Skyrims fokus inte att vara mer tillgängligt
Är dagens spelare verkligen så otåliga att de inte står ut med att behöva fundera och klura lite innan de blir bra på ett spel?
Ja, den stora massan idag ser ut så. Det är fler som öppnat ögonen för spel som underhållning. Linjärt, skriptat, många cut-scenes, gärna quick time events, häsoregen, förenklat helt enkelt.
I Oblivion blev en del förändringar från Morrowind följande:
Kompass/GPS som pekar på nästa mål i ett quest, färre vapenklasser, färre rustningsklasser, färre formler, färre rustningsdelar, färre 'skills'/färdigheter samt 'fast travel anywhere'. Menysystem generellt anpassat för handkontroll och TV.
Globalt levelsystem så världen levlade upp med spelaren så att man skulle träffa 'lagom svåra' motståndare var man än befann sig i spelet.
Majoriteten bryr sig antagligen inte om spelmekanik och valfrihet. De vill ha en filmupplevelse där de blir överösta med achievements så att de mår bra och känner sig duktiga.
Alla skall uppleva exakt samma sak i ett spel. Att låta spelaren själv hitta på en lösning eller angripa problemet/fienden på olika sätt är förlegat verkar det som.
Det är sådant som säljer. Företagen vill maximera sin vinst och de levererar det som säljer mest till den nuvarande spelargenerationen. Kanske det svänger tillbaks om några år då de nuvarande spelarna tröttnat på 'quick time events'? Vem vet?
låter som spelutvecklarna anno 1983, sen kom Elite och slog försäljningsrekord, idag heter motsvarande spel minecraft. båda bevisar att det går att sälja spel som är motsvarigheten till korridor-shooters som är så hårt skriptade att du inte behöver ta några egna beslut. personligen önskar jag att dom blev fler, skyrim i fråga är inget jag kommer köpa till att börja med iaf. alt för konsolliferat och nerdummat verkar det som för att jag skall tycka om det.
edit. stavning.
Spännande år vi har framför oss, kommer alla gamla klassiska spel att bli förstörda eller ser vi spel som är lika roliga som sina föregångare men med ett enklare och tydligare interface? Eller blir det quicktime events och sen får vi lägga ner eller hänga på gog.com istället för fz?
Låter nästan som att man inte ska behöva välja klass alls utan att man kan träna i alla skills... känns lite fattigt. Finns ju en viss poäng med att tvinga spelarna att välja hur de vill fokusera sin karaktär, inte bara låta dom göra allt lika bra. Iofs lättare att balansera för man behöver inte balansera eller göra varje del speciellt intressant att använda.
Men jag vill se mer skillnader mellan skills, spells, vapen. Det ska vara skillnad på att använda ett svärd eller en yxa, hastighet, skada, räckvidd, typ av skada osv. Precis som det ska vara skillnad på is magi och eld magi. Det ska inte bara vara lite skillnad i grafiken medans båda gör samma skada. Låt magierna ha olika effekt, se till att dom kan kombineras magicka style för helt nya effekter. Det är vad som gör spel intressanta. Inte att allt streamlinas och görs likadant för att alla ska kunna ha alla skills och göra allting.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Äsch, ni antar ju en jäkla massa som han inte pratat om nu. Jag älskade Morrowind och det är väl några steg mer "hardcore" än Oblivion, men det var fan inte för att jag fick sätta ut massa stats som Morrowind var bra.
Jag tycker om tanken att man blir som man spelar istället för att chansa hur man tror man kommer vara utan att ha en aning. Jag startade om Oblivion och Morrowind flera gånger för att skapa den perfekta karaktären efter att jag äntligen förstod hur jag spelade. Det var inget moment jag tänkte "oh fy fan va hardcore jag är, nu skulle de där barnrumporna som spelar CoD se mig" över direkt.
Sedan är inte jag superglad i att konsol sätter riktningen för TES, men tror ändå att snubbarna på Betheda är tillräckligt nördiga för att göra det tillräckligt avancerat och låta mig njuta mer av världen och spelet i sig.
