För mycket hjälp i spel
Behöver skriva av mig lite och gnälla om en funktion i spel.
Började nyligen spela igenom Horizon Forbidden West på PC och slutade nästan spela spelet av en för mig väldigt irriterande anledning. Aloy gillar att prata för sig själv vilket jag kan uppskatta men när det kommer till pussel i spelet löser hon det åt mig innan jag ens hunnit se vad jag ska göra. Detta får mig att bli otroligt frustrerad över att utvecklarna själva inte vågar släppa min hand och tänka själv. Finns inget sätt i spelet att stänga av denna hjälp men som tur är har en person skapat en mod vid namn "Shut up Aloy!" som tar bort alla hints om pussel eller annan onödig dialog som att "I cant carry more, i need to send to my stash" etc.
Är detta något nytt som dykt upp på senare tid som jag missat helt? Hörde något om att GoW 2 gör något liknande vilket redan nu gör mig osugen att spela spelet. Och om det tvunget ska vara med i ett spel låt mig åtminstone stänga av det om jag vill.
GoW 2 är extremt när det gäller sådant. Du kan knappt gå in i ett rum och ta in miljön innan ungen och det menlösa huvudet Kratos bär runt på börjar skrika ut pussellösningar. Är helt enkelt så det är med dagens zoomer-spelare; Allt ska spela sig självt och är det inte gul färg utsmetad precis dit du ska gå så får de panik.
Se bara på spel som Spider-Man där tio fiender snällt står i kö för att slåss en och en, eller Doom-rebooten där 90% av spelet är ”Tryck på knapp X för att se fienden dö” så ser man hur dumförklarande även hyllade spel är.
jag slutade spela god of war 2 pga detta. stort fan av "första" spelet, men uppföljaren förstördes helt av all sjukt irriterande hand holding. varit sugen på fobidden west sedan det kom till PC, men inte om det också ska hålla på sådär. så jävla tråkigt om flera AAA titlar börjar ta efter.
GoW 2 är extremt när det gäller sådant. Du kan knappt gå in i ett rum och ta in miljön innan ungen och det menlösa huvudet Kratos bär runt på börjar skrika ut pussellösningar. Är helt enkelt så det är med dagens zoomer-spelare; Allt ska spela sig självt och är det inte gul färg utsmetad precis dit du ska gå så får de panik.
Se bara på spel som Spider-Man där tio fiender snällt står i kö för att slåss en och en, eller Doom-rebooten där 90% av spelet är ”Tryck på knapp X för att se fienden dö” så ser man hur dumförklarande även hyllade spel är.
håller med om gow2 och spider-man, men doom? what? både doom 2016 och eternal är väl ganska universellt hyllade för just sitt gameplay? man kan tycka vad man vill om eternals färgglada estetik och hopp-pussel, men ser inte vad som skulle göra det eller 2016 mycket mer dumförklarande än ids tidigare titlar.
håller med om gow2 och spider-man, men doom? what? både doom 2016 och eternal är väl ganska universellt hyllade för just sitt gameplay? man kan tycka vad man vill om eternals färgglada estetik och hopp-pussel, men ser inte vad som skulle göra det eller 2016 mycket mer dumförklarande än ids tidigare titlar.
Spelar du Doom 2016 som ett riktigt Doom så finns varken health packs eller ammo, dessa kräver konstant spammande på F för att sitta och kolla när spelet gör ”häftiga” kills åt en.
jag slutade spela god of war 2 pga detta. stort fan av "första" spelet, men uppföljaren förstördes helt av all sjukt irriterande hand holding. varit sugen på fobidden west sedan det kom till PC, men inte om det också ska hålla på sådär. så jävla tråkigt om flera AAA titlar börjar ta efter.
Nu gick det att lösa med HFW på PC mha https://www.nexusmods.com/horizonforbiddenwest/mods/75
Precis så här kan det gå när många spel ska anpassas till den stora massan. Går funktionen att stänga av så är det ok, men är den "inbyggd"... då är det illa.
