FF7 Rebirth, Final Fantasy XVI och Foamstars sålde sämre än väntat

Robot
FF7 Rebirth, Final Fantasy XVI och Foamstars sålde sämre än väntat
Medlem

Tror att det är många som jag som väntar på PC-releasen av Rebirth, den känns ju betydligt säkrare den här gången än när Remake släpptes.

XVI var ganska hit-or-miss, jag tyckte väl att det var okej men jag var inte alls sugen på att köpa DLC:arna som har kommit. Alldeles för smalt gameplay för att hålla ~50 timmar och en rätt dyster ton överlag, så när eftertexterna rullade kände jag mig väldigt klar.

Foamstars vet jag inte så mycket om utöver att det är "Splatoon på Playstation".


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Är det inte Sqenix som har prognoser som är helt befängda? Typ "vi förväntar oss att detta spel ska sälja 20 miljoner kopior på 3 månader, annars är det en flopp".

Skribent

Fast är det inte alltså så hos Square-Enix? De sätter extremt höga säljmål som nästintill aldrig nås. Kanske dags att börja revidera både säljmål och styrkan i varumärket...


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Att de inte ens redovisar siffror för FF VII-2 säger en hel del. I Japan (där vi har tillgång till data) har det bombat rejält och om det ser liknande ut på andra marknader är det nog långt ifrån vad SE hade förväntat sig. Det blir mer och mer uppenbart att det var en rejäl miss att dela upp FF VII i en trilogi. De överskattade IP:ts dragningskraft.

Om del tre sannolikt kommer fortsätta tappa köpare så blir det ett ännu värre magplask för en hyfsat dyr produktion, ändå. Vad man kan se av FF VII-2 så har del två inte lyckats locka till sig så många helt nya köpare samtidigt som många som köpte del ett av olika anledningar tappat intresset innan del två kom. Att det är en PS5-exklusivitet har knappast hjälpt till heller för att bredda målgruppen.

(Märk väl att allt ovan endast är kommentarer om spelets försäljning, inte huruvida det är bra eller inte. Jag är väl medveten om att det tokhyllats av många och det är ingen bashing mot spelet i sig, bara snack om dess försäljning.)

Medlem

Som sagt, jag har nog aldrig läst en artikel där Square Enix säger att de är nöjda med försäljningen...

Medlem
Skrivet av Neroz:

Är det inte Sqenix som har prognoser som är helt befängda? Typ "vi förväntar oss att detta spel ska sälja 20 miljoner kopior på 3 månader, annars är det en flopp".

Jag undrar exakt samma sak. Har SquareEnix förväntingar någonsin slagit in? Varenda Tomb Raider- och Deus Ex-spel levde inte upp till förväntningar vad jag minns.

Skrivet av Mike Stranéus:

Fast är det inte alltså så hos Square-Enix? De sätter extremt höga säljmål som nästintill aldrig nås. Kanske dags att börja revidera både säljmål och styrkan i varumärket...

Jo, tidigare när de hade västerländska studios hade de ju helt absurda försäljningsmål för dessa. Minns t ex Tomb Raider-rebooten som sålde skitbra men fortfarande... inte, enligt SE.

Det de verkligen behöver jobba med är att FF-serien börjat tappa rejält av sin dragningskraft. Trenden har varit skarpt nedåtgående från FF 15 till 16 och sedan även FF 7-titlarna. Medan flera andra jrpg franchises lyckats bredda sig och växa (t ex Persona, Yakuza m fl) har ju FF stått stilla eller t om krympt. Tror delvis att det har att göra med att de väljer "fel" plattformar (PS5 istället för Switch) och att de är sena med pc. FF har inte längre samma status som under PSX-tiden men det känns som att de lever kvar lite på gamla meriter så att säga, medan för en yngre publik idag är FF-märket inget speciellt alls.

Medlem

Från att varit ett stort fan av Square så förlorade jag i stort sett intresset för Square-Enix för ~15 år sedan bortsett från få enstaka spel som NieR. Länge så kändes det som om dom var för stora för att misslyckas, men det senaste året så har det knakat i knogarna medan dom gått från förlust till förlust. Hoppas att ledningen faktiskt lär sig något av detta och gör något vettigt, men det känns tveksamt.

Istället så kommer dom väl fortsätta att försöka jaga snabba pengar med NFTs och liknande. Det handlar inte längre om att göra bra spel, utan att få whales att spendera alla sina pengar.

