Lost Ark släpps i kväll - förladda nu

Medlem

Vilken server kör ni på? Fler som spelar på Beatrice?

Medlem
Skrivet av Copa:

Vilken server kör ni på? Fler som spelar på Beatrice?

Jag startade en karaktär på Thaemine. Men det verkar som att det är kö på alla servrar.

Medlem
Skrivet av lyrael:

"Name is taken"... Detta lär bli svårt, varenda kombination jag provat Går inte att använda tecken eller mellanrum

använd mitt knep, lägg till något ovanligt före, som monster


signatur

//monster

Medlem

Majoriteten av de som klagar på MTX baserar det på den koreanska versionen, vilket jag tycker är orättvist.
Det finns ingen direkt pay2win i denna versionen av spelet, utan det lilla som finns är pay4convenience.

Att det sedan jämförs med diablo, path of exile och andra liknande spel förstår jag inte alls, då det enda de har gemensamt är att de är isometriska och styrs på ungefär samma sätt. I övrigt är detta som ett MMO.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Majoriteten av de som klagar på MTX baserar det på den koreanska versionen, vilket jag tycker är orättvist.
Det finns ingen direkt pay2win i denna versionen av spelet, utan det lilla som finns är pay4convenience.

Det beror helt enkelt på vad ens definition av pay2win är. Enligt mig är det pay2win, även om det kunde varit värre.

Skrivet av Dominus:

Att det sedan jämförs med diablo, path of exile och andra liknande spel förstår jag inte alls, då det enda de har gemensamt är att de är isometriska och styrs på ungefär samma sätt. I övrigt är detta som ett MMO.

Tar man bort MMO-aspekten ser det nästan exakt ut som Diablo eller PoE, så inte jättekonstigt att det jämförs mot dem


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Majoriteten av de som klagar på MTX baserar det på den koreanska versionen, vilket jag tycker är orättvist.
Det finns ingen direkt pay2win i denna versionen av spelet, utan det lilla som finns är pay4convenience.

Att det sedan jämförs med diablo, path of exile och andra liknande spel förstår jag inte alls, då det enda de har gemensamt är att de är isometriska och styrs på ungefär samma sätt. I övrigt är detta som ett MMO.

Jag skulle nog påstå att det har ungefär lika lite/mycket gemensamt med Diablo 3 som med WoW (för att nämna två kända titlar). Det är helt enkelt någonstans mitt emellan.
Vad gäller p2w så vet jag inte hur många som verkligen kallar det så...hade det varit sådana mekaniker hade det knappas fått samma genomslag i väst. Det är dock illa nog med QoL (quality of life) som man kan köpa, och anledningen är uppenbar, men jag ska ta det ändå. Folk misstar gärna QoL som någonting positivt, när det i själva verket handlar om att utvecklaren mycket medvetet lagt in oönskade element som gör spelet så trögt och irriterande att man kommer bli villig att betala för att få slippa det.

Den som tycker att det är en positiv spelutveckling kanske borde tänka om. De som tycker det kan vara en fair deal för något som är gratis kanske borde fundera lite på den ekonomiska filosofin hos utgivaren, och varför de väljer att göra så här istället för att bara sälja spelet som vanligt. Ifall en utvecklare redan från början sätter ribban på den nivån så ska du ju som spelare inte tro att det på något sätt kommer att bli bättre ju mer tid du investerar i spelet.

Bara det enkla faktumet gör mig mindre sugen på att spela spelet, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det beror helt enkelt på vad ens definition av pay2win är. Enligt mig är det pay2win, även om det kunde varit värre.

Då har du lagt ribban så lågt att den knappt mäter en decimeter över marken. Finns ingenting i denna versionen av Lost Ark som gör att du kan köpa dig till en starkare karaktär.
Som jag skrev i en tidigare post, den som lagt 1000 spänn på spelet kommer inte vara starkare än någon som inte lagt ett öre.

Skrivet av Dunder:

Tar man bort MMO-aspekten ser det nästan exakt ut som Diablo eller PoE, så inte jättekonstigt att det jämförs mot dem

Och om de ändrar det till tredjeperson så blir det ju typ som en looter shooter! Dålig jämförselse bara för att det delar vissa aspekter av PoE osv.
Lost Ark har mer gemensamt med Guild Wars 2 än med Diablo.