De har visat troll som ser riktigt ordentligt fula ut när de blir slagna av drakar, de har visat kill-moves i melee (från Fallout 3) och att man kan ha spells i vardera hand, inget de visat har visat något om at combat-systemet blir lika bra som i Dark Messiah of Might & Magic (FPS melee) eller Severence: Blade of Darkness (3rd person melee).
Håller inte med dig helt men du nämnde Severance och det vägde upp för allt! Snacka om att Severance hade ett fantastisk stridssystem och att någon borde göra uppföljare! Hade passat perfekt nu när folk blir imponerade av det betydligt sämre (rent stridsmässigt, spelet är grymt!) Demon's Souls.
Tack, äntligen någon som håller med om Severance... varför har ingen upptäckt detta guldfynd.
Att kunna slåss med svärd och sköld mot 3-4 fiender samtidigt har aldrig varit så spännande.
Fienden försöker cirkulera runt en och hitta luckor i ens försvar, slår man tillräckligt mycket på sköldarna så går de till slut sönder. Z-lock (som i Zelda) hjälper något offantligt.
Detta i kombination med typ Batman Arkham Assylums 250 animationer för fighting borde bli något underbart.
Äsch, ni antar ju en jäkla massa som han inte pratat om nu. Jag älskade Morrowind och det är väl några steg mer "hardcore" än Oblivion, men det var fan inte för att jag fick sätta ut massa stats som Morrowind var bra.
Jag tycker om tanken att man blir som man spelar istället för att chansa hur man tror man kommer vara utan att ha en aning. Jag startade om Oblivion och Morrowind flera gånger för att skapa den perfekta karaktären efter att jag äntligen förstod hur jag spelade. Det var inget moment jag tänkte "oh fy fan va hardcore jag är, nu skulle de där barnrumporna som spelar CoD se mig" över direkt.
Sedan är inte jag superglad i att konsol sätter riktningen för TES, men tror ändå att snubbarna på Betheda är tillräckligt nördiga för att göra det tillräckligt avancerat och låta mig njuta mer av världen och spelet i sig.
De har visat troll som ser riktigt ordentligt fula ut när de blir slagna av drakar, de har visat kill-moves i melee (från Fallout 3) och att man kan ha spells i vardera hand, inget de visat har visat något om at combat-systemet blir lika bra som i Dark Messiah of Might & Magic (FPS melee) eller Severence: Blade of Darkness (3rd person melee).
Håller inte med dig helt men du nämnde Severance och det vägde upp för allt! Snacka om att Severance hade ett fantastisk stridssystem och att någon borde göra uppföljare! Hade passat perfekt nu när folk blir imponerade av det betydligt sämre (rent stridsmässigt, spelet är grymt!) Demon's Souls.
Tack, äntligen någon som håller med om Severance... varför har ingen upptäckt detta guldfynd.
Att kunna slåss med svärd och sköld mot 3-4 fiender samtidigt har aldrig varit så spännande.
Fienden försöker cirkulera runt en och hitta luckor i ens försvar, slår man tillräckligt mycket på sköldarna så går de till slut sönder. Z-lock (som i Zelda) hjälper något offantligt.
Detta i kombination med typ Batman Arkham Assylums 250 animationer för fighting borde bli något underbart.
Kollade lite gameplay på det där Severance, striderna såg riktigt roliga och utmanande ut. Sånt ser man inte i dagens Rpg spel. :/
Bullox, så här snackar alla i branschen idag och det har är en snedvriden sanning som egentligen inte bryr sig om kärnfans utan strävar efter maximal bred/försäljning/vinst. Inte kan man klandra att företag vill tjäna pengar emen det är iaf en sida av myntet så att säga.
Ooooh the drama!
Bland det absolut roligaste i de tidigare Elder Scrolls spelen har ju varit att sifferpilla innan och skapa sin egen customkaraktär. Att kanske behöva spela om starten i början några gånger gjorde mig ingenting alls. Älskade att göra en tjuv som var expert på att smyga och få in critical shots med pilbåge och dessutom få namnge karaktärsrubriken själv. Kommer att sakna det så mycket i Skyrim.