Medlem

Om helldivers 2 är något att jämföra med så har dom dubbla mängden PC lirare jämfört med playstation ofta. Var nog en miss att inte släppa FF på PC simultant. hoppas Squeenix har fattat det, verkar iaf som det givet att dom nu ska aggressivt satsa på multiplattform.

source: https://nordic.ign.com/final-fantasy-vii-remake-part-2/82190/...

"As part of this multiplatform push, Square Enix said it will "build an environment where more customers can enjoy our titles in regards to major franchises and AAA titles including catalog titles." The suggestion in all this is mainline Final Fantasy games will ditch PlayStation exclusivity going forward, although Square Enix has yet to announce specifics beyond Final Fantasy 16's upcoming launch on PC."

Skribent
Skrivet av Kazutoyo:

Från att varit ett stort fan av Square så förlorade jag i stort sett intresset för Square-Enix för ~15 år sedan bortsett från få enstaka spel som NieR. Länge så kändes det som om dom var för stora för att misslyckas, men dom senaste två åren så har det knakat i knogarna medan dom gått från förlust till förlust. Hoppas att ledningen faktiskt lär sig något av detta och gör något vettigt, men det känns tveksamt.

Istället så kommer dom väl fortsätta att försöka jaga snabba pengar med NFTs och liknande. Det handlar inte längre om att göra bra spel, utan att få whales att spendera alla sina pengar.

Jag var ett stort fan av Squaresoft, men när det blev Square-Enix tappade jag intresset mer och mer för dem ju längre tiden gick. Har inte lirat nya FF7 än så länge, men av demot att döma så är det tyvärr inte min typ av spel. Hade gärna sett en remake som var mer lika originalet. Tveksam till att släppa spelet i tre delar också, framförallt med så lång tid mellan spelen (var väl typ 4 år mellan spelen?). Ett spel per år hade nog varit mer rimligt för att behålla spelares intresse.

Medlem

De prioriterade alltid Playstation, andra plattformar, främst PC, var alltid en eftertanke och när spelet väl släpptes var de i princip alltid i dåligt skick och det krävdes inblandning från moddare för att göra de dugliga. De har inte haft en bra track record minst sagt.

Man tänker att de nu i och med multiplattformsstrategin kanske kommer skärpa sig lite men jag gissar att de kommer fortsätta släppa dina PC spel trasiga men nu samtidigt med andra plattformar .

FFXVI tror jag dock kommer att få en duglig port då Yoshi P verkar vara en kompetent anställd.

Medlem

Lite märkligt att vissa verkar vänta sig att försäljning skulle gå upp med varje del när man tar vad som borde vara ett spel och styckar upp i tre fullpristitlar proppfulla med utfyllnad. Har ett spel tre akter med achievments så har 80% låst upp första, 50% andra och 20% tredje, räkna om det till VII-1, VII-2 och VII-3 så är det verklighetsfrånvänt om man tror att miljoner nya spelare hoppar på tåget vid del 2 av 3. Särskilt när första spelet redan släppts till bättre plattformar och varit på rea (knappt men ändå bättre än 750kr).

Medlem

Tror SE skulle må bra av att tona ner på flera sätt. Säljförväntningar är en bra poäng flera tagit upp, och att varumärket FF tappat i stort. Sen tycker jag de lidit av "scope creep" i sina "utvidgade universum" ända sedan XIII&VII (Crisis Core, Advent Children, Versus-XIII och allt vad det var).

Desto mer jag jämfört mina upplevelser av exempelvis VII Remake och XV med annat, desto mer mediokert tycker jag FF framstår. Tittar man sen på de höga betygen på Rebirth, så lägger jag heller inte mycket värde i dem, eftersom jag anser att tidigare nämnda titlar inte alls ligger på de nivåerna. Det kan kanske vara några skäl till att spelarbasen ser ut att ha dykt från Remake till Rebirth.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag var ett stort fan av Squaresoft, men när det blev Square-Enix tappade jag intresset mer och mer för dem ju längre tiden gick. Har inte lirat nya FF7 än så länge, men av demot att döma så är det tyvärr inte min typ av spel. Hade gärna sett en remake som var mer lika originalet. Tveksam till att släppa spelet i tre delar också, framförallt med så lång tid mellan spelen (var väl typ 4 år mellan spelen?). Ett spel per år hade nog varit mer rimligt för att behålla spelares intresse.

Ett spel med storlek som krävs och mer likt originalet hade tyvärr inte fungerat idag.

