Medlem
PS5 Pro

Nya uppgifter kring PS5 Pro har läckt och det verkar som vi får en kraftfullare konsol med RDNA3-gpu och DDR5-minne dedikerat till OS:et så det inte tar från det allmänna 16GBGDDR6-minnet. Källa är denna tweet/video (se ovan)! Detta tyder på en riktigt kompetent spelmaskin. Förväntas släppas i November 2024. Någon som är lika pepp som jag?

Medlem

Nu när de uppgraderar PS5 med 1TB SSD (från 825GB) kan vi kanske anta att Pro kommer med hela 2TB? Det hade känts mer pro och som spel är så stora känns det som ett måste. Även om det går att uppgradera med egen SSD känns det som en bra bas. Och då går det ju att ha 10TB om en sätter in 8TB SSD som nyligen börjat stödjas iom senaste firmwiren. Det hade verkligen känts pro

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nu när de uppgraderar PS5 med 1TB SSD (från 825GB) kan vi kanske anta att Pro kommer med hela 2TB? Det hade känts mer pro och som spel är så stora känns det som ett måste. Även om det går att uppgradera med egen SSD känns det som en bra bas. Och då går det ju att ha 10TB om en sätter in 8TB SSD som nyligen börjat stödjas iom senaste firmwiren. Det hade verkligen känts pro

Dotras PS5 med 8TB är nästan pro då med andra ord, nice!

Jag skulle inte börja hypea saker utifrån ett löst rykte man, bara avvakta och se vad Sony säger att den kommer ha för spec.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag känner inte att det behövs en uppdatering av PS5 än på samma sätt som jag kände att PS4an gjorde. Där var det många spel som kändes ganska tungkörda redan från start så PRO versionen var en välkommen uppdatering.
Än så länge känner jag att PS5an orkar kräma ur bra grafik och hyfsat stabila fps.
Men känner jag mig själv rätt kommer jag nog köpa den när den kommer.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Vi som inte skaffat ännu avvaktar tills Pro versionen dyker upp. 🙂

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag känner inte att det behövs en uppdatering av PS5 än på samma sätt som jag kände att PS4an gjorde. Där var det många spel som kändes ganska tungkörda redan från start så PRO versionen var en välkommen uppdatering.
Än så länge känner jag att PS5an orkar kräma ur bra grafik och hyfsat stabila fps.
Men känner jag mig själv rätt kommer jag nog köpa den när den kommer.

Den kommer kunna köra 4K stabilare och ha bättre ray-tracing-förmåga, samt köra VR bättre. Det sista (eller någon av de) kanske inte är för alla, men då är det bara inte att köpa utan nöja sig med vanliga - men att det skulle vara en överflödig produkt håller jag inte med om. Som att sluta uppdatera PC-komponenter för att nuvarande "duger".

Skrivet av A1200G:

Vi som inte skaffat ännu avvaktar tills Pro versionen dyker upp. 🙂

Ja, inom ett år förväntas vi ha den och då har det förhoppningsvis släppts många bra spel också

Medlem

Mer än nöjd med min nuvarande PS5 som jag haft sen releasen. Köpte PS4 Pro då den gav ett bra prestandalyft men jag är inte lika sugen på en PS5 Pro då den nuvarande modellen mer än väl räcker till. Spelen blir dessutom med åren mer optimerade för plattformen de utvecklas till. Tycker personligen att olika versioner av samma generation konsoler bara ställer till det (tittar särskilt på dig Xbox Series S). Om jag sen ändå köper en eventuell Provariant har det nog mer med mitt samlande att göra

Medlem
Skrivet av Cortex:

Mer än nöjd med min nuvarande PS5 som jag haft sen releasen. Köpte PS4 Pro då den gav ett bra prestandalyft men jag är inte lika sugen på en PS5 Pro då den nuvarande modellen mer än väl räcker till. Spelen blir dessutom med åren mer optimerade för plattformen de utvecklas till. Tycker personligen att olika versioner av samma generation konsoler bara ställer till det (tittar särskilt på dig Xbox Series S). Om jag sen ändå köper en eventuell Provariant har det nog mer med mitt samlande att göra

Att en potatismodell som Series S förstör kan jag hålla med om, men en PS5 Pro skulle ju knappast ställa till problem på samma sätt som den då spel först och främst utvecklas för nuvarande PS5 och sedan optimeras och lyfts till Pro-nivå för dem som köpt den nyare modellen. Det blir två helt olika saker helt enkelt.