Äsch, ni antar ju en jäkla massa som han inte pratat om nu. Jag älskade Morrowind och det är väl några steg mer "hardcore" än Oblivion, men det var fan inte för att jag fick sätta ut massa stats som Morrowind var bra.
Jag tycker om tanken att man blir som man spelar istället för att chansa hur man tror man kommer vara utan att ha en aning. Jag startade om Oblivion och Morrowind flera gånger för att skapa den perfekta karaktären efter att jag äntligen förstod hur jag spelade. Det var inget moment jag tänkte "oh fy fan va hardcore jag är, nu skulle de där barnrumporna som spelar CoD se mig" över direkt.
Sedan är inte jag superglad i att konsol sätter riktningen för TES, men tror ändå att snubbarna på Betheda är tillräckligt nördiga för att göra det tillräckligt avancerat och låta mig njuta mer av världen och spelet i sig.
De har visat troll som ser riktigt ordentligt fula ut när de blir slagna av drakar, de har visat kill-moves i melee (från Fallout 3) och att man kan ha spells i vardera hand, inget de visat har visat något om at combat-systemet blir lika bra som i Dark Messiah of Might & Magic (FPS melee) eller Severence: Blade of Darkness (3rd person melee).
Håller inte med dig helt men du nämnde Severance och det vägde upp för allt! Snacka om att Severance hade ett fantastisk stridssystem och att någon borde göra uppföljare! Hade passat perfekt nu när folk blir imponerade av det betydligt sämre (rent stridsmässigt, spelet är grymt!) Demon's Souls.
Tack, äntligen någon som håller med om Severance... varför har ingen upptäckt detta guldfynd.
Att kunna slåss med svärd och sköld mot 3-4 fiender samtidigt har aldrig varit så spännande.
Fienden försöker cirkulera runt en och hitta luckor i ens försvar, slår man tillräckligt mycket på sköldarna så går de till slut sönder. Z-lock (som i Zelda) hjälper något offantligt.
Detta i kombination med typ Batman Arkham Assylums 250 animationer för fighting borde bli något underbart.
Jag tjatar konstant till folk om hur otroligt Severance var men ingen vet att det ens existerar
Det är sånt sjukt guldfynd men antagligen var det före sin tid som så mycket andra juveler som gått förbi stora massan. Man var så nöjd efter varje strid och svetten ran nerför pannan för att inte göra de där dumma misstagen som hade gjort att man förlorat en lem eller två. Spelet är fortfarande fantastiskt men man vill ju veta hur bra det kunnat bli med dagens förutsättningar. Dark Souls börjar ju närma sig men stridssystemet måste uppgraderas ett par nivåer.
Äsch, ni antar ju en jäkla massa som han inte pratat om nu. Jag älskade Morrowind och det är väl några steg mer "hardcore" än Oblivion, men det var fan inte för att jag fick sätta ut massa stats som Morrowind var bra.
Jag tycker om tanken att man blir som man spelar istället för att chansa hur man tror man kommer vara utan att ha en aning. Jag startade om Oblivion och Morrowind flera gånger för att skapa den perfekta karaktären efter att jag äntligen förstod hur jag spelade. Det var inget moment jag tänkte "oh fy fan va hardcore jag är, nu skulle de där barnrumporna som spelar CoD se mig" över direkt.
Sedan är inte jag superglad i att konsol sätter riktningen för TES, men tror ändå att snubbarna på Betheda är tillräckligt nördiga för att göra det tillräckligt avancerat och låta mig njuta mer av världen och spelet i sig.
De har visat troll som ser riktigt ordentligt fula ut när de blir slagna av drakar, de har visat kill-moves i melee (från Fallout 3) och att man kan ha spells i vardera hand, inget de visat har visat något om at combat-systemet blir lika bra som i Dark Messiah of Might & Magic (FPS melee) eller Severence: Blade of Darkness (3rd person melee).
Håller inte med dig helt men du nämnde Severance och det vägde upp för allt! Snacka om att Severance hade ett fantastisk stridssystem och att någon borde göra uppföljare! Hade passat perfekt nu när folk blir imponerade av det betydligt sämre (rent stridsmässigt, spelet är grymt!) Demon's Souls.