Medlem

Först tidsexklusivt och sedan när det kommer till PC så kostar skiten 850kr eller mer. Keep dreaming.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lite märkligt att vissa verkar vänta sig att försäljning skulle gå upp med varje del när man tar vad som borde vara ett spel och styckar upp i tre fullpristitlar proppfulla med utfyllnad. Har ett spel tre akter med achievments så har 80% låst upp första, 50% andra och 20% tredje, räkna om det till VII-1, VII-2 och VII-3 så är det verklighetsfrånvänt om man tror att miljoner nya spelare hoppar på tåget vid del 2 av 3. Särskilt när första spelet redan släppts till bättre plattformar och varit på rea (knappt men ändå bättre än 750kr).

Tänkte samma sak. Kollar man trophystatistiken på Playstation så har 35% klarat det sista kapitlet i första spelet och just nu så verkar Rebirth ligga på samma nivå.

Medlem

Vad är det man brukar säga, som man bäddar från man ligga...?

SE har under en lång tid försökt förändra FF-serien till något nytt för att attrahera ny publik, och i sina försök att göra så samtidigt distanserat sig från den äldre trogna publiken som en gång i tiden älskade serien. Man har även haft svårt att överföra den gamla formulan för serien till nyare teknik, vilket många gånger resulterat i begränsningar i speldesignen för saker i serien som man alltid tagit för givet i tidigare delar. Det känns som att det inte är förrän i senaste spelen man någorlunda kommit i kapp med denna utveckling. Lägg därtill enorma förseningar och utvecklingsproblem som plågat senare delar av serien.

Så här är vi idag, den ursprungliga spelarbasen har övergett serien pga av den riktningsändring som skett (del 13 och 15 utgör juvelen i den kronan, men det påbörjades långt innan dess..). Den "nya" spelarbasen utgörs av en flyktig skara användare som förmodligen mest spelar Fortnite och COD idag.

Som någon annan också var inne på och vilket är en uppfattning även jag delar, är när man jämför liknande spel/spelserier så framstår ett FF-spel som en kafferasts produktion i jämförelse. De saknar helt djup och är dåligt polerade och känns ibland "ofärdiga" men kommer ändå aldrig att fixas i efterhand. Ta exemplet med lågupplösta texturer i FF7Remake, det påtalades omedelbart man har endast blivit fixat i senare versioner av spelet, men inte på PS4. Man skiter helt enkelt i det. Den inställningen säger en hel del om hur snabbt man överger ett spel så fort det är släppt. SE inställning till att släppa kvalitetsprodukter är minst sagt tveksam vilket jag tycker genomsyrar hela deras framfart sedan en lång tid tillbaka.

Skrivet av Påskmust:

Tänkte samma sak. Kollar man trophystatistiken på Playstation så har 35% klarat det sista kapitlet i första spelet och just nu så verkar Rebirth ligga på samma nivå.

Ja, så är det ju alltid. Med helt fristående uppföljare i samma IP gör det ju ingenting om inte alla kört igenom föregående spel 100%, de kan ju hoppa på det nya tåget ändå utan att ha missat något. SE har ju också försökt marknadsföra del två som att man kan hoppa på det utan att ha kört ettan för att inte tappet ska bli så stort, men när berättelsen är så tätt knuten till del ett så har de verkligen inte lyckats med att locka "nya" spelare till del två. Jag kan tänka mig att de är skitnervösa över att plöja ner tid och pengar i del tre som känns dödsdömt på förhand, då del tre sannolikt lär följa den nedåtgående spiralen i antal spelare... Ska bli intressant att se hur de tänker motverka den biten. Känns också som de borde ha tänkt på detta mer redan då projektet sjösattes, att det kan vara jäkligt riskabelt att släppa en episodisk AAA-trilogi med så många år mellan spelen.

Skribent
Skrivet av Brona:

Jag undrar exakt samma sak. Har SquareEnix förväntingar någonsin slagit in? Varenda Tomb Raider- och Deus Ex-spel levde inte upp till förväntningar vad jag minns.

Jag tror de skulle behöva skala ned sina projekt annars kommer de hamna i sitsen med Final Fantasy-filmen. Stora projekt som beräknas sälja lång mer än vad de gör. Egentligen är det samma problem med hela AAA-fokusen med spelbranschen nu, men SE verkar ha ännu högre förväntningar, speciellt på spel som Final Fantasy. Om något på riktigt floppar så blir det stängda studior och sparkade anställda. Final Fantasy-filmen dödade väl hela USA-kontoret i princip.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av erson:

Ett spel med storlek som krävs och mer likt originalet hade tyvärr inte fungerat idag.

Jo, jag vet att många säger det - men frågan är om det måste vara så jäkla stort? Om det måste utlova "hundratals timmar" av gameplay? 45-50 h för en main story och sedan extra prylar på 20-30 timmar borde ju räcka. Sedan kan de mest inbitna köra 100h till för att få upp maxlevel på gubbarna.

