Uppgift: Ingen gräns för vilka Xbox-spel som kan släppas till Playstation

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Absolut, håller med. Alltid roligare med fler hårdvarutillverkare och alternativ! Men jag tror att inom två generationer eller så är nog den traditionella spelkonsolen som vi känner dem idag borta. Även Sony har ju börjat släppa en del av deras exklusiviteter till pc, så även om det tar tid blir det nog en standardbox för all gaming förr eller senare. Kommer vara lite tråkigt om så blir fallet, men samtidigt jäkligt smidigt.

Kanske. Jag är inte så säker på att Nintendo är redo att gå den vägen. Och försäljningen visar ju att det finns många miljoner där ute som fortfarande vill ha konsoler. Jag gillar att ha en tjusig låda under tv’n med spel som är optimerade för just den maskinen. Jag tycker det räcker med de inställningar vi tvingas göra idag.
Anledningen till att det går dåligt för Xbox är helt enkelt att de inte släpper bra spel.

Medlem

Nej nej, det skulle ju bara vara ett fåtal äldre spel för att se om intresse fanns /s.
Inte alls så att många av oss sa BS redan då.

Medlem

Deras senaste uppköp av studior var väl inte det bästa beslutet.

Som sagts, hur dagens konsoler ser ut och fungerar är nog på dödsbädden. Framtiden blir mer enhetligt. Istället för att ha femtielva konsoler räcker det med en. Betala istället för olika tjänster. Fungerar ju bra på pc. Och dessutom är dagens konsoler i princip en pc med annat/modifierat operativsystem.

Medlem

Tror att microsoft kan göra en hel del cash om de gör en deal med Sony att släppa sina exklusiva spel där. Tänker på spel som Indiana Jones, Hellblade 2, Perfect Dark, Starfield med flera. Det är ändå studios som släppte sina spel hos sony tidigare. Dessa spel kommer sälja som smör på playstation 5. Spel som Halo, GOW, Forza borde de behålla för sig själva. Dessa spel har sitt dna hos microsoft som de borde värna om djupt

Ambassadör
Xbox
Skrivet av jeppe109:

Nej nej, det skulle ju bara vara ett fåtal äldre spel för att se om intresse fanns /s.
Inte alls så att många av oss sa BS redan då.

Det var ju exakt så det blev? Intresset fanns. Sea of Thieves och Grounded har sålt riktigt bra på PS.

Skrivet av submariner:

Tror att microsoft kan göra en hel del cash om de gör en deal med Sony att släppa sina exklusiva spel där. Tänker på spel som Indiana Jones, Hellblade 2, Perfect Dark, Starfield med flera. Det är ändå studios som släppte sina spel hos sony tidigare. Dessa spel kommer sälja som smör på playstation 5. Spel som Halo, GOW, Forza borde de behålla för sig själva. Dessa spel har sitt dna hos microsoft som de borde värna om djupt

Jag hoppas att de behåller kärnspelen konsolexklusiva, men resten kommer nog att gå multiplat. Vilket i sig inte är dumt, med rätt strategi för när spel hoppar över konsolgränsen etc. Kan tänka mig att GaaS borde släppas direkt, resten med en viss tidsexklusivitet.

MS är redan en av de absolut största tredjepartsutgivarna på PS (Minecraft, Call of Duty, Diablo etc. etc.) så de har inga svårigheter att släppa spel där så att säga.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det var ju exakt så det blev? Intresset fanns. Sea of Thieves och Grounded har sålt riktigt bra på PS.

Vad jag syftade på var att många av oss redan vid avslöjandet av fyra äldre spel sa att det med största sannolikhet skulle leda till att fler spel från Xbox hamnar på andra plattformar än Xbox och PC.

Xbox själva verkade inte vilja erkänna det och sa att det bara handlade om fyra äldre titlar och att inget bestämts angående andra titlar.

Därav min sarkasm.
Det skulle vara så skönt om företag kunde vara ärligare och mer transparenta med oss kunder. Känns alltid som att vi ska manipuleras för bästa möjliga vinst i första hand.