Skrivet av Ender:

Vad gäller p2w så vet jag inte hur många som verkligen kallar det så...hade det varit sådana mekaniker hade det knappas fått samma genomslag i väst. Det är dock illa nog med QoL (quality of life) som man kan köpa, och anledningen är uppenbar, men jag ska ta det ändå. Folk misstar gärna QoL som någonting positivt, när det i själva verket handlar om att utvecklaren mycket medvetet lagt in oönskade element som gör spelet så trögt och irriterande att man kommer bli villig att betala för att få slippa det.

Den som tycker att det är en positiv spelutveckling kanske borde tänka om. De som tycker det kan vara en fair deal för något som är gratis kanske borde fundera lite på den ekonomiska filosofin hos utgivaren, och varför de väljer att göra så här istället för att bara sälja spelet som vanligt. Ifall en utvecklare redan från början sätter ribban på den nivån så ska du ju som spelare inte tro att det på något sätt kommer att bli bättre ju mer tid du investerar i spelet.

Bara det enkla faktumet gör mig mindre sugen på att spela spelet, tyvärr.

De som kallar det p2w är oftast de som läst en arg post på reddit om hur den österländska versionen är och baserar allt på denna.
Personligen skiter jag i om de tar betalt för QoL, då det inte är några större grejer som får mig att känna att jag MÅSTE ha det. Skönt, ja. Men när de månaderna jag har löper ut så tvivlar jag på att jag kommer lägga ytterligare pengar på spelet för att fortsätta ha dessa.

Lost Ark är det perfekta exemplet på hur MTX ska implementeras i ett MMO. Sen får du och övriga ogilla det hur mycket ni vill.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Då har du lagt ribban så lågt att den knappt mäter en decimeter över marken. Finns ingenting i denna versionen av Lost Ark som gör att du kan köpa dig till en starkare karaktär.
Som jag skrev i en tidigare post, den som lagt 1000 spänn på spelet kommer inte vara starkare än någon som inte lagt ett öre.

Kan inte hålla med. Tycker att alla köp som gör en karaktär starkare är p2w. Sen att man når endgame snabbare gör de facto att man kommer ha ett försprång jämfört med de som inte betalat.

Skrivet av Dominus:

Och om de ändrar det till tredjeperson så blir det ju typ som en looter shooter! Dålig jämförselse bara för att det delar vissa aspekter av PoE osv.
Lost Ark har mer gemensamt med Guild Wars 2 än med Diablo.

Ja, ändrar du Diablo till tredjeperson blir det också som en looter shooter? Det är liksom det ett hack'n'slash spel (som Lost Ark, Diablo och PoE) är.

Ser inte mycket gemensamt med Guild Wars 2 däremot.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Kan inte hålla med. Tycker att alla köp som gör en karaktär starkare är p2w. Sen att man når endgame snabbare gör de facto att man kommer ha ett försprång jämfört med de som inte betalat.

Ja, ändrar du Diablo till tredjeperson blir det också som en looter shooter? Det är liksom det ett hack'n'slash spel (som Lost Ark, Diablo och PoE) är.

Ser inte mycket gemensamt med Guild Wars 2 däremot.

Och där visade du att du inte verkar ha någon större koll på spelet mer än några videoklipp och stillbilder.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Och där visade du att du inte verkar ha någon större koll på spelet mer än några videoklipp och stillbilder.

Nåja, jag har ändå spelat det 33 timmar vid det här laget.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Ender:

[…]

Det är dock illa nog med QoL (quality of life) som man kan köpa, och anledningen är uppenbar, men jag ska ta det ändå. Folk misstar gärna QoL som någonting positivt, när det i själva verket handlar om att utvecklaren mycket medvetet lagt in oönskade element som gör spelet så trögt och irriterande att man kommer bli villig att betala för att få slippa det.

Den som tycker att det är en positiv spelutveckling kanske borde tänka om. De som tycker det kan vara en fair deal för något som är gratis kanske borde fundera lite på den ekonomiska filosofin hos utgivaren, och varför de väljer att göra så här istället för att bara sälja spelet som vanligt. Ifall en utvecklare redan från början sätter ribban på den nivån så ska du ju som spelare inte tro att det på något sätt kommer att bli bättre ju mer tid du investerar i spelet.