Just det gamla stridssystemet hävdar många är dödfött, men jag är tveksam. Jag tror det är fel att jaga "Fortnite generationen" istället för att blidka de äldre, som kanske har barn och måste kunna gå ifrån snabbt eller inte har så många gamingtimmar i veckan, med ett spel i lugnare tempo. Framförallt om de ska göra remake på ett gammalt spel för att få till nostalgi. FF-XVI fick ju också kritik för att vara för actionorienterat om jag kommer ihåg rätt?

Fast som sagt, det är chansningar, och önskemål, från min sida.

Medlem

Vill gärna se många mindre spel, Octopath traveller 2 var ju rentav ett bättre spel än Remake enligt min smak. Dom har ju tydligen sålt 3 miljoner exemplar, med en budget som jag antar var betydligt mindre än FF7 Remake.

Med lite googlande och en nypa salt så står det att ff7 remake kostade runt 200 miljoner dollar och sålde 7 miljoner exemplar.
lite mindre än halva för mycket billigare måste vara trevligare.

Medlem

Jag blir glad så länge de släpper del 3. Jag har inte en PS5:a som jag kan spela Rebirth på tyvärr, lirade igenom första på PC. Men så länge de släpper Del 3 blir jag väldigt glad, fanns ju mängder med supernöjda spelare av Rebirth. Har lässt massor av kommentarer från folk som är väldigt glada, och med tanke på att jag älskade första spelet och är ivrig på andra så hoppas jag att de släpper det på PC inom kort. Datumet för en release på andra plattformar blir väl som tidigast 29:e maj, håller tummarna för det att det blir "snart" istället för nästa år eller nåt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skrivet av Shadee:

Jo, jag vet att många säger det - men frågan är om det måste vara så jäkla stort? Om det måste utlova "hundratals timmar" av gameplay? 45-50 h för en main story och sedan extra prylar på 20-30 timmar borde ju räcka. Sedan kan de mest inbitna köra 100h till för att få upp maxlevel på gubbarna.

Just det gamla stridssystemet hävdar många är dödfött, men jag är tveksam. Jag tror det är fel att jaga "Fortnite generationen" istället för att blidka de äldre, som kanske har barn och måste kunna gå ifrån snabbt eller inte har så många gamingtimmar i veckan, med ett spel i lugnare tempo. Framförallt om de ska göra remake på ett gammalt spel för att få till nostalgi. FF-XVI fick ju också kritik för att vara för actionorienterat om jag kommer ihåg rätt?

Fast som sagt, det är chansningar, och önskemål, från min sida.

Jag är beredd att hålla med om det, i alla fall delvis. De som har nostalgi för FF VII idag är ju typ 30-35 år och uppåt. Kidsen idag har ingen nostalgi för FF VII, de flesta har aldrig spelat det. Skiftet skedde väl för att locka även nya spelare, men det misslyckades ju rätt ordentligt.

Skrivet av Piigge:

Vill gärna se många mindre spel, Octopath traveller 2 var ju rentav ett bättre spel än Remake enligt min smak. Dom har ju tydligen sålt 3 miljoner exemplar, med en budget som jag antar var betydligt mindre än FF7 Remake.

Med lite googlande och en nypa salt så står det att ff7 remake kostade runt 200 miljoner dollar och sålde 7 miljoner exemplar.
lite mindre än halva för mycket billigare måste vara trevligare.

100 % medhåll. Det är i de mindre, smalare produktionerna SE gjort sitt bästa jobb under de senaste åren, i mitt tycke. Octopath Traveller-serien och andra mindre produktioner som ändå sålt rätt bra trots lägre budgetar och försäljningsmål. Tyvärr verkar det ju som att SE:s strategi nu blir att double down på storproduktionerna istället för att sprida riskerna och göra mer av det som de faktiskt gjort riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jo, jag vet att många säger det - men frågan är om det måste vara så jäkla stort? Om det måste utlova "hundratals timmar" av gameplay? 45-50 h för en main story och sedan extra prylar på 20-30 timmar borde ju räcka. Sedan kan de mest inbitna köra 100h till för att få upp maxlevel på gubbarna.

Just det gamla stridssystemet hävdar många är dödfött, men jag är tveksam. Jag tror det är fel att jaga "Fortnite generationen" istället för att blidka de äldre, som kanske har barn och måste kunna gå ifrån snabbt eller inte har så många gamingtimmar i veckan, med ett spel i lugnare tempo. Framförallt om de ska göra remake på ett gammalt spel för att få till nostalgi. FF-XVI fick ju också kritik för att vara för actionorienterat om jag kommer ihåg rätt?