Medlem

Beror på priset men kan nog bli ett köp. Konkurrerar med ny GPU nästa år så blir den löjligt dyr kan man ju bara satsa på datorn istället.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Beror på priset men kan nog bli ett köp. Konkurrerar med ny GPU nästa år så blir den löjligt dyr kan man ju bara satsa på datorn istället.

Det ryktas ju visserligen om 4080 och 4090 Ti-modeller som ska utannonseras i början av nästa år, och säkerligen släppas till våren/sommaren, men de kommer ju å andra sidan vara minst dubbelt så dyr som hela konsolen i sig. Så ska en bara spela kommer ju PS5 Pro fortfarande vara konkurrenskraftig. Men vill en göra mer än spela så är det ju förstås mest ekonomiskt försvarbart att satsa på PC:n.

Medlem

Verkar som PS5 Pro kommer vara på 6nm och inte 5 nm som vi tidigare trodde. Vet inte hur mycket det påverkar prestanda, men kanske blir något billigare? Men verkar gå upp från RDNA 2 till 3!

Medlem

Verkar som devkits för PS5 Pro börjar skickas ut nu i "November 2023"

Det här tycks vara specsen!

Medlem

Nya uppgifter pekar på att PS5 Pro blir dubbelt så stark som PS5!

Medlem

Ny, och gammal, information om PS5 Pro! Får väl ses som rykten, och tas med en nypa salt, tills Sony utannonserar den officiellt.

Medlem

Hade PSVR2 varit ett headset man kunde köra trådlös hade jag bytt till pro om det visar sig förbättra VR prestandan.
Men jag tror jag stannar kvar med original.
Funderar på att uppgradera datorn ist nästa år vilket känns mer värt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hade PSVR2 varit ett headset man kunde köra trådlös hade jag bytt till pro om det visar sig förbättra VR prestandan.
Men jag tror jag stannar kvar med original.
Funderar på att uppgradera datorn ist nästa år vilket känns mer värt.

Då Pro förväntas leverera dubbla kraften från PS5 lär prestandan öka rätt bra. Dock lär den ju inte bli trådlös, om inte Sony släpper tillbehör för det. Det återstår ju att se.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Då Pro förväntas leverera dubbla kraften från PS5 lär prestandan öka rätt bra. Dock lär den ju inte bli trådlös, om inte Sony släpper tillbehör för det. Det återstår ju att se.

Det är skillnad i VR men kanske dom kan köra 90FPS native än 120FPS reprojection men då måste spelen ha dom valen inget som sker automatiskt. Köra 120FPS native ist för reprojection lär inte en pro konsol klara endå.

Att headsetet är trådbundet är enda orsaken att jag hitills bara använder den för PSVR2 exlusiva spel annars hade jag nog kört mer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är skillnad i VR men kanske dom kan köra 90FPS native än 120FPS reprojection men då måste spelen ha dom valen inget som sker automatiskt. Köra 120FPS native ist för reprojection lär inte en pro konsol klara endå.

Att headsetet är trådbundet är enda orsaken att jag hitills bara använder den för PSVR2 exlusiva spel annars hade jag nog kört mer.

Beror väl på vart flaskhalsen ligger och senaste läckorna verkar peka på rätt avancerad skalningsteknik om jag förstår det rätt.

