70 % av utvecklarna oroliga över live service-spelens hållbarhet

Skrivet av almblad:

Går alltid att leta efter nytt jobb om man inte är nöjd

Ja, jo. Men det kan också finnas väldigt många andra faktorer som spelar in i att det kanske inte alltid är så enkelt att bara byta. T ex att man kan behöva flytta, ev. familj och barn, sämre lön eller något så enkelt som att man ändå trivs bra på jobbet och har många vänner bland sina kollegor. Ibland finns kanske inga klockrena alternativ att byta till, heller. Med tanke på hur mycket devs som sagts upp senaste tiden antar jag att det är högre konkurrens om de lediga jobb som finns också. Det är tuffa tider inom spelbranschen just nu så många är nog glada bara de har en stabil och (hyfsat) trygg anställning överhuvudtaget.

Medlem

Jag har ingen aning om vad jag snackar om, men min gut-feeling är att om man är ung programmerare nu så borde man söka jobb i en annan bransch än spelutveckling. Det känns som att många av de företagen utnyttjar unga människors dröm att vara spelutvecklare. Om det är deras drömjobb så är de villiga att göra mer för mindre. Om någon ung person läser detta och funderar på att bli spelutvecklare, så bör de rikta sig mot fintech eller säkerhet istället.

Medlem

Fortnite has become a trailblazer in the live service game revolution with such moves one after the other. It will be exciting to see what Epic Games has in store for the game's future.

How Fortnite brought live-service game revolution in modern era of video games
https://www.sportskeeda.com/esports/how-fortnite-brought-live...

Skrivet av Piigge:

Jag har ingen aning om vad jag snackar om, men min gut-feeling är att om man är ung programmerare nu så borde man söka jobb i en annan bransch än spelutveckling. Det känns som att många av de företagen utnyttjar unga människors dröm att vara spelutvecklare. Om det är deras drömjobb så är de villiga att göra mer för mindre. Om någon ung person läser detta och funderar på att bli spelutvecklare, så bör de rikta sig mot fintech eller säkerhet istället.

Ja, jag är inte heller inom den branschen men det är väl rätt allmänt känt att man inte söker sig till spelutveckling för pengar eller god balans mellan arbete och jobb, tyvärr. Tråkigt, för det är nog många talangfulla personer som gärna hade sysslat med spel men som blir avskräckta när de ser hur mycket bättre de kan få det inom andra branscher.

Medlem

Själv är man ju inte orolig alls eftersom man inte bryr sig...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Testpilot

Problemet är inte modellen i sig, problemet är mängden GaaS-titlar.

Det finns bara så många människor som är spelintresserade, och när det kommer till FPS, MobA och MMO är det en saturerad marknad. GaaS-spel gör allt de kan för att vara det enda spelet du spelar, om inte det spelet du ska lägga mest tid på åtminstone. Och här kommer då problematiken in; det fungerar inte att varje utgivare ska ha sin version av "saken" (vad nu än som är populärt) i längden.

Behöver inte kolla längre än FPS-marknaden; CSGO, Fortnite, PUBG, Warzone, APEX, R6S.. Dessa titaner slukar upp den större spelarbasen för både FPS och subgenren BR. Här kan inte en utgivare komma och tro att man bara kan slänga ihop en generisk shooter och förvänta sig att tävla, speciellt inte med titlar som har flera års förssprång med att etablera både spelarbas och spelinnehåll.

GaaS-modellen är inte nödvändigtvis dålig, kan själv tycka att den har sin plats, speciellt i spel jag gillar som konstant förses med nytt innehåll. Det tråkiga blir när marknaden blir det enda som är på tapeten, inte minst när titlarna misslyckas och sonika stängs ned (se The Crew för ett närliggande exempel).


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Skrivet av Weeks_death:

Vad är egentligen "live service"?
Wiki ger mig väldigt lite; ett spel med fortsatt innehåll, som då finansieras av dlc-släpp eller micro-transactions. De har med World of Warcraft som exempel. Vad skiljer "live service" från ett "vanligt" spel?

När wow kom så snackade man inte om live service; det var/är ett spel som kräver prenumeration.

När jag först hörde termen så tänkte jag bara att det är någon rättslig term för att det inte skulle klassas som "spel" längre:
"-Förbjudet med lootboxes i spel! -ja men det är inget spel, detta är en 'live service'"

Spelar väldigt få spel som ligger i denna kategori, iom de är ganska ointressanta för mig; Vermintide 2 släppte nyss dlc (tror jag), är detta ett spel eller live service då? 😥

Live service spel som begrepp är ju relativt nytt men alla mmorpg är ganska klart Live service spel med uppdateringar som ger nytt innehåll. Personligen tror jag att skillnaden mellan ett "vanligt" spel och ett Live service är hur många content-uppdateringar det är planerat att få och hur länge det kommer att stödjas. Ett spel behöver inte ens vara live service i början, kolla bara på Fortnite, det var inte live service förrän BR kom till och fick ett helt eget liv.

Ta också tex Arma serien, ingen skulle nog se det som ett live service spel, men Arma 3 släpptes för 10 år sen och man har släppt hela 19 st DLC i varierande storlek, vilket roligt nog gör det rent tekniskt till ett live service spel.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Japp borde skrota spel som fortnite och helldiver 2. De tjänar inga pengar på det…

Ja är nog lika bra 😁

Men ja, har väll blivit lite motbevisad, finns förstås en del som fungerar, men upplever inte att de är närheten av lika många som lyckas än de som faller samman, men kanske bara jag som misstolkat. Däremot borde ju antal spelare som gillar live service snabbt ta slut då de flesta sånna spel vill ju att man kör de som ett heltids jobb.

12
Skriv svar