Kvinnan jag först pratade med tar det, ger det till mig och pekar på den handskrivna texten. "There, go there, he fix."

Jag kollar på texten, där står att annat monternummer uppskrivet, jag ska en trappa ner och snacka med holländare. Det känns som att gå över ån efter vatten. "But I want to talk to someone here about games i China, not a dutch guy", protesterar jag. Det hjälper inte. "Go there, he fix someone", säger hon. "Someone from China?" frågar jag. Hon nickar.

Det är nästan som i en dålig film, för i samma ögonblick avbryts vi av att en kinesisk delegation kommer på besök. Trion som hjälpt mig försvinner snabbt bakom en vägg, medan delegationen ställer upp sig framför montern för fotograferingsfrenesi.

Jag går inte till någon holländare.

Den kinesiska spelpaviljongen är inte särdeles intresserad av att visa kinesiska spel. (Foto: Thomas Arnroth)

Istället går jag bort till den mexikanska montern. Den är stor och där verkar finnas spelutvecklare på plats. Och en total brist på dyr reklam. Från den branschansvariga - dataspelsbranschen heter Pro Mexico (eller om det kanske handlar om mer än dataspel, jag lyckas inte få full klarhet i det) - får jag en kopierad A4, i färg visserligen, men ändå. Han vill göra reklam för spelmässan EGS, den största i hela Sydamerika tydligen. Den ska hållas andra till femte oktober, vill jag komma? Jo, tack, men jag kanske inte hinner, det är lite kort varsel. Lappen säger att den mexikanska spelbranschen omsätter 1,2 miljarder dollar. 2017 ska det vara 1,8 miljarder dollar. Jag har svårt att säga om det är mycket eller lite.

Två av de fem utvecklare som ställer ut i Pro Mexico-montern heter något med Tequila

[/quoteright]Ibland när man gör sådana har små inhopp en annan värld på en mässa kan det verkligen motsvara ens fördomar. För jo, två av de fem utvecklare som ställer ut i Pro Mexico-montern heter något med Tequila: Tequilasoft och TequilaBunny. Det är alldeles sant. Jag tycker Tequilasoft är det coolaste namnet, som att heta Nubbesoft eller något i Sverige, men montern är tom. Däremot är Pedro Conchas på plats hos TequilaBunny. Han vill visa spelet #Rob & Bob, studions tredje spel, ännu ett mobilspel för Android om jag fattar rätt. Jag kollar pliktskyldigt några minuter. Det visar sig att studion finns i Guadalujara, där det mesta av landets spelutveckling finns. Där finns tekniskt universitet och en statlig satsning på it, teknik och kreativa media. Spelutvecklare passar alltså som handsken.

"Men det finns inga förlag i Mexiko, det är därför vi är här, för att se om vi kan hitta det", säger Conchas.

Över huvud taget verkar livet rätt svårt som spelutvecklare, lite coolt och pionjärigt, men oerhört långt från spelklustret på Södermalm, i Göteborg eller Malmö om jag säger så. Antagligen finns det fler spelutvecklare i Skövde än hela Mexiko. Pedro hoppade av ett jobb på IBM för att börja göra spel. Släkt och familj verkar inte ha varit imponerade.

Tacos och tequila genomsyrar mexikansk spelutveckling, låter Pedro Conchas förstå. (Foto: Thomas Arnroth)

Conchas tycker det går rätt bra för hans studio ändå. De är nio personer - tre är kvinnor, av någon orsak blir jag förvånad - fast jag blir inte riktigt klok på vad de lever av, om det finns investerare eller bidrag bakom studion. Eller om de faktiskt kan leva på sina spel, men nej, det verkar inte så. Finns det några spel som lyckats i Mexiko, undrar jag försynt.

"Ja, det som gått bäst heter #Taco Master", säger Conchas. Jag kan inte riktigt dölja min förvåning; först tequilaföretagsnamn, nu tacospel. Det är faktiskt lite för mycket. Men Pedro Conchas misstolkar minen, tror att jag inte fattat vad spelet går ut på riktigt och förklarar vänligt att "ni vet nog inte vad tacos är i Sverige, men det är en maträtt i Mexiko."