Men annars vore 90FPS i spelen som kör 60 reprojection en stor vinst bara det.
Vet inte hur pigga Capcom är på att uppdatera, men 3rd party(brukar ofta vara bra på att lyssna på communityn)och GT7(Sony håller spelet vid liv) lär ju få uppdateringar.

Nu är jag mest oroad över scalpers.
Gissar på att den blir 50% dyrare än PS5 och hoppas då på att PS5 hunnit ner till minst 5000Kr, alltså lite över 7000Kr för Pro.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Beror väl på vart flaskhalsen ligger och senaste läckorna verkar peka på rätt avancerad skalningsteknik om jag förstår det rätt.

Men annars vore 90FPS i spelen som kör 60 reprojection en stor vinst bara det.
Vet inte hur pigga Capcom är på att uppdatera, men 3rd party(brukar ofta vara bra på att lyssna på communityn)och GT7(Sony håller spelet vid liv) lär ju få uppdateringar.

Nu är jag mest oroad över scalpers.
Gissar på att den blir 50% dyrare än PS5 och hoppas då på att PS5 hunnit ner till minst 5000Kr, alltså lite över 7000Kr för Pro.

Ja det är inte säkert ett hopp på 50% är inte bara så bara.
Avancerad skalningsteknik, frågan är hur det ska fungera i VR. Deras reprojection i VR är ju sämst i klassen om man jämför med Meta eller Steams teknik, känns som det är långt efter.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Verkar som PS5 Pro, liksom "Switch 2", kommer köra mycket på uppskalning genom DLSS utöver att vara dubbelt så stark som vanliga PS5! Och nu när devkits är ute bland trejepartsutvecklare beräknas mer läckor ske inom närmaste tiden! Men verkar kunna hantera ray-tracing mycket bättre och köra 60fps mycket stabilare!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/H9v_vXFZM7s?t=1171

Verkar som PS5 Pro, liksom "Switch 2", kommer köra mycket på uppskalning genom DLSS utöver att vara dubbelt så stark som vanliga PS5! Och nu när devkits är ute bland trejepartsutvecklare beräknas mer läckor ske inom närmaste tiden! Men verkar kunna hantera ray-tracing mycket bättre och köra 60fps mycket stabilare!

DLSS, filmliknande ansiktsanimation/muskelatur/klädsel-simulation, ray-tracing och 60fps performance RT-mål! Verkar bli riktigt stark konsol!

Medlem

"There is some interesting news suggesting that ps5 pro could be equipped....."

Vänta på officiell info istället, dessa ryktes-videor är bara nonsens.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/dnzKzY9AnIo

DLSS, filmliknande ansiktsanimation/muskelatur/klädsel-simulation, ray-tracing och 60fps performance RT-mål! Verkar bli riktigt stark konsol!

Spännande, hoppas verkligen de lyckas hålla fast vid 60FPS vilket är viktigt för konsolernas framtid och utveckling.
Mig gör det nog inget heller ifall spelen är nere i rätt låg native upplösning, då jag ser slö gameplay suddig bild som ett betydligt större problem än upplösning.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

"There is some interesting news suggesting that ps5 pro could be equipped....."

Vänta på officiell info istället, dessa ryktes-videor är bara nonsens.

De använder ju medvetet ett vagt språk för att inte folk senare ska kunna hänvisa till dem och säga att de ljög. "Du sa ju att det var garanterat att det skulle vara såhär" kan ju någon säga då. Det betyder inte att alla läckor och information inte stämmer. Och personligen tycker jag det är roligt att följa rykten osv innan den officiellt utannonseras. Vilket kan vara ett halvår bort.

Skrivet av Fearnox:

Spännande, hoppas verkligen de lyckas hålla fast vid 60FPS vilket är viktigt för konsolernas framtid och utveckling.
Mig gör det nog inget heller ifall spelen är nere i rätt låg native upplösning, då jag ser slö gameplay suddig bild som ett betydligt större problem än upplösning.

