Första gången hos kiropraktorn

Medlem
Första gången hos kiropraktorn

Mitt ryggont började att komma så smått för 10 år sedan, när jag lutade mig fram på jobbet så kändes det som kotorna hoppade 3 steg.

Igår var jag hos kiropraktorn för första gången, efter att min sambo varit där för någon dag sedan. Han hittade knutor, han hittade massor av spänningar och att jag var lite sne på olika ställen.

Från vänster skinka och ner kändes det obehag, det kan bränna i mage och eller rygg när jag står, går eller ligger på sidan.

Han knäckte till i foten, nacken, ryggen och bröstkorgen sen kände jag mig väldigt fri, så som det känns nu var det extremt längesedan jag kände så det behövdes verkligen. Det känns fortfarande lite i ryggen, allt obehag från från skinkan och ner är helt borta, men jag ska dit imorgon igen för en omgång till.

Det är sjukt vad lite knäckande i kroppen kan göra.

Medlem

Skulle om inte annat behöva 4h massage efter att jag just bilat Boden - Norrköping i två sittningar utan övernattning, vilket tog 14 timmar.

Medlem

Är det inte just kiropraktiker som helt saknar forskning att det har någon riktig effekt?

Medlem
Skrivet av baxtex:

Är det inte just kiropraktiker som helt saknar forskning att det har någon riktig effekt?

Jo, finns lite olika stilar. Renläriga och moderna, där det finns belägg för att manipulation har viss effekt på nedre ländryggssmärta. Inget i övrigt dock.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Mitt ryggont började att komma så smått för 10 år sedan, när jag lutade mig fram på jobbet så kändes det som kotorna hoppade 3 steg.

Igår var jag hos kiropraktorn för första gången, efter att min sambo varit där för någon dag sedan. Han hittade knutor, han hittade massor av spänningar och att jag var lite sne på olika ställen.

Från vänster skinka och ner kändes det obehag, det kan bränna i mage och eller rygg när jag står, går eller ligger på sidan.

Han knäckte till i foten, nacken, ryggen och bröstkorgen sen kände jag mig väldigt fri, så som det känns nu var det extremt längesedan jag kände så det behövdes verkligen. Det känns fortfarande lite i ryggen, allt obehag från från skinkan och ner är helt borta, men jag ska dit imorgon igen för en omgång till.

Det är sjukt vad lite knäckande i kroppen kan göra.

Hur mycket styrketränar du? Knäckandet är bara gasbubblor som poppar när trycket minskar i leden under manipulation och flyttar inga ben, ligament eller brosk. Alla är "lite sneda", det är helt normalt. Knutor är egentligen inte ett palperbart fynd och "spänningar" är lite oklart vad som avses.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Är det inte just kiropraktiker som helt saknar forskning att det har någon riktig effekt?

Nej det har heller inget "erkännande" inom läkarvården heller men många blir hjälpta av kiropraktor.
Har själv aldrig varit hos kiropraktor mem vet andra som har, alla säger det bästa beslut dom gjort pga olika beskymmer. Alla hade dragit sig först för att besöka


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För 10 år sedan överansträngde jag ryggen efter konstant lyftande och bärande jag inte hade musklerna för. Muskeln i ländryggen var konstant på helspänn och jag kände mig stel, trött, öm och svag. Tänk nackspärr i svanken som satt i dagar.

Gick till kiropraktorn som efter ett 5-10 minuter fick bort problemet och jag blev människa igen. Jag blev som pånyttfödd, mjuk och lätt och gick på moln hem. Så min upplevelse är att det funkar ifall man har liknande symtom.

Fick också höra att det går att träna bort problemet med sjukgymnastik / styrketräning. Det här ingreppet löser spänningarna men träning skyddar långsiktigt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Glöm inte att träna aktivt.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Glöm inte att träna aktivt.

