Attack on Titan - (SPOILERFRI RECENSION)

Medlem
Attack on Titan - (SPOILERFRI RECENSION)

Jag har alltid varit lite av en konsument av media. Jag tar in alla detaljer som spelas upp framför mig, och i dom små detaljerna så finner jag oftast de små byggstenar som gör olika berättelser till mästerverk, eller i alla fall, värda att upplevas. Ordet mästerverk tar jag inte lätt på. För att en titel ska förtjäna den nivån så måste varje aspekt av allt i en berättelse vara rätt och korrekt. Väldigt få misstag kan accepteras, om i slutändan gör att hela resan man upplevt gör det värt det. Det är vad jag kan kalla för mästerverk. Attack On Titan är en sådan titel. En titel som förtjänar ordet mästerverk dubbelt, trippelt och högre och högre. Hade jag kunnat höja nivån till något större, så skulle jag det. För detta, mina kära läsare, är en berättelse bortom dess like.

Storyn börjar med en liten snabblektion över hur världen här fungerar. 80 procent av mänskligheten har fallit offer för jättelika humanoida jättar kallade för Titans, människoätande varelser som till synes är helt omöjliga att besegra. Den sista 20 procenten söker fristad innanför 3 ringformade enorma murar på 50 meter, som i över tusen år har skyddat dom för de blodtörstiga jättarna. In i bilden kommer Eren Yeager, hetlevrad pojke som tvingas fly med sin adoptivsyster Mikasa och barndomsvän Armin från sina hem efter att en kolossal titan sparkat upp ett hål i den första av de 3 murarna, och de mindre titanerna lyckas ta sig in. I kaoset blir Erens mamma brutalt uppäten, och i sin ilska svär Eren att han ska hämnas henne och utrota alla titaner från världens yta. Och detta är bara början på en brutal, tragisk, melankolisk resa i en mörk värld där döden och fiender lurar överallt.

Huvudtrion vi får följa genom tragedi och elände.

Jag upptäckte denna serie när jag fortfarande var ännu rätt ny med anime. Jag hade vid den punkten konsumerat så mycket media att jag aldrig trodde jag någonsin kunde få uppleva något som skulle få mig att känna en känsla av under, sorg men också glädje. När jag väl kom in i anime så upptäckte jag att i denna genre finns mycket mer fräschare serier med mer intressantare upplägg och berättelser än vad Hollywood lyckats komma på under de senaste åren. I en värld fylld av remakes, uppföljare så märkte jag ganska snabbt att jag hade upptäckt en guldgruva inom animevärlden. Och då, en dag, upptäckte jag då Attack on Titan eller kallad Shingeki no Kyojin, och från den stunden blev jag fast. Redan första avsnittet så höll berättelsen mig i ett strypgrep och släppte aldrig taget. Game of Thrones, som jag älskade innan dumpster-fire-slutet av säsong 8, kan bara drömma om att någonsin matcha nivåerna av detaljer och berättarteknik som finns i denna story.

Attack on Titan är gudomlig när det gäller världsbyggnad, berättelse och karaktärer. Och jag ljuger inte att alla detaljer, små pusselbitar i berättelsen, alla karaktärernas val dom gör, alla plot-twists, allt. Allt det där har en stor meningsfull roll i denna berättelse. Inget avsnitt känns som fillers eller utdragna sekvenser som finns bara för att fylla storyn, som t.ex i One Piece. Nej, mina kära vänner. Attack on Titans författare Hajime Isayama ser till att utnyttja varje liten detalj och karaktär ordentligt för att storyn och alla dess teman ska kunna klicka rätt ihop och samtidigt verka vettig. Det är svårt att göra en detaljerad recension utan att ge spoilers, men jag ska hålla mig ändå. Attack on Titan är så mycket mer än en tv-serie/manga. Serien har mycket paralleller med våran värld och hela tiden dyker det upp teman om krig, girighet, självbelåtenhet, främlingsfientlighet, svek, men också teman om hopp, drömmar och viljan att fortsätta kämpa mot en bättre framtid. Eller som Mikasa bäst beskrev det själv:

''The world is such a cruel place, but also very beautiful''.