De kommer nog renderas 1080p och sen skalas upp till 4k antar jag. Och lyckas köra 60 stabilt så. Fast jag vet inte, när jag har spelat Spider Man Remastered och Miles Morales så har 4k, raytracing och 30 fps inte varit så farligt alls. Tycker inte det har varit lidande det minsta faktiskt. Men klart det är najs om samma upplevelse kan utlovas fast med dubbla frameraten.

Medlem

Stämmer dessa uppgifter kommer ju PS5 Pro vara ett riktigt monster

Medlem

Och om dessa stämmer, alltså jävulen!!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

https://i.ibb.co/b63WvLR/satan.png

Och om dessa stämmer, alltså jävulen!!

Känns rimligt! 2000 usb-portar kan vara bra att ha när man har besök!

Medlem
Skrivet av theBoosing:

https://i.ibb.co/b63WvLR/satan.png

Och om dessa stämmer, alltså jävulen!!

HAHAH!

Skrivet av Lasrod:

Känns rimligt! 2000 usb-portar kan vara bra att ha när man har besök!

Lite i underkant. Ska en bjuda in 3000 pers är det ju många som inte kan ladda samtidigt

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/qhszY7wg-sU?t=347

<Uppladdad bildlänk>

Stämmer dessa uppgifter kommer ju PS5 Pro vara ett riktigt monster

Lagringen känns mest långsökt. Speciellt nu med när "Slim" kör på 1TB.
Inte omöjligt, bara lite konstigt när in Slim verkar ha behov för liknande design.

I releation till annat så tyckte jag först att CPUn kändes svag, men sen såg jag att det var Zen4 och då lär förmodligen CPUn räcka rätt långt.

Dock så har alla rykten innan pekat på Zen2, men det är ju inte omöjligt att Sony skulle ändra sig då det inte bör skapa problem för kompabiltet. i PC världen så kör man väl precis samma mjukvara för CPUs och det brukar väl främst vara GPU som behöver drivrutiner för allt.
På önskelistan för egen del så står just CPUn högst, då det brukar påverka FPS och 60 eller högre är önskvärt på en pro konsol.
Med tanke på att den bör rikta sig till entusiaster eller spelare med mindre stram plånbok så lär ju en överväldigande majoritet av dessa har tillgång till 120Hz TV med VRR också.

Och nej jag vill inte ha en PC, jag vill ha en spelstation som är anpassad för moderna TV-Apparater. HDMI 2.1 har funnits ute i över 4 år snart, det är på tiden att man får låta den tekniken att strecka på benen lite.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lagringen känns mest långsökt. Speciellt nu med när "Slim" kör på 1TB.
Inte omöjligt, bara lite konstigt när in Slim verkar ha behov för liknande design.

I releation till annat så tyckte jag först att CPUn kändes svag, men sen såg jag att det var Zen4 och då lär förmodligen CPUn räcka rätt långt.

Dock så har alla rykten innan pekat på Zen2, men det är ju inte omöjligt att Sony skulle ändra sig då det inte bör skapa problem för kompabiltet. i PC världen så kör man väl precis samma mjukvara för CPUs och det brukar väl främst vara GPU som behöver drivrutiner för allt.
På önskelistan för egen del så står just CPUn högst, då det brukar påverka FPS och 60 eller högre är önskvärt på en pro konsol.
Med tanke på att den bör rikta sig till entusiaster eller spelare med mindre stram plånbok så lär ju en överväldigande majoritet av dessa har tillgång till 120Hz TV med VRR också.

Och nej jag vill inte ha en PC, jag vill ha en spelstation som är anpassad för moderna TV-Apparater. HDMI 2.1 har funnits ute i över 4 år snart, det är på tiden att man får låta den tekniken att strecka på benen lite.

En sidnotis, en dator kan mycket väl bli en spelstation. Den går att bygga in i ett litet chassi som man ställer i tv-möbeln. Sedan kör man tillexempel steam-big-mode eller vad det heter med en dosa.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

123
Skriv svar