Själv ser jag gärna att alla spel kommer till PC.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av jeppe109:

Vad jag syftade på var att många av oss redan vid avslöjandet av fyra äldre spel sa att det med största sannolikhet skulle leda till att fler spel från Xbox hamnar på andra plattformar än Xbox och PC.

Xbox själva verkade inte vilja erkänna det och sa att det bara handlade om fyra äldre titlar och att inget bestämts angående andra titlar.

Därav min sarkasm.
Det skulle vara så skönt om företag kunde vara ärligare och mer transparenta med oss kunder. Känns alltid som att vi ska manipuleras för bästa möjliga vinst i första hand.

Själv ser jag gärna att alla spel kommer till PC.

Ah, ja det är i stort sett ingen idé att lyssna på någon av kostymerna i något läger. Man kan få ett hum om vartåt det lutar ibland, men det är mest skitsnack som råkar passa agendan för dagen.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det var ju exakt så det blev? Intresset fanns. Sea of Thieves och Grounded har sålt riktigt bra på PS.

Jag hoppas att de behåller kärnspelen konsolexklusiva, men resten kommer nog att gå multiplat. Vilket i sig inte är dumt, med rätt strategi för när spel hoppar över konsolgränsen etc. Kan tänka mig att GaaS borde släppas direkt, resten med en viss tidsexklusivitet.

MS är redan en av de absolut största tredjepartsutgivarna på PS (Minecraft, Call of Duty, Diablo etc. etc.) så de har inga svårigheter att släppa spel där så att säga.

Exakt så tänker jag också. Spelen jag nämnde släpps först på xbox sen efter 12månader så kommer de till Playstation 5 då den stora skalan av spelarna är hos Sony. 60-65 miljoner har köpt en ps5 så här långt medan microsoft har sålt 25-30miljoner. Microsoft tar en viss % på alla spel de väljer att släppa på Sonys maskin. De kommer tjäna riktigt bra med pengar som de gör nu med spel som Sea of thifes, grounded, hifi rush osv.. Om de inte släpps så tjänar de inget alls.
Men jag tycker Sony borde göra något tillbaka så det blir rättvist.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vad jag syftade på var att många av oss redan vid avslöjandet av fyra äldre spel sa att det med största sannolikhet skulle leda till att fler spel från Xbox hamnar på andra plattformar än Xbox och PC.

Xbox själva verkade inte vilja erkänna det och sa att det bara handlade om fyra äldre titlar och att inget bestämts angående andra titlar.

Därav min sarkasm.
Det skulle vara så skönt om företag kunde vara ärligare och mer transparenta med oss kunder. Känns alltid som att vi ska manipuleras för bästa möjliga vinst i första hand.

Själv ser jag gärna att alla spel kommer till PC.

Nja, de var väl mer grumliga och sa typ "inga fler spel är planerade nu men kan bli i framtiden"? Kanske minns jag fel och bara tolkade det så själv, men det var i alla fall min uppfattning av den vaga sändningen. Speciellt som redan fler spel ryktades vara på gång och även till Switch (och antagligen Switch 2) men de var väl bara inte redo att utannonsera allt det där och då utan ville sprida ut det lite. Kanske skissar de själva på planerna fortfarande och är inte helt säkra själva. Då är det logiskt att de inte basunerar ut för mycket för tidigt.

Medlem
Skrivet av submariner:

Exakt så tänker jag också. Spelen jag nämnde släpps först på xbox sen efter 12månader så kommer de till Playstation 5 då den stora skalan av spelarna är hos Sony. 60-65 miljoner har köpt en ps5 så här långt medan microsoft har sålt 25-30miljoner. Microsoft tar en viss % på alla spel de väljer att släppa på Sonys maskin. De kommer tjäna riktigt bra med pengar som de gör nu med spel som Sea of thifes, grounded, hifi rush osv.. Om de inte släpps så tjänar de inget alls.
Men jag tycker Sony borde göra något tillbaka så det blir rättvist.