Tack, äntligen någon som håller med om Severance... varför har ingen upptäckt detta guldfynd.
Att kunna slåss med svärd och sköld mot 3-4 fiender samtidigt har aldrig varit så spännande.
Fienden försöker cirkulera runt en och hitta luckor i ens försvar, slår man tillräckligt mycket på sköldarna så går de till slut sönder. Z-lock (som i Zelda) hjälper något offantligt.
Detta i kombination med typ Batman Arkham Assylums 250 animationer för fighting borde bli något underbart.
Jag tjatar konstant till folk om hur otroligt Severance var men ingen vet att det ens existerar
Det är sånt sjukt guldfynd men antagligen var det före sin tid som så mycket andra juveler som gått förbi stora massan. Man var så nöjd efter varje strid och svetten ran nerför pannan för att inte göra de där dumma misstagen som hade gjort att man förlorat en lem eller två. Spelet är fortfarande fantastiskt men man vill ju veta hur bra det kunnat bli med dagens förutsättningar. Dark Souls börjar ju närma sig men stridssystemet måste uppgraderas ett par nivåer.
Indeed, Severance var verkligen skit grymt, svårt och brutalt. Samt helt galet snyggt för sin tid med dynamiska skuggor och annat mysigt. Synd att det inte finns på typ GoG eller dylikt så man kan köpa det nu i fungerande version för nyare operativ-system
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Detta kommer bli ett inköp direkt. Biowere hade bara gjort bra spel tills Dr 2 kom. Detta kan bli skit också. Men tror knappast det. Utvecklings tiden är klart mycket längre. Sen att det är en open world med ny grafikmotor måste det ju betyda att tid har lagts ner.
Det tar alltid längre tid än man tror, sa Kanin. Hur lång tid tror du att det tar? frågade Ru.
Är dagens spelare verkligen så otåliga att de inte står ut med att behöva fundera och klura lite innan de blir bra på ett spel?
Ja, den stora massan idag ser ut så. Det är fler som öppnat ögonen för spel som underhållning. Linjärt, skriptat, många cut-scenes, gärna quick time events, häsoregen, förenklat helt enkelt.
I Oblivion blev en del förändringar från Morrowind följande:
Kompass/GPS som pekar på nästa mål i ett quest, färre vapenklasser, färre rustningsklasser, färre formler, färre rustningsdelar, färre 'skills'/färdigheter samt 'fast travel anywhere'. Menysystem generellt anpassat för handkontroll och TV.
Globalt levelsystem så världen levlade upp med spelaren så att man skulle träffa 'lagom svåra' motståndare var man än befann sig i spelet.
Majoriteten bryr sig antagligen inte om spelmekanik och valfrihet. De vill ha en filmupplevelse där de blir överösta med achievements så att de mår bra och känner sig duktiga.
Alla skall uppleva exakt samma sak i ett spel. Att låta spelaren själv hitta på en lösning eller angripa problemet/fienden på olika sätt är förlegat verkar det som.
Det är sådant som säljer. Företagen vill maximera sin vinst och de levererar det som säljer mest till den nuvarande spelargenerationen. Kanske det svänger tillbaks om några år då de nuvarande spelarna tröttnat på 'quick time events'? Vem vet?
På enklaste nivån kan det väl få vara som du säger.
Det viktiga är väl att de mer rutinerade spelarna som söker större utmaningar kan välja nivå som passar dom också.
Att anpassa till olika nivåer är förhållandevis lätt mot att hitta på helt ny spelidé som bara är för en grupp spelare av viss erfarenhet, plus att varje titel skulle aldrig gå ihop sig med så få spelare.
Tycker rätt många av de mer erfarna ser ned på de som är mindre erfarna. Det lyser igenom rätt mycket i mångas kommentarer - konsoll fördumning och allt larv man kör med.
Kan nog påstå rakt av att ingen titel av kaliber som vi ser idag skulle någonsin sett dagens ljus om de bara attraherat superduperessen.
Alla är med och betalar och bidrar till att det blir nya titlar.
Så lägg ned von-oben-snacket kan jag tycka.
