Warhammer 40,000: Darktide såg väldigt lovande ut på förhand, men visade sig i slutänden lida av en del brister och tillkortakommanden jämfört med Fatsharks Vermintide-spel. Fläskhajarna har dock inte legat på latsidan och spelet har fått en hel del stora förändringar sedan släppet, och än är de inte klara.

Xbox-versionen av spelet ligger fortfarande på is fram tills att de känner att spelet är i ett bra nog skick på pc, och nästa stora grej att göras om är klassystemet. I en intervju med Pcgamer förklarar de att det nuvarande systemet, där man får välja mellan tre olika klassfördelar (perks) var femte nivå, ska ersättas med färdighetsträd.

Varje träd (exempel längst ner) har tre grenar, där den ena representerar klassens nuvarande förmågor (passiva och aktiva) och de andra två består av helt nya. Med andra ord ser spelet äntligen ut att få den klassvariation som många har efterlyst.

När man lanserar ett spel och får en knagglig start, måste man börja omprioritera allt och utvärdera situationen igen. En del problem är lättare att fixa och en del är svårare att fixa, för i ett spel interagerar alla system med varandra.

Så en del saker har varit i ugnen länge. Vi reagerade snabbt, men det tar tid att faktiskt göra det. Och jag tror inte att spelare väntar sig den här fixen, men det är en bra fix. – Anders De Geer, game director.

Det nya klassystemet ser ut att släppas i oktober.