Yoshi-P: "Se på en SSD som ett måste för Final Fantasy XVI på pc"

Robot
Yoshi-P: "Se på en SSD som ett måste för Final Fantasy XVI på pc"

Även om utvecklarna lovar att optimera så mycket de kan.

#Final-fantasy-16, #Square-enix


Medlem

Gött, dags att lämna gårdagens begränsningar och omfamna framtiden.

Medlem

Finns det ens någon som har en dator som når upp till minimum kraven men inte har SSD?
Finns det någon poäng med att försöka optimera det hårt för en sekundär lagringsenhet?

Känns som att optimera det för roterande diskar är ett stort slöseri med resurser...
Ska bli intressant att se ifall det fungerar på Steam Deck och om det i så fall hur bra det fungerar med extern lagring(flashkort).

Medlem

Nice, men har inte några höga förväntningar. Optimeringen på PS5 är inget att hänga i granen. Visst, combat-delen flyter i 60fps men i 720p…

Medlem

Så det är dags att byta ut min Quantum Bigfoot? NEVER!

Medlem

Hade ju varit najs om spel faktiskt nyttjade ens lagringshastighet mer än de gör i dagsläget. Vad för nytta har man av 2000-5000mb/s+++ läs/skriv när spelen ändå inte använder mer än några hundra mb/s på sin höjd?

Medlem

Saknar när utvecklare optimizerade spel mer. Nu har vi spel som tar 200+ GB och kan inte ens gå att spela med en vanlig HDD fastän spel för 10 år sedan som såg bättre ut gick perfekt att spela med en vanlig HDD.
Perfekt example på detta är "Halo Infinite", deras credit screen är en mp4 video som tar up runt 2gb i lagring, detta är en svart bakgrund med vit text.

Medlem

Haft SSD sedan 2010. Finns det någon som inte har en SSD år 2024 när spelet kommer?

Gnällkuk
Skrivet av jeppe109:

Gött, dags att lämna gårdagens begränsningar och omfamna framtiden.

Gårdagens? SSD är inget nytt påfund.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Finns det nån som inte har en SSD idag? Är väl standard sen länge sen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Gårdagens? SSD är inget nytt påfund.

Syftade på HDD.

Quake-konnässsör

Jag tänker köra spelet från floppy diskar enbart ! Pfft SSD, det är djävulens påhitt

Medlem

Jag kommer aldrig kunna gå tillbaka från nvme till vanlig hårddisk igen


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + bHaptics Tactsuit x16

Gen
Medlem
Skrivet av Roqka:

Nice, men har inte några höga förväntningar. Optimeringen på PS5 är inget att hänga i granen. Visst, combat-delen flyter i 60fps men i 720p…

Är väl rätt säkert att man slipper 720p iaf Trots allt lär man kunna stänga av Dynamic Resolution.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Perfekt example på detta är "Halo Infinite", deras credit screen är en mp4 video som tar up runt 2gb i lagring, detta är en svart bakgrund med vit text.

Men det fattar du väl att credits måste bli inspelad i 8k, annars blir ju hela känslan förstörd

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Saknar när utvecklare optimizerade spel mer. Nu har vi spel som tar 200+ GB och kan inte ens gå att spela med en vanlig HDD fastän spel för 10 år sedan som såg bättre ut gick perfekt att spela med en vanlig HDD.
Perfekt example på detta är "Halo Infinite", deras credit screen är en mp4 video som tar up runt 2gb i lagring, detta är en svart bakgrund med vit text.

Jesus vad pinsamt att inte rendera credits ingame, där hade det tagit ett par kilobyte att lagra....
Jesus vad pinsamt att göra det med video
Jesus vad pinsamt att inte veta hur man komprimerar videon

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Hade ju varit najs om spel faktiskt nyttjade ens lagringshastighet mer än de gör i dagsläget. Vad för nytta har man av 2000-5000mb/s+++ läs/skriv när spelen ändå inte använder mer än några hundra mb/s på sin höjd?

Hastigheten spelar inte SÅ stor roll. Fördelen med SSDs har alltid varit accesstiden. HDDs har sisådär 100 ggr högre accesstid.
Så ofta skulle man klara sig med en SATA SSD, även om datahastigheten kan vara nice ibland. Men nej, dom flesta utnyttjar den nog dåligt, inkl jag själv.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Hastigheten spelar inte SÅ stor roll. Fördelen med SSDs har alltid varit accesstiden. HDDs har sisådär 100 ggr högre accesstid.
Så ofta skulle man klara sig med en SATA SSD, även om datahastigheten kan vara nice ibland. Men nej, dom flesta utnyttjar den nog dåligt, inkl jag själv.

Det är ju det jag säger. De nyttjar inte hastigheten, så hastigheten spelar inte SÅ stor roll. Det har ju börjat komma lite med microsoft Direct Storage eller vad det heter, men nästan inga spel som nyttjar det än och det är bra långt efter första SSDerna kom.

Gnällkuk
Skrivet av jeppe109:

Syftade på HDD.

Ja, det förstod jag men att byta ut HDD till SDD var något som var på tapeten när GTA V släpptes... till PS3.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, det förstod jag men att byta ut HDD till SDD var något som var på tapeten när GTA V släpptes... till PS3.

Och ändå ska utvecklare behöva "varna" för att ssd kan komma att krävas för nya spel 😄

Men ja vi är väl egentligen i ett läge där även SSD börjar bli gårdagens teknik.

Medlem

Precis, bara konsumera och köp det nyaste hela tiden! Utvecklare kan ju bara skylla på fattiga gamers istället för att optimera spel.

Gnällkuk
Skrivet av jeppe109:

Och ändå ska utvecklare behöva "varna" för att ssd kan komma att krävas för nya spel 😄

Men ja vi är väl egentligen i ett läge där även SSD börjar bli gårdagens teknik.

Haha, ja sjukt är det egentligen


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Det är ju det jag säger. De nyttjar inte hastigheten, så hastigheten spelar inte SÅ stor roll. Det har ju börjat komma lite med microsoft Direct Storage eller vad det heter, men nästan inga spel som nyttjar det än och det är bra långt efter första SSDerna kom.

Hastigheten utnyttjas om den behövs.
Det gör den inte.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Hastigheten utnyttjas om den behövs.
Det gör den inte.

..............det är ju det jag säger. Den behövs inte, för de har inte kodat så de kan nyttja ens dators fulla prestanda. Om jag behöver vänta 15-30s när den laddar en bana or whatever, och min cpu/gpu/minne/hdd inte går i taket, då finns det mer prestanda att hämta och kortare laddtider att få.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

..............det är ju det jag säger. Den behövs inte, för de har inte kodat så de kan nyttja ens dators fulla prestanda. Om jag behöver vänta 15-30s när den laddar en bana or whatever, och min cpu/gpu/minne/hdd inte går i taket, då finns det mer prestanda att hämta och kortare laddtider att få.

Nej, vi pratar inte samma sak. Det är andra saker som sätter stopp i SSD:n än datahastigheten. Tror inte att spelen är så dåligt kodade i allmänhet att dom inte skulle utnyttja det dom kan.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Nej, vi pratar inte samma sak. Det är andra saker som sätter stopp i SSD:n än datahastigheten. Tror inte att spelen är så dåligt kodade i allmänhet att dom inte skulle utnyttja det dom kan.

Inte? Spel är kodade för att nyttja allt de kan på en konsoll, sedan får vi en mer eller mindre bra port till pc som är hästlängder kraftfullare men iomed spelet bara är kodat till konsolls begränsade beräkningskapacitet, och överföringshastighet på deras SSDs, så har de inte möjlighet att helt ändra om koden för att nyttja allt PCn kan leverera.

Det är därför microsoft släppt DirectStorage, för att faktiskt nyttja en SSDs fulla överföringshastighet, men det är ytterst få spel som nyttjar det ännu.

1
Skriv svar