I mina ögon så speglar Attack on Titan mycket av hur mänskligheten är överlag. Vi är två sidor av samma mynt. Det finns djävular på båda sidor. Men i det stora hela: Vi är bara människor. Ingen är perfekt. Vi gör misstag, och det finns onda makter som kan skada världen. Och att historien, som bevisas briljant i denna serie, alltid upprepar sig. Och det är något som vi är allt varse om. Det här är blott en av många saker som Attack on Titan briljerar i: Framföra sitt budskap om att hur mörkt det än ser ut nu, så är det enda vi kan göra är att fortsätta framåt i hopp mot något bättre.

''Keep moving foward''.

Actionscenerna är rent ögongodis. Detta är konst på stor nivå inom mediet animation.

Animationen är rent ögongodis, det bästa jag någonsin skådat. Ibland känns det nästan surrealistiskt att man ens lyckas åstadkomma snabbt och vigt animerade strider. Till skillnad från Dragon-Ball, så känner man verkligen av karaktärernas begränsningar genom striderna mot titanerna, då de återigen, är bara människor och inga superhjältar, och de får verkligen träna upp sig för att ens kunna mäta sig med sina jättelika fiender. Man upplever verkligen hur tungt det för dom är när striderna dras igång. Varje slag, hugg, och skada känns som om det kan bli deras död, för likt oss, är karaktärerna otroligt bräckliga. Det krävs väldigt lite för att dö. Och det gör varje konfrontation med titanerna olidligt spännande, för närsomhelst kan din favoritkaraktär dö, bara så där. Även sidokaraktärer kan dö, och även om dom bara var med i ett avsnitt eller två, så känns det verkligen i hjärtat. Det kan vi tacka Isayama för, som verkligen lagt manken till att göra varje karaktär meningsfull.

Denna serie tog slut för mindre än ett par månader sedan, och utan att spoila så kan jag säga att själva slutet kändes bitterljuvt, men inte hopplöst på något sätt. Denna serie var oförlåtlig mot varenda person som var med i den, och var aldrig rädd av att sätta alla karaktärer i helvetsliknande situationer, hemskt lidande och enorm grotesk smärta. Men ändå så kämpade dom på, och det är av ett skäl: Oavsett hur hemskt och mörk det ser ut att vara, så finns det en vilja inom oss som vill fortsätta kämpa för att kunna nå något bättre. Och det är i stort sett vad Attack on Titan handlar om.

Detta är en serie som har fått fram alla mängders olika känslor från mig. En berättelse med genialt skrivet narrativ som har chockat, rört men också inspirerat mig som väldigt få berättelser lyckats kunnat göra förut. Och jag tvivlar på att vi kommer få se något liknande som denna titel inom en snar framtid. För Attack on Titan är inte bara en serie som blev populär inom anime, det är en serie som många upptäckte själva genren genom, en serie som förändrade andras liv och perspektiv, en serie som påminner en om att aldrig ge upp och fortsätta framåt, med hopp och tro inom dig och jag rekommenderar denna serie enormt till den som inte känner till den. För när eftertexterna rullade i sista avsnittet så förstod jag en sak ganska snabbt: Jag bevittnade inte bara slutet på en serie. Jag bevittnade slutet på en generationsdefinierande titel. Jag önskar att jag kunde beskriva mer, men kan inte utan att spoila. För resan man får uppleva här är något jag vill att ni upplever ovetandes om alla händelser i seriens gång. För tro det eller ej, Attack on Titan kommer lämna ett stort intryck på er, precis som den gjorde på mig.

Attack on Titan
5
Mästerligt
+
Sanslöst välskriven berättelse bortom rim och reson
+
Animationen är galet bra
+
Alla detaljer har betydelse
+
Karaktärerna
+
Tankeväckande teman och budskap som berör
+
Geniala plot-twists
+
Musiken är magiskt vacker och episk
-
Den tar slut.
Det här betyder betygen på FZ
ZF
Medlem
Skrivet av Mjausen:

Den tar slut.

Har du läst serien?

Medlem
Skrivet av ZF:

Har du läst serien?

