Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Då kan det ju komma senast onsdag då kanske. Du får uppdatera när du får det. För jag har läst att det tar exakt 7 dagar för många.

Nu har jag min Steam deck på laddning!

Första intrycken, laddsladden är rätt kort. Jag har längre sladdar, tyvärr går det inte att byta sladd då den sitter fast i strömadaptern.
Jag har dock en laptopladdare.

I handen noterar jag att L1 och R1 knapparna känns väldigt högt upp när man greppat Steam decken vilket ger en lite oergonomiskt sätt att trycka på. Alla andra knappar ligger rätt.

Dags att starta upp den för första gången.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nu har jag min Steam deck på laddning!

Första intrycken, laddsladden är rätt kort. Jag har längre sladdar, tyvärr går det inte att byta sladd då den sitter fast i strömadaptern.
Jag har dock en laptopladdare.

I handen noterar jag att L1 och R1 knapparna känns väldigt högt upp när man greppat Steam decken vilket ger en lite oergonomiskt sätt att trycka på. Alla andra knappar ligger rätt.

Dags att starta upp den för första gången.

Trevligt. Min står skickas snart, men borde komma som din då typ nästa vecka.

Kan man kanske använda sin laddare från telefonen?

Ja spännande, är taggad som fan. Vilket spel ska du pröva först?

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Trevligt. Min står skickas snart, men borde komma som din då typ nästa vecka.

Kan man kanske använda sin laddare från telefonen?

Ja spännande, är taggad som fan. Vilket spel ska du pröva först?

Jo man kan anväbda vilken laddare man vill, det laddas via usbc.
Men med den simplaste mobilladdaren lär inte gå att spela med samtidigt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo man kan anväbda vilken laddare man vill, det laddas via usbc.
Men med den simplaste mobilladdaren lär inte gå att spela med samtidigt

Jag har inte mycket kunskap om det. Tänker att det går att spela och den laddar samtidigt om något saktare på Switch. Vet inte om det går att jämföra?

Jag har snabbladdare om det dessutom påverkar också.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Ja spännande, är taggad som fan. Vilket spel ska du pröva först?

Jag laddar hem och testar massor av spel just nu, men första som jag ska spela genom är Patrick's Parablox sen ska jag även klara ut Pixel Junk Eden. Båda dem fungerar jättebra på Steam Deck.

Jag har en önskelista på Steam när jag behöver köpa fler spel.
---
A Short Hike
Rollerdrome
Tales from Space: Mutant Blobs Attack
DuckTales: Remastered
Shadow Complex Remastered
Klonoa Phantasy Reverie Series


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ni som uppgraderat SSDn, vilken köpte ni?

Medlem

Använder ni någon docka/ adapter för att ansluta till en monitor? Jag tänkte det kan underlätta för att gå in i desktop mode för att fixa lite grejor. JSAUX har fått bra betyg men i forum verkar det som att det för vissa slutat att fungera när Steam uppdaterat firmware. Jag behöver ingen dyr grej, men vill ju gärna att det inte buggar ur och slutar att fungera.

https://steamcommunity.com/app/1675200/discussions/0/34480873...


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Använder ni någon docka/ adapter för att ansluta till en monitor? Jag tänkte det kan underlätta för att gå in i desktop mode för att fixa lite grejor. JSAUX har fått bra betyg men i forum verkar det som att det för vissa slutat att fungera när Steam uppdaterat firmware. Jag behöver ingen dyr grej, men vill ju gärna att det inte buggar ur och slutar att fungera.

https://steamcommunity.com/app/1675200/discussions/0/34480873...

Jag väntar på den officiella.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Köpte Mad Max på steam rea igår. 40spånn,har redan klarat det på konsol, men jävlar vad fint det var på decken. 60fps på max utan drops. Rekommenderas starkt för dem som inte kört det eller vill köra det igen handheld.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag väntar på den officiella.

