Rapport: Sony riskerar att ta ifrån Bungie deras självständighet

Robot
Rapport: Sony riskerar att ta ifrån Bungie deras självständighet

Eftersom de sistnämnda inte når sina ekonomiska mål.

#Bungie, #Destiny-2, #nyhetstips


Medlem

Dom köpte ett lik, vad väntade dom sig?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dom köpte ett lik, vad väntade dom sig?

Man får väl hoppas på att det leder till eller är en del av att Sony sänker sina ambitioner om GAAS framöver.

Bästa skulle vara om det var just detta som fick Jim Ryan att lämna företaget, att bland annat Bungie(samt TLOUs MP projektet) och andra GAAS går dåligt. Jag menar då att Ryan i så fall kan ha pushat hårt för att det skulle vara framtiden.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Man får väl hoppas på att det leder till eller är en del av att Sony sänker sina ambitioner om GAAS framöver.

Bästa skulle vara om det var just detta som fick Jim Ryan att lämna företaget, att bland annat Bungie(samt TLOUs MP projektet) och andra GAAS går dåligt. Jag menar då att Ryan i så fall kan ha pushat hårt för att det skulle vara framtiden.

Man kan alltid hoppas 🤞


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ja det var nog inget bra köp det där. Får hoppas som herrarna ovan är inne på att det får Sony att tänka om på hela GaaS-satsningen. PS5an är till för deras exklusiva singleplayer.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

De borde ha lagt pengarna på att ge oss Gravity Rush 3 istället.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Quake-konnässsör

Varje gång man läser om Bungie så får man lite tårar i ögonen, gillade deras spel som de utvecklade, men de har inte skött det bra i mitt tycke.

Men när man struntar i communityt och går nästan rakt emot dem, så får man tyvärr bita i det sura äpplet.

Medlem

Tyckte att hela det uppköpet var märkligt från dag ett men jag antog att Sony hade mer inblick i vad Bungie pysslade med än gemene man. Vad jag såg var en studio som är kraftigt förknippad med X-Box och som endast hade ett levande projekt - ett GaaS-spel som hade sina bästa dagar bakom sig - som de valde att anskaffa för flera miljarder dollar. Möjligt att de ser dem som en del av en större GaaS-satsning och/eller att deras imponerande teknik och grafikmotor är vad de egentligen ville åt dock.

Medlem

Bungie dog väl 2007. Finns inget kvar förutom namnet och även där är det bara bokstäverna som är likadana och i samma formation, inget annat som kan förknippas med det gamla Bungie alla minns.

Medlem

Konstigt att Sony går så hårt mot dom då det går dåligt för i princip alla företag, inte bara spelindustrin men överallt.

Skrivet av Ugly_Bob:

Tyckte att hela det uppköpet var märkligt från dag ett men jag antog att Sony hade mer inblick i vad Bungie pysslade med

Tror det sades redan vid uppköpet att målet var att köpa deras kompetens för att man använda det till sina egna GaaS spel som Sony håller på att utveckla.

Att köpa till sig kompetens och teknik är inte ovanligt.

Medlem
Skrivet av Keneay:

Bungie dog väl 2007. Finns inget kvar förutom namnet och även där är det bara bokstäverna som är likadana och i samma formation, inget annat som kan förknippas med det gamla Bungie alla minns.

Mycket möjligt men det är ju ändå så att dom enligt mig levererade bra spel med både Destiny 1 (efter några års uppdateringar) och Destiny 2 (som jag tyckte att dom förstörde efter några års uppdateringar) som båda innehöll både en intressant värld och bra gameplay. Dom senare delarna av D1 och D2 som helhet hade ju även mer fokus på handling som utspelade sig i spelet och inte i infokort på nätet.
Så även om det inte är riktiga Bungie längre så visste dom fortfarande hur man gör spel. Nu vet jag inte längre.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av jehuty:

Konstigt att Sony går så hårt mot dom då det går dåligt för i princip alla företag, inte bara spelindustrin men överallt.

Tror det sades redan vid uppköpet att målet var att köpa deras kompetens för att man använda det till sina egna GaaS spel som Sony håller på att utveckla.

Att köpa till sig kompetens och teknik är inte ovanligt.

Ja, det är väl såväl rimligt som möjligt men då börjar åtminstone jag lite cyniskt att fundera på om det som beskrivs i artikeln var planerat sedan länge. Tänker mest att det verkar nästintill omöjligt för dem att själva bära kostnaden för uppköpet med tanke på deras spelutbud, men om de fick väldigt svåruppnåeliga mål där Sony strax efter ett "misslyckande" glider in och tar en mer direkt kontroll över dem och deras tillgångar kan de enskilda delarna kanske betala sig själva på sikt om de sprids ut över ett större antal projekt. Bungie är onekligen väldigt bra på det som de gör och jag hade själv gärna sett deras grafiska muskler samt deras vapenkänsla luftas i fler projekt under Sony-taket.

Medlem

Att Destiny 2 tappar spelare är väl inte så konstigt, är väl ett rätt gammalt spel vid det här laget folk kanske vill gå vidare o spela annat...

Medlem

Detta har ju säkert varit Sonys plan hela tiden, känns som att Bungie som företag inte kommer finnas kvar med tiden, men att personalen kommer sättas på andra projekt inom Sony.

Medlem

Bungie make Halo great again!

Medlem

Lika bra det. Hellre att Bungies framtida spel blir exklusiva till PS och håller hög kvalitet än att de får fortsätta segla ett sjunkande skepp.

Medlem

Dags att överge live service-spel. Det är så extremt få sådana som faktiskt klarar av det. Känns lite som när MMORPG-hypen var som högst.

Medlem

Dem där 1,2 MILJARDER DOLLAR $ Bungie fick för att behålla dem anställda och självständigheten. Vad för knark kostar 1,2 MILJARDER DOLLAR?

1
Skriv svar