Läst mangan ett antal gånger yes 👌👌 lika otroligt bra som animen

Releasehästryttare
ZF
Medlem
Skrivet av Mjausen:

Läst mangan ett antal gånger yes 👌👌 lika otroligt bra som animen

Ok, jag började men tyckte den var lite svårläst rent estetiskt och hade ett påtagligt tempoproblem. Vilket visserligen animen också har, men det märks såklart mindre när det är en mer passiv konsumtion.

Hursomhelst så kanske man får göra ett försök att fortsätta. Undra mest om slutet är mer eller mindre identiska? Vill inte veta hur utifall om bara.

Eller förresten, bäst att inte veta det heller. ;D

Medlem

Jag tycker att säsong 2 är lite trist. Den tog ju igen sig sen, och med råge.

Medlem
Skrivet av ZF:

Ok, jag började men tyckte den var lite svårläst rent estetiskt och hade ett påtagligt tempoproblem. Vilket visserligen animen också har, men det märks såklart mindre när det är en mer passiv konsumtion.

Hursomhelst så kanske man får göra ett försök att fortsätta. Undra mest om slutet är mer eller mindre identiska? Vill inte veta hur utifall om bara.

Eller förresten, bäst att inte veta det heller. ;D

Slutet är i min bok inte helt perfekt, men istället är det ett passande slut för en serie som denna. Slutet var kontroversiellt bland fans då mangan tog slut för två år sedan, men animen förbättrade det lite grann. Du måste ha ganska bra förståelse om narrativet inom slutet för stt kunna uppskatta det.

Men annars så tycker jag absolut att du borde fortsätta se serien. Den blir mycket mer intensiv i storyn ju längre man kollar.

Quake-konnässsör

Serien lider av samma som alla de långa och utdragna serierna, borde vara en eller två säsonger kortare, tajtare berättande och bättre action scener. Efter mitten av andra säsongen tycker jag serien gick nedför, shockkänslan gick över rätt så fort och allt blev rätt "standard". Berättelsen höll mig inte kvar längre, blev som tredje sak man hade på i bakgrunden.

Bra anime, ja absolute, perfekt, inte i närheten Men bra att du gillade den hur som helst.

Medlem

Har verkligen försökt se denna serie vid två tillfällen flera säsonger vardera. Men nä slutar alltid att se den. Tycker den blir totalt ointresserant efter ett tag.

Finns den att streama nånstans? Jag har inte sett på anime sedan evigheter, men det här kanske kan vara något. Jag gillar när det är oförutsägbart, dvs att centrala karaktärer kan dö osv och att inte alla springer runt med blytjockt plot armor.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Finns den att streama nånstans? Jag har inte sett på anime sedan evigheter, men det här kanske kan vara något. Jag gillar när det är oförutsägbart, dvs att centrala karaktärer kan dö osv och att inte alla springer runt med blytjockt plot armor.

Den finns på Crunchyroll, alla 4 säsonger.

Helt enig med författare här. Detta är en MUST för alla menar jag. Hadde sett första säsongen en gång men beslutade mig för att dra med min tjej på tåget. Hon var lite skeptisk först (då detta inte är hennes typsika animie) men jäklar vad såld hon blev En helt underbart skriven och utförd serie 10/10 för mig!

Medlem

Jag droppade den en bit in i säsong 2. Tröttnade på att karaktärerna inte kunde ha en normal dialog utan att stå och skrika åt varandra...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mcgreag:

Jag droppade den en bit in i säsong 2. Tröttnade på att karaktärerna inte kunde ha en normal dialog utan att stå och skrika åt varandra...

Anime i ett nötskal iofs.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Releasehästryttare
Skrivet av Mcgreag:

Jag droppade den en bit in i säsong 2. Tröttnade på att karaktärerna inte kunde ha en normal dialog utan att stå och skrika åt varandra...

To be fair de flesta av karaktärerna i AOT har ju PTSD av vad de ser och upplever.

Om man får välja en anime värld att bli återfödd i så hade jag inte valt AOT världen!

Skrivet av uberpwnage2.0:

Anime i ett nötskal iofs.