Hade gärna gjort, vi har gratis gymm på jobbet, men efter jobbet måste jag direkt hämta barnet, när sambon kommer hem så är det mat, nattning av barnen, då är klockan så mycket att vi själva behöver lägga oss 😑

Och så har vi en liten spädis här hemma.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Är det inte just kiropraktiker som helt saknar forskning att det har någon riktig effekt?

Du menar förutom att man smärtan försvinner i kroppen och man kan ta djupa andetag igen för att bröstkorgen varit helt låst? Nej förutom smärtlindring och ökad rörelseförmåga så har det nog ingen effekt.
*Skrivet sarkastiskt med glimten i ögat. Ser att det lätt kan tolkas som passivt aggressivt


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av kingzla:

Jo, finns lite olika stilar. Renläriga och moderna, där det finns belägg för att manipulation har viss effekt på nedre ländryggssmärta. Inget i övrigt dock.

Vadå så all smärtlindring som jag har fått genom mina kiropraktorbesök har bara varit placebo?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Hade gärna gjort, vi har gratis gymm på jobbet, men efter jobbet måste jag direkt hämta barnet, när sambon kommer hem så är det mat, nattning av barnen, då är klockan så mycket att vi själva behöver lägga oss 😑

Och så har vi en liten spädis här hemma.

Alla behöver träna (oavsett ålder och tidspress) men...

Träning behöver inte va så jäqla mycket.

Du kan komma igång med:

  • 15 situps eller 1 minut planka / dag

  • 15 armhävningar / dag

  • 15 knäböj / dag

Det tar 5-15 minuter och kan göras var och när som helst.
Du kan ta en filt / täcke eller en matta som underlag.
Knäböj kan man göra med hälar ståendes på en tröskel.

  • Börja med en veckas utmaning.

  • Skriv i almanackan när du klarat en dags träning.

  • Efter några veckor kan du möjligtvis dubbla eller tredubbla träningsmängden - om du vill.

vad du än gör...

TIPS. Träningen kan med fördel lumpas ihop med tandborstning på morgon och/eller kväll.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Alla behöver träna (oavsett ålder och tidspress) men...

Träning behöver inte va så jäqla mycket.

Du kan komma igång med:

  • 15 situps eller 1 minut planka / dag

  • 15 armhävningar / dag

  • 15 knäböj / dag

Det tar 5-15 minuter och kan göras var och när som helst.
Du kan ta en filt / täcke eller en matta som underlag.
Knäböj kan man göra med hälar ståendes på en tröskel.

youtube.com/watch?v=dU9FxDkbQkE

  • Börja med en veckas utmaning.

  • Skriv i almanackan när du klarat en dags träning.

  • Efter några veckor kan du möjligtvis stegvis dubbla eller tredubbla träningsmängden - om du vill.

vad du än gör...

TIPS. Träningen kan med fördel lumpas ihop med tandborstningen på morgon eller kväll.

THIS!

Alla som säger att dom inte har tid att träna prioriterar bara dåligt.
Man har inte tid att avsätta 15-20min för lite kroppsunderhåll men nog allt går det bra att sitta still på TikTok eller YT Shorts och bara utnyttja Scroll of Death tre timmar om dagen.

Medlem
Skrivet av svartlock:

THIS!

Alla som säger att dom inte har tid att träna prioriterar bara dåligt.
Man har inte tid att avsätta 15-20min för lite kroppsunderhåll men nog allt går det bra att sitta still på TikTok eller YT Shorts och bara utnyttja Scroll of Death tre timmar om dagen.

Håller med. Jag mår dåligt både psykiskt och fysiskt om jag håller mig borta från träningen allt för länge. Måste inte alltid vara ett tufft gympass, kan även vara långpromenader m.m.

Medlem
Skrivet av svartlock:

THIS!

Alla som säger att dom inte har tid att träna prioriterar bara dåligt.
Man har inte tid att avsätta 15-20min för lite kroppsunderhåll men nog allt går det bra att sitta still på TikTok eller YT Shorts och bara utnyttja Scroll of Death tre timmar om dagen.

