Square Enix ämnar släppa färre titlar framöver, men då också se till de blir bättre. Kvalitet framför kvantitet, om man så vill. De planerna klargjorde man under en frågestund kring finanser i november, som nu släppts online. Presidenten Takashi Kiryu förklarar de nya strategierna:

Jag vill strukturera vår utvecklingsfunktion så att vi kan säkerställa högre kvalitet från varje titel genom att slimma vår uppställning.

Kiryu säger vidare att Square Enix "förlitar sig för mycket" på vissa genrer och varumärken, så som Final Fantasy och Dragon Quest. Han menar att konsumenter har bred smak och att det finns genreluckor att fylla. Gissningsvis får vi se mer än japanska rollspel från Square Enix framöver.

På senare år har den japanska speljätten gjort sig av med stora varumärken som Tomb Raider, Deus Ex och Thief, som sålts till Embracer. Något som så klart skapat luckor i portfolion. Kiryu är öppen för att utveckla helt nya IP:n men att detta måste ske med "försiktighet" och utvecklingen ska bli av "en hög kvalitet". Frukterna av detta lär dock inte kunna skördas på lång tid.