Halva upplevelsen är ju att få utforska och ta reda på lösningen själv. Påtvingade tutorials i spel är ungefär som att någon skulle sitta bredvid dig på en biograf och berätta vad som ska hända i filmen.
Mina bästa spelupplevelser har varit utan handhållning: system shock 2, Zelda OFT, Half life 1-2, Morrowind, Unreal, RTCW, Gothic 1-2 och Silver (för att nämna några).
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
God of War 2 Ragnarök är så otroligt dåligt. Jag var på väg att kasta kontrollen genom fönstret efter alla ledtrådar ropas ut. Får se om det var Cory Barlog som var den magiska ingrediensen eller om Santa Monica i helhet är inkompetenta.
I samma ögonblick som du öppnar en kista så ropar Atreus ut lösningen till ett pussel som du inte ens har börjat med (idioti!). Likaså om du stöter på en blockad av ny magisk karaktär så kommer Atreus säga "ditt vapen kan inte skära det där, vi kanske kan komma tillbaka hit senare när du har uppgraderat vapnet?". Hur kan Atreus veta mer om både Chaos blade och en magisk växt han aldrig har sett? Det idiotförklarar spelaren.
Naugthy Dog gör det mycket bättre, de ger tillit att spelarna löser banor och pussel.
Dagens västerländska AAA-spel i ett nötskal tyvärr Fick spunk av samma anledning i första Horizon. Kommer aldig spela 2an. Japaner gör ändå spel med bättre gameplay och med mindre pladder i, så jag håller mig till dom
Jag skulle säga tvärtom, Japanska spel är fullsmockade med onödiga cutscenes. Yakuza 3 och like a dragon, R:E Village, Metal Gear Solid V och Final Fantasy XVI. Jag står inte ut med Japanska spel av den anledningen. Undantaget är Death Stranding
Stora problemet i spelvärlden. Allt ska anpassas så att man kastar ut ett så brett nät som möjligt.
Att spel blivit lättillgängligt och fler utforskar hobbyn är jätteroligt - det är inte det jag är emot - det är antydan att vi är idioter som jag är skeptisk till.
Doom Eternal är ett av de bästa spelen jag spelat - trots att jag inte tycker om nya spel - Men alla tutorials och extra life funktionen fick mig att kräkas.
"Maranax infirmux" - Cultist
Inget jag stör mig på, men borde väl finnas valmöjlighet att stänga av all hjälp, UI, minmap etc för folk som gillar spela blint.
Ja, kan tycka det är bra funktioner som dessa finns så det blir mer tillgängligt för fler, men kan också tycka det är någonting som borde frågas om det är någonting en ens vill spela med från första början. Att tvinga på någon hjälp de inte vill ha känns inte rätt väg att gå. Att erbjuda det som alternativ gör det.
Så är det.
Ni vill ju ha spel som passar alla.
Alla ska vara med, ingen ska lämnas utanför mm.
Värdelösa utvecklare gör spel till värdelösa gamers.
Byt spel
Så är det.
Ni vill ju ha spel som passar alla.
Alla ska vara med, ingen ska lämnas utanför mm.
Värdelösa utvecklare gör spel till värdelösa gamers.
Byt spel
Det behöver ju inte vara så svartvitt
Att ha en "handhållningsfunktion" och ha den valbar förstör ju inte för er tuffingar som klarar er utan. Men jag förstår att det stör att den är så påtvingad. Och det kan jag också förstå.
Det behöver ju inte vara så svartvitt
Att ha en "handhållningsfunktion" och ha den valbar förstör ju inte för er tuffingar som klarar er utan. Men jag förstår att det stör att den är så påtvingad. Och det kan jag också förstå.
Ja hellre att man får "googla" ett problem i ett spel om det är för svårt, än att nån i spelet ska berätta allt på en gång innan man ens behövt tänka till.