3 timmar om dagen har man inte med 2 småbarn, innan första barnet kom tränade jag alla vardagar. Men visst, man kan göra småövningar hemma. Den stora vaknar vid halv 6 till 6 och somnar inte förrän vid halv 9 på kvällen. När de sover på dagen är det undan plockning och städning som gäller.

Medlem
Skrivet av svartlock:

THIS!

Alla som säger att dom inte har tid att träna prioriterar bara dåligt.
Man har inte tid att avsätta 15-20min för lite kroppsunderhåll men nog allt går det bra att sitta still på TikTok eller YT Shorts och bara utnyttja Scroll of Death tre timmar om dagen.

Man ska ha ork också. Prova ställ väckaklockan var 90 minut varje natt i fyra år och släng in några helt sömnlösa nätter då och då och sedan dagar fulla med jobb, skrik och evigt gnäll.

Jag håller mig till promenader, cykla barnen till förskolan, husunderhåll, trädgården, snöskottning och lyfta barn. Tid för ett gym är bara att glömma, särskilt när man har långt dit.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det har heller inget "erkännande" inom läkarvården heller men många blir hjälpta av kiropraktor.
Har själv aldrig varit hos kiropraktor mem vet andra som har, alla säger det bästa beslut dom gjort pga olika beskymmer. Alla hade dragit sig först för att besöka

Många blir hjälpta av allt möjligt, förväntanseffekten är stark.

Skrivet av Hanzo:

För 10 år sedan överansträngde jag ryggen efter konstant lyftande och bärande jag inte hade musklerna för. Muskeln i ländryggen var konstant på helspänn och jag kände mig stel, trött, öm och svag. Tänk nackspärr i svanken som satt i dagar.

Gick till kiropraktorn som efter ett 5-10 minuter fick bort problemet och jag blev människa igen. Jag blev som pånyttfödd, mjuk och lätt och gick på moln hem. Så min upplevelse är att det funkar ifall man har liknande symtom.

Fick också höra att det går att träna bort problemet med sjukgymnastik / styrketräning. Det här ingreppet löser spänningarna men träning skyddar långsiktigt.

Samma upplevelse har homeopater och akupunkturbehandlingsmottagare. Många har den här upplevelsen även när behandlingen inte är avsedd att ge effekt, exempelvis vid studier av behandlingar. Därför måste man dubbelblinda studier.

Skrivet av Siegfried:

Hade gärna gjort, vi har gratis gymm på jobbet, men efter jobbet måste jag direkt hämta barnet, när sambon kommer hem så är det mat, nattning av barnen, då är klockan så mycket att vi själva behöver lägga oss 😑

Och så har vi en liten spädis här hemma.

Gör kroppstyngdsövningar hemma, gå ned i vikt och ät kreatin.

Skrivet av OAKTHYR:

Du menar förutom att man smärtan försvinner i kroppen och man kan ta djupa andetag igen för att bröstkorgen varit helt låst? Nej förutom smärtlindring och ökad rörelseförmåga så har det nog ingen effekt.
*Skrivet sarkastiskt med glimten i ögat. Ser att det lätt kan tolkas som passivt aggressivt

Man får en lindrande sensation av att knäcka, men det håller inte utan man ska utnyttja den lindringen till att träna. Det är skönt att knäcka men det betyder inte att det har några medicinska effekter.

Man ska känna till att grundaren till kiropraktik menade att alla åkommor berodde på klämda nervrötter. Han botade dövhet och infektioner menade han och inspirationen till detta fick han från "den andra sidan".

Jag vet faktiskt inte vad som avses med låsning av bröstkorgen.

Skrivet av OAKTHYR:

Vadå så all smärtlindring som jag har fått genom mina kiropraktorbesök har bara varit placebo?

