjänar i mina ögon fortfarande rätt skarp kritik för sitt alster. Det må ha sina ljusa sidor och stundtals vara ett helt okej spel, men absolut inte i paritet med vad som utlovades innan släpp och vad det borde vara. Tycker även det nya talangträdet som kom i 2.x och "hackingen" numera är bra mycket tristare än de var innan. Kul att en del verkar gilla spelet, för mig är det väl en 6/10, 7/10 på sin höjd. Vid släpp var det 4-5/10, var otroligt trasigt för mig då.

Är du säker på att du spelar 2.x versionen? Visst, trafiken är inte topp men det är ju verkligen inte en så stor deal när jag finner att spelet handlar om i stort sett allt förutom bilar och majoriteten av det du upplevt dåligt verkar vara trafiken. Det är mycket spel utöver det; trafiken är mest ett nödvändigt element för att binda ihop världen känner jag då jag håller med att den inte är bäst och öppna världen kan upplevas stelare än andra spel. Men det nya trädet är ju kanon! Det innan hade ju knappt några förmågor; majoriteten var små ökningar i procentuella skillnader och några övriga som inte riktigt kändes i slutändan. Nu finns det en massa roliga, unika och klassspecifika, förmågor.

Din prestanda är tokig. Har också en 3080 och kör i 21:9 1440p, DLAA och kommer över 60 fps.

Klart dina upplevelser är lika värda som annans, men det låter som att du har haft otur på varenda punkt. Synd att du inte har funnit det roliga även efter 2.x, men jag håller inte med om att spelet är dåligt. Det är inte dåligt, men alla tycker inte om alla spel, och så är livet.

Ha det bäst!

Jaaaa tack snälla!

Bra, CDPR! Om ni någonsin blir osäkra över vad som, tänk "what would Gabe do?", så kommer ni säkert fram till ett bra beslut.

Skrivet av totte1015:

Förstår inte hur man kan tycka det är roligt att spendera en jädra massa tid på vattnet för att tjäna lite deg, för att sedan casha in det, för att endast kunna spendera det på kosmetiska saker som man vill "visa upp"

Det är resan och inte målet som är poängen.

Det har vart ett tokbra år för spel. Vilka releaser! Men jag har som mest väntat på detta spel och det är sjukt trist att det lanserades i så dåligt skick. Blir väl till att vänta 6-12 månader känns det som.

Började med Alan Wake 2 igår, kväll och natt. Jag blir rädd i skräckspel och fy fan vilken blandning av spelglädje och sitta på spänn det var hela tiden. Det blir inte bättre av att det är skog liksom; varenda rörelse och skugga är sus somfan. Ska nog spela lite under dagen idag.

Vill... ha... nu...!

Fan vad skoj! Längesen jag plockade upp min Quest 2 nu, men detta ser mycket spännande ut.

Vet inte om det är moddarna som ställer till det eller val av scenet, men det kändes ganska meh när jag kikar på den här videon lustig nog. Däremot om jag aktiverar Path Tracing på min maskin så är det sjukt mycket snyggare och allting känns som att det hör till världen.

Den här videon är bättre. Här ser man verkligen skillnaden!

Skrivet av ActualAir:

Tack, där sparade du mig pengar på ett onödigt inköp av Cyberpunk 😃!

To be fair though, så är det väl en shooter i första hand och det jag finner skoj när jag spelar är att just det att jag är en halv-maskin som hoppar högt, slår hårt, kapar ben och är helt enkelt en mördarmaskin. Så även om det absolut är långt ifrån BG3´s val och konsekvenser, så finner jag det inte tråkigt för det.

Växlar mellan Baldurs Gate 3 och Cyberpunk 2077!

Fan vad skoj!

Skrivet av Zerox_no1:

Byggde mig en build igår som känns ganska säker. De har ju verkligen gjort om skill-trädet (mer än vad jag hade förväntat)!

Trevligt, HZD var rätt skoj men har också hört lite dåligt om Forbidden West när det kommer till kartor med tusen ikoner. Har lite svårt för sånt idag. Men, alltid kul med fler spel till fler plattformar. Önskar att Ghost of Tushima och Bloodborne kommer till PC hellre än Forbidden West.

Skrivet av xXG13HaZeXx:

Har nån av dessa pods nån inside man hos Microsoft eller Bethesda annars är det väl ganska ointressant, bara folk som sitter och killgissar likt mig ovan 👆

Jag har hört det på någon av Giant Bomb, Waypoint/Remap Radio, The Nextlander Podcast eller Brad & Will Made a Podcast. De brukar ha lite koll så min magkänsla säger att det stämmer.

Also:
Denna artikel
"However Xbox marketing general manager Aaron Greenberg ultimately shut that talk right down, stating that "Starfield will be launching exclusively on Xbox Series X , S and PC".