Inlägg av Slimebeast

Inlägg som Slimebeast har skrivit i forumet

Kul tävling men delvis för att ni var så generösa med medaljer till våra nordiska grannar.

Skrivet av Påskmust:

Kul för dom prenumeranter som gillar CoD, men jag har svårt att se hur det här skulle vara bra för Microsoft. Tror inte att Game Pass-siffrorna kommer gå upp speciellt mycket.

Ja, det luktar desperation efter att Starfield floppade och totalt misslyckades med att öka antalet prenumeranter av Gamepass.

Microsfot har öst pengar över xbox och för varje år ökar risken att de ger upp och låter Xbox tyna bort.

Så trevligt att så många här längtar efter ett XCOM 3.

Inte ens östasiatisk kultur får vara ifred. Tänk att västerlänningar fortfarande sitter högt på sina piedestaler och arrogant åker världen runt och skövlar och förstör.

Gud så töntigt att ha ett Hall of fame för dataspel.

Alla är så begeistrade och laddar ner, men hur många spelar? Shooters är en genre som inte anses åldras väl.

Synd att jag växt ifrån plattformsspel för det är så sjukt tilltalande och snygg design. Plus att djurtema är mysigt.

Det säger en hel del om gamers att den där någonsin har ansetts rolig.

Skrivet av Margy:

Det är nog lite "klump i magen"-varning hos studior som Ninja Theory, Undead Labs, Compulsion, Double Fine, The Initiative och möjligen Obsidian nu.

Tango känns ju lite underligt då de har gjort ett av Microsofts mest hyllade spel de senaste åren. Hur mäter MS vilka spel som går bra?

Man pratar ofta om att ett spel har "många spelare" men det kanske inte räcker om man faktiskt inte får in pengar?

Ja, särskilt Compulsion Games (som utvecklar South of Midnight) och InXile (Clockwork revolution), som båda sedan några år är inne på precis samma spår som Arkane Austin, med studios som präglas av stark ideologisk styrning och kvävande arbetsmiljö.

Obsidian Entertainment är också idag en helt annan studio än 2010 då Fallout: New Vegas släpptes, men där kommer det handla om nedskärningar snarare än totalstängning efter att Avowed och The Outer Worlds 2 har floppat.

Ninja Theory (Hellblade) och Double Fine (Psychonauts) kommer också ligga i riskzonen en lång tid framöver.

Så jäkla snyggt grafiskt, och vilken stämningsfull atmosfär och dystopi, men blir inte såna här spel (typ Destiny, The Division och Helldivers) tråkiga rätt snabbt?

Men med levlandet och all loot man bygger upp sin gubbe med kanske dessa spel ändå ger mer mening än gamla tidens online-shooters så som Doom, Call of Duty och Battlefield, där man bara nöter samma banor om och om igen från ruta ett.

Är det en riktig screenshot från Titan Quest 2 i artikeln? Ser i så fall otroligt snyggt ut i alla fall.

Mitt GOTY 2023 blev i själva verket årtiondets största besvikelse.

Skrivet av marsson90:

Det saknas en bra denoiser, bruteforcear man det klarar inte ens ett 4090 av att driva det i 60 fps

Men ett 4090 klarar inte ens nuvarande i 60 fps, åtminstone inte i städerna, och detta trots att jag kör DLSS och dragit ner kvaliteten på skuggor mm.

Hursom helst, modden som länkas till i artikeln, innehåller den denoiser, är det bara att tuta och köra?

Skrivet av piddau:

Jag avinstallerade igen från Gamepass. Segt, händelselöst och inte så intressant. Gav det bara 30 minuters chans dock så förmodligen mitt problem mer än något annat.

Hoppas ni andra tycker det är kul

Ja, risken med såna här spel är att det bara är långdraget mys utan utmaning.

Svindlande, vilka vyer.

Det var i slutänden en besvikelse, särskilt jämfört med ettan.

De ljög om att det var 4 gånger större (i själva verket var det bara pyttelite större) och spelet var alldeles för lätt.

Men än värre var att hela RPG-systemet för skills, vapen, uppgraderingar, potions etc var så dåligt designat att inga val man gjorde spelade någon som helst roll. Allt var lika bra.

Tex resistance mot särskild typ av skada saknade betydelse. Samma sak med buffs för typen av skada man utdelade. Inget spelade praktisk roll. Det var bara att kötta samma favoritattack spelet igenom utan hänsyn till vad man mötte.

Löjligt att man kunde ge presenter till merchants för innan man uppnått rabatt var ju spelet redan slut.

Fyllt av irriterande meningslösa trash-mobs överallt, extremt liten variation på fiender, de flesta bossar var lätta, nästan all loot saknade betydelse.

"Points of interest" var Ubisoft-repetition, man sprang aldrig på något avvikande a la Skyrim (trots utvecklarens skryt om det i preview-videos). Det var alldeles för tillrättalagt och styrt. Det fanns inget spontant, oväntat, överraskande (inget "emergent" som de skröt om innan).

Överlag var Dragons Dogma 2 typiskt regisserat, superpolerat och ospännande AAA vilket jag avskyr.

Huvudstoryn var löjlig och kort. Sidequests var simpla och få.

Det som var bra var själva världen, miljöerna, terrängen och den oskuldsfulla atmosfären som var underbar. Kontrollerna, styrning och combat hade perfekt känsla och flyt (med speldosa. Mus & tangentbord vet jag inte).

Nu står mitt hopp till Kingdom Come: Deliverance 2, men jag är rädd för ett liknande resultat, att all polering ger ett ospännande spel som spelar sig själv.

Vad glad jag blir av att det genom åren är så många på Fz som inte bara gillade Kingdom Come utan betraktar det som ett av de bästa spelen de nånsin spelat.

Jag hoppas det är många fler än jag som uppskattar att det försöker vara jordnära, oborstat, improviserat och autentiskt istället för tillrättalagt, polerat och bländande.

Oj, jag som trodde Dragon's Dogma 2 var GOTY 2024. Inte en chans nu!

Himmelsk vackert är det i alla fall. Förhoppningsvis nästan lika svårt som Dark Souls, eller att det finns flera svårighetsnivåer att välja bland.

Cool och gullig artikel. Trodde inte en medlem av redaktionen skulle ha tid och tålamod att mangla trophies.

Själv fnös jag åt dem när de kom, men blev förtjust, hooked och jagade Platinums på PS3 ca 2010 under ett par år.

Idag känns det omöjligt att få tiden att räcka. Jag hoppas istället att själva spelet ska ge tillräcklig utmaning, annars stänger jag av (jag tittar på dig Dragon's Dogma 2, fasen att det här mästerverket ska vara lika jäkla lätt precis som ettan!).