Bara det enkla faktumet gör mig mindre sugen på att spela spelet, tyvärr.

Väl skrivet.

Betalda QoL-grejer är ibland P2W light.

I vissa spel är det enormt svårt att bli en av de topp 20% på servern utan att pröjsa för QoL-grejerna.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Hade sett fram emot detta och gjorde en paladin nu när jag äntligen fick chansen att testa.

Från start fick jag sex olika attack-abilities, alla med kortare cooldown. Väldigt snabbt förstod jag att det inte passade min smak. Detta med att hålla koll på cooldowns och trycka av förmågor så fort dom kommer upp är inte min grej. Men det är ju tyvärr mycket så i spel nuförtiden. Gillar hellre när man får hålla koll på sina resurser, t ex mana, och väljer attacker och magier för att optimera sin effektivitet.

Sen såg inte Skill-trädet så spännande ut och inte heller framtida förmågor.

Så nej, blir pass på detta. Ber om ursäkt för negativiteten 🤐

Medlem
Skrivet av Copa:

Vilken server kör ni på? Fler som spelar på Beatrice?

Thirain


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Hade sett fram emot detta och gjorde en paladin nu när jag äntligen fick chansen att testa.

Från start fick jag sex olika attack-abilities, alla med kortare cooldown. Väldigt snabbt förstod jag att det inte passade min smak. Detta med att hålla koll på cooldowns och trycka av förmågor så fort dom kommer upp är inte min grej. Men det är ju tyvärr mycket så i spel nuförtiden. Gillar hellre när man får hålla koll på sina resurser, t ex mana, och väljer attacker och magier för att optimera sin effektivitet.

Sen såg inte Skill-trädet så spännande ut och inte heller framtida förmågor.

Så nej, blir pass på detta. Ber om ursäkt för negativiteten 🤐

Är alla karaktärer uppbyggda på samma sätt? Spamma abilitets, cooldown, repeat?
Förstår det behövs i dessa spel som alla andra liknande spel. Men vet ibland finns det vissa karaktär som har längre abilitets, passives. Så man behöver inte slå en viss tangent 100ggr/min

Medlem
Skrivet av AxxT:

Är alla karaktärer uppbyggda på samma sätt? Spamma abilitets, cooldown, repeat?
Förstår det behövs i dessa spel som alla andra liknande spel. Men vet ibland finns det vissa karaktär som har längre abilitets, passives. Så man behöver inte slå en viss tangent 100ggr/min

Med kortare cooldown menade jag i spannet 5 till 30 sekunder. Så var det iaf med paladinens och även bardens abilities. Så man spammar ju inte samma förmåga hela tiden, utan det blir en slags rotation där man vill trycka av dom bästa förmågorna så fort dom går att använda, antar jag.
Är inte heller så förtjust i att bara använda samma knapp hela tiden. Men detta med att ha flera snarlika attacker på cooldown tycker jag nog ändå är snäppet sämre.

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Med kortare cooldown menade jag i spannet 5 till 30 sekunder. Så var det iaf med paladinens och även bardens abilities. Så man spammar ju inte samma förmåga hela tiden, utan det blir en slags rotation där man vill trycka av dom bästa förmågorna så fort dom går att använda, antar jag.
Är inte heller så förtjust i att bara använda samma knapp hela tiden. Men detta med att ha flera snarlika attacker på cooldown tycker jag nog ändå är snäppet sämre.

Får nog testa detta

Medlem

Svarade Nepp på frågan men satt och lirade med en polare idag redan. Bara lvl 10 så i princip bara hunnit förbi början. Väldigt lökig story och lite tråkig design på karaktärerna, men annars fanns det hopp. Valde nog den tråkigaste underklassen i Bard, men skall testa något annat nästa gång jag startar.

Medlem

Några gubbar på runt 33+ nu. Ja det finns mycket som kunde vart bättre men det är roligare än vad det såg ut.

Tre minus direkt är extremt linjär leveling, utan möjlighet till andra vägar att levla. Kartorna är också extremt linjära och finns bara en väg att gå oftast.

Storyn och mycket av det känns för mycket asiatiskt för min smak så snabb skippar igenom allt vad konversationer heter. Bindat sido musknappen med macro för att auto "G" snabbt när jag håller in den. Också väldigt rörigt


signatur

The King is Back

123
Skriv svar