Mycket är placebo inom medicin, det är inget fel på placebo utan tvärtom en sökt egenskap vid behandling. Sök upp "kiroxpert" på insta om du vill ha en evidensbaserad kiropraktor.

Skrivet av baxtex:

Man ska ha ork också. Prova ställ väckaklockan var 90 minut varje natt i fyra år och släng in några helt sömnlösa nätter då och då och sedan dagar fulla med jobb, skrik och evigt gnäll.

Jag håller mig till promenader, cykla barnen till förskolan, husunderhåll, trädgården, snöskottning och lyfta barn. Tid för ett gym är bara att glömma, särskilt när man har långt dit.

Behövs inget gym, däremot ryggövningar som är gratis och kan utföras lite när som.

Medlem

Det var längesedan jag var hos en kiropraktor och hade behövt göra ett nytt besök, men än så länge kan jag stimulera tillbaka nervern som möter Piriformis mukseln, det räcker med att jag stretchar muskeln så går smärtan bort tills jag behöver stretcha igen.

Innan jag fick reda på att det var överspänd Piriformis eller någon av L kotorna var problemet så hade jag inget sätt att slappna av utan levde med konstant smärta som var omöjlig att släppa. Bara hårda handslag mot högra skinkan hade momentära stimulering, men det räckte in i det långa loppet. Efter veckor av googlande och övningar och stretching av andra muskler som inte hjälpte så stötte jag på Piriformis och en enkel stretchövning som gjorde så satans ont att utöva - men jag förstod då att det var rätt muskel, så jag spenderade länge i smärta stretcha just den muskeln utan att släppa. Sen kom det magiska släppet, en avslappning som var värd att dö för, inte längre höll mig vaken i flera veckor, inte längre behövde knarka ipren - muskelnspasm av en lättnad höll på i ca 2-3 timmar innan det lade sig.

Det händer ibland att jag måste stretcha piriformis på dem dagarna den är spänd och i dem värsta dagarna måste jag kombinera med ipren, men det är allt och smärtan är minimal.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag gick till kiropraktor i 2-3 år och det hjälpte iaf mig väldigt mycket. Men ryggen blev dålig på nytt flera gånger under den perioden. Och det handlar mycket om att jag gjort tunga lyft och burit för tung utrustning. Nu jobbar jag på ett annat jobb och allt är mycket bättre och jag behöver inte gå till kiropraktor längre. Och jag gör inte i närheten lika många lyft längre. Ni som har varit dåliga i ryggen länge unna er ett år iaf och gör inte lika tunga lyft. Bara det kommer att göra era liv mycket bättre. Däremot gammla människor ska inte gå till kiropraktor utan att rådgöra med läkare först. Min pappa(hade ont i ryggen efter ett lyft och väldigt gammal) gick och typ krossade eller gjorde ryggen värre efter att en kiropraktor använt någon typ av tyngd till att rätta till hans rygg. Han blev väldigt dålig efter den behandlingen. Och hans rygg var helt förstörd något som kiropraktorn inte förstod. Eftersom dom inte har den typen av utrustning så dom kunde inte kontrollera hans rygg ordentligt=rönka och se om det var en spricka eller helt "Hej kom och hjälp mig" med hans rygg innan dom skulle rätta till den.

Medlem

Själv kör jag ofta en tvåtimmars thaimassage (akupressur, dvs. djup muskelmassage). Bland det bästa som finns i min mening, har ju då turen att ha riktigt bra sådan ganska nära där jag bor. (Som tidigare när det var uppe sist, inte happy-ending variant )

Medlem
Skrivet av Siegfried:

3 timmar om dagen har man inte med 2 småbarn, innan första barnet kom tränade jag alla vardagar. Men visst, man kan göra småövningar hemma. Den stora vaknar vid halv 6 till 6 och somnar inte förrän vid halv 9 på kvällen. När de sover på dagen är det undan plockning och städning som gäller.

Vilken tur då att du inte har 4 barn då, så fall hade inte timmarna räckt till


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar