Senua's Saga: Hellblade II

Robot
Senua's Saga: Hellblade II

Psykosen hänger kvar, men något står inte rätt till.

#hellblade-2, #senuas-saga-hellblade-ii


Medlem

Synd, jag tror Xbox hade behövt en fullpoängare nu men mellanmjölken fortsätter tyvärr. Hänsynslöst dyra projekt men ljummet mottagande. Aldrig roligt att se singleplayer projekt prestera dåligt, särskilt inte i dessa live-service mikrotransaktionstider vi lever i…

Medlem

Tack för en trevlig recension.

Ja det verkar spridda skurar på betygen.

Verkar vara lite mer av samma, fast väldigt mycket snyggare. Det låter inte jättepositivt för mig personligen då jag inte tyckte första var någon jättehit. Men, är tillräckligt intresserad för att köra igenom det, speltiden är kort så.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Redaktör

Stor spridning på betygen. 5/5 från Eurogamer, 58/100 från PC Gamer. Men över 80 i snitt på Open/Meta, så det verkar vara ett bra spel i grund och botten.

Game Pass-läge!


signatur
NuZ
Testpilot

Tack för trevlig recension! Blir att spela i helgen mellan Xdefiant matcherna


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Är det bara jag eller ser huvudpersonen ut som Overly Attached Girlfriend? 😅

Medlem

Det är nog precis som ettan ett spel som landar olika hos olika spelare. Pusslandet i ettan såg jag som en trevlig paus från de usla striderna. Och om detta är ett snyggare spel med en protagonist som har utvecklats med långt bättre strider, så är det nog ett spel som passar mig. Om inte annat så är det skönt att huvudkaraktären inte är en klassisk spelhjälte. Och det faktum att det är kort är en bonuspoäng från mig.

Jag kommer spela detta!

Medlem

Jag har fortfarande inte spelat det första, men jag äger det på skiva. Jag trodde det skulle komma en PS5 patch, men det gjorde det aldrig. Ska de porta uppföljaren så hoppas jag att de patchar originalet först (innan nedläggning av studion).

Medlem

Va, det är redan ute?
Har sett nästan noll markandsförning för spelet.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Ja det första spelet är ju inte för alla så kan förstå de spridda recensionerna. Själv gillar jag långsamma storydrivna spel så kommer definitivt att spela det. Problemet jag kan se ibland är att sådana spel inte på samma sätt som t ex souls-spel får passande recensenter tillsatta vilket får betygen att bli väl blandade.

Redaktör
Ponny
Skrivet av MacNille:

Va, det är redan ute?
Har sett nästan noll markandsförning för spelet.

Imorgon! Rättelse: idag. Och faktum är att den svala marknadsföringen kritiserats och diskuterats. Märkligt!

Men spela det kommer jag göra, garanterat.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Imorgon! Och faktum är att den svala marknadsföringen kritiserats och diskuterats. Märkligt!

Men spela det kommer jag göra, garanterat.

Imorgon? Det är ju ute idag


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Pratade själv med polarna om det. Ettan har 88 på metacritic men vi själv tycker det var ett 7/10 eller 3/5 spel. ”En glorifierad walking simulator” som en av de sa. Är ett väldigt individuellt spel vad man tycker om det.

Själv är jag nöjd om Hellblade 2 är som ettan fast lite bättre och modernare. Sen kan man ju fråga sig om Xbox själva ens trodde på spelet för jag har inte sett någon marknadsföring alls, trots att de visat upp det varje event de haft sen 2019. Eller om de redan bestämt sig för att stänga studio oavsett resultat så de sket i det.

Medlem

Blir garanterat att spela! Inget av det som skrivs som negativt ser jag som negativt, snarare tvärtom. Tycker fler spel borde satsa på mera pussel och mindre action/strider, det om något kan ju förstöra spel. Korta spel som dessutom skippar all onödig utfyllnad i någon semi-öppen värld är också att föredra.

Medlem

Negativ på prestandan? De flesta rescensioner jag läst har gett den plus
Blir köp då jag gillade ettan och detta ser bra bättre ut,enligt mig iaf

Redaktör
Ponny
Skrivet av marsson90:

Imorgon? Det är ju ute idag

My bad. Jag som snurrat ihop det!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Efter 1,5 timme in känns detta som en 4 av 5..
Precis som första spelet så är detta ett rätt speciellt spel, jag har iaf inte spelat ngt som är jämförbart med Hellblade.

Att recentionen efterfrågar mer djup i narrativet känns konstigt när det är ett så kort spel...

ELF
Medlem

Hellblade var snyggt. Men tyckte inte det var så värst bra. Så blir ingen tvåa för min del.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Som vanligt är recensenter mer hårda mot MS exklusiva. Hade Sony legat bakom detta hade det fått 10/10 överallt och internet hade vält.

Medlem
Skrivet av 9-11:

Som vanligt är recensenter mer hårda mot MS exklusiva. Hade Sony legat bakom detta hade det fått 10/10 överallt och internet hade vält.

Ja allt är nog en enorm konspiration mot precis ditt favoritföretag.

Medlem

Ser intressant ut... även om jag är lite tveksam. Kanske slår till på båda spelen efter sommaren.

Medlem

Låter fint det här, hoppas jag hinner börja spela ikväll


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Jag spelar på Xbox Series X men detta är ett spel som inte tilltalar mig alls och jag vill att det gör det för vi får en inte så mycket spel.

Medlem

Har inte spelat första Hellblade. Men kommer köra igenom spelen efter varandra för bästa upplevelse.

Medlem

Microsoft kan inte göra toppspel spel längre så jag är inte förvånad att detta verkar högst mediokert.

Medlem
Skrivet av Razuco:

Jag spelar på Xbox Series X men detta är ett spel som inte tilltalar mig alls och jag vill att det gör det för vi får en inte så mycket spel.

2023 släpptes ca 500 spel till Xbox och ca 600 till Playstation. Hur mycket vill du ha egentligen och hur mycket tid har du?

Men jag kan förstå också. Senua är ett speciellt spel. Jag jag gillar att Microsoft vågat satsa på ett lite smalare spel som det, men samtidigt kanske inte rätt drag att inte satsa på den breda massan. De behöver ju verkligen en succe någon sådan kommer inte Senua vara för dom. Men förjäkla snyggt är det.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ja allt är nog en enorm konspiration mot precis ditt favoritföretag.

Även om jag kanske inte håller med exakt i det hen skriver innan, så tänker jag att det finns nog en viss sanning att det är lättare att ge höga betyg och hylla spel från stora företag med bättre rykten än stora företagen sämre rykten, en vill ju inte stå ut från mängden för mycket. Där tex både Nintendo och Sony kanske får lite mera hyllning än dom kanske borde med sina titlar och där Microsoft som verkligen är i ett negativt strålkastarljus just nu, är enklare att bara vara ärlig med eller stämma in i kör kring.

Moderator | Testpilot
Skrivet av gundemannen:

Även om jag kanske inte håller med exakt i det hen skriver innan, så tänker jag att det finns nog en viss sanning att det är lättare att ge höga betyg och hylla spel från stora företag med bättre rykten än stora företagen sämre rykten, en vill ju inte stå ut från mängden för mycket. Där tex både Nintendo och Sony kanske får lite mera hyllning än dom kanske borde med sina titlar och där Microsoft som verkligen är i ett negativt strålkastarljus just nu, är enklare att bara vara ärlig med eller stämma in i kör kring.

På vissa ställen, kanske. Men här på FZ så går vi utefter vad spelen levererar. Är spelet bra så får det en trea, mycket bra en fyra osv. Som vanligt är sådant där också från person till person.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Skrivet av gundemannen:

Även om jag kanske inte håller med exakt i det hen skriver innan, så tänker jag att det finns nog en viss sanning att det är lättare att ge höga betyg och hylla spel från stora företag med bättre rykten än stora företagen sämre rykten, en vill ju inte stå ut från mängden för mycket. Där tex både Nintendo och Sony kanske får lite mera hyllning än dom kanske borde med sina titlar och där Microsoft som verkligen är i ett negativt strålkastarljus just nu, är enklare att bara vara ärlig med eller stämma in i kör kring.

Man kan påverkas mentalt av trender, förväntningar och annat, men att det skulle sänka ett snittbetyg märkbart ser jag som helt uteslutet. Det är ju spelet som bedöms, om recensionen skulle bygga på skribentens uppfattningar om ett företag eller en produkt så skulle det lysa igenom. Och just det här spelet får ju både höga och rätt låga betyg.


signatur
Medlem

Jag tror det är en trollfabrik som ligger bakom alla låga betyg på MS-exklusiva titlar. MS kan inte göra något dåligt, egentligen.

123
Skriv svar