Tror nog jag ska vänta också. Läser nu att vissa bild konverterare har brickat Steam deck. När ström kabeln är ansluten samtidigt så laddas batteriet upp till 100% och börjar sedan dränera batteriet fast den är "dockad" och blir någon konflikt där.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Betalade vår andra steam deck igår kväll så nu är det bara att invänta grabbens som förhoppningsvis hinner komma innan jul skönt då hinner man spara lite extra.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag laddar hem och testar massor av spel just nu, men första som jag ska spela genom är Patrick's Parablox sen ska jag även klara ut Pixel Junk Eden. Båda dem fungerar jättebra på Steam Deck.

Jag har en önskelista på Steam när jag behöver köpa fler spel.
---
A Short Hike
Rollerdrome
Tales from Space: Mutant Blobs Attack
DuckTales: Remastered
Shadow Complex Remastered
Klonoa Phantasy Reverie Series

Det enda jag känner igen, A Short Hike 😂

Segt att det står skickas snart fortfarande på min deck.

Medlem
Skrivet av robbis:

Köpte Mad Max på steam rea igår. 40spånn,har redan klarat det på konsol, men jävlar vad fint det var på decken. 60fps på max utan drops. Rekommenderas starkt för dem som inte kört det eller vill köra det igen handheld.

Samma! Tänkte testa när jag väl får min. Grym rea på den.

Medlem
Skrivet av robbis:

Då håller vi tummarna.

Nu kom mejlet 🎉 I den här takten så är det bara två veckor innan de är ikapp med förbokningarna och man kan köpa direkt!

Medlem

Mitt mail kom precis allt betalt och klart.

Medlem
Medlem

Nu är min på väg! Fick mail i torsdags, och nu lämnade den Nederländerna Då börjar F5andet av trackingsidan


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Nu är min på väg! Fick mail i torsdags, och nu lämnade den Nederländerna Då börjar F5andet av trackingsidan

Får man ett nytt mail när den skickats ?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Får man ett nytt mail när den skickats ?

Nej inte länderna imellan. Jag skaffade en annan app då fick jag när den kom till nederländerna samt malmö.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Nej inte länderna imellan. Jag skaffade en annan app då fick jag när den kom till nederländerna samt malmö.

Vad då för app ? Hur följer ni sändelsen ? Jag har betalat och fått bekräftelse. Men inget mer mail ?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Vad då för app ? Hur följer ni sändelsen ? Jag har betalat och fått bekräftelse. Men inget mer mail ?

Jag fick ett mail från Steam med en trackinglänk som jag följer iaf. Tror att går man in på sin order i Steam så finns länken där med.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Vad då för app ? Hur följer ni sändelsen ? Jag har betalat och fått bekräftelse. Men inget mer mail ?

AfterShip heter appen. Du får notiser när den kommer länderna imellan. Jag fick precis min steam deck så nu jävlar.

Medlem

Betalade min idag. Se när den dyker upp 🥳

Medlem

Ni som fått era, hur levererades decken? Gick det över till Postnord? Säger den ska levereras innan EOD, men frågan är hur och om det lämnas till ett serviceställe. Tänker då dom saknar portkod etc.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Ni som fått era, hur levererades decken? Gick det över till Postnord? Säger den ska levereras innan EOD, men frågan är hur och om det lämnas till ett serviceställe. Tänker då dom saknar portkod etc.

Yes den levereras till ett serviceställe, genom DB Schenker vill jag minnas.


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Medlem

Hämtar Steam Deck nummer 2 idag... nu blir det lan hemma i sängen


signatur

1# FZ Troll

Medlem

På Steam finns Retroarch gratis att ladda hem. Rekommenderar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av nikture:

Yes den levereras till ett serviceställe, genom DB Schenker vill jag minnas.

Får man sms när den ska hämtas ut ?

Medlem
Skrivet av lonian:

På Steam finns Retroarch gratis att ladda hem. Rekommenderar.

Kolla in EmuDeck rekommenderar starkt till alla Deck ägare


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Får man sms när den ska hämtas ut ?

Ja.

Skriv svar