Robot
Homeworld 3

Vår rymdkorrespondent slår sig ner i kommendörsstolen och tar reda på om RTS-serien kommit hem eller bort.

#homeworld-3


Geeks Gaming

Är ett extremt snyggt spel. Men ja kartorna är tyvärr för små och är verkligen doomstack som gäller i alla scenarion.
3.5 som kan bli en 4a med lite patchar och kan nå 5 med moddar.

Skribent

"i korta drag att en ondskefull rymdhäxa eller drottning använder hyper space-hopp för att förstöra världar så att jättemånga dör. Hon har även en jättestor flotta som består av rymdpirater utan egen vilja. Hon måste stoppas och det händer saker på vägen. Anledningen verkar vara att hon är lite ensam och så. Vi har alla varit där."

Jo det är fan drygt att måsta gå ut med min rymdpiratsarmé och resa helvete när jag känner mig lite ensam. Händer någon gång i månaden.

Bra recension, hade kanske hoppats på mer från spelet, men kommer nog ändå köpa det då jag älskar Homeworld-spelen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Härlig recension! Köpte det på releasen och spelade några uppdrag. Bra härlig känsla men inte återvänt tillbaka än. Det är bara en tidsfråga dock, kommer helt klart spela klart kampanjen.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Så summeringen jag hörde var "Rymd-Hitler är bara missförstådd." och att kampanjen är för kort och för dålig.
Älskade HW1 och 2, men lär undvika denna.


signatur

I drank what?

Medlem

Önskar de släppte sitt coop gamemode som stand-alone likt The Last Stand till DoW 2, har tyvärr inte mycket intresse för spelet utöver det och en prislapp på €60 är lite hög.

Medlem

ja. multiplayerdelen tilltalar mig inte alls och efter lite över 10 timmar har jag 100% achivements och lär nog inte komma tillbaka på ett bra tag. Hyfsat spel, men lever inte upp till förväntningarna och storyn är ganska oinspirerad, uppdragsdesignen är inte great, och hw1 och 2 är bättre rakt igenom, i alla kategorier utom grafik. Skulle även säga att desert of kharak har en betydligt bättre story, trots att man visste vad hur spelet skulle sluta när man började spela. Summa sumarum, inte värt 700 pix som prislappen är.

Gnällkuk

War games verkar vara det som de satsar på. Värt att avvakta och plocka upp det på en rea länge fram med lite mer content.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av Mirage:

Så summeringen jag hörde var "Rymd-Hitler är bara missförstådd." och att kampanjen är för kort och för dålig.
Älskade HW1 och 2, men lär undvika denna.

Korrekt. Jag hade inte betalat 700 spänn för det själv.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Har kört typ 10 timmar och håller inte med recensionen. Storyn är fantastisk. Däremot är path findingen buggad som fan så det måste dom fixa i nästa patch. Årets bästa spel hittills...


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Är ett extremt snyggt spel. Men ja kartorna är tyvärr för små och är verkligen doomstack som gäller i alla scenarion.
3.5 som kan bli en 4a med lite patchar och kan nå 5 med moddar.

Kan hålla med dig. Det är riktigt bra men kan bli sjukt bra. Är nog mer inne på en fyra nu med tanke på att dom verkligen lyckats få HW känslan. Det är ju lätt bättre än föregående spel som jag precis spelat igenom pga 3an. Singelplayern är ju inte delen jag kommer logga in för i fortsättningen utan wargames som har riktigt mycket potential. Hatar PvP men älskar coop


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Det gör ont i hjärtat att de så hårt ändrat på den för mig absolut viktigaste biten i samtliga Homeworld-spel hittills. Hur en story byggs och presenteras. Jag delar bilden av att de misslyckas, extremt kraftigt i mitt tycke, med det i HW3.

Det svider också att det inte direkt lär gå att fixa med patchar och lär vara svårt att få till med moddar. (Har nog aldrig sett en story-mod till ett spel som inte haft grejer som stavfel/grammatiska fel och kontinuitetsproblem, ofta i överflöd.) Och om man kikar på deras roadmap är story och berättande inget de verkar fokusera på, utan det är war games och multiplayer/skirmish för så gott som hela slanten.