Men problemet går längre än så med handhållningen. Folk klagar på att spel är för svåra, ja men gitgud eller spela nå annat då. Inställningen att allt ska passa alla blir som ett gift som sprider sig så att ingen blir nöjd till slut.
Alltid är det någon jävla pil som visar vart fan man ska gå någonstans! Jag blir förbannad!
Ja hellre att man får "googla" ett problem i ett spel om det är för svårt, än att nån i spelet ska berätta allt på en gång innan man ens behövt tänka till.
Men problemet går längre än så med handhållningen. Folk klagar på att spel är för svåra, ja men gitgud eller spela nå annat då. Inställningen att allt ska passa alla blir som ett gift som sprider sig så att ingen blir nöjd till slut.
Ett alternativ vore ju att "du har inte lyckats lösa det här pusslet på typ en halvtimme du kanske vill ha en hint?" eller "du kanske vill sänka svårighetsgraden så du kommer vidare". Tycker inte spelbranschen behöver vara så kompromisslös att "var elit eller dö som skit och byt spel tack" men det bör vara upp till spelaren och inte något som prackas på en utan minsta val.
Minns när jag spelade "Lands of Lore 2: Guardians of Destiny" och var fast i en månad, visste inte hur jag skulle ta mig vidare, men det var fasiken den roligaste tiden jag haft med ett spel, att komma på hur man skulle göra, helt själv. Ett annat exempel är "Thief"-spelen. Hålla handen? Glöm det. Eller varför inte FromSofts spel.
Ja som andra säger borde all hjälp gå att stänga av, men för en som ibland inte spelar så ofta eller hoppar mellan olika spel är det skönt att snabbt kunna se vilken knapp var det som man aktiverade det här kraften i det här spelet snabbt då man börjar igen.
Men beror ju också på spelet och hur avancerat det är, i Elden Ring var det till example aldrig ett problem att komma ihåg styrningen, men lämnar man Baldurs Gate ett tag och måste komma ihåg alla olika powers sitter man där ett tag och funderar på om mamn ska orka kolla upp eller bara köra vidare och hoppas på det bästa.
Ett alternativ vore ju att "du har inte lyckats lösa det här pusslet på typ en halvtimme du kanske vill ha en hint?" eller "du kanske vill sänka svårighetsgraden så du kommer vidare". Tycker inte spelbranschen behöver vara så kompromisslös att "var elit eller dö som skit och byt spel tack" men det bör vara upp till spelaren och inte något som prackas på en utan minsta val.
Ja det kan funka.
Handlar inte om att vara elit eller dö. Många har problem med det enklaste, oftast för att dom vill bli serverade. undrar om ens vissa är intresserade av spel och måste prestera eller om det är interaktiv film man egentligen är ute efter. Vissa ids inte ens försöka om det blir minsta utmanande.
Det är som att lösa ett sudoku där de rätta siffrorna redan är inskrivna med svag penna.
Ja som andra säger borde all hjälp gå att stänga av, men för en som ibland inte spelar så ofta eller hoppar mellan olika spel är det skönt att snabbt kunna se vilken knapp var det som man aktiverade det här kraften i det här spelet snabbt då man börjar igen.
Det kan ju enkelt fixas genom att spelet kollar hur många dagar sen spelaren spelade sist. Är det längre än 30 dagar kan spelet slå på lite knapphjälp men annars dölja det.
Ja hellre att man får "googla" ett problem i ett spel om det är för svårt, än att nån i spelet ska berätta allt på en gång innan man ens behövt tänka till.
Men problemet går längre än så med handhållningen. Folk klagar på att spel är för svåra, ja men gitgud eller spela nå annat då. Inställningen att allt ska passa alla blir som ett gift som sprider sig så att ingen blir nöjd till slut.
Jag håller helt med. Går problemet att lösas med google så skall det inte finnas någon inbyggd hjälp att få. Det skall vara ett aktivt beslut att ta hjälp.