Spel brukade vara mycket svårare:
http://imageshack.us/f/5/22835110150193090830749.jpg/
Sedan tog marknadskrafterna över och fick bestämma mycket över hur spelen bör vara... man vill att fler ska klara av spelen för det ger nöjdare spelare (de tror sig vara duktiga) och företaget tjänar mer pengar.
För i tiden få fick man kämpa, idag så är det hålla handen som gäller, och det här trycks bli ännu lättare att förstå än tidigare, vilket knappast kunde vara enklare.
Spel brukade vara mycket svårare:
http://imageshack.us/f/5/22835110150193090830749.jpg/
Sedan tog marknadskrafterna över och fick bestämma mycket över hur spelen bör vara... man vill att fler ska klara av spelen för det ger nöjdare spelare (de tror sig vara duktiga) och företaget tjänar mer pengar.
För i tiden få fick man kämpa, idag så är det hålla handen som gäller, och det här trycks bli ännu lättare att förstå än tidigare, vilket knappast kunde vara enklare.
Spel brukade vara mycket svårare:
http://imageshack.us/f/5/22835110150193090830749.jpg/
Sedan tog marknadskrafterna över och fick bestämma mycket över hur spelen bör vara... man vill att fler ska klara av spelen för det ger nöjdare spelare (de tror sig vara duktiga) och företaget tjänar mer pengar.
För i tiden få fick man kämpa, idag så är det hålla handen som gäller, och det här trycks bli ännu lättare att förstå än tidigare, vilket knappast kunde vara enklare.
Man har ju svårighetsnivåer från casual och uppåt redan idag.
På vilket sätt är det negativt om man har svårighetsnivåer i spelet så var och en kan välja sin nivå?
Det är ju bara snobberi och elit-snack av en liten klick som inte är i närheten av att finansiera en speltitel som det är idag. Skulle ni få bestämma skulle hela fenomenet dataspel försvinna helt.
Det går ju samma väg med spel som med filmer - det kostar fasansfullt mycket pengar att ta fram.
Och denna blockering som många verkar ha - att tjäna pengar är något fult.
Det är som att några verkligen slits itu mellan:
1. Det är så j-a coolt spel, det vill jag verkligen spendera all min fritid med att spela. Sååååååååååå j-a kuuuuuuuuuuul.
- Jag har faktist rätt att spela detta spelet eftersom jag tycker det är så kul.
2. De j-a asen som vill tjäna pengar på att ta fram detta som är så coolt och jag så gärna vill ha kan titta sig i månen efter mina pengar.
Sorgligt....
Översätt det till att du vill erbjuda din kompetens i ett jobb till en arbetsgivare som tänker:
1. Ja, vill gärna ha denna personen, han/hon skulle passa perfekt för det jobbet
2. Det svinet vill ha betalt också, vem tror han att han är.
Är det rätt av arbetsgivaren att begära att du arbetar gratis?
Är svaret ja, kan du begära att finansiärer och spelutvecklare jobbar ideellt.
Heh, Severance: Blade of Darkness var ju ganska stort när det släpptes, skuggorna imponerade på alla. När det var nytt så pratades friskt om det spelet på det officiella Elder Scrolls forumet medan Morrowind var under utveckling, både av fans och utvecklare.
Deras senaste spel är Castlevania: Lords of Shadow, vilket jag inte testat ännu.
På enklaste nivån kan det väl få vara som du säger.
Det viktiga är väl att de mer rutinerade spelarna som söker större utmaningar kan välja nivå som passar dom också.
Du formulerar dig som om jag tycker annorlunda.
Att anpassa till olika nivåer är förhållandevis lätt mot att hitta på helt ny spelidé som bara är för en grupp spelare av viss erfarenhet,
Har jag sagt någonting annat? Företag i allmänhet tar gärna enklaste vägen till maximal vinst. Eller?
plus att varje titel skulle aldrig gå ihop sig med så få spelare.
Det beror på många saker såklart. Svårt att generalisera om det. Att säga att det aldrig skulle gå är kanske lite hårt.
Tycker rätt många av de mer erfarna ser ned på de som är mindre erfarna. Det lyser igenom rätt mycket i mångas kommentarer - konsoll fördumning och allt larv man kör med.