Börjar fundera på om Valve gör rätt som undviker talet tre. När det kommer till RTS finns ett par riktiga lågvattenmärken med talet tre. Empire Earth 3 var uselt, Dawn of War 3 ska vi inte prata om, Company of Heroes 3 klart medelmåttigt. Med Command & Conquer var reaktionen fördröjd till 4an dock.

För mig som ville ha en medryckande rymdopera i RTS-form får spelet 2/5. Deserts of Kharak slår det här på fingrarna hårt, och det var väl ganska average (inte minst för att vara Homeworld) egentligen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av robbis:

Har kört typ 10 timmar och håller inte med recensionen. Storyn är fantastisk. Däremot är path findingen buggad som fan så det måste dom fixa i nästa patch. Årets bästa spel hittills...

Du är nog en av de få som tycker så, de allra flesta verkar tycka att själva spelet är kul men att storyn och sättet den berättas på är helt värdelös. Och av det lilla jag sett kan jag inte annat än hålla med, dock har jag ingen referens av tidigare spel då jag inte spelat dem.

Oerhört bra känsla i själva spelet dock, ljud och bild är toppklass.
Dock blir War Games väldigt snabbt urtråkigt och jag kan inte se hur det skulle bli roligare med fler fraktioner och kartor, själva "modet" är dåligt i grunden.

Vore bättre med en kortare form av "conquest" där man slåss om kontroll över ett par planeter.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Körde slut spelet på en 12 timmar och då är jag sämst på RTS och fick starta om näst sista och sista banan några gånger, kändes väldigt väldigt kort.

Sen storyn är ju katastrof, jag har spelat igenom alla Homeworld inkl deserts of kharak mest för epic scifi story och skulle kunna skriva hur mycket som helst om hur besviken jag blev.

Den största besvikelsen för mig måste vara att jag känner att spelet knappt utvecklade loren något alls, jag vet nästan ingenting mer om universumet och historien än jag visste innan, och det jag fick reda på var totalt ointressant, på individnivå istället för civilisationsnivå och kändes som tonårsfanfiction

Medlem
Skrivet av Xenofon:

Körde slut spelet på en 12 timmar och då är jag sämst på RTS och fick starta om näst sista och sista banan några gånger, kändes väldigt väldigt kort.

Sen storyn är ju katastrof, jag har spelat igenom alla Homeworld inkl deserts of kharak mest för epic scifi story och skulle kunna skriva hur mycket som helst om hur besviken jag blev.

Den största besvikelsen för mig måste vara att jag känner att spelet knappt utvecklade loren något alls, jag vet nästan ingenting mer om universumet och historien än jag visste innan, och det jag fick reda på var totalt ointressant, på individnivå istället för civilisationsnivå och kändes som tonårsfanfiction

Håller helt med dig. Jag hade spelat igenom allt content på 14 timmar. Inklusive några vändor Wargames samt skirmish. Grafiskt och ljudmässigt är det fantastiskt precis som många skriver.

Men storyn är usel och kort. Homeworld brukade handla om en episk resa för ett folk i någon form. Det handlade aldrig om ytligt drama mellan individer.

Det här var som när Stargate TVserien skulle "förnyas" och man släppte Stargate Universe som visserligen har mycket bättre CGI och specialeffekter, men istället så inför man en massa jäkla tonårsdrama med love triangles, relationsdrama osv, i långa story arcs som kändes som Hallmark fillers för att man ville fånga "de unga tittarna". Serien floppade hårt då man tappade fansen och man fick inga nya tittare för varför ska man se en kopia av One tree hill i rymden när man kan se på det betydligt bättrre orignalet om man gillar sånt? Stargate har varit dött sedan dess.

Mycket tråkigt att se. Jag hoppas Gearbox drar in nog med cash på HW3 så BBI får möjlighet att fixa story DLCs och göra färdigt storyn. Men då i en mer klassisk form. För slutet var ju inte precis ett avslut heller.

Själv är jag glad att jag betalade ett betydligt lägre pris via FIG kampanjen. Jag hade varit ganska arg om jag la ut 700kr på det idag.

1
Skriv svar