Fast som sagt, det är chansningar, och önskemål, från min sida.

Nja, rebirth har i mitt tycke bästa combaten i ett rpg jag spelat långt bättre än något annat FF spel. Jag är helnöjd med del två. Visst finns det detaljer som kunnat vara bättre men det finns det i alla spel.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror de skulle behöva skala ned sina projekt annars kommer de hamna i sitsen med Final Fantasy-filmen. Stora projekt som beräknas sälja lång mer än vad de gör. Egentligen är det samma problem med hela AAA-fokusen med spelbranschen nu, men SE verkar ha ännu högre förväntningar, speciellt på spel som Final Fantasy. Om något på riktigt floppar så blir det stängda studior och sparkade anställda. Final Fantasy-filmen dödade väl hela USA-kontoret i princip.

Det är ju det här som är så anmärkningsvärt. SE har ju gjort helt omvänd analys själva och har stängt ned projekt för miljarder som varit lite mindre påkostade för att de just ska satsa på AAA och live service.

De verkar behöva ta in lite expertis i sina beslutande grupper som inte bara är ekonomer utan som även har koll på branschen och spelmediet.

Skribent
Skrivet av Aletheides:

Det är ju det här som är så anmärkningsvärt. SE har ju gjort helt omvänd analys själva och har stängt ned projekt för miljarder som varit lite mindre påkostade för att de just ska satsa på AAA och live service.

De verkar behöva ta in lite expertis i sina beslutande grupper som inte bara är ekonomer utan som även har koll på branschen och spelmediet.

Jag tror det har och göra med det japanska affärsklimatet också. Nu är det förstås något jag bara gissar på, men där tar ju den ansvariga för projektet allt ansvar om något misslyckas. Säljer inte ett spel så bra som förväntas så är det personen som basar för projektet som gjort fel och behöver förbättra sig, inte förväntningarna från styrelsen och ekonomerna.

Ett sjukt exempel på hur det kan vara. När min tränare fick svart bälte så beställde han ett från japan för att han ville ha det så cleant som möjligt. Inget namn, inga kanjis och grejor på det och sidan han beställde från kunde erbjuda helt enskilda möjligheter. Så han la beställningen och en vecka senare ringer det från Japan mitt i natten. Då är det någon snubbe som ber om ursäkt för han fått skickat till sig ett helt rent bälte utan märken och att han nu ska få den officiella ursäkten från han som basar över bältesproduktionen. Så innan min tränare hinner förklara att det inte är produktionsfel utan att det är han som velat ha sitt bälte på det viset så får han sitta där och lyssna på en produktionschefen som ber om ursäkt typ 100 gånger och låter som han har en pistol mot tinningen.

Så jag gissar att ingen där uppe kommer ändra sina förväntningar, det är bara de som gör spelen som måste göra bättre ifrån sig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Trots alla förklaringar ovan till varför Rebirth säljer sämre än Remake verkar alla missa det faktum att det fanns ungefär hälften så många PS5 på marknaden jämfört med PS4 vid spelens lanseringar.

Medlem
Skrivet av Margy:

Trots alla förklaringar ovan till varför Rebirth säljer sämre än Remake verkar alla missa det faktum att det fanns ungefär hälften så många PS5 på marknaden jämfört med PS4 vid spelens lanseringar.

Sannolikt en del av förklaringen. Jag har ingen PS5 ännu men när jag köper en kommer FF7r2 vara första spelet jag köper.

Sen ang den Japanska marknaden, den har ju driftat helt i en egen riktning på senare år, det enda som säljer är Nintendospel med små gulliga figurer. Alla spel med någon form av "vuxet" innehåll bombar väl på reguljär basis där borta? (bortsett från Hentai-waifu spel då förstås...)

Medlem

FF16
Combaten tråkig finns för lite att göra, Eikon striderna väldigt bra mest för stämningen och slagfälten.
Story udda lite mer vuxen ton tyckte om deras försök.

Rebirth
Combaten är okej min lite väl mycket fyrkant i mellan åt även på hard, jag skulle gärna sett ett bättre classic system då hade spelet fått bättre betyg av mig.
Alla minispel kändes ganska tomma gärna sett hälften mer polerade, gärna sett flera piano dock är nog jag en minoritet som tyckte om dom.
Tid runt 70 timmar för normal och alla sidequest,138 timmar för hard och Chadly.
Storyn och musiken var det bästa för mig,

12
Skriv svar