Det är ett inflammerat ämne. Speciellt när det gäller rena personangrepp och andra påhopp. Om de personerna är erfarna spelare eller inte vet inte jag.
Kan nog påstå rakt av att ingen titel av kaliber som vi ser idag skulle någonsin sett dagens ljus om de bara attraherat superduperessen.
Jag skrev att en bredare grupp människor köper spel idag än förr. Det var själva poängen, att spelen ändras i takt med vad folk vill betala för. Bra att du håller med.
Vad menar du med "superduperessen"?
Jag skulle även vilja inflika följande: Att lägga in valmöjligheten att t.ex. stänga av regenererande hälsa eller killstreaks i ett (MP) FPS behöver inte vara dyrt eller svårt för en spelutvecklare.
Likaså behöver det inte vara dyrt eller svårt att göra 'quick time events' överhoppningsbara i SP.
Alla är med och betalar och bidrar till att det blir nya titlar.
Det är väl en självklarhet? Eller? Jag börjar undra varför du valde att citera mig när du gjorde ditt inlägg.
Så lägg ned von-oben-snacket kan jag tycka.
En dryg kommentar. Det är alltid tråkigt att se sådant här.
Det är just sådant som gör debatten inflamerad. Påhopp och uppmaningar till att inte posta på ett öppet forum för att diskutera saker.
Hur som helst har jag en misstanke om att du citerade fel person.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
Det går ju samma väg med spel som med filmer - det kostar fasansfullt mycket pengar att ta fram.
Och denna blockering som många verkar ha - att tjäna pengar är något fult.
Det är som att några verkligen slits itu mellan:
1. Det är så j-a coolt spel, det vill jag verkligen spendera all min fritid med att spela. Sååååååååååå j-a kuuuuuuuuuuul.
- Jag har faktist rätt att spela detta spelet eftersom jag tycker det är så kul.
2. De j-a asen som vill tjäna pengar på att ta fram detta som är så coolt och jag så gärna vill ha kan titta sig i månen efter mina pengar.
Sorgligt....
Översätt det till att du vill erbjuda din kompetens i ett jobb till en arbetsgivare som tänker:
1. Ja, vill gärna ha denna personen, han/hon skulle passa perfekt för det jobbet
2. Det svinet vill ha betalt också, vem tror han att han är.
Är det rätt av arbetsgivaren att begära att du arbetar gratis?
Är svaret ja, kan du begära att finansiärer och spelutvecklare jobbar ideellt.
Tror inte någon här förväntar sig att folk ska jobba ideellt. Det folk ifrågasätter är kvalitén på dagens spel i förhållande till kostnaden. Merparten av budgeten för ett spel äts upp av reklam och annan PR + en saftig summa som går rätt ner i publisherns egna fickor.
Själva kvalitén på spel blir ju inte bättre förutom viss utveckling inom grafik, fysik och numera helt onödiga gimmicks som så kallad "3D"(eftersom det är casuals som sätter standarden för tillgång och efterfrågan).
Jag kan inte hindra någon från att tjäna fantasisummor på mediokra spel. Det betyder inte att jag ej har goda skäl till att avsky den utveckling spelbranschen har tagit.
Where are we runnin'?
Varför har man inte svårighetsgrad på filmer? Det vore ju underbart...
-"Såg Inception på easy i helgen...fan va kort den va!" eller varför inte -"Va du än gör, kolla inte på Brokeback Mountain på Hardcore!"
Typ...
Näfan, vänta tills spelet släppts och ni spelat det. Oavsett hur mycket ni spekulerar (baserat på knapphändig information och riktad info från spelets tillverkare) så kommer ni ju köpa/tanka det ändå. Och sen sitta och gnälla på att det inte har DX11-stöd, är portat, för lätt, för kort, för svårt eller ingen multiplayer...
Fattar ni inte att ett bra spel är ett bra spel (precis som en bra låt är en bra låt, även om den bara innehåller 3 ackord)?
Att börja gnälla innan spelet släppts är som att torka sig i arslet innan man skitit.