Kollade på de fyra första avsnitten av nya Bartender animen och där har de "normala" konversationer med varandra, känns rätt udda när man är van vid "normal" anime

Medlem

Slutet är sämst, helt ologiska val av huvudkaraktärerna. (Jag har bara sett animen, inte läst mangan).
Tycker också att hela "del 2" av serien ballade ur lite, tror inte mangakan hade tänkt ut storyn helt och hållet från början och när serien blev en hit så körde han bara "just go with the flow".

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Slutet är sämst, helt ologiska val av huvudkaraktärerna. (Jag har bara sett animen, inte läst mangan).
Tycker också att hela "del 2" av serien ballade ur lite, tror inte mangakan hade tänkt ut storyn helt och hållet från början och när serien blev en hit så körde han bara "just go with the flow".

Många mangaläsare tänker så men mest pågrund av att man inte förstår själva innebörden av slutet och hur alla händelser genom serien leder till det. Varför det blev som det blev. Jag tycker slutet inte är perfekt men jag älskar det ändå, och det är just det slut som passade en berättelse som denna

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Slutet är sämst, helt ologiska val av huvudkaraktärerna. (Jag har bara sett animen, inte läst mangan).
Tycker också att hela "del 2" av serien ballade ur lite, tror inte mangakan hade tänkt ut storyn helt och hållet från början och när serien blev en hit så körde han bara "just go with the flow".

För mig tycker jag att animes ofta har dåliga slut, däremot Attack on Titan älskade jag rakt igenom inkl slutet


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Finns den att streama nånstans? Jag har inte sett på anime sedan evigheter, men det här kanske kan vara något. Jag gillar när det är oförutsägbart, dvs att centrala karaktärer kan dö osv och att inte alla springer runt med blytjockt plot armor.

Plot Armor existerar inte i AoT lite som Game Of Thrones, alla kan dö närsomhelst


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Kollat några avsnitt men som vanligt med anime så kan de inte hålla sig ifrån alla klichéer så jag tröttnade snabbt.

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

För mig tycker jag att animes ofta har dåliga slut, däremot Attack on Titan älskade jag rakt igenom inkl slutet

Härligt att se andra som förstod o älskade slutet 😊

Medlem

Dom första 3(tror jag det var) säsongerna tyckte jag var skitbra, sen slutet var ett mja för mig.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Anime i ett nötskal iofs.

Mest shounen som jag bara i undantagsfall tittar på men även där är det inte äns i närheten av skrikandet i AoT.

Medlem

Finns olika åsikter angående "Zero Requiem"-slutet men i sin helhet så är serien helt klart i top klass. Det viktigaste är väl att den har ett definitivt slut som inte är hastigt ihopsytt vilket är alltför vanligt.

Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Mest shounen som jag bara i undantagsfall tittar på men även där är det inte äns i närheten av skrikandet i AoT.

Står heller inte ut med shounen. Naruto, bleach, one piece, osv. Det som var otroligt när man var undre tonåren, helt fantastiska berättelser, är idag något som jag inte skulle stå ut med i 5 minuter ens. Just det där med att väva in strider och nivåer av styrka och onda "bossar" som huvudpersonen måste besegra som man nästan är tvungen att blanda in i berättandet sabbar historierna mer än det lyfter dem. Tycker bättre om anime där berättandet är i fokus hellre än action.

Skrivet av Mike_Swe:

Plot Armor existerar inte i AoT lite som Game Of Thrones, alla kan dö närsomhelst

Gött, så ska det va!

Medlem

Om man inte kollat på några filmer eller säsonger, vilken ordning bör man titta?


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av Milky_81:

Om man inte kollat på några filmer eller säsonger, vilken ordning bör man titta?

Säsong 1-4

Medlem

Såg några avsnitt ur första säsongen för många år sen, tyckte det var rätt så bra. Jag som typ aldrig ser någon anime var imponerad.

Såg dock Man of Recaps recap av alla säsonger när det släppts, lite krånglig story när man ser det så.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Milky_81:

Om man inte kollat på några filmer eller säsonger, vilken ordning bör man titta?

Jag höll på att tänka att jag skulle optimera tittandet på något sätt men till slut började jag bara från början och det ångrar jag inte en sekund. Bara sätt igång. Jag gillar normalt sett inte anime men det här var något i hästväg.

12
Skriv svar