Well, Sony är i business för pengar inte rättvisa. Men kanske kollar de på att göra spel som redan släppts till PC, efter något års exklusivitet och säljande redan, också kan komma till Xbox. Det är nog ingen omöjlighet, men de kalkylerar nog vad de kan tjäna på det först och kommer inte göra det av välvilja eller "rättvisa". Microsoft är i underläge och det vet Sony, och deras modell där de gör grymma spel som säljer bra lämnar dem inte desperata på samma sätt som MS är och tvingar dem till helt andra beslut än Sony måste ta.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Nästa Xbox görs på licens av Samsung och blir sprängfylld med appar du inte vill ha och inte kan radera. Den kommer också sluta att uppdateras efter 12 månader då de släpper en ny vikbar version.
Såhär kommer det fortsätta i några år tills Xbox ligger död och bortglömd på spelhistoriens soptipp. Tyvärr.
Men ur askan reser sig kanske något nytt. (Sega förfan vad gör ni? Ta chansen nu, alla väntar)

Valve kanske blir nästa konsolskapare. De har ju bland annat uppdaterat att stödja tv fjärrkontroll till Steam Deck hörde jag. Om de gör en konsol med detta os.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av submariner:

Men jag tycker Sony borde göra något tillbaka så det blir rättvist.

Sony släppte väl något sport spel på Xbox som direkt hamnade på gamepass. Kanske inte någon bra affär.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nja, de var väl mer grumliga och sa typ "inga fler spel är planerade nu men kan bli i framtiden"? Kanske minns jag fel och bara tolkade det så själv, men det var i alla fall min uppfattning av den vaga sändningen. Speciellt som redan fler spel ryktades vara på gång och även till Switch (och antagligen Switch 2) men de var väl bara inte redo att utannonsera allt det där och då utan ville sprida ut det lite. Kanske skissar de själva på planerna fortfarande och är inte helt säkra själva. Då är det logiskt att de inte basunerar ut för mycket för tidigt.

Skrivet av Gertzy:

Well, det var ett "podd-avsnitt" med inriktning på bussiness, inte spelare. Sen är det väl "bara" fyra spel såhär i början och inte någonsin. Så kanske kan en Halo-samling eller Gears-samling dyka upp på PS5 och/eller Switch (2) i framtiden ändå. Men det verkar helt klart som de inte ger upp på konsolfronten i alla fall (jag trodde de skulle göra ett försök till sen gå service istället) utan det blir mer konsoler, Game Pass för dem (och PC) och inte andra konsoler. Ett anpassat Game Pass för Switch 2 verkar helt klart uteslutet nu. Så hoppas detta betyder att de satsar mer på exklusiva AAA-spel framöver. Samt indie. Då kan de ha en chans i matchen.

Rykteskarusellen gick väl på helfart ett tag för tre månader sedan om att Xbox skulle gå multiplattform och Spencer, Bond och Booty fick ta ett kortare videomöte för att förklara situationen.

Du har rätt i att dem sa att det bara var planerat fyra spel. Problemet är väl att det var så svårt att tro på.
Sånt här bestäms inte bara hux flux på en kvart (får man hoppas).
Det hade varit bättre om man inte försökt spela bägge sidor.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Rykteskarusellen gick väl på helfart ett tag för tre månader sedan om att Xbox skulle gå multiplattform och Spencer, Bond och Booty fick ta ett kortare videomöte för att förklara situationen.

Du har rätt i att dem sa att det bara var planerat fyra spel. Problemet är väl att det var så svårt att tro på.
Sånt här bestäms inte bara hux flux på en kvart (får man hoppas).
Det hade varit bättre om man inte försökt spela bägge sidor.

Handlar nog inte om att "spela bägge sidor" utan att inte säga för mycket innan någonting är 100% hugget i sten. Visst vankas det högst troligen fler än fyra spel men innan allt är klart och bestämt och strategiskt tidsbestämt vill de nog inte säga någonting som senare kan användas emot dem och väcka ilska hos folk som inte får "utlovade" spel som kanske bara namedroppats men som tolkats som löfte. Så nej, sånt här bestäms inte bara hux flux och kan heller inte helt oansvarigt pratas om hux flux utifall det inte blir av eller skjuts upp av någon anledning. Det är trots allt enorm skillnad mellan rykteskaruseller och officiella uttalanden som kan skjuta tillbaka på dem på ett helt annat sätt.

12
Skriv svar