Medlem
State of Decay 2

Om Gud är god så kommer trean snart utannonseras, så det är läge att återvända till tvåan och se hur det har utvecklats. Undead Labs har inte legat på latsidan utan släppt 36st uppdateringar, vissa i mindre laget medans andra är lite större. Om man inte spelat sen releasen 2018 kommer man stöta på många nya funktioner. Grunden är densamma men på det stora hela helt nytt. Jag spelade det vid release och har återvänt kortare tillfällen men precis spelat igenom med ett community genom att rensa två av kartorna på blodsmittan som spridit sig.

Så här ser bilen ut efter ett försök att köra över en feral. Han drog bort tre dörrar innan jag fick honom!

Spelet utspelar sig en tid efter en zombieapokalyps, de som överlevt måste slåss mot zombier, samla in mat och utrustning och hantera andra som överlevt, antingen att bli allierade eller fiender. Du startar spelet med tre karaktärer, antingen tre nya rätt så obegåvade, eller om du spelat innan och sparat dina karaktärer kan du ta tre av dem istället. Du spelar aldrig bara som en karaktär utan du spelar du styr en gemenskap på allt från en ensam till ett dussin karaktärer.

Varje karaktär har fem olika egenskaper som kan levlas upp, fyra stycken är de personliga som alla karaktärer har - Hur bra du skjuter, hur bra du slåss, din konditionsnivå och din “wits”, typ hörsel och hur bra du är på att söka igenom byggnader. Utöver de fyra grundläggande egenskaper finns en femte som påverkar hela gemenskapen. Det finns åtta stycken huvudsakliga som kan levlas upp och uppgraderas, utöver det så finns flera som inte kan levlas upp och ger olika bonusar.

Alla karaktärer skapas slumpmässigt men när du startar dina tre första kan du slumpmässigt ta fram personer med de egenskaper du vill ha.

Ingen karaktärer kan vara bra på allt så det gäller att komplettera så man får de egenskaper man vill ha och behöver. De personliga kan uppgraderas till ytterligare fyra olika egenskaper som oftast kommer visa vägen om din karaktär blir smidig och smygande och beväpnad endast med en kniv eller om du bär en tung slägga och tar dig an horder av zombier.

De åtta egenskaperna som påverkar hela gemenskapen för oss vidare till nästa del i spelet, basbyggandet!

Dina tre karaktärer startar upp på en av fem kartor, alla är rätt så varierande och har olika typer av utposter som kan agera som baser och några av dem har också unika uppdrag, så det finns en del omspelningsvärde i att byta kartor emellanåt. Fördelen är att man kan behålla alla sina karaktärer och sin utrustning och flytta mellan kartorna bäst man vill.

Vid en nystartad omgång startar du nära en startbas som finns på kartan, där finns det plats för en liten odling, en verkstad och en sjukstuga. På plats brukar det också finnas ett kök och ett sovrum. Allting man behöver för att överleva så man kan ta det rätt så lugnt.

Sen gäller det att ta sig runt på kartan och samla på sig utrustning, material, mat, mediciner, ammunition och bränsle. Beroende på var du letar hittar du olika saker, mat finns i gamla affärer, ammunition i vapenaffärer och bränsle i bränsledepåer och bensinstationer. Själva samlandet är det som är segast tyvärr och det är för att inventory-hanteringen är rätt så begränsad. Beroende på vilken ryggsäck och egenskaper du har så har du från åtta platser upp till tolv. Varje liten utrustningsdel tar upp en plats, så teoretiskt kan du ha en full ryggsäck om du bär med mig en patron av varje, från .22 kal till 40mm. Det har också ett viktsystem så om du bär med dig 800 patroner 7.62 kommer din karaktär knappt kunna ta sig framåt. Du har en specificerad plats för säckar som du hittar men du kan bara bära en i taget. Till din hjälp kan du ta med dig en kompanjon som följer dig och som också kan bära utrustning och säckar.

Gäller att ha fräsiga kärror, här är uppgraderade varianter

Eftersom du är i USA finns det självklart bilar också men det är samma problem där, bilen med störst utrymme är en van som bara har 15 platser, visserligen kan en plats ta mer av en viss del men problemet kvarstår. Man får aldrig riktigt känslan att man beger sig ut på plundringståg utan man måste återvända till basen eller någon av sina utposter på kartan.

Kartorna utspelar sig i små counties i USA, det är 3-5 mindre samhällen med landsbygd emellan, att ta sig med bil mellan varje samhälle tar ungefär 1-2 min, så inga jättestora sträckor. Men miljöerna är snyggt uppbyggda, det är tydligt att vi har kommit en bra bit in i förfallet, det står krockade bilar på vägarna, nedbrunna hus, temporära baser som fallit och kraschade flygplan.

Här kan man bo! Här bor the Party People!

Din första bas står sig inte särskilt länge, man vill alltid ta sig till bättre ställen, varje karta har flera olika utposter man kan göra till sin bas. De är dels låsta bakom hur många överlevare du har i din gemenskap, en influenskostnad som agerar valutan i spelet men också låsta bakom blodsmittan. Ytterligare nytt från releasen.

Ditt mål på varje karta är att rensa ut hjärtat av blodsmittan, bokstavligt talat hjärtat. Varje hjärta har en zon den kontrollerar, ger du dig in i den zonen möter du större mängder av den zombievarianten som sprider smittan, om du får för mycket av det så blir du en av dem. Varje hjärta startar ostört men om du ger din i dess zon riskerar du att väcka det. Väcks det till liv börjar den skicka ut små grupper av zombier mot din bas, det blir infections runt om kring, och till slut börjar de attackera din bas.

Detta är den bästa förändring från releaseversionen, då kunde det dyka upp infectionsites runt om kring på kartan som försämrade moralen i din bas, oavsett om platsen låg 50m eller 2km bort från basen. Här känns det “rimligare”, nu kan du till och med stoppa horden innan de kommer fram till platsen de vill infektera. Men för att stoppa det helt och hållet behöver man ta ut hjärtat. Det gäller att vara snabb när man väl börjat, hjärtat lockar till sig horder av zombier när du börjar skada det.

Ett hjärta! Normalt sett mörkröda men detta är ett speciellt Curveball-hjärta så annan färg. Just det här var extra svagt så var tvungen att passa på.

När hjärtat är besegrat kan man ta en ny bas som tidigare varit låst eller skapa sig utposter, de fungerar som extra inkomst av viss materiel beroende på var den är placerad. Också nytt är att de går nu att uppgradera för att ge mer inkomst, fungera som drop-off point för säckar och möjligheten att lära sig nya egenskaper. En klar förbättring från innan då de bara hade en fast inkomst.

Basbyggandet är enkelt och kul, du har begränsat med stora och små platser det kan byggas på. Du kommer aldrig kunna bygga allt utan du får prioritera. Varje bas som du kan ta har dessutom någon unik förmåga, polisstationen genererar extra ammunition, större förråd av det och möjligheten att sortera ut vissa typer av patroner från ditt ammunitionsförråd. Väljer du istället bryggeriet kan du brygga öl och sälja för influensbonusar.

Som jag sa tidigare har varje gemenskaps egenskap byggnader knutna till dem så det gäller att välja väl vad man vill prioritera. Utposterna fungerar utmärkt att kompensera för vissa brister, väljer man att inte ha några odlingar i basen så bör man ha utposter som genererar mat. I stort sett allt man hittar runt omkring i husen kommer till användning i craftingsystemet på något sätt. Man får rätt så fort upp en bra mängd med utrustning i sin bas. Beroende på vilken svårighetsgrad man spelar på förstås!

Det finns fem svårighetsgrader, från Green Zone till Lethal. Något som dök upp för några år sen är möjligheten att justera svårighetsgrader mer efter eget tycke. Det finns tre olika att välja mellan, action, communityt och kartan. Det går att justera i samma nivåskala som innan, action ökar mängden med zombier och styrkan hos dem, communityt hur mycket resurser som används upp dagligen och moralen i din grupp. Kartan bestämmer hur mycket du hittar runt om i husen och mängden hjärtan. Något för alla.

Spelets stora styrka är fortfarande striderna. Det finns stora mängder med närstridsvapen, från mindre knivar och machetes till basebollträn och släggor. Alla med sina fördelar och nackdelar, du kommer förmodligen använda de flesta typer då det är viss randomisering vilka egenskaper dina karaktärer får. Men att slåss mot zombier i närstrid är inte lika kul som att skjuta dem, och vi är trots allt i USA så det finns alla möjliga sorters vapen. Allt från deras favorit AR15 till 9mm Berettor och .22 kalibriga gevär. Vissa kommer med sikten och ljuddämpare, andra har trummagasin. Chansen är stor att du hittar nya unika vapen varje gång du plundrar.

Risken med vapen är att de låter och kan locka till sig fler zombier. Värst är om du lockar fram en juggernaut, en minst två gånger så stor zombie som tål mycket och slår extra hårt. Ensamma går de att ta ut relativt lätt men om de får hjälp av ferals som snabbt springer längs marken och fäller dig till marken blir det snabbt stressigt. Och om din karaktär dör finns ingen återvändo, då är det slut. Men din grupp lever vidare, bara att fortsätta med en annan karaktär.

En stor elaking! Tog mig lång tid att våga ge mig på juggernauts.

Om du spankulerar omkring på kartan och inte riktigt vet vad du ska göra så dyker det upp händelser runt omkring du kan välja att göra eller inte. Någon ensam survivor som kallar på hjälp, en annan grupp som behöver mat eller en handlare som dyker upp och vill sälja saker. Finns en herre som ger dig utrustning mot att du genomför vissa mål, exempelvis bränner upp en viss mängd med zombier, skjuter 100 headshots. Du kan både få vapen och nya kläder att smycka din karaktär med.

En annan rolig ny del är curveballs, de slängs in från sidan och försvinner sen igen. De kan göra allt från att zombier i en viss del halkar oftare eller att mängden med ammunition ökar i ett annat område. De förändrar hur du tar dig an spelet. Det finns rätt så många såna, har inte stött på några kopior än.

Långt in i samhällets kollaps lever radion vidare. Där får du viss bakgrundsinformation, olika dialoger mellan de olika större grupperna. Blir ändå lite levande. Tycker också de har lyckats bra med stämningen i spelet, om du smyger omkring i ett hus med en hord utanför hörs det tydligt, deras hasande och morrande. Ferals stryker omkring och flåsar och juggernauts grymtar högt. Nätterna är också i stort sett kolsvarta under några minuter, oftast hänger jag i basen och låter tiden gå innan jag vågar mig ut igen.

Trots dess många brister har jag kul med att bygga upp min grupp och förråd, göra oss självförsörjande och samla in så mycket ammunition jag bara hittar så att man sen kan rensa upp sen. Spelet står sig riktigt bra än idag och fungerar utmärkt att spela fram tills dess att State of Decay 3 släpps. Betyger ligger verkligen och balanserar på en 4a.

State of Decay 2
4
Mycket bra
+
Kaoset som uppstår när man lockat till sig för många zombier
+
Kul att bygga och samla på sig utrustning
-
Inventoryhanteringen
-
Röstskådespelet svajar
Det här betyder betygen på FZ

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Redaktör
Medlem

Tycker väldigt mycket om State of Decay 2, det är ett sånt där spel som jag kan typ "slöspela" lite här och där. Nu var det dock ett tag sedan jag sist hoppade in, men det här gjorde mig sugen så inte helt omöjligt att det kanske kan bli några timmar i helgen. Blir ett bra skäl att damma av Series X om något också.

Medlem

Bra recension !
State of Decay 2 är ett av mina favoritspel, men det finns en del förbättringspotential för att bli top notch.
Trailern för 3:an släpptes 2020 och det har varit knäpptyst kring uppföljaren.
Det ryktas om att UndeadLabs har/haft en hel del interna problem.

Hoppas verkligen att SoD3 visas upp om en månad på Xbox showen, annars så kommer jag att ringa ÅKLAGAREN !

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack själv! Läste Fredriks recension när jag skrev min, rolig läsning! Tänk att det släpptes 2018…

Skrivet av greb1989:

Tycker väldigt mycket om State of Decay 2, det är ett sånt där spel som jag kan typ "slöspela" lite här och där. Nu var det dock ett tag sedan jag sist hoppade in, men det här gjorde mig sugen så inte helt omöjligt att det kanske kan bli några timmar i helgen. Blir ett bra skäl att damma av Series X om något också.

Tycker förbättringen med infections är klockren, var det jag ogillade mest när det släpptes.

Skrivet av Decado:

Bra recension !
State of Decay 2 är ett av mina favoritspel, men det finns en del förbättringspotential för att bli top notch.
Trailern för 3:an släpptes 2020 och det har varit knäpptyst kring uppföljaren.
Det ryktas om att UndeadLabs har/haft en hel del interna problem.

Hoppas verkligen att SoD3 visas upp om en månad på Xbox showen, annars så kommer jag att ringa ÅKLAGAREN !

Får verkligen hoppas att det kommer mer info om det. Det här är riktigt roligt men som du säger saknar en del också!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Fin recension!
Det är verkligen ett kul spel!

3an är utannonserad via teasers för flera år sedan. Det har varit knäpptyst sedan dess.


signatur

I drank what?

Medlem

Riktigt roligt spel!

Jag hoppas verkligen vi får se något av 3:an snart.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Tycker om att de fortsatt utveckla och uppdatera spelet sedan det släpptes. Hoppas att de lyckas väl med uppföljaren.

Medlem

Plockade upp The Walking Dead TV-serien igen nyligen och blev sugen på ett zombiespel så har faktiskt funderat på att testa det här. Kul att det fortfarande uppdateras, verkar lovande.

Medlem

Kul! Tokspelade ettan + litegrann av den där stads expansionen. Faktum är att jag helt enkelt glömt bort att SoD2 fanns. Verkar som om de fortsatt med samma koncept. Basbyggandet var lite sådär i ettan, fanns bara färdiga slots som du kunde ploppa ner diverse amenities i.

Det jag kommer ihåg mest var att du kunde öppna bildörren och smacka till zombies som Talahasse gjorde i Zombieland

Medlem

Fin recension! Spelet är inskaffad på någon rea, men inte spelat det något alls än. Första spelet gillade jag, trots en hel del brister och avsaknad av "qualities of life"; det är något speciellt när ett survival/zombie spel, utspelades i USAs "glesbygd" träffar rätt; det blir väldigt beroendeframkallande. 😆

Medlem

Klart ett av mina favoritspel som jag återkommer till ständigt. Längtat länge efter 3'an, men som sagt, 2'an har fått sina uppdateringar och hållt sig kul

Testpilot
Skrivet av LancelotSwe:

Om Gud är god så kommer trean snart utannonseras, så det är läge att återvända till tvåan och se hur det har utvecklats. Undead Labs har inte legat på latsidan utan släppt 36st uppdateringar, vissa i mindre laget medans andra är lite större. Om man inte spelat sen releasen 2018 kommer man stöta på många nya funktioner. Grunden är densamma men på det stora hela helt nytt. Jag spelade det vid release och har återvänt kortare tillfällen men precis spelat igenom med ett community genom att rensa två av kartorna på blodsmittan som spridit sig.

<Uppladdad bildlänk>
Så här ser bilen ut efter ett försök att köra över en feral. Han drog bort tre dörrar innan jag fick honom!

Spelet utspelar sig en tid efter en zombieapokalyps, de som överlevt måste slåss mot zombier, samla in mat och utrustning och hantera andra som överlevt, antingen att bli allierade eller fiender. Du startar spelet med tre karaktärer, antingen tre nya rätt så obegåvade, eller om du spelat innan och sparat dina karaktärer kan du ta tre av dem istället. Du spelar aldrig bara som en karaktär utan du spelar du styr en gemenskap på allt från en ensam till ett dussin karaktärer.

Varje karaktär har fem olika egenskaper som kan levlas upp, fyra stycken är de personliga som alla karaktärer har - Hur bra du skjuter, hur bra du slåss, din konditionsnivå och din “wits”, typ hörsel och hur bra du är på att söka igenom byggnader. Utöver de fyra grundläggande egenskaper finns en femte som påverkar hela gemenskapen. Det finns åtta stycken huvudsakliga som kan levlas upp och uppgraderas, utöver det så finns flera som inte kan levlas upp och ger olika bonusar.

Alla karaktärer skapas slumpmässigt men när du startar dina tre första kan du slumpmässigt ta fram personer med de egenskaper du vill ha.

Ingen karaktärer kan vara bra på allt så det gäller att komplettera så man får de egenskaper man vill ha och behöver. De personliga kan uppgraderas till ytterligare fyra olika egenskaper som oftast kommer visa vägen om din karaktär blir smidig och smygande och beväpnad endast med en kniv eller om du bär en tung slägga och tar dig an horder av zombier.

De åtta egenskaperna som påverkar hela gemenskapen för oss vidare till nästa del i spelet, basbyggandet!

Dina tre karaktärer startar upp på en av fem kartor, alla är rätt så varierande och har olika typer av utposter som kan agera som baser och några av dem har också unika uppdrag, så det finns en del omspelningsvärde i att byta kartor emellanåt. Fördelen är att man kan behålla alla sina karaktärer och sin utrustning och flytta mellan kartorna bäst man vill.

Vid en nystartad omgång startar du nära en startbas som finns på kartan, där finns det plats för en liten odling, en verkstad och en sjukstuga. På plats brukar det också finnas ett kök och ett sovrum. Allting man behöver för att överleva så man kan ta det rätt så lugnt.

Sen gäller det att ta sig runt på kartan och samla på sig utrustning, material, mat, mediciner, ammunition och bränsle. Beroende på var du letar hittar du olika saker, mat finns i gamla affärer, ammunition i vapenaffärer och bränsle i bränsledepåer och bensinstationer. Själva samlandet är det som är segast tyvärr och det är för att inventory-hanteringen är rätt så begränsad. Beroende på vilken ryggsäck och egenskaper du har så har du från åtta platser upp till tolv. Varje liten utrustningsdel tar upp en plats, så teoretiskt kan du ha en full ryggsäck om du bär med mig en patron av varje, från .22 kal till 40mm. Det har också ett viktsystem så om du bär med dig 800 patroner 7.62 kommer din karaktär knappt kunna ta sig framåt. Du har en specificerad plats för säckar som du hittar men du kan bara bära en i taget. Till din hjälp kan du ta med dig en kompanjon som följer dig och som också kan bära utrustning och säckar.

<Uppladdad bildlänk>
Gäller att ha fräsiga kärror, här är uppgraderade varianter

Eftersom du är i USA finns det självklart bilar också men det är samma problem där, bilen med störst utrymme är en van som bara har 15 platser, visserligen kan en plats ta mer av en viss del men problemet kvarstår. Man får aldrig riktigt känslan att man beger sig ut på plundringståg utan man måste återvända till basen eller någon av sina utposter på kartan.

Kartorna utspelar sig i små counties i USA, det är 3-5 mindre samhällen med landsbygd emellan, att ta sig med bil mellan varje samhälle tar ungefär 1-2 min, så inga jättestora sträckor. Men miljöerna är snyggt uppbyggda, det är tydligt att vi har kommit en bra bit in i förfallet, det står krockade bilar på vägarna, nedbrunna hus, temporära baser som fallit och kraschade flygplan.

<Uppladdad bildlänk>
Här kan man bo! Här bor the Party People!

Din första bas står sig inte särskilt länge, man vill alltid ta sig till bättre ställen, varje karta har flera olika utposter man kan göra till sin bas. De är dels låsta bakom hur många överlevare du har i din gemenskap, en influenskostnad som agerar valutan i spelet men också låsta bakom blodsmittan. Ytterligare nytt från releasen.

Ditt mål på varje karta är att rensa ut hjärtat av blodsmittan, bokstavligt talat hjärtat. Varje hjärta har en zon den kontrollerar, ger du dig in i den zonen möter du större mängder av den zombievarianten som sprider smittan, om du får för mycket av det så blir du en av dem. Varje hjärta startar ostört men om du ger din i dess zon riskerar du att väcka det. Väcks det till liv börjar den skicka ut små grupper av zombier mot din bas, det blir infections runt om kring, och till slut börjar de attackera din bas.

Detta är den bästa förändring från releaseversionen, då kunde det dyka upp infectionsites runt om kring på kartan som försämrade moralen i din bas, oavsett om platsen låg 50m eller 2km bort från basen. Här känns det “rimligare”, nu kan du till och med stoppa horden innan de kommer fram till platsen de vill infektera. Men för att stoppa det helt och hållet behöver man ta ut hjärtat. Det gäller att vara snabb när man väl börjat, hjärtat lockar till sig horder av zombier när du börjar skada det.

<Uppladdad bildlänk>
Ett hjärta! Normalt sett mörkröda men detta är ett speciellt Curveball-hjärta så annan färg. Just det här var extra svagt så var tvungen att passa på.

När hjärtat är besegrat kan man ta en ny bas som tidigare varit låst eller skapa sig utposter, de fungerar som extra inkomst av viss materiel beroende på var den är placerad. Också nytt är att de går nu att uppgradera för att ge mer inkomst, fungera som drop-off point för säckar och möjligheten att lära sig nya egenskaper. En klar förbättring från innan då de bara hade en fast inkomst.

Basbyggandet är enkelt och kul, du har begränsat med stora och små platser det kan byggas på. Du kommer aldrig kunna bygga allt utan du får prioritera. Varje bas som du kan ta har dessutom någon unik förmåga, polisstationen genererar extra ammunition, större förråd av det och möjligheten att sortera ut vissa typer av patroner från ditt ammunitionsförråd. Väljer du istället bryggeriet kan du brygga öl och sälja för influensbonusar.

Som jag sa tidigare har varje gemenskaps egenskap byggnader knutna till dem så det gäller att välja väl vad man vill prioritera. Utposterna fungerar utmärkt att kompensera för vissa brister, väljer man att inte ha några odlingar i basen så bör man ha utposter som genererar mat. I stort sett allt man hittar runt omkring i husen kommer till användning i craftingsystemet på något sätt. Man får rätt så fort upp en bra mängd med utrustning i sin bas. Beroende på vilken svårighetsgrad man spelar på förstås!

Det finns fem svårighetsgrader, från Green Zone till Lethal. Något som dök upp för några år sen är möjligheten att justera svårighetsgrader mer efter eget tycke. Det finns tre olika att välja mellan, action, communityt och kartan. Det går att justera i samma nivåskala som innan, action ökar mängden med zombier och styrkan hos dem, communityt hur mycket resurser som används upp dagligen och moralen i din grupp. Kartan bestämmer hur mycket du hittar runt om i husen och mängden hjärtan. Något för alla.

Spelets stora styrka är fortfarande striderna. Det finns stora mängder med närstridsvapen, från mindre knivar och machetes till basebollträn och släggor. Alla med sina fördelar och nackdelar, du kommer förmodligen använda de flesta typer då det är viss randomisering vilka egenskaper dina karaktärer får. Men att slåss mot zombier i närstrid är inte lika kul som att skjuta dem, och vi är trots allt i USA så det finns alla möjliga sorters vapen. Allt från deras favorit AR15 till 9mm Berettor och .22 kalibriga gevär. Vissa kommer med sikten och ljuddämpare, andra har trummagasin. Chansen är stor att du hittar nya unika vapen varje gång du plundrar.

Risken med vapen är att de låter och kan locka till sig fler zombier. Värst är om du lockar fram en juggernaut, en minst två gånger så stor zombie som tål mycket och slår extra hårt. Ensamma går de att ta ut relativt lätt men om de får hjälp av ferals som snabbt springer längs marken och fäller dig till marken blir det snabbt stressigt. Och om din karaktär dör finns ingen återvändo, då är det slut. Men din grupp lever vidare, bara att fortsätta med en annan karaktär.

<Uppladdad bildlänk>
En stor elaking! Tog mig lång tid att våga ge mig på juggernauts.

Om du spankulerar omkring på kartan och inte riktigt vet vad du ska göra så dyker det upp händelser runt omkring du kan välja att göra eller inte. Någon ensam survivor som kallar på hjälp, en annan grupp som behöver mat eller en handlare som dyker upp och vill sälja saker. Finns en herre som ger dig utrustning mot att du genomför vissa mål, exempelvis bränner upp en viss mängd med zombier, skjuter 100 headshots. Du kan både få vapen och nya kläder att smycka din karaktär med.

En annan rolig ny del är curveballs, de slängs in från sidan och försvinner sen igen. De kan göra allt från att zombier i en viss del halkar oftare eller att mängden med ammunition ökar i ett annat område. De förändrar hur du tar dig an spelet. Det finns rätt så många såna, har inte stött på några kopior än.

Långt in i samhällets kollaps lever radion vidare. Där får du viss bakgrundsinformation, olika dialoger mellan de olika större grupperna. Blir ändå lite levande. Tycker också de har lyckats bra med stämningen i spelet, om du smyger omkring i ett hus med en hord utanför hörs det tydligt, deras hasande och morrande. Ferals stryker omkring och flåsar och juggernauts grymtar högt. Nätterna är också i stort sett kolsvarta under några minuter, oftast hänger jag i basen och låter tiden gå innan jag vågar mig ut igen.

Trots dess många brister har jag kul med att bygga upp min grupp och förråd, göra oss självförsörjande och samla in så mycket ammunition jag bara hittar så att man sen kan rensa upp sen. Spelet står sig riktigt bra än idag och fungerar utmärkt att spela fram tills dess att State of Decay 3 släpps. Betyger ligger verkligen och balanserar på en 4a.

State of Decay 2
4
Mycket bra
+
Kaoset som uppstår när man lockat till sig för många zombier
+
Kul att bygga och samla på sig utrustning
-
Inventoryhanteringen
-
Röstskådespelet svajar
Det här betyder betygen på FZ

State of Decay 2 är ett sådant där spel som får mig att längta efter mer.. på gott och på ont.

Å ena sidan tycker jag att grundutförandet är riktigt intressant, spel-loopen är initialt mycket rolig - framförallt i co-op-läget. Vapnen känns bra att använda, likaså att köra runt och meja ned köttpåsar av varierande karaktär. Byggandet känns intressant nog, gillar att man får göra aktiva val under spelets gång. "Klass-systemet" gör det intressant att ha flera överlevare i sin arsenal (och försöka hålla dem vid liv!).

Å andra sidan blir spelet väldigt snabbt utspelat. Jakten på resurser blir lite av en bromskloss, det tar alldeles för mycket resurser att vidhålla en större bas av något slag - jag vill panga zombies, inte behöva leka skattkammarplaneten var 15.e minut för att någon torv klagar lungorna ur sig. Avsaknad av varierande kartor gör även att det blir svårmotiverat att starta om efter man spelat igenom en vända eller två.. speciellt då resurser inte är oändliga och man förr eller senare behöver överge sin sparfil.

Jag hoppas att ett framtida SoD3 tänker mer på omspelbarheten och variation mellan "rundor". Det är A-O för egen del. Jag bryr mig inte jättemycket om det narrativa (vilket är mellanmjölk som bäst i SoD-spelen till en början); gör hellre kartor och uppdrag auto-genererade utifrån en pool av olika uppdrag som kan dyka upp. Basbyggandet får gärna komma med mer frihet, låt mig placera byggnader eller försvarslinjer där jag själv önskar (inom en specifierad zon möjligen).

Överlag är Days Gone är ett perfekt exempel att hämta inspiration från, också ett spel som lämnade mig att önska mer.. framförallt co-op då spelet känns perfekt för det! Nu uppfyller det inte ovan kriterer jag önskar från ett SoD3 visserligen, men det spelet gjorde mycket bra när det kom till känslan av ett zombie-infesterat skogsland.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Personligen tyckte jag att coop läget var lite halvdant, t.ex så var all loot man hittade uppdelat mellan spelarna, och man kunde inte loota t.ex lådor om det var polarens färg osv. Minns att båda inte kunde bygga på basen heller utan bara värld ägaren kunde. Kändes mer som man besökte polarens värld istället för att man delade värld och överlevde tillsammans.

Medlem

Kul att ett av mina favoritspel dök upp med recension! Jag har spelat detta ganska stadigt i perioder de senaste åren och det känns att detta missas i narrative om att Xbox inte har några egna spel, vilket är fel.

Men som någon skrev så finns det utrymme för förbättringar och jag hoppas verkligen att trean får lite utrymme i Xbox kommande presentation.

Medlem
Skrivet av noyart:

Personligen tyckte jag att coop läget var lite halvdant, t.ex så var all loot man hittade uppdelat mellan spelarna, och man kunde inte loota t.ex lådor om det var polarens färg osv. Minns att båda inte kunde bygga på basen heller utan bara värld ägaren kunde. Kändes mer som man besökte polarens värld istället för att man delade värld och överlevde tillsammans.

Jag tycker verkligen inte om såna lösningar. Särskilt när ens karaktär ändå kan dö i den världen.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag tycker verkligen inte om såna lösningar. Särskilt när ens karaktär ändå kan dö i den världen.

Håller med, blir ingen riktig Coop.
Jag och en kompis köpte need for speed payback eftersom det stod coop online. Men var också bara att man hamnade i en öppen värld för leka runt i. Inga uppdrag eller så 😐

Medlem
Skrivet av noyart:

Håller med, blir ingen riktig Coop.
Jag och en kompis köpte need for speed payback eftersom det stod coop online. Men var också bara att man hamnade i en öppen värld för leka runt i. Inga uppdrag eller så 😐

Det finns ju gott om spel som gör det där bra, och får till progression av story med mer. Såna spel kan ibland fråga om man vill fortsätta där man var eller dylikt. Men såklart beror det på hur spelen är uppbyggda från början. Borderlands är väl ett klockrent exempel på bra co-op. Enklare värld dock. Hoppas att de löser det till uppföljaren.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Basbyggandet får gärna komma med mer frihet, låt mig placera byggnader eller försvarslinjer där jag själv önskar (inom en specifierad zon möjligen).

Problemet med frihet och basbyggande om vi jämför med ProjectZomboid så när du byggt upp en bas som är hyfsad och isolerar dig från zombies så hamnar du i en sorts StarDew Valley där du springer runt och vattnar dina grödor och spikar ihop möbler och totalt glömmer bort att utanför väggarna så pågår en zombie apokalyps, dvs. om du inte känner att du behöver ta en sväng med din pickup truck och hämta hem mer spikar, gödsel, trädgårdsmöbler eller Dr Pepper.

Nu lägger de till djur i Build 42 för Zomboid och det gör endgame ännu mer till ett icke-zombie spel, speciellt när NPCs kommer tillbaka i Build 43. Jag klagar egentligen inte, målet är att kunna återgå till en civilisation förr eller senare, men det tar bort fokuset från Zombie delen, ungefär som basbyggandet i Fallout 4 gjorde om spelet från ett skjuta spel till ett leta resurser spel där raiders och supermutants bara var i vägen för resurs samlandet.

Medlem

Längesen jag körde spelet men om jag inte minns fel så störde jag mig mest på hur det totalt saknades någon inlevelse i karaktärerna och att de inte ens verkade reagera när någon dog. De var inte som om kamraterna sörjde eller kom ihåg någon som dog alls, och då tror jag t.o.m. några av dem var syskon osv ? Det dödade hela inlevelse för mig att de inte lyckades göra något mer bestående kring vad som hänt och vilka som dött och hur ens nuvarande "crew" reagerar på detta osv.

Bra